Autosom van rijen en kolom naar autosom naar andere kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksree
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik worstel met een probleem welk ik niet klaar krijg in excel maar van mening ben dat dit toch zou moeten lukken.
Na veel rondsurfen en formules proberen zonder resultaat heb ik het opgegeven en dacht ik mijn vraag hier eens te stellen

Het gegeven is (geminimaliseerd) :

Er zijn twee tabbladen.
Op het eerste blad staan div. rijen met bedragen waarvan op het tweede tabblad de som word weergegeven -> dus =SOM('tabblad1'!A1:A2)

Ik wil op dat tweede tabblad in een andere cel diezelfde formule automatisch laten terugkomen maar met de voorwaarde dat hij dan 4 kolommen verder kijkt en de som van deze kolom weergeeft en tegelijk dus in dezelfde rijen als opgegeven in de eerste formule
-> dus manueel betekent dat eigenlijk dat er daar de waarde van =som('tabblad1'!E1:E2) staat.

Moest je dan later de eerste formule wijzigen van =SOM('tabblad1'!A1:A2) naar bv. A1:A6 dan gaat de andere cel automatisch mee van =som('tabblad1'!E1:E2) naar E1:E6

Iemand enig idee?

Veel dank,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:54

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik begrijp je uitleg niet helemaal, maar formules in Excel zijn normaliter 'relatief' en kan je eventueel fixeren met behulp van $.
Als jij jouw formule =SOM('tabblad1'!A1:A2) copieert en 4 cellen naar links plakt, dan zou het =SOM('tabblad1'!E1:E2) moeten worden. Maar vermoedeljik wil jij de 2e formule niet 4 naar links verplaatsen, maar naast de eerste? Dan zou je voor zowel je oorspronkelijke formule als de nieuwe ook de functie VERSCHUIVING integreren (waarschijnlijk A1:A2 als startbereik en je oorspronkelijke formule laat je 0, 0 verschuiven, waar je de 2e formule 4, 0 (oftewel 4 naar rechts, 0 naar beneden) laat verschuiven.

Anders moet je maar een voorbeeld posten (op imgur of hier als je genoeg rechten hebt), want ik 'zie' het anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:28
Zaterdagavond dus geen zin om de vraag te ontleden, maar eerste gedachte: is dit niet met een tabel en/of draaitabel op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksree
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
GRDavies75 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:58:
Ik begrijp je uitleg niet helemaal, maar formules in Excel zijn normaliter 'relatief' en kan je eventueel fixeren met behulp van $.
Als jij jouw formule =SOM('tabblad1'!A1:A2) copieert en 4 cellen naar links plakt, dan zou het =SOM('tabblad1'!E1:E2) moeten worden. Maar vermoedeljik wil jij de 2e formule niet 4 naar links verplaatsen, maar naast de eerste? Dan zou je voor zowel je oorspronkelijke formule als de nieuwe ook de functie VERSCHUIVING integreren (waarschijnlijk A1:A2 als startbereik en je oorspronkelijke formule laat je 0, 0 verschuiven, waar je de 2e formule 4, 0 (oftewel 4 naar rechts, 0 naar beneden) laat verschuiven.

Anders moet je maar een voorbeeld posten (op imgur of hier als je genoeg rechten hebt), want ik 'zie' het anders niet.
Dank jullie voor je reactie.
Ik begrijp het, het is niet helemaal makkelijk om uitgelegd te krijgen zonder visuele hulpmiddelen.

Ik probeer nog eens :
Wanneer je op het tweede tabblad in bv. cel B2 de som van A1:A2 neemt op het eerste tabblad, dan zou ik willen dat hij automatisch in cel C2 tweede tabblad de som neemt van E1:E2 op het eerste tabblad. (dus 4 kolommen verder maar met hetzelfde bereik)
Verander je dan bv. de som in B2 naar A1:A4 dan zou de formule van cel C2 meevolgen.

Hopelijk heb ik het zo duidelijker gekregen, anders bezorg ik graag wat grafischer materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:54

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Iksree schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Verander je dan bv. de som in B2 naar A1:A4 dan zou de formule van cel C2 meevolgen.
Deze specificatie is qua formules niet te doen. Formules kijken naar het resultaat van een cel / bereik van cellen, niet naar de formule in de cel (en/of mutaties daarop).

Met macro's is er meer mogelijk en hoewel niet zeker, maar waarschijnlijk kan je daar wel formules mee manipuleren en/of op basis van events handelingen laten uitvoeren.

Maar stel dat het wel via formules zou kunnen, misschien is het dan handiger om te formuleren welk "probleem" je oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:59
Dat lijkt verdacht veel op deze vraag, dus het antwoord ligt in dezelfde hoek: INDIRECT

Excel som formule doortrekken
Pagina: 1