Advies over deze pre-built Game PC 4K

Pagina: 1
Acties:

• warlock1
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 15:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Al langere tijd ben ik op zoek naar een pre-built Game PC. Daar waar ik eerst in het budget segment zat te kijken hoe ik mijn oude PC kon upgraden, wil ik nu wel echt voor 5 - 10 jaar toekomstproof zijn en eventuele upgrades zelf kunnen doorvoeren. Mijn huidige PC is alweer 6 jaar oud. Nu ben ik een aanbieding tegen gekomen en zouden jullie hier je kundige blik op kunnen werpen? Ik heb ook een prijsvergelijking gedaan als ik deze pc zelf laat bouwen, dus losse componenten aanschaffen en ik kom op nagenoeg dezelfde prijs uit. Voordeel dan van pre-built is dan ik de kosten voor de bouwer bespaar (kan zelf niet bouwen). Ik wil vooral op hoge resolutie gamen op zo hoog mogelijk FPS. Dit is de pre-built die ik heb gevonden:

https://www.hp.com/nl-nl/...ChycQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
Ik wil wel echt 4K ultra op 120fps halen op vrijwel alle games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Beetje rond de prijs die ik nu heb is wel echt mijn max. Als er goede alternatieven zijn die echt veel geld schelen, kan ik overwegen om zelf te laten bouwen. Vind het 4K systeem uit de Desktop BBG van oktober 2023 ook erg aantrekkelijk lettend op de benchmarks maar overweeg meer voor de 4090 te gaan omdat ik denk dan meer toekomstproof te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Samsung G70A 4K 144Hz monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Later nog een mechanisch toetsenbord en game muis, maar is nu geen prioriteit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren, hoop gewoon veel waar voor mijn geld te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door warlock1 op 26-01-2024 15:14 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Allereerst zou ik zelfbouw doen. Daarnaast betwijfel ik of je aan 120fps op 4k op dit moment gaat komen.

De pc doet wat het moet doen. Jammer alleen dat ze weinig informatie geven van wat er nu precies in zit. Een 4090, leuk, maar welk merk en model?
Voor bijna 4k euro kun je met zelfbouw en desnoods laten bouwen voor 50 a 100 euro echt veel meer waar voor je geld krijgen.

Ik heb nu net even geen tijd om een lijstje op te stellen, maar denk dat je best wel wat leuks in elkaar zou kunnen zetten wat niet een HP is zeg maar.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Een 7950X3D is geen betere gaming-cpu dan de 7800X3D en de bouwkwaliteit van prebuilts is vaak erg wisselend, ik zou het afraden. Zelf bouwen is niet veel ingewikkelder dan handleidingen lezen en tutorials volgen.

Als je toekomstproof wil zijn zou ik een 7900XTX halen en die dan over een aantal jaren upgraden naar een beter videokaart wanneer ze voor acceptabele prijzen beschikbaar zijn. Wat je momenteel voor een 4090 moet betalen is absurd.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:29
5-10 jaar 'toekomstproof' is een mythe. Als je echt graag een high-end systeem lang wil gebruiken op dit moment, zou ik voor een AM5 build gaan met een 7800X3D,die presteert in games zelfs soms wat beter dan de 7950X3D. 4K ultra is een enorme grap en je haalt bijna altijd zowat dezelfde looks, maar voor een aanzienlijk hogere FPS als je naar High gaat (en zelfs wat dingen naar medium zet). Aangezien je aangeeft niet voor raytracing te gaan in je antwoorden op de vragen, zou ik daarom voor een 7900XTX gaan als ik jouw budget had. Een 7900XTX is maar ~20 procent langzamer, maar is verkrijgbaar voor letterlijk de helft van de prijs van een 4090. Het geld wat je bespaart kun je veel beter uitgeven over een jaar of 3/4 voor een ugrade (of eerder natuurlijk) of misschien meer opslag bijvoorbeeld.

Ik moet eerlijk zeggen, ikkan zelf ook geen PC bouwen. Dus toen ik in de markt was voor een nieuwe PC een paar jaar terug, heb ik het laten doen door iemand hier op tweakers.. Ik weet zeker dat jij ook iemand op tweakers kunt vinden die het voor een schappelijke prijs kan doen, zodoende heb je alle voordelen van zelfbouw zonder de nadelen van een prebuilt. :)

[ Voor 0% gewijzigd door TheRie op 27-01-2024 02:28 . Reden: zinsopbouw ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-11 23:54
Het nadeel van HP vind ik dat ze te veel eigen onderdelen laten assembleren. Tot 64 Gb Ram betekent ook niet dat er 64Gb Ram in zit. Ik lees ook geen front USB Type-C.
Voorbeeld dat door Azerty geassembleerd kan worden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 208,-€ 208,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G€ 2.063,99€ 2.063,99
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,90€ 58,90
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 7,19€ 7,19
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 99,99€ 99,99
1VoedingenCooler Master GX II Gold 850€ 125,95€ 125,95
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 3.237,82
Totaal € 3373,- excl. Windows/assemblage: https://azerty.nl/pc-samenstellen/assemblage
SiComputers en Alternate assembleren ook.

Met de nieuwe RTX4080 Super kun je flink besparen en kom je ook dicht bij de 120 fps op 4k Ultra.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Die HP Omen raad ik je af. Die krengen maken ongelooflijk lawaai. De PC op zich is prima, maar HP is altijd te zuinig met de koeling. Koeling en voeding wil je altijd overkill hebben.

Ik ga mee met @Woezik en @Bouwer21000 .Daar valt niet al te veel meer aan te tornen. De 7800x3d is meester in gamen, alleen op 4K heeft hij wat minder nut. De 7800x3d is vooral meester op 1080p gaming op hele hoge framerates.

Wil je echt lang doen met de PC en wil je compromisloos kunnen gamen dan zou ik enkele dingen wel anders willen zien, met toelichting:

>De rtx4090 is een beest van een GPU en je kunt hier prima 4K op spelen, maar als je zelf niet zoveel kennis hebt zou ik die 12 vhpwr connector niet vertrouwen. De rtx4090 doet op piek makkelijk 450 watt en er is veel ellende bekend met smeltende connectoren met soms ook brand. Zelf vind ik dit een zodanige fout dat je ook kunt overwegen om een Radeon rx7900xtx te nemen. Met het geld wat je daarmee bespaard kun je het volgende doen:
>Ga voor een 4 TB SSD als je echt geen zorgen wilt hebben over opslag. 2 TB is hedendaags behoorlijk ruim en vaak voldoende, maar wil je hard gaan, ga dan ook hard en neem 4 TB.
>De 7800x3d raad ik bijna iedereen aan, maar als je echt op 4K wilt gaan gamen met alles open dan is de CPU hoe raar het ook klinkt niet zo heel belangrijk meer. Kies dan een mooie snelle allrounder en neem de 7950x3d.
>Wil je helemaal future proof zijn? Neem 48 of 64 GB RAM.

Je bent netto dan minder geld kwijt en je hebt dan een hele mooie computer die later nog makkelijk up te graden is. Met de AMD videokaart kun je zalig 4K gamen en je hebt nu genoeg headroom om later de videokaart te kunnen upgraden. Met het geld dat dan alsnog over is kun je een paar mooie games kopen. Naast de debiele prijs van de rtx4090 met hun mislukte connectors betaal je echt heel grif. De AMD kaart is wellicht wat langzamer (valt ook wel mee) en die kost maar ruim de helft van de rtx4090!

Nu heb ik zelf al een hele deftige gamebak staan hier, maar met deze adviezen haal je een systeem in huis waar menigeen behoorlijk jaloers op zal zijn en waar je heel lang mee vooruit kunt.

Dan nog een laatste noot:
De ontwikkelingen op de markt staan niet stil en worden steeds roeriger. 6 - 10 jaar met een PC doen is echt economisch niet haalbaar. Als de lijn zo voortgaat dan is 5 jaar een heel reëel aantal jaar. Zeker met de opkomst van AI worden de eisen aan een systeem flink opgeschroefd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)
Pagina: 1