Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douna
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-09-2024
Wij hebben een vakantiewoning aan daar willen wij graag een stabiel internet.
Tussen onze vakantiewoning ligt onze tuin en van het vakantiehuis zo ongeveer 50 meter.

Nu hebben wij al 5 jaar Powerline adapters van devolo. (De basisset zit in onze woning, wifi variant in het vakantiehuis). Dit werkt altijd prima. De digitale tv werkte via een lan kabel vanuit devolo. Dezelfde Devolo geeft ook een wifi signaal voor de wifi.
Maar sinds 2 weken werkt de wifi ineens heel slecht. Is erg traag en heb daarom de snelheid getest.
Ping 28 downloadsnelheid mbps 20 upload 40. Dit was vroeg altijd hoger, in de goede tijd tussen de 60 a 100 mbps downloadsnelheid.

Ik heb de devolo inmiddels gereset maar de snelheid blijft hetzelfde. Zou het kunnen dat deze ineens kapot aan het gaan is? Bij ons is er trouwens niks veranderd met stroom van apparatuur. Wel wonen wij in een rijtjes huis. Ik weet niet of de buren iets gedaan hebben waardoor het signaal ineens zo slecht is?

Wat is jullie advies? Nieuwe devolo s kopen want ik heb nog de 1200 variant. Inmiddels is de magic variant op de markt.
Of zijn er nog andere mogelijkheden wifi door te zetten. Wij weten uit ervaring dat een wifi signaal 2x door dubbelglas enorm lastig is.

P.s. kabels trekken naar het vakantiehuis ga ik echt niet doen.

Alvast bedankt voor jullie advies

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Het kan goed dat in de omgeving iets veranderd is waardoor het WiFi signaal minder wordt.
Maar wat is het probleem om een kabeltje te leggen?
Heb ik ook op werklocatie gedaan, gewoon een goede kabel kopen en door de bosjes trekken (bij wijze van spreke dan). Je hoeft zo'n kabel echt niet in te graven of zo. Voordeel van een vaste verbinding is dat je altijd een stabiele internetverbinding hebt. Afstand van 50 meter is ook geen probleem mits een goede kwaliteit CAT5e kabel gebruikt wordt, die leveren nog een goed signaal bij 100 meter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Wat mij betreff zijn er 2 situaties met powerline
- het werkt direct instabiel
- het werkt direct stabiel tot het instabiel is

Maw: wachten tot het mis gaat. Oorzaak vinden is moeilijk, kan al een ( led)voedinf die aan t overlijden is. Maar misschien heb je geluk en is t slechts je powerline zelf

ik zou eerst de powerline vervangen.ik dacht dat de devolo magic 2 een van de meest stabiele powerline kitjes is.

Alternatief is wifi point to point. Dus iets aan de gevel hangen. Heb je line of sight?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douna
Ik heb niks aan de gevel hangen. Wat bedoel je precies met line of sight?

Maar ik sta open voor nieuwe goeie opties. We kopen liever iets goeds.

Kabel trekken is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Douna schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:37:
Maar sinds 2 weken werkt de wifi ineens heel slecht. Is erg traag en heb daarom de snelheid getest.
Ping 28 downloadsnelheid mbps 20 upload 40. Dit was vroeg altijd hoger, in de goede tijd tussen de 60 a 100 mbps downloadsnelheid.
Heb je ook de Powerline LAN aansluiting kunnen testen of deze wel een goede verbinding heeft?
En wat geeft de Devolo Cockpit software aan wat betreft de verbinding?
Ik zou eerst proberen uit te vinden of het probleem bij het Wifi signaal zit of bij de Powerline verbinding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 15:37
Het risico/nadeel van powerline is dat ze snel last krijgen van inteferentie/storing op je stroomkabel.
Het werkt daarom altijd het best als ze verschillende apparaten op dezelfde eindgroep zitten.

Als ze last hebben van storing is het altijd lastig om te bepalen waar dit vandaan komt. Het kan een falend apparaat zijn, maar ook de optelsom van vervuiling door verschillende apparaten kan funest zijn.
Alle moderne voedingen/adapters zorgen voor lichte vervuiling op de netspanning, dus ook kleine aanpassingen (adaptertje hier, adaptertje daar) kan net te veel zijn voor je powerline signaal.

Wat @laurens0619 bedoelt is dat je gebruik maakt van een gerichte wifi zender/ontvanger naar je schuur. Doordat het een gericht signaal is komt deze veel verder. Bij je schuur vang je dat signaal weer op en verdeel je dat weer zoals je nu waarschijnlijk al doet via een standaard accespoint.

Voor een gericht wifi signaal wil je een zoveel mogelijk vrije verbinding hebben zonder obstakels. Stelregel is dat als je het vrij kun zien (antenne t/m antenne) (line of sight) dat er dan ook niks stoort op het signaal.

Al is een straalverbinding op deze korte afstanden vaak niet de meest economische oplossing. Maar als een netwerkkabel echt geen oplossing is dan is het zeker een goed alternatief. Een stuk sneller en stabieler dan je powerline verbinding in ieder geval, maar de kosten zijn meestal ook een stuk hoger.

Dus idd eerst even kijken waar je probleem zit. Is dat idd je powerline verbinding of zitten er stoorzenders je wifi in de weg?
De powerline lijkt wel de meest voor de hand liggende verdachte, maar het is zonde als je geld in een oplossing steekt en het blijkt achteraf toch iets anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Douna
Als graven geen optie is, zal je door de lucht moeten:
uitvoering: Ubiquiti PowerBeam ac Gen2 (400mm, 25dBi)

Je hangt er een op je woning en een op je vakantiewoning. Linus van LTT heeft de dure versie die zelfs over 2 km nog werkte.

PS: waarom is graven geen optie? Een netwerkkabel voor buiten in een buis is relatief makkelijk in te graven. Denk ook even na over toekomstplannen. Wellicht is het verstandig om een keer toch een geul te graven en direct alles te upgraden (stroom, netwerk, riool, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Je kunt met een app als Wifiman vrij eenvoudig zien hoe goed het signaal is en of er andere netwerken zijn die dat van jou verstoren. Dus ik zou die app op je telefoon installeren en in je vakantiehuis het signaal meten.

Is het een 2.4 of 5 GHz netwerk? En staat hij op een vast kanaal ingesteld of kiest hij automatisch het beste kanaal?

Als hij op een vast kanaal staat en er zijn veel andere netwerken op dat kanaal, dan zou je een ander kanaal kunnen kiezen om het signaal te verbeteren.

Als de Powerline al vrij oud is en alleen op 2.4 GHz uitzendt (dit is slechts een gok, maar gezien de snelheden zou dit wel kunnen namelijk), dan zou een nieuwere adapter het signaal kunnen verbeteren.

• Douna
De powerline ondersteund zowel 5 als 2.4 G. Deze kiest hij zelf afhankelijk welk apparaat inlogt.
Ik weet niet hoe je het moet instellen om van de standaard signaal af te wijken?

Een kabel leggen is geen optie. Ons terras is niet zo lang geleden vernieuwd en om alle tegels eruit te trekken etc is gewoon teveel gedoe.

Betreft de toekomst hoeven we geen zorgen te maken. Er ligt al glasvezel en deze wordt binnenkort aangesloten in het huisje. Maar nadeel daarvan is dat je weer een extra abonnement moet afsluiten. De meeste gasten gebruiken internet alleen om wat mailtjes te checken en wat filmpjes te kijken. Zolang het op deze manier kan doen we dat. Als de techniek in de toekomst het niet meer toelaat stappen we zeker over naar glasvezel.

Ik ben erg blij met wat tips van jullie erg bedankt

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 20:54
Heb je toevallig ooit coaxkabel die kant op laten leggen (vanaf jullie woning) voor TV (en ja ik zie dat je dat nu via de devolo doet, maar weet niet wanneer de woning gebouwd is)? Zo ja zou je een MoCA setje kunnen gebruiken om internetsignaal over de coax die kant op te sturen.

[ Voor 29% gewijzigd door RadioAir op 22-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Persoonlijk zou ik gaan nadenken om 2x een ubiquiti nanostation loco m5 neer te hangen,
Kan aan een regenpijp of elders (zolang de verbinding prima werkt kun je ze plaatsen waar je wilt)

Ondanks dat ik een grote fan ben van kabels trekken, snap ik het heel goed dat als je terras er net strak inligt, je dat niet meer gaat doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1