Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb sinds vandaag de nieuwe CPU en GPU (en voeding die erbij werd aangeraden) in mijn PC zitten, echter heb ik wat problemen met de CPU.

Ik heb een nu 5800x3D, maar die draait ontiegelijk traag

hierbij een link naar wat afbeeldingen die duidelijk maken hoe traag het is:
https://imgur.com/a/xkMBOv4

Wat is hier het probleem en hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb al 3 verschillende bios versies geprobeerd en dat lijkt het niet op te lossen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Welke CPU had je er eerst in zitten?
Welke moederbord heb je?

[ Voor 26% gewijzigd door Nickname55 op 26-01-2024 22:15 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
Een 3700X, moederbord is een msi mpg x570 gaming edge wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:40
Mogen we aannemen dat je windows opnieuw hebt geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
Dat had ik nog niet gedaan, wilde ik liever voorkomen als het niet nodig is. Maar zal ik doen, helpt dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat is de temperatuur van je cpu? Alsook laatste AMD system drivers installeren wil wel eens werken :)

0.44GHz heb ik ook al gezien op machines die veel te heet zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 26-01-2024 22:24 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:40
Hopelijkanoniem schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:22:
Dat had ik nog niet gedaan, wilde ik liever voorkomen als het niet nodig is. Maar zal ik doen, helpt dat dan?
Ja, tijdens installatie van windows worden bepaalde (chipset) drivers geinstalleerd aan de hand van de hardware, goeie kans dat dit het probleem oplost.
Wellicht dat het voldoende is om iets met moederbord drivers te doen, maar ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
In dat geval zal ik Windows opnieuw installeren, de CPU temp is 30 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Denk je te zien dat de CPU 'traag' is of merk je het ook daadwerkelijk? Ik heb toevallig zelf deze week dezelfde CPU in een X470 moederbord geplaatst. Als ik MSI burner opstart zie ik de CPU frequentie wisselen tussen 100Mhz tot tegen de 3Ghz. Een CPU clockt down of up na gelang nodig is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:50
Wat _Dune_ zegt. Voelt het ook traag en hoe ziet de task manager uit terwijl je de CPU ook echt belast? In je screenshot wordt de CPU 3% belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Windows opnieuw installeren hoeft tegenwoordig niet meer, maar dat is mijn ervaring. Meestal is drivers verwijderen en opnieuw installeren voldoende.

Je RAM draait ook niet op de juiste snelheid, dat moet je even aanpassen in het BIOS. Zou gewoon het snelste profiel kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
Windows opnieuw installeren is echt niet nodig zolang het moederbord hetzelfde blijft.

Wat doet de cpu met Furmark CPU Burner of Prime95?

Wat is het merk en type van GPU en PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

stin00 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:01:
Windows opnieuw installeren hoeft tegenwoordig niet meer, maar dat is mijn ervaring.
...
Uszka schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:01:
Windows opnieuw installeren is echt niet nodig zolang het moederbord hetzelfde blijft.
De praktijk leert ons toch wat anders. Nu heeft de TS een 5800X3D, dus het zal niet zo erg zijn, maar bij de 7000 series is het anders wel vereist als je van een non-3Dvcache cpu naar een gaat met, en zelfs als je tussen de modellen wisselt is het nodig (dus zeg van een 7900X3D naar een 7950X3D). Dit ivm de scheduler die dan beter om kan gaan met de extra cache op een enkele ccd, terwijl de cpu er twee heeft.

Maar goed, dat is hier niet aan de orde. Toch kan het wel helpen omdat de extra cache toch wat anders kan triggeren tijdens installatie wat naderhand niet gezet wordt.

@Hopelijkanoniem, je zegt dat je 3 BIOS versies hebt geprobeerd, maar welke waren dat precies? De meest recente is wat je moet gebruiken, daar zit gegarandeerd ondersteuning voor de processor op en eventuele fixes, zoals stabiliteit maar ook voor security.

En ook wat _Dune_ zegt. Je processor kan je een beetje vergelijken met de motor van een auto. Als je stilstaat en niet beweegt, heeft het geen zin om 3500 rpm te draaien. Een processor zal ook gewoon terugklokken naar een lagere snelheid om energie te besparen. Dat verklaart ook direct de temperatuur van 30°C, iets wat je alleen bij idle ziet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
De bios versies zijn de originele van mijn 3700x, 7c37v1h die volgens de msi site geschikt was voor de 5800x3d en versie 7c37v1n wat de nieuwste is op de site.

De cpu komt nooit uit 'idle', hij draait constant op 0,44 ghz wat hij ook moet doen en zelfs met Windows Verkenner heeft hij het zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:18
Ik kan alleen zeggen dat van een 5800x naar 5800x3d prima ging met bestaande Windows 11.
En recent van de 5800x3d naar am5 gegaan met 7800x3d, starten en lopen met bestaande Windows 11.

Maar met zulke problemen zou ik idd eerst de laatste bios flashen, dan een full cmos reset op het bord en als dat niet werkt eerst een verse Windows proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Windows opnieuw installeren zou niet nodig moeten zijn. Maar er is een probleem, dat wil je opgelost hebben. Dus je zult iets moeten doen 😉

Heb je misschien een andere schijf liggen waarop je ff snel Windows op kunt installeren? Na de eerste keer opstarten weet je of het effect heeft.

[ Voor 43% gewijzigd door Nickname55 op 27-01-2024 09:40 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Of heb je wel eens wat met linux gedaan? Even opstarten met een live cd misschien? Is dat een optie? Als je Ubuntu of Fedora neemt ofzo, dan kan je daar volgens mij gewoon op vergelijkbare manier als bij Windows zien wat de cpu uitspookt.

[ Voor 198% gewijzigd door Nickname55 op 27-01-2024 09:40 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:04

star-saber

Ryzen

Ik heb iets soortgelijks gehad met een 5950x op een 570 asus bord.
Uiteindelijk bleek de VRM verkeerde waardes te rapporteren waardoor cpu op 500Mhz ging lopen.

Moederbord moeten opsturen voor reparatie. Dit heeft uiteindelijk het probleem opgelost.

Suggereer hier niet mee dat je MB mogelijk stuk is....

[ Voor 10% gewijzigd door star-saber op 27-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:26
Ik had met mijn Ryzen 5 3600 nog wel eens een soortgelijk probleem. Hele systeem traag omdat de processor niet hoger wilde klokken.
Dat was simpel op te lossen door het energiebeheerschema in Windows te veranderen. Welk specifieke schema maakte bij mij niet eens uit, puur het wisselen. Vaak deed ik dus van balanced naar high performance, en dan als het probleem er weer was gewoon weer andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
GPU is een Asus TUF 4070 TI Super, PSU is een Cooler Master V750 Gold i Multi

Hier een link naar wat info van Furmark: https://imgur.com/a/37JzjNy

Ik kan geen optie vinden om de snelheid van m'n RAM aan te passen in het Bios en tijdens het draaien van Furmark komt mijn CPU niet boven de 13% actief op 0,44Ghz.

Ik zal nog proberen om mijn SSD te formatteren en Windows opnieuw te installeren, maar toen ik dat gisteravond probeerde liep hij vast en gaf ik uiteindelijk op voor die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Hoe staan in het configuratie scherm van Windows je energie instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
Heb alle modes uitgeprobeerd maar er veranderde niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Wil je eens het volgende proberen ?
Download ryzenmaster bij AMD

Kijk naar de stroom waardes die er gerapporteerd worden in geavanceerd.
Wellicht schermprintje ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:18
Cpu misschien nog even herplaatsen? Misschien maakt er een pin slecht contact oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

meljor schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:16:
Cpu misschien nog even herplaatsen? Misschien maakt er een pin slecht contact oid.
Het is AM4, dat is nog PGA, oftewel, pins op de cpu. Ik verwacht zelf daar eigenlijk geen problemen bij, terwijl dat met LGA nog wel eens kan gebeuren door ongelijke druk op de cpu.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:30
Zou toch denken aan een verkeerde bios instelling.
Laatste bios versie installeren en een bios reset uitvoeren.

Windows starten en van de amd site de laatste chipset drivers installeren.
Mogelijk een verkeerde instelling van windows powerplan

[ Voor 14% gewijzigd door D-dark op 27-01-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopelijkanoniem
Hier een link naar screenshots van de waardes die Ryzen Master geeft:

https://imgur.com/a/3csrqsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:23

Dark

who tweaked the light?

Zijn er in device manager misschien devices met een uitroepteken te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

je ziet in screenshot helaas duidelijk dat er ook hier verkeerde waardes worden gerapporteerd aan de CPU.
160% van 95A en 109% van 140A
Je zou nog een bios update kunnen proberen maar denk dat je vrm kapot is helaas.

Als je je oude CPU nog hebt dan zou je kunnen kijken of die nog wel goed functioneerd. Dan zou het ook aan de CPU kunnen liggen.

160% x 95A en 109% x 140A is allebei 152A...

[ Voor 29% gewijzigd door star-saber op 28-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 22:22

Thomg

Aww yiss

Moederbord RMA, dit probleem is al vaker voorgekomen op tweakers. Er is iets kapot op het moederbord die een te hoog stroomverbruik rapporteert, moederbord gaat in paniek gaat en forceert de CPU in laagst mogelijke power state.

Edit: @star-saber heeft het al genoemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 28-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Voor vollediheid mijn topic van verleden jaar

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2164672
Pagina: 1