Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01-2024
Hallo Allen,

Ik heb een vraag over hoe mensen zijn omgegaan met outsourcing in de IT.

De situatie: we hebben als IT afdeling te horen gekregen dat een deel van ons analyse werk op korte termijn zal worden ge-outsourced naar de Filipijnen.

De officiële lezing is dat er niets zal veranderen, maar het is vrij duidelijk dat dit in de praktijk anders zal uitpakken.

Hoe zit dit juridisch?

Kan een werkgever zomaar je werk verplaatsen zonder dat je hier iets tegen kan doen?

En kan een werkgever je dwingen om mensen te trainen die je werk gaan overnemen (dat voelt enorm onrechtvaardig als je op zich goed functioneert)?

Verder zijn alle tips welkom die helpen om hiermee in de praktijk om te gaan. Misschien zijn er mensen die dit al een keer hebben meegemaakt en tips hebben over wat wel en niet te doen om er zelf zo gunstig mogelijk uit te komen.

Ik begrijp dat het uiteindelijke antwoord is: zoek zo snel mogelijk een andere baan. Maar dat kost tijd en voorlopig is het even een kwestie van hiermee omgaan.

Alvast dank voor alle ervaringen en tips.

Met vriendelijke groet,
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Is er reeds besproken wat termijn is en welk omschooltraject jullie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
Wat veranderd er concreet voor jezelf en wat wordt er door de werkgever aangeboden?

Wat kan je bij jezelf doen, in plaats van wijzen naar een werkgever? Jij hebt invloed op wat er met jouw carrière gebeurd..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

Gebeurt hier aan de lopende band, sociaal plan, medewerkers met zak geld en een bedankt! En meerendeel de straat op.

Na 1,5 jaar ploeteren komen ze er achter dat het toch niet zo handig is want de locale mensen zijn overwerkt, de off shore mensen snappen niet hoe het hier in Europa gaat en visa versa en na 2 jaar zijn de eerste vacatures weer in het Europese kantoor.

Maar ligt beetje aan je functie en je ambitie maar kan soms ook kansen bieden. Maar als je een "werkbij" bent is het einde oefening voor nu.

Dus werk je Filipijnse collega's in en kijk om je heen binnen het bedrijf als je over 2 jaar weer met een lichtelijk sarcastische glimlach het belletje aanneemt of je weer terug wil komen.

Of vraag het sociaal plan op en trek je conclusies.

Dit soort processen zijn al langs de OR geweest als ze aangekondigd worden, dus daar ga je het niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-10 08:32
Eric1981 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:48:
Hallo Allen,

De situatie: we hebben als IT afdeling te horen gekregen dat een deel van ons analyse werk op korte termijn zal worden ge-outsourced naar de Filipijnen.

De officiële lezing is dat er niets zal veranderen, maar het is vrij duidelijk dat dit in de praktijk anders zal uitpakken.

Hoe zit dit juridisch?

Kan een werkgever zomaar je werk verplaatsen zonder dat je hier iets tegen kan doen?

En kan een werkgever je dwingen om mensen te trainen die je werk gaan overnemen (dat voelt enorm onrechtvaardig als je op zich goed functioneert)?

Verder zijn alle tips welkom die helpen om hiermee in de praktijk om te gaan. Misschien zijn er mensen die dit al een keer hebben meegemaakt en tips hebben over wat wel en niet te doen om er zelf zo gunstig mogelijk uit te komen.

Ik begrijp dat het uiteindelijke antwoord is: zoek zo snel mogelijk een andere baan. Maar dat kost tijd en voorlopig is het even een kwestie van hiermee omgaan.

Alvast dank voor alle ervaringen en tips.

Met vriendelijke groet,
Eric
Waar moet ik aan denken bij analyse werk? Eerste lijns support naar de Filipijnen of moet ik echt meer aan data analyse werkzaamheden denken. Soms ziej e ook dat ze de outsourcing op legacy systemen zetten (wat jouw weer kansen geeft om te bewegen naar de nieuwe tools).

In beide gevallen zullen er ook kansen zijn, een offshore club vraagt vaak een NL coördinator (als het bedrijf gevestigd is in NL en de gebruikers ook NL zijn).

Ik zou vooral je kansen inschatten met hoeveel % van je werk geoutsourced kan worden. Als dat 80% is dan zou ik kijken of je een stap kan zetten (voordat je andere collega's dat doen), is het maar 10% dan zou ik me niet zo druk maken. Vaak duurt een inwerktraject ook 1,5 jaar en kun je dan rustig al om je heen kijken als het te goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ligt eraan, ze kunnen je niet naar een lagere positie verplaatsen, maar wel opzij binnen hetzelfde kennis/functiegebied. Als het erbuiten valt zullen ze je moeten omscholen, maar je mag er hoe dan ook niet op achteruit gaan.
Ja. Je vervanger inwerken is een heel normaal concept binnen eigenlijk ieder vak waar kennis voor nodig is.
Het enige dat je kunt doen is kenbaar maken dat je dit niet op prijs stelt en er goed op letten dat ze je niet stiekem toch naar een lagere functie of een functie met slechtere doorgroeimogelijkheden of slechtere voorwaarden verplaatsen. Verder schiet je er niks mee op om instructies te weigeren of heel moeilijk te doen, want dan gaat gewoon per direct de opzegtermijn van je overeenkomst in.

Wat je jezelf moet afvragen is of je hierin mee gaat of een andere baan gaat zoeken. Ik zou gewoon meteen gaan zoeken, kijken of je iets kunt vinden dat beter betaalt/betere voorwaarden heeft, en dan zo gauw je daar hebt getekend (en dus concreet een nieuwe baan hebt) je huidige baan opzeggen. Als je een opzegtermijn hebt van een maand kunnen ze je niet dwingen langer te blijven zitten om je opvolger te trainen, maar die laatste maand kunnen ze wel pittig maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Niet te druk om maken en rustig om jou heen kijken voor nu.

Ik maak mij wel iets drukker om oostblokkers dan om India, de Filipijnen etc. Minder tijdsverschil en beter opgeleide mensen. Ook kleinere taalbarrière.

Aan de andere kant zijn ze ook niet gek en als het bij de EU hoort, kunnen ze ook hier werken voor ons salaris.

India heb ik iig van dichtbij compleet zien falen. Maar bijvoorbeeld een samenwerking waarbij goedkopere programmeurs in Polen / Bulgarije / Oekraïne worden aangestuurd vanuit Nederland heb ik wel succesverhalen over gehoord.

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2024 20:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 12:12
Ik heb het 1x meegemaakt bij een bedrijf waar ik als externe zat. Daar zaten 3 vaste waarden met alle kennis en een aantal nja "werknemers met iets minder inhoudelijke waarde". Outsourcing naar India was nog niet officieel van start gegaan toen de 3 kennishouders hun spullen hadden gepakt. Nodeloos te zeggen dat het een grote soep werd en er nog meer externen lokaal moesten bijspringen. Uiteindelijk is de hele outsourcing na een jaar weer teruggedraaid wegens te moeilijk en niet behalen van de gewenste targets en kwaliteit. Conclusie : heeft een een bom geld gekost, veel kennis het bedrijf verlaten die door externen moest opgevuld worden (wel goed voor mijn werkgever).

Daarnaast als externe vaak moeten samenwerken met Indische en andere oosterse collega's. Veel coördinatie en overleg nodig ... En communicatie is niet echt hun sterkste punt. Veel frustraties want kwaliteit heeft in andere landen/werelddelen toch een andere definitie dan in BE of NL. En meedenken/verbeteringen voorstellen is daar nog niet uitgevonden. Waren niet echt mijn leukste projecten.
Pagina: 1