Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-07 13:44
Goedemorgen

Wij zijn sinds kort overgestapt naar ODIDO glasvezel 2GB. Hiervoor zaten we bij Delta met 1GB. alles werkt prima.

Wij hebben 2 wifi Ubiquiti UAP-AC-Lite punten 1 in de huiskamer en 1 boven.

Ik vroeg me alleen af omdat we met de snelheidsmeter test voor de wifi net aan 100mbit halen of dat prima is of eigenlijk te langzaam voor de verbinding die je hebt?

We hebben een Glasvezel modem Nokia die in de Zyxel T56 zit, die zit verbinden met een 1GB switch omdat we allerlei kabels naar boven hebben getrokken die switch hadden we al.

is dit prima snelheid of kan het eventueel sneller? die unifi netwerk is in de controller soort automatisch ingesteld.

Beste antwoord (via FroZeN83 op 28-01-2024 22:03)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

FE = 100Mbps
Vermoedelijk is de kabel naar dat AP of 1 van de connectoren niet goed

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarmee test je? Wat voor apparaat en software? Over welk WiFi-protocol? Wordt dat protocol ook ondersteund aan beide kanten? Hoe ver zit je van het modem? En wat voor materialen zitten tussen het device en het access point?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens in de unif controller of die access points niet stiekem op 100Mbit draaien. Dan ga je namelijk nooit meer dan 100Mbps halen.

Maximum van de AC lite is in de praktijk rond de 300-400Mbps.

Zolang je switch trouwens gigabit is, zul je nooit meer dan 1Gbps kunnen halen, je kunt beter je abonnement terugschalen naar 1Gbit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Ik test met mijn eigen iPhone via een online server van ziggo en ookla en de app maar blijf altijd rond 100mbit.

Ik weet niet over welk protocol. De ac lite is aangesloten op de normale utp poort/kabel in de huiskamer en ik zit er 5 cm vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Ik zal eens kijken waar die op draait. Zou het zelf niet weten eigenlijk. Ik check dat morgen even l.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

FroZeN83 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:39:
Ik test met mijn eigen iPhone via een online server van ziggo en ookla en de app maar blijf altijd rond 100mbit.

Ik weet niet over welk protocol. De ac lite is aangesloten op de normale utp poort/kabel in de huiskamer en ik zit er 5 cm vandaan
Grote kans dat die kabel beperkt is tot 100 Mbit, want als je ernaast zit is het potentieel bijna maximaal en dan behoor je met ern AC lite tussen de 300 en 400 Mbit te kunnen halen.

Dan is het of een cat5 kabel met maar 4 aders of er is een breuk ergens in de kabel waardoor niet alle aders contact maken.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 27-01-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Kan eventueel ook nog in je PoE injectors zitten mocht je die gebruiken, of idd in de gebruikte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Die kabels zitten er al 14 jaar in en zo te zien is het allemaal cat 5E. Dus dat is gewoon het maximale?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@FroZeN83 Ik raad je aan om wat beter op de grootheden te letten M - m B - b etc. Over het algemeen wordt de data snelheden in Mbps/Gbps (Mega of Giga bits per seconde) getoond, de B staat voor Byte. Jij haalt nogal wat doorelkaar. Wat betreft CAT5(e) is officieel niet gekeurd voor Gbps verbindingen, echter als je ene beetje kwaliteits kabel hebt, met de afstanden in een gemiddelde woning zou dat prima gehaald moeten kunnen worden (ik spreek uit ervaring), tenminste als je alle 8 aders gebruikt.

De betreffende AP's zouden inderdaad ~300Mbps moeten kunnen halen op de 2,4Ghz band en ~867Mbps op de 5Ghz band, in theorie. Bron: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uap-ac-lite

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 27-01-2024 23:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

FroZeN83 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:09:
Die kabels zitten er al 14 jaar in en zo te zien is het allemaal cat 5E. Dus dat is gewoon het maximale?
Als het destijds goedkope CCA kabel was zou ik daar niet zomaar gigabit overheen verwachten over veel meters, en ook dergelijke kabels hebben niet het eeuwige leven. Als er ook maar één van de 8 aders geen contact meer maakt haal je nog maar 100Mbit, dat zou je met een goede kabeltester kunnen controleren of door bijv. een laptop direct aan die kabel te hangen en in Windows of macOS de link snelheid van je ethernet adapter te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:56
Dat kan veel beter,
ik haal onderstaande snelheden, zittend op de bank met gebruik makend van de Wifi (5ghz) van de standaard Zyxel router welke Odido meelevert. (1 Gbps abonement)
Afstand is ca. 5 meter, Zyxel staat in de meterkast, Wifi signaal moet door twee binnendeuren.
Client is een Macbook air 2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ouVdUNChuhGBqhkA4x13byTXNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OthWOj4Ef5eiZTmPzYbm33Yy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Bushie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:59:
Dat kan veel beter,
ik haal onderstaande snelheden, zittend op de bank met gebruik makend van de Wifi (5ghz) van de standaard Zyxel router welke Odido meelevert. (1 Gbps abonement)
Afstand is ca. 5 meter, Zyxel staat in de meterkast, Wifi signaal moet door twee binnendeuren.
Client is een Macbook air 2020
[Afbeelding]
Fijn voor jou, maar daar heeft TS niet zoveel aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:56
RCBL schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Fijn voor jou, maar daar heeft TS niet zoveel aan...
Ik geef gewoon antwoord op de vraag die TS stelt: "is dit prima snelheid of kan het eventueel sneller? "
Beetje vriendelijker had wel gemogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bushie op 28-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

IH -> NT

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Ik heb boven inmiddels wel 300 mbps naar beneden nog steeds 100.

Ik heb in de controller gekeken maar zag niet heel veel alleen van beide ac lite punten heb ik beide op bandwidth 20 gezet op 2.4 ghz. Channel auto en transmit op medium die stond high.

Deze verandering zorgt boven voor 300mbps maar beneden niet. 1 acces loont staat op Gbe en de ander op FE. Dit zegt mij niks maar verder staan ze hetzelfde ingesteld alleen het ene punt heeft 11 clients en de ander maar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
En inderdaad als ik de wifi neem van het modem kom ik wel op 890mbit beneden.

Kan ik het aanpassen en dat die 2 punten als versterker werken voor de zyxel modem?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

FE = 100Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 18:59
FroZeN83 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:21:
En inderdaad als ik de wifi neem van het modem kom ik wel op 890mbit beneden.

Kan ik het aanpassen en dat die 2 punten als versterker werken voor de zyxel modem?
Waarom heb je eigenlijk een 2 Gig abbonement genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Was goedkoper en we leven met 6 mensen in huis dus ik dacht na wisselen van de switchen naar 2GB dat het misschien wel nodig was met zoveel apparaten online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FroZeN83
tozzke schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:27:
FE = 100Mbps
Thanks ben de kabel gaan vervangen naar het acces point en nu haal ik beneden ook 400 mbps… het was dus simpel 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

FroZeN83 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:48:
Was goedkoper en we leven met 6 mensen in huis dus ik dacht na wisselen van de switchen naar 2GB dat het misschien wel nodig was met zoveel apparaten online.
Je zult echter nooit 2Gbps kunnen gebruiken als je geen 2,5 gigabit of snellere uplink naar je switch hebt, dus daar moet je nog wel naar kijken :)

Geen idee hoeveel poorten je nodig hebt, maar als 10 genoeg zijn, is zoiets prima:

uitvoering: Netgear GS110MX (EU-model)

Je verbindt de 2,5 gigabit poort van de Zyxel met de 10G poort van de switch. Dan kun je in theorie tenminste twee clients tegelijk op 1Gb laten werken, anders trek je je netwerk dicht als 1 client 1 Gbit trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
FroZeN83 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Thanks ben de kabel gaan vervangen naar het acces point en nu haal ik beneden ook 400 mbps… het was dus simpel 😀
Je zal nooit 2 Gbit/s halen als je apparatuur dat niet aan kan. Dus kijk goed naar wat je apparaten doen. ALs je apparaten max 1 Gbit/s aan kunnen dan haal je dat maximaal. Ook het aantal apparaten op 1 accespoint zullen de snelheid beïnvloeden. Hoe meer apparaten op één accespoint hoe meer apparaten de verbinding moeten delen.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 29-01-2024 08:26 ]

Pagina: 1