Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervangen kraanheldel meterkast voor smart control

Pagina: 1
Acties:

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Ik heb blokverwarming en wil graag een zigbee valve controller op de warmwaterkraan in de meterkast zetten (die de aanvoer van warm water naar de radiatoren regelt), zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1mayACSIh9ZKHvGneUCQ4UK8tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FcaItOJzyQLJT7t5bAtVLjYK.jpg?f=user_large

De kraanhendel die ik in de meterkast heb is echter niet compatibel met dit apparaatje, en ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pag_sCDzUCFL7lc6JIBaZw5UGuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kIfiUxNtlGRputdrFUoFVSX6.jpg?f=user_large

Is het mogelijk om deze hendel te vervangen door een traditionele hendel die wel compatibel is, of moet dan meteen de hele metalen aansluiting ook vervangen worden?

Alle tips welkom :)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik denk niet dat deze kraan van jou is maar van de vve? Je hebt neem ik aan een appartement waar de blokverwarming onderdeel van uitmaakt? Ik zou het dan daar neerleggen. Al denk ik dat mogelijk der hele standleiding leeg moet als je dat wil, zal men niet op zitten te wachten.

Maar waarom zou je dit willen? Zie er geen toegevoegde waarde in als je gewoon de radiatoren dicht draait om geen gebruik te hebben. Meestal wordt dat het metertjes daarop uitgelezen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Bastien schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:46:
Ik denk niet dat deze kraan van jou is maar van de vve? Je hebt neem ik aan een appartement waar de blokverwarming onderdeel van uitmaakt? Ik zou het dan daar neerleggen. Al denk ik dat mogelijk der hele standleiding leeg moet als je dat wil, zal men niet op zitten te wachten.

Maar waarom zou je dit willen? Zie er geen toegevoegde waarde in als je gewoon de radiatoren dicht draait om geen gebruik te hebben. Meestal wordt dat het metertjes daarop uitgelezen.
Ja is idd van de VvE, maar als de knop makkelijk te vervangen is zonder de hele aansluiting open te moeten gooien is het ook prima weer in oorspronkelijke staat te herstellen.

Nog even toelichting op de motivatie: ik heb inmiddels al smart thermostaten op alle radiatoren, en dat werkt in principe prima. Het probleem is echter dat de hele installatie niet echt zuinig/goed geisoleerd is. De afgelopen week heb ik alle radiatoren dichtgezet, en toch blijft het in het appartement nog >17 graden, met name omdat de buizen die door het appartement lopen - zelfs met de radiatoren dicht - nog veel warmte afgeven. Om die reden wil ik de kraan bij de bron dicht kunnen zetten.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon dat ding bestellen en daarna pas gaan puzzelen.

Misschien dat een menglatje van de verf met wat tiewraps ook werkt.
De kraan aanpassen kan meestal ook wel, hangt af van het merk e.d.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zou de huidige hendel er voorzichtig af kunnen halen, en kijken hoe de bevestiging van de hendel is op het onderstuk,
en misschien kan je dan beoordelen bij de bouwmarkt of het eventueel zou gaan passen..

mocht het niet kunnen, kan je altijd een installateur laten komen met een bevriezings apparaat om beide kanten van de oude kraan te bevriezen en zo de kraan te wisselen

404 Signature not found

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:25
Met @SMSfreakie, ff dat rode dopje eraf wippen en de knop losmaken. Dan zie je wat voor vorm de as heeft en kan je gericht zoeken naar een passend hendel. (google op hendel kogelkraan)

iRacing Profiel

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Of gewoon een eigen kraan erachter plaatsen.
Zo iest:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1