Vervanging Synology DS412+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurenkletser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07-2024
Midden 2014 kocht ik mijn Synology DS412+ voorzien van WD Red 4x3TB. Deze staan nu al 9,5 te draaien in Raid5. Smart geeft vooralsnog geen problemen enkel 1 beschadigde sector op 1 harde schijf.

Omdat ik toch wel schrik krijg dat het wel eens fout kan lopen wou ik graag vervanging. Eerst was het plan om de HD's te vervangen, maar omdat de DS412+ geen updates meer gaat krijgen binnenkort misschien toch overstappen naar een nieuwe NAS.

Waar ik dus graag wat advies voor zou hebben:
- nieuwe NAS of toch schijven vervangen? Sowiewo is 9TB te weinig geworden. Moet minstens 12TB worden...
- cloud opslag ipv NAS? Is dat een mogelijk alternatief?
- raid 5 houden in nieuw systeem of toch raid 1?

Budget ligt niet echt vast maar voor zou toch max 1000 euro willen uitgeven voor de HD's en de NAS.

Volgende functies gebruik ik nu bij de Synology Nas
- camerabewaking (2 camera's)
- opslag van films, foto's, documenten en muziek. Kodi op raspberry PI wordt gebruikt om de films af te spelen.
- automatische sync met HiDrive voor backup van de foto's

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Wat is het budget incl schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Djarune schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:39:
Wat is het budget incl schijven?
Staat er toch in? 1000 euro.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Nickname55 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Staat er toch in? 1000 euro.
Excuus. Eroverheen gelezen.

Ik zou lekker voor 2 hdd’s in RAID1 gaan. Betekent de helft aan stroomverbruik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB€ 275,-€ 550,-
1NASSynology DiskStation DS224+€ 353,-€ 353,-
Totaal€ 903,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurenkletser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07-2024
Bedankt alvast. Ik ga de specs eens bekijken. Die seagate, iemand ervaring mee? Zijn ze even goed als de WD die ik nu al bijna 10 jaar heb draaien?

Heeft mijn 'oude' DS412+ nog enige verkoopwaarde of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:01
Tussen de 50 en 100 euro zie je ze wel staan uit die tijden maar ik zou het er nooit voor geven voor al dat spul wat niet meer ondersteund wordt met updates. (Ik vind bereikbaarheid vanaf het internet dan ook een vereiste)

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
de seagate exos schijven maken wel veel herrie tov de WD schijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 15:59
Zelf ook aan het kijken voor een upgrade van mijn amechtige 216play. De sloomheid ervan belet me om er actiever gebruik van te maken. Jaren geleden tweedehands overgenomen als kennismaking met synology.

Ik ben er nog niet uit of ik weer voor een 2-bay dan wel 4-bay ga. 2 is in principe genoeg, maar op langere termijn gekeken (en een actiever gebruik) zou 4 misschien wel meer future proof zijn. Ik mik toch op 10 jaar gebruik gelet op de investering.

Momenteel neig ik het meest naar een 423+. De 920+ is ook wel interessant met een AMD R1600 cpu, maar heeft geen integrated gpu wat een nadeel is voor transcoding. Heb ik vandaag absoluut niets mee maar wie weet wat de toekomst brengt. Een Celeron is dan op veiliger gespeeld.

Qua raid zou ik overstappen naar SHR ipv de klassieke raid 1 nu.

Check zeker de video's van NAScompares, Wundertech en Spacerex op YouTube eens voor wat uitgebreidere vergelijkingen.

Update 17/02: ik heb na wikken, wegen, nog meer wikken en wegen, uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch een DS224+ aangeschaft. Use case gewijs de meest logische keuze. Latje van 16gb Crucial DDR ligt ook al klaar om er meteen het maximale uit te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drwho1 op 17-02-2024 08:48 ]

Pagina: 1