Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Topicstarter
Mijn huidige werklaptop is aan vervanging toe. Momenteel is het een HP450G5, maar dan de variant met een Core i7 processor. Na ontvangst het geheugen naar 32GB getrokken en een 2TB 2.5" SSD toegevoegd. En het beestje heeft een jaar of 5 prima zijn werk gedaan;

Win10Pro
programmeerwerk
wetenschappelijke software
aansturing lab-hardware
VM's draaien
presentaties geven
etc.

Connectivity genoeg,
- Vaste LAN poort zonder irritant schuifje
- USB-C met DP alt-mode
- HDMI & VGA voor die ene halfgare beamer en 3 vaste schermen (2x 1080p en 1x4k)

Uitbreiding en functionaliteit ook zat
- 2.5" schijfruimte
- 2 SODIMM sloten
- Losse WIFI kaart
- vingerafdrukscanner
- Quad core processor (destijds meer dan prima).

Het scherm liet wat te wensen over met zijn TN paneel met 250 hele nits en 45% RGB weergave, maar voor de euro's destijds (<900) voldoende.

Maar nu een vervanger. De 450G10 werd aanbevolen als 'opvolger' maar is een achteruitgang. Daar zit zo'n moderne hybride processor in en aangezien de dataprocessing van veel van onze gebruikte software in een achtergrond proces gebeurt is performance slechter dan de 5 jaar oude laptop. Je gaat van een echte quad core naar een dual core met een rits Intel Atom processorcores. De i5 variant is identiek aan de i7 variant, buiten 400MHz extra boost clock. Bovendien geen plek voor extra storage, en die is hard nodig voor de ongeveer 10 VM's. Connectiviteit is ook minder dan de voorganger. Geen thunderbolt, LAN poort met een klepje en toch een beeldscherm minder aan kunnen sluiten.

Een lomp ding met een losse GPU is niet wenselijk, ik sleep er al genoeg mee. Numeriek toetsenstuk is een must, samen met een ANSI keyboard layout. Lawaaierig blaas ding is ook niet wenselijk, de huidige is nauwelijks hoorbaar, ook onder constante load. Batterijduur is na 5 jaar dienst nog ongeveer 3 uur. Ik verwacht met een nieuwe een werkdag wel door te kunnen komen.

Een pre zou een beter scherm zijn. 1080p of hoger, maar vooral wat meer kleurbereik en 120Hz. Thunderbolt zou ook wel prettig zijn. Dan kan ik zo'n USB-C docking ding bestellen om de kabelpluginbende wat op te ruimen.

Merk is niet van belang, maar het budget zal niet veel hoger dan 1300 euro zijn.

Nu heb ik al een beetje rond gekeken, maar het is of significant duurder, of vastgesoldeerd geheugen (hybrid dual channel met 1 uitbreidingsslot), of slechts 2 P-cores, of geen Thunderbolt. 17" is te groot, 14" is te klein. 15 - 15.6", anders past het niet in mijn tas.

Wie heeft een goed idee?

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 22:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Met 1300 euro ga je niet ver komen vrees ik.
Een (enkele) Dell precision i7 met 32gb / 1tb kreeg ik laatst op offerte voor ~2100 ex btw.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:23
16" een optie? Ideapad pro 16? Kan je 2 ssds in kwijt. Poorten weet ik niet, denk voor jou niet voldoende..
Ryzen 7840 vlot genoeg?
Anders naar een ouwere 13700H kijken wellicht.

Edit: waarom is je G5 aan vervanging toe? Batterij kan je bijv zo vervangen (als ze nog te koop zijn)

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 26-01-2024 22:44 ]