Heeft Bosch Exclusiv WOL 120A een zekering?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07 12:35
Geachte medeforummers,

Ik heb een Bosch Exclusiv WOL 120A wasmachine. Vorige week hield ie eensklaps mee op. Geen lampjes branden, geen geluid. Dood.

Ik heb de stroombron veranderd: geen soelaas.
Stoppenkast gecontroleerd: niets mee aan de hand.
Gegoogled: geen soelaas.
Gegoogled op met Youtube als 1 van de keywords: ook geen soelaas,

Daarom de vraag bij de topic onderwerp.

Kan iemand mij ajb verder helpen?

Grote dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@freshouttheoven is hier de expert op het gebied van Bosch ik denk dat hij je hier het meest zinvolle antwoord op kan geven.
Ik weet wel veel van wasmachines maar meer op een wat breder niveau dan specifiek over bosch en alle specifieke modellen daarvan, vandaar dat mijn antworod wat algemener is.
Ik vermoed dat er een zekering moet zijn, want dat is vrijwel altijd zo. mar ik weet dus niet war die bij bosch precies zit, ik neem aan op de stuurprint/hoofdprintplaat. Maar daarna blijft er nog een vrag over: waarom sprong de zekering, want dat doen ze vrijwel nooit zomaar dus iets in het apparaaat heeft sluiting gemaakt wat de zekering heeft laten springen.
Hoe oud is de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Geen flauw idee.
Van mijn intussen overleden moeder geweest en dat heb ik overgenomen.
Zij gebruikte het bijna nooit, want mijn andere familieleden waste voor haar.
Jaar of 10?
Intussen heb ik wel gezien dat ik heel makkelijk bij de hoofdprintplaat kan. Maar ik zag daar geen zekering.. Wellicht "verstopt" (morgen maar opnieuw openen en dan goed bekijken).
Of zit dat toch bij de snoeringang? Ik zie niet goed hoe ik dan daarbij kan.
Want de achterkant lijkt mij hel wat lastiger te openen op de eerste oog dan bij hele oude wasmachines (1 x opengehaald om er een contactlens eruit te vissen)..
Tot slot grote dank voor reply. Prettig weekeinde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Goofmetdebril schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:05:
Geen flauw idee.
Van mijn intussen overleden moeder geweest en dat heb ik overgenomen.
Zij gebruikte het bijna nooit, want mijn andere familieleden waste voor haar.
Jaar of 10?
Intussen heb ik wel gezien dat ik heel makkelijk bij de hoofdprintplaat kan. Maar ik zag daar geen zekering.. Wellicht "verstopt" (morgen maar opnieuw openen en dan goed bekijken).
Of zit dat toch bij de snoeringang? Ik zie niet goed hoe ik dan daarbij kan.
Want de achterkant lijkt mij hel wat lastiger te openen op de eerste oog dan bij hele oude wasmachines (1 x opengehaald om er een contactlens eruit te vissen)..
Tot slot grote dank voor reply. Prettig weekeinde!
Ik durf het echt niet te zeggen, bij samsung zitten ze vak op de print maar of dat bij bosch ook zo is, of idd bij de snoer-ingang. ik ben zelf blind dus kan je weinig verteleln over wat op plaatjes te zien is. maar google ook eens in het engels. bosch washing machine (dan je type) fuse of: how to replace fuse in bosch washing machine.
Mocht je er niet uitkomen en een niewue machines zoeken dan adviseer ik je graag, ik kijk altijd naar het beste qua prijs-kwaliteitverhouding. maar ik zal je niet op voorhand adviseren want sommige mesnen vinden dat irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 17:23
Vaak zijn die printzekeringetjes van die kleine zwarte rondjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiDnmADdnuXZ0X1kqR3bBAkeOBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qk1y02JUXLAQXCe0gkMw8RCT.jpg?f=fotoalbum_large

Zie je die toevallig zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-07 17:12
Dit model stamt uit de begin jaren '00.

Vermogensprint zit achter het bedieningspaneel.

Meet die even door, mocht deze defect zijn en je kunt 'm zelf niet repareren dan is het tijd voor een nieuwe wasmachine. Helaas is de keuze in bovenladers tegenwoordig zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
dat is dan wel een hele oude. Was hij verder nog echt in perfecte staat, gene lawaai van de lagers met centrifugeren bijvoorbeeld? anders is het misschine de moeite niet meer. want nogmaals: de kans is groot dat de zekering sprong om een rede, dus enkle de zekering vervangen zal waarschijnlijk niets oplossen. Hoewel je het bij zo'n oude machine nooit weet, dan kan een zekering ook gewoon door ouderdom opgeven dus als je hem kan vinden kan je altijd even proberen om de zekering te vervangen, mits de machine verder nog echt ok was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Grote dank voor al die reply's met al die inbrengen!!

Ik ga zeker de print eraf halen.
Ik heb geen ervaring met doormeten en solderen. Gelukkig is er hier in de dorp een elektronicawinkel, waar ik dit morgenmiddag kan gaan vragen. En kijken wat het allemaal kost en een economische afweging= hoogte van de reparatie en de risico dat het weer fout gaat (=kapot gaat) maken.

Grappig: Dicksterk is blind, maar ik zelf ben doof (ik hoof wel wat maar niet veel): see no evil, hear no evil. Volgens mijn weinige gehoor is er verder niks mis met de wasmachine, lagers schijnen in orde te zijn. Dus durf ik die gok wel te maken.

Ik keek naar de verkeerde zekering:-). ik keek namelijk naar een oude autozekering :-P. niet bij stilgestaan dat het anders van vorm en invulling kan zijn. Dan is het erg fijn om de tekening ervan te zien.

Fijne zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Laatste stand van zaken:
Gisteren een uur zitten kloten om de printplaat eraf te krijgen. Niet gelukt :-(.

wel 6 lipjes omgeklapt, maar het zit nog op 1 plaats vast.. Hoe? Rara.. Ik zie iets van een "lange" uitsteeksel.. Ik durf niet goed te gaan trekken.. Ervaring dat het bijna altijd kapot gaat..

Toch maar de pijp aan Maarten geven?

Al aan het kijken voor een andere 2e hands. AEG lavamat bovenlader is een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Goofmetdebril schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:11:
Laatste stand van zaken:
Gisteren een uur zitten kloten om de printplaat eraf te krijgen. Niet gelukt :-(.

wel 6 lipjes omgeklapt, maar het zit nog op 1 plaats vast.. Hoe? Rara.. Ik zie iets van een "lange" uitsteeksel.. Ik durf niet goed te gaan trekken.. Ervaring dat het bijna altijd kapot gaat..

Toch maar de pijp aan Maarten geven?

Al aan het kijken voor een andere 2e hands. AEG lavamat bovenlader is een goede?
als je in zo'n winkel voor gereviseerd 2ehands witgoed kan kijkne zou dat wel een optie zijn ja.
Je kan ook een nieuwe bovenlader kopen. kijk maar eens op bol.com bij hoover wasmachine die kost geloof ik 329 euro 7kg vulgewicht en 1200rpm. Hoover zou ik normaal niet adviseren maar er zijn weinig bovenladers nieuw voor een redelijek prijs, en dan heb je in elk geval garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
Als de machine al zo oud is dan vraag ik me af waarom de zekering geklapt is. Dat doet die niet zomaar. Kortsluiting in de motor of element kan zo maar vanwege de leeftijd. Of er dan nog onderdelen voor te krijgen is vraag twee.

Kun je een foto posten van hoe d eprint in de wasmachine zit?

AWG lavamats zijn gewoon erg goed. De whirlpool is ook een optie, die is een stuk goedkoper. Als je echt een bovenlader moet hebben zou ik de AEG aanraden.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Dicksterk: grote dank voor respons!
Ik neem dit mee.
En de AEG komt uit een nalatenschap en ik koop dit via de kerk (dit hoor je zelden. Lang geleden ooit een keer gedaan en dit was mij zeker niet tegengevallen). Met garantie. Doet het niet bij mij thuis na ophalen dan krijg ik mijn poen terug. Dat AEG haal ik daarom vrijdag op. Hier in de buurt, 30 km verderop.

Nodri2000: ik zal vandaag een foto maken. Morgenochtend posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Nodri2000:
Zoals beloofd de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yACMBpVYpbGAiH9j_z0t1MvIkAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj6czdIs4zESVx2MCDR1O6Bs.jpg?f=fotoalbum_large

De printplaat krijg ik niet los van de behuizing, De lipjes omklappen lukt wel, maar het zit met en lange tand in het midden nog vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
Gisteren de nieuwe wasmachine gebruikt. Ook een oudje. Een AEG lavamat. Met 7 drukknoppen en 3 regelaars (temp, was en starttijd). Maar ziet spiksplinternieuw uit. En met garantie! Zonder schimmelranden zoals bij Bosch..

Nu 2 wasjes gedaan. Doet meer dan prima, lijkt mij.
Dus geen geld voor deze (ik kreeg dit zelfs onverwachts met 20% korting).

De bosch heb ik in de tuin geflikkerd. Iemand? Dan mag ie het zo ophalen in de gemeente Ede,
Anders verdwijnt ie wellicht in de komende weken.

Tot slot:
Grote dank voor al de input.
Wat mij betreft mag dit topic nu sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
@Goofmetdebril bedankt voor de terugkoppeling.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1