Dakdekkers en exclusief BTW bedragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 20:52
Ik heb nu al met meerdere dakdekkers contact gehad voor een offerte en ze communiceren allemaal naar mij met een exclusief BTW bedrag. Zelfs bij sommige kom je er pas achter dat het exclusief BTW als je er pas naar vraagt.

Kortom, ik ben nog geen één dakdekker tegengekomen die prijzen communiceert inclusief BTW bedragen. Ik dacht dat dit met de wet verboden is om exclusief BTW bedragen te communiceren.

Hoe zit dat?

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Omdat ze het werk zwart willen doen. Zeker ZZP'ers willen in deze branche heel graag van alles zwart doen. Zeker de 'leuke' klusjes, zoals de oude dakbedekking overlagen e.d. Daarom communiceren ze exclusief btw O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isomis
TwingyTwingy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:22:
Omdat ze het werk zwart willen doen. Zeker ZZP'ers willen in deze branche heel graag van alles zwart doen. Zeker de 'leuke' klusjes, zoals de oude dakbedekking overlagen e.d. Daarom communiceren ze exclusief btw O-)
Als het zwart is, blijft het ook gewoon bij die prijs. Alleen je krijgt achteraf gewoon een rekening inclusief de BTW. Zwart verdienen en ook de 21 procent opstrijken....

Kan je zoiets bij ACM melden? Ik erger mij er echt mateloos aan dit soort verkooptrucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
Veel andere vaklui ook hoor. Schilders, stratenmakers, allemaal noemden ze een prijs. Als je dan vroeg is dat incl. BTW dan hoef je antwoord niet te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:10
Prijs voor consument is altijd inclusief BTW.

https://www.acm.nl/nl/ver...ormeren/prijzen-vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als er staat blabla werkzaamheden voor € xxxx mag jij ervanuit gaan dat het inclusief btw is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

isomis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:18:
Ik heb nu al met meerdere dakdekkers contact gehad voor een offerte en ze communiceren allemaal naar mij met een exclusief BTW bedrag. Zelfs bij sommige kom je er pas achter dat het exclusief BTW als je er pas naar vraagt.

Kortom, ik ben nog geen één dakdekker tegengekomen die prijzen communiceert inclusief BTW bedragen. Ik dacht dat dit met de wet verboden is om exclusief BTW bedragen te communiceren.

Hoe zit dat?
Dan heb je wel pech met dakdekkers. Ik heb in dec. mijn dak laten vernieuwen en alle offertes die ik kreeg waren gewoon netjes opgesteld incl een post voor btw.

Wat wel bizar was dat de prijzen 10.000-en verschilden voor hetzelfde dak. Ik had 3 offertes. 1 van 30k, 1 van 25 en 1 van 19k. Uiteindelijk de goedkoopste genomen, naar volle tevredenheid. Die hele dakdekkersbusiness zijn echt cowboys

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je moet dan ook niet vragen of het in- of exclusief is. Prijzen naar jou toe moeten wettelijk verplicht inclusief BTW zijn. Oftewel het bedrag op de offerte is bindend en als ze je later een hogere rekening geven (zonder afgesproken meerwerk) dan kunnen ze fluiten naar die 21% extra, en betaal je het afgesproken bedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door Groningerkoek op 27-01-2024 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
Groningerkoek schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:03:
Je moet dan ook niet vragen of het in- of exclusief is. Prijzen naar jou toe moeten wettelijk verplicht inclusief BTW zijn. Oftewel het bedrag op de offerte is bindend en als ze je later een hogere rekening geven (zonder afgesproken meerwerk) dan kunnen ze fluiten naar die 21% extra, en betaal je het afgesproken bedrag.
Ze communiceren wel met in de tekst “exclusief btw”. Ik ga nu maar een dakdekker buiten werkspot om zoeken, want het lijkt erop dat hier dus alleen maar cowboys zitten.

Laatste dakdekker wilde even voor 19m2 2800 euro exclusief btw vragen. Ik heb hem aangesproken op dat absurde hoge bedrag en dat hij inclusief btw moet communiceren naar consumenten. Daarop kreeg ik als antwoord: dat hij het wel voor 2200 januari inclusief btw wilt doen 8)7.

In mijn volgende leven ga ik dakdekker worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Groningerkoek schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:03:
Fluiten naar die 21%? Ik hoor graag hoe vaak je dit hebt toegepast met de uitkomst. Dit is niet het meest verfijnde volk.

Bij twijfel vooraf aansturen op duidelijkheid. BTW spelletjes bewaar je voor volk dat ver weg achter een bureau werkt.
isomis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Ze communiceren wel met in de tekst “exclusief btw”. Ik ga nu maar een dakdekker buiten werkspot om zoeken, want het lijkt erop dat hier dus alleen maar cowboys zitten.

Laatste dakdekker wilde even voor 19m2 2800 euro exclusief btw vragen. Ik heb hem aangesproken op dat absurde hoge bedrag en dat hij inclusief btw moet communiceren naar consumenten. Daarop kreeg ik als antwoord: dat hij het wel voor 2200 januari inclusief btw wilt doen 8)7.
Zeggen dat het ex btw is in elk geval duidelijk. En over de btw: ik heb al enkele malen het btw tarief en bedrag op een factuur moeten corrigeren (beide kanten op).

Hoorde laatst ook zo'n ervaring met een dakwerker. Bij de eerste de beste tegenvraag of opmerking (bv lijkt erg veel voor de verzekering) werd niet ingegaan op wat werd gezegd maar meteen bijna de helft van de prijs eraf gehaald.

En niemand gebruikt Werkspot voor vakmensen... Longlist maken uit sociale netwerk aangevuld met Google Maps (niet gewoon googlen ivm SEO) en dan shortlist.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2024 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had een aannemer die noemde een bedrag ex btw. Maar dat wist ik niet. Dus toen de factuur kwam nadat alle werkzaamheden waren afgerond heb ik 21% van de arbeid afgehaald. Ik denk dat hij zn lesje wel geleerd heeft :).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 08:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

isomis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:11:
[...]

In mijn volgende leven ga ik dakdekker worden.
Volgens mij hoeft hij niet per se incl btw te noemen, alleen moet het dan wel vermeld worden. Een dakdekker die veel voor zakelijke klanten werkt (nieuwbouw projecten oid) is gewend om ex btw te noemen.

Ik had trouwens offertes voor 140m2 bitumen tussen de 15-25k incl btw.
Van over het algemeen professionele partijen, geen Werkspot lui. Dus jouw prijs lijkt mij niet heel duur.
Prijs was uiteindelijk nog wat lager uitgekomen omdat arbeid van isolatie 6% is ipv 21% (daarna nog wel een discussie met zijn boekhouder welk deel precies aan isolatie toebehoort :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rukapul schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:32:
[...]

En niemand gebruikt Werkspot voor vakmensen...
Nonsens. Tweakers misschien niet, de rest van Nederland wel hoor. Hordes mensen doen dat. Het is gewoon zaak kaf van het koren te scheiden. Kijk goed naar de reviews, wees duidelijk in je communicatie en stel je vragen. BTW laat je dus niet op zijn beloop maar je vraagt er gewoon naar. En anders gewoon lekker zwart laten doen. Als ik iets zwart wil laten doen dan zeg ik dat gewoon, dan is het gewoon voor beide partijen vooraf duidelijk.

Ik heb mijn badkamer via werkspot laten doen. Airco’s in werking laten stellen, warmtepomp en straks een complete verbouwing van de woonkamer (lokale aannemers wilden bijna 2x zoveel hebben 8)7). Allemaal prima vaklui over de vloer gehad. Zelfs een loodgieter wegens een verstopping: die zijn berucht met hun prijs per meter ( :') ). Dan kan je twee dingen doen: je laat het op zijn beloop, wordt genaaid en gaat klagen op Tweakers óf je vraagt er van tevoren naar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:21
Mensen in de bouw zijn meestal geen juristen (of communicatiestrategen). Het is soms inderdaad best lastig. Ik had er laatst een die een voorschot wou op zijn werkzaamheden van 50%, maar dat even vergeten was te vermelden op de offerte. Maar er werd niet gewerkt voordat er aanbetaald werd. En zo is het maar net.

Dakdekkers hebben natuurlijk wel vaak te maken met VvE's, en dan mag je dus wel een offerte bruto opmaken. Niet dat ik denk dat dat de reden is, maar het is net iets gecompliceerder dan de meeste Tweakers hier beweren.

Mijn tip: wees alert. Pak een rekenmachine, en doe je eigen huiswerk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Glashelder schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Nonsens. Tweakers misschien niet, de rest van Nederland wel hoor. Hordes mensen doen dat. Het is gewoon zaak kaf van het koren te scheiden. Kijk goed naar de reviews, wees duidelijk in je communicatie en stel je vragen. BTW laat je dus niet op zijn beloop maar je vraagt er gewoon naar. En anders gewoon lekker zwart laten doen. Als ik iets zwart wil laten doen dan zeg ik dat gewoon, dan is het gewoon voor beide partijen vooraf duidelijk.

Ik heb mijn badkamer via werkspot laten doen. Airco’s in werking laten stellen, warmtepomp en straks een complete verbouwing van de woonkamer (lokale aannemers wilden bijna 2x zoveel hebben 8)7). Allemaal prima vaklui over de vloer gehad. Zelfs een loodgieter wegens een verstopping: die zijn berucht met hun prijs per meter ( :') ). Dan kan je twee dingen doen: je laat het op zijn beloop, wordt genaaid en gaat klagen op Tweakers óf je vraagt er van tevoren naar.
Eens, " vriendje" van mij heeft een klussenbedrijf en is prima te spreken over Werkspot. Het brengt transparant vraag en aanbod bij elkaar en als je goede offertes maakt heb je werk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je mag blij zijn dat je een goede kan vinden voor een redelijke prijs. Het gaat er om dat jij tevreden bent over het resultaat en een redelijke prijs. Of het nu met btwv of zonder is maakt niet uit. Voor jou zat andere.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helixes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:44:
Mensen in de bouw zijn meestal geen juristen (of communicatiestrategen). Het is soms inderdaad best lastig. Ik had er laatst een die een voorschot wou op zijn werkzaamheden van 50%, maar dat even vergeten was te vermelden op de offerte. Maar er werd niet gewerkt voordat er aanbetaald werd. En zo is het maar net.

Dakdekkers hebben natuurlijk wel vaak te maken met VvE's, en dan mag je dus wel een offerte bruto opmaken. Niet dat ik denk dat dat de reden is, maar het is net iets gecompliceerder dan de meeste Tweakers hier beweren.

Een VvE bestaat uit particuliere eigenaren die de btw niet kunnen aftrekken, dus ook aan een VvE moet btw vermeld worden.

Tenzij het een verhuurder is die het in een bv heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had laatst een offerte voor stalen deuren van een wat ik dacht best prima bedrijf met een mooie showroom, die vroeg ook 70% aanbetaling (van 5k). Heeft me vervolgens nog een paar keer teruggebeld, maar ik heb al geeneens zin om erop in te gaan, zelfs al hoeven we niks vooruit te betalen. Deuren gaan we elders bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:48:
Een VvE bestaat uit particuliere eigenaren die de btw niet kunnen aftrekken, dus ook aan een VvE moet btw vermeld worden.

Tenzij het een verhuurder is die het in een bv heeft.
Een VvE is gewoon een rechtspersoon en is ingeschreven bij de KvK. Ze hebben ook een zakelijke rekening. Het is niet aan de opdrachtnemer verder onderzoek te doen naar de aard van de rechtspersoon.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06

Zo gecompliceerd is het helemaal niet. Communiceer je prijs gewoon altijd inc btw. Maak je een offerte voor een bedrijf en die denkt dat t ex btw is, word het opeens 17 procent goedkoper voor ze. Das niet erg. Maar met particulieren heb je nooit misverstanden.

Want als.je t andersom doet en je hebt wel een misverstand, dan trek je aan t kortste eind. Want de particulier mag een prijs inc btw verwachten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Makrolon er is natuurlijk wel een perverse prikkel. Niet-oplettende mensen gaan voor een offerte die lager is. Ook als achteraf blijkt dat die mét btw hoger uitvalt. Maar dan is het te laat en is de offerte al getekend, of de klus al uitgevoerd.

Anders dan met je voeten te stemmen heeft reclameren geen enkele zin. Heel misschien kun je er een zaak van maken, maar dat brengt kosten met zich mee, en de uitslag is geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe zit dat?
Een offerte voor een particulier is altijd inclusief btw

Voor particulieren is de btw een onderdeel van de prijs. Het is verboden om een prijs exclusief btw (of andere belastingen) te vermelden richting een consument. De prijs inclusief btw is “essentiële informatie” en mag dan ook niet ontbreken in een reclame, aanprijzing of aanbod gericht op consumenten. Als u als ondernemer dus een prijsopgave uitbrengt of producten aanbiedt aan consumenten, moet dat altijd inclusief btw zijn.

Een offerte aan ondernemers mag incl. of excl. btw

Ondernemers kunnen onderling wel prijzen exclusief btw vermelden en hanteren, mits dit vooraf duidelijk wordt gecommuniceerd. Voor ondernemers geldt dat ze de btw vaak kunnen terugvorderen, vandaar dat prijzen bij ondernemers onderling meestal zonder btw worden gegeven. Wel wordt er vaak voor gekozen om beide tarieven op een offerte dan wel factuur te vermelden.

ik vond dit via Google zoekmachine, ik weet het zelf niet uit mijn hoofd, 99% van de berichten hier komen ook door opzoekwerk via Google

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 27-01-2024 13:34 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:03

Hoe zit dat?
Als ze naar jou communiceren met een bedrag excl. BTW, wat is er dan onduidelijk aan?

Het word pas onduidelijk als er achter het bedrag niet incl. of excl btw staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ticking22
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 21:34
Voor de liefhebbers, het is artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968:
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
De meeste VvE’s zijn geen ondernemer in de zin van dit artikel omdat ze zelf niets verkopen (er zijn uitzonderingen, sommige VvE’s verkopen bijvoorbeeld elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adhubertus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-09 12:26
bonzz.netninja schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Dan heb je wel pech met dakdekkers. Ik heb in dec. mijn dak laten vernieuwen en alle offertes die ik kreeg waren gewoon netjes opgesteld incl een post voor btw.

Wat wel bizar was dat de prijzen 10.000-en verschilden voor hetzelfde dak. Ik had 3 offertes. 1 van 30k, 1 van 25 en 1 van 19k. Uiteindelijk de goedkoopste genomen, naar volle tevredenheid. Die hele dakdekkersbusiness zijn echt cowboys
Kan jij de naam van die dakdekker waar je tevreden over was delen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Ticking22 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:22:
Voor de liefhebbers, het is artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968:

[...]

De meeste VvE’s zijn geen ondernemer in de zin van dit artikel omdat ze zelf niets verkopen (er zijn uitzonderingen, sommige VvE’s verkopen bijvoorbeeld elektriciteit).
Dan kan je concluderen dat veel dakdekkers de wet overtreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier ook dakdekker gehad met offerte ex btw
op verzoek contant voldaan.
Heb gewoon een factuur, getekend bewijs van betaling ontvangen, en garantie (geloven we dan maar). Mijn stukje is afgedekt, afdracht omzetbelasting is zijn verantwoordelijkheid.

Ander geval:
Offerte van de gemeente voor verlagen stoep ivm. extra parkeerplaats.
"Dat kost dan € 365" oid (weet het exacte bedrag niet meer, niet nader gespecificeerd of het incl. of excl. was)
Werk gedaan, komt factuur, € 365 + 21% btw = € 441,65

Mailtje gestuurd met bovenstaande argumentatie; wij zijn particulier, prijs is dan altijd incl. BTW.
Direct gelijk gekregen. Aangepaste factuur ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 10-02-2025 22:21 . Reden: Toch niet waar, offerte was wel met btw zie ik in de mail ]

Pagina: 1