Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerL!v!ng
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Goedenavond,

Mijn vr ketel is aan vervanging toe en ik heb reeds een hr ketel gekocht die door een gecertificeerde monteur wordt geinstalleerd. De monteur in kwestie kwam langs voor een eerste inspectie en kwam tot de conclusie dat de rookgasafvoer niet conform de regelgeving geinstalleerd is na installatie van de hr ketel. Als reden hiervoor is dat de uitlaat zich te dichtbij een klepraam en ventilatieroosters staat. Het gevolg; afkeur cv installatie obv de rookgasafvoer.

Mijn vraag in deze is wat te doen? Ik zit samen met twee eigenaren in een VvE. De twee eigenaren zijn berucht om hun weerstand voor ingrijpende zaken (uitzonderingen daar gelaten). De enige optie voor mij is om de rookgasafvoer via de achtergevel zo tot het dak te laten lopen. Ik heb reeds de eigenaren gevraagd om een collectieve rookgasafvoer te realiseren, maar ik houd mijn hart vast…

Zijn er nog alternatieven dat jullie weten?

Bijgevoegd een foto. Mocht deze post in de verkeerde topic geplaatst zijn verneem ik dit graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lueqyDREKF4gpYdSYyx7t51R-uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAfT0sFdZFxeh2fxmMLHEs0w.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het met een VVE is, kun je het raam niet van de binnenkant dicht maken? (het is jouw raam toch?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
@SerL!v!ng heb je toevalig nog een kanaal wat vanaf het dak uitkomt in je woning ?
van bijvoorbeeldt je eerdere cv ketel dan kan je er een flexibele afvoer doorheen trekken
de cv ketel hoger afstellen om de weerstand te overwinnen en gaan met die banaan.
of heeft alles vanaf het begin af aan gebruik gemaakt van deze gevel doorvoer ?
oftwel kijk even of je op het dak een eigen afvoer hebt zitten komt regelmatig voor.
ook stenen kanalen kan je hergebruiken met een flexibele afvoer. mits ie een beetje praktisch uitkomt.
(bij sommige mensen komt het stenen kanaal uit midden in de woonkamer vanwege de gaskachel bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:54:
Als het met een VVE is, kun je het raam niet van de binnenkant dicht maken? (het is jouw raam toch?)
Raam = buitenschil = vve.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is de nieuwe ketel nu geïnstalleerd?
Die doorvoer lijkt niet nieuw.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ramen en deuren vallen in het algemeen niet onder continu ventilatie.

Wel moet je 1-2 meter van de erfgrens zitten.

Ook is er een meningsverschil of ventilatierooster welke dichtgezet kunnen worden wel onder continu ventilatie vallen en niet onder spuiventilatie. Zodoende ook hiervoor de verdunningsfactor niet geldt.
Dit laatste vanwege meningsverschillen zou ik wel rekening mee houden, indien je de afstanden weet + het vermogen van de ketel dan kan ik dit voor je uitrekenen.

Bij appartementen complexen zijn er aanvullende regels vanwege balkons, echter als deze op de galerij zijde uitmond dan geldt dit (afhankelijk van de situatie) weer niet aangezien dit geen verblijfsruimte is.

Met alleen deze foto kan ik dit niet juist beoordelen.

NEN2757

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2024 23:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

YakuzA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Ja daarom aan de binnenkant. Iets aan de binnenkant voor het raam, klaar; Daarna kun je nog discussiëren met de VVE natuurlijk maar TS heeft al een ketel gekocht die geïnstalleerd moet worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ook even kijken naar welke splitsingsakte en of huishoudelijke reglementen er zijn.
Je hebt kans dat de VvE verantwoordelijk is voor de rookgasafvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
YakuzA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Vaak wel, maar dit staat in de splitsingsakte. In mijn vorige VVE waren de ruiten en kozijnen van de eigenaar en niet collectief.

@SerL!v!ng
Een collectief kanaal kan niet/wil je niet. Oude VR systemen hadden vaak een collectief kanaal, maar moderne HR-ketels werken daar erg slecht mee.
Verder staat vaak in het modelreglement dat installatie die enkel voor een individuele eigenaar zijn, niet collectief zijn en dus kosten zijn voor die eigenaar.
Ik zou dus vooral proberen om het probleem gezamenlijk op te lossen, want de andere bewoners zullen tzt ook een ander kanaal moeten.

Verder mogen horizontale kanalen sowieso niet meer, dus je zal moeten kijken of je het kanaal via de gevel naar het dak kan krijgen.
Heb je toevallig een overzichtsfoto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerL!v!ng
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
@chrisborst

Horizontaal mag alleen als de installatie voorheen zo was nietwaar? Alleen bij een nieuwe ketel dient het via het dak te gaan. Ik weet niet exact wat je bedoeld met een overzichtsfoto, maar misschien dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVsu9_Ux5WWEUOitLURgVEvwBzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poTxsez1lSXmlH23cXtoQAyL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@SerL!v!ng
Zo te zien ben je hard bezig met een verbouwing. Is het nog een optie om direct van het gas af te gaan? Kozijnen zien er goed uit, boven en links en rechts zitten buren, dus als je vloer ook goed geïsoleerd is ben je al een heel eind.
Want een goed rookgaskanaal is ook best aan de prijs.

PS; nog wat info van de Kiva: https://www.kiwa.com/nl/n...-en-luchttoevoersystemen/

Hoop info over wat wel en niet mag, zo te lezen kan je nog wel iets met de huidige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

chrisborst schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Vaak wel, maar dit staat in de splitsingsakte. In mijn vorige VVE waren de ruiten en kozijnen van de eigenaar en niet collectief.

@SerL!v!ng
Een collectief kanaal kan niet/wil je niet. Oude VR systemen hadden vaak een collectief kanaal, maar moderne HR-ketels werken daar erg slecht mee.
Verder staat vaak in het modelreglement dat installatie die enkel voor een individuele eigenaar zijn, niet collectief zijn en dus kosten zijn voor die eigenaar.
Ik zou dus vooral proberen om het probleem gezamenlijk op te lossen, want de andere bewoners zullen tzt ook een ander kanaal moeten.

Verder mogen horizontale kanalen sowieso niet meer, dus je zal moeten kijken of je het kanaal via de gevel naar het dak kan krijgen.
Heb je toevallig een overzichtsfoto?
Je kunt prima meerdere ketels op een clv systeem monteren.
Waarom zou je dat niet willen/kunnen?
https://burgerhout.com/nl...entencomplex/clv-systeem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 13:03
SerL!v!ng schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:52:
@chrisborst

Horizontaal mag alleen als de installatie voorheen zo was nietwaar? Alleen bij een nieuwe ketel dient het via het dak te gaan. Ik weet niet exact wat je bedoeld met een overzichtsfoto, maar misschien dit?

[Afbeelding]
Welke maten hebben de deuren die buiten liggen? :o

@DutchWing Is dat regel?
afgelopen week iemand over de vloer gehad voor een offerte en de geveldoorvoer zit letterlijk recht boven de schutting en hij gaf aan deze te kunnen gebruiken.
Zei niets over dat deze 2 meter van de erfgrens af moet zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Henkhuppelschot op 26-01-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en de oude ketel.... waar rookte die dan naar buiten? lijkt me namelijk geen nieuwe doorvoer?
was het dan niet altijd al een situatie die eigenlijk niet gewenst is?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Welke maten hebben de deuren die buiten liggen? :o

@DutchWing Is dat regel?
afgelopen week iemand over de vloer gehad voor een offerte en de geveldoorvoer zit letterlijk recht boven de schutting en hij gaf aan deze te kunnen gebruiken.
Zei niets over dat deze 2 meter van de erfgrens af moet zitten.
Ik zal je even een DM sturen.

https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-8
https://burgerhout.nl/wp-...riften-metaal-KOMO-v1.pdf

In de NEN 1087 en NEN 2757 staat meer informatie, waarna ook het bouwbesluit verwijst. (niet publiekelijk toegankelijk)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
DutchWing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:08:
Ramen en deuren vallen in het algemeen niet onder continu ventilatie.

Ook is er een meningsverschil of ventilatierooster welke dichtgezet kunnen worden wel onder continu ventilatie vallen en niet onder spuiventilatie. Zodoende ook hiervoor de verdunningsfactor niet geldt.
Dit laatste vanwege meningsverschillen zou ik wel rekening mee houden, indien je de afstanden weet + het vermogen van de ketel dan kan ik dit voor je uitrekenen.

Bij appartementen complexen zijn er aanvullende regels vanwege balkons, echter als deze op de galerij zijde uitmond dan geldt dit (afhankelijk van de situatie) weer niet aangezien dit geen verblijfsruimte is.

Met alleen deze foto kan ik dit niet juist beoordelen.

NEN2757
Interessant. Wij gaan een dakkapel laten plaatsen en daarvoor moest "eventjes de rookgasafvoer verplaatst worden ".

Installateur die alles geplaatst heeft kwam kijken vandaag en zei "dat gaat niet. Je krijgt draaikiepramen in je dakkapel en volgens mijn grove berekening moet ik 2,5 meter van het raam afblijven."

De enige oplossing was, dakkapel aan de andere kant van het huis (geen optie ivm vergunningen) of de hele technische ruimte verplaatsen naar de andere kant van het huis.

Ik lees uit jouw bericht dat die verdunningsfactor niet geld voor ramen?

Als ik dit zo lees hoef ik daar dus geen rekening mee te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoS71wnPQOCJr2_Rfho8CkkwczE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxvyJcSwXNNxaWWMwx4uTUCe.jpg?f=fotoalbum_large

En dat zijn dan mensen die speciaal opgeleid zijn hiervoor... alleen maar bang gemaakt met "ik ben verantwoordelijk als er iemand door gaat".

Hij heeft nog vorige week bij mensen de nieuwe badkamer half laten open breken omdat de rookvasafvoer te dicht bij het dakraam zat.

[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 23-04-2024 19:44 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Phusebox schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:36:
[...]

Interessant. Wij gaan een dakkapel laten plaatsen en daarvoor moest "eventjes de rookgasafvoer verplaatst worden ".

Installateur die alles geplaatst heeft kwam kijken vandaag en zei "dat gaat niet. Je krijgt draaikiepramen in je dakkapel en volgens mijn grove berekening moet ik 2,5 meter van het raam afblijven."

De enige oplossing was, dakkapel aan de andere kant van het huis (geen optie ivm vergunningen) of de hele technische ruimte verplaatsen naar de andere kant van het huis.

Ik lees uit jouw bericht dat die verdunningsfactor niet geld voor ramen?

Als ik dit zo lees hoef ik daar dus geen rekening mee te houden?
Zoals Ubbink aangeeft geldt dit voor ramen (zonder ventilatieopeningen c.q. roosters)

Ramen met roosters is een meningsverschil of dit nu wel of niet onder spuiventilatie valt, stukje tekst uit mijn vorige reactie:
Dit laatste vanwege meningsverschillen zou ik wel rekening mee houden
Je kan heel simpel de volgende rekentool "Download" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:46:
[...]

Zoals Ubbink aangeeft geldt dit voor ramen (zonder ventilatieopeningen c.q. roosters)

Ramen met roosters is een meningsverschil of dit nu wel of niet onder spuiventilatie valt, stukje tekst uit mijn vorige reactie:

[...]

Je kan heel simpel de volgende rekentool "Download" gebruiken.
Ok dus mijn dakkapel zonder ventilatieroosters en enkel draaikiepramen is geen reden voor afkeur als de rookgasafvoer "te dicht bij zit" volgens de verdunningfactor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Phusebox schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:02:
[...]

Ok dus mijn dakkapel zonder ventilatieroosters en enkel draaikiepramen is geen reden voor afkeur als de rookgasafvoer "te dicht bij zit" volgens fe verdunningfactor?
Klopt helemaal dit is namelijk een spuivoorziening.
Je kan de installateur gewoon naar Ubbink (die het zelf ook aangeeft) verwijzen en/of de NEN 1087 en NEN 2757.

Zit de dakdoorvoer heel dicht op je raam, dan zou ik wel een koolmonoxide melder op ademhoogte plaatsen.
Voor een slaapkamer is dat dus slaaphoogte en voor een werkkamer zithoogte.

Succes met je installateur overtuigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
DutchWing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:26:
[...]

Klopt helemaal dit is namelijk een spuivoorziening.
Je kan de installateur gewoon naar Ubbink (die het zelf ook aangeeft) verwijzen en/of de NEN 1087 en NEN 2757.

Zit de dakdoorvoer heel dicht op je raam, dan zou ik wel een koolmonoxide melder op ademhoogte plaatsen.
Voor een slaapkamer is dat dus slaaphoogte en voor een werkkamer zithoogte.

Succes met je installateur overtuigen ;)
Aan melders geen gebrek, rook- en koolmonoxide melders in elke kamer van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 18:44
DutchWing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:08:
Even kapen hoor. Hoe zou dat bij mijn arbeiderswoninkje werken? Die is slechts 3,8 meter breed.

nvm, ik las 2 meter 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door hellum op 24-04-2024 09:40 ]

Pagina: 1