Gamingheadset met links/rechts afstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-04 08:23
Door een aantal zware operaties aan mijn oren ben ik slechthorend, mijn rechterkant gaat op zich nog wel, maar links heb ik flink gehoorverlies. In mijn dagelijks leven gebruik ik hoortoestellen en dat gaat allemaal prima. Nu wil ik graag weer met wat mensen samen gamen en voor communicatie gebruiken we Discord. Dit heb ik vorige week eens uitgetest en ik kan sommige mensen zeer slecht verstaan, ondanks dat ik Discord dan volledig openstaat. Rechts komt het dan veel te hard binnen maar links weer te zacht.

De oplossing lijkt simpel, zet het volume van links wat harder en rechts wat zachter, inderdaad! Dit kon "vroeger" maar met de headsets van tegenwoordig is dat een stuk lastiger (vrijwel onmogelijk geworden).

Ik beschik op dit moment over een Arctis Pro 7, Arctis Pro Nova en Arctis Pro Nova Wireless.

Nu blijkt dat bij headsets die gebruik maken van het een radiogestuurd signaal het niet mogelijk is om rechts en links afzijdig af te stellen. Dit heb ik gevonden op Reddit en eigenlijk ook zelf ondervonden bij mijn twee draadloze headsets.

Mijn tweede poging was een bedrade headset (Arctis Pro Nova) en hoewel dit geen draadloze headset is, maakt deze eveneens gebruik van een extern kastje waardoor het niet mogelijk om het volume afzijdig af te stellen.

Nu ben ik op Tweakers gaan kijken naar een goede bedrade headset met USB (welke GEEN gebruik maakt van een radiogestuurd) signaal en ik kan eigenlijk geen enkele (recente) goede headset vinden.

Zijn er wellicht andere (slechthorende) die hier tegen aanlopen? Zijn er nog pure bedrade (USB) headsets die jullie aanbevelen? Ik ben opzich wel goede headsets gewend en zoek niet perse een headset van een paar tientjes.

Alvast bedankt.

(Om het maar even voor te zijn, via mijn hoortoestellen vind ik niet aangenaam).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:15
Kan je niet de balans in windows aanpassen?

Windows geluidinstellingen > configuratiescherm geluid > apparaat kiezen > niveaus > balans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
Nee dat gaat niet mey radiogestuurde headsets. Bij sommige headsets zie je die balance slider wel maar je kunt het werkt vervolgens niet afstellen. Bij mijn Arctis Nova zie je niet eens een L/R balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 21:45
Spelvoutig schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:11:
Nee dat gaat niet met radiogestuurde headsets. [...]
Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Maar ik denk dat jij deze post aanhaalt. Je zou nog deze truc kunnen proberen die voor sommige bluetooth headsets werkt. Of een third-party oplossing, bijvoorbeeld Voicemeeter. Daarmee kun je meer aanpassen dan standaard mogelijk is.

Anderzijds kan ik je alleen maar aanraden geen gaming spulletjes te nemen. Dat past denk ik niet meer bij jouw situatie. Kijk eens naar Jabra, Plantronics of Sennheiser. Die maken professionele headsets. Of ga voor een soort streamer setup. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met:Dan kun je alles aanpassen hoe jij het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
Die truc die je linkt heb ik al geprobeerd en dat werkt niet. Ik heb heel het internet al afgestruind en zie bij vrijwel alle merken dezelfde reacties dat het niet (meer) aan te passen is.

Ik heb een Jabra Evolve 65 op het werk, maar ik als ik deze vergelijk met mijn gaming headset vind ik die behoorlijk tegenvallen. Ik ga eens aan de slag met Audiomeeter en me eens verdiepen in een "normale" koptelefoon. Ik blijf toch balen dat er niet gewoon een GOEDE USB gaming headset op de markt is zonder al die toeters en bellen die het vervolgens onmogelijk maken de balans aan te passen.

[ Voor 45% gewijzigd door Spelvoutig op 26-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 21:45
Spelvoutig schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:29:
Die truc die je linkt heb ik al geprobeerd en dat werkt niet. Ik heb heel het internet al afgestruind en zie bij vrijwel alle merken dezelfde reacties dat het niet (meer) aan te passen is.
Dat wist ik niet. Maar zoals ik al zei, je valt nu eenmaal niet meer in de gaming headset doelgroep. En blijkbaar vinden fabrikanten de functie niet interessant (genoeg) om in te bouwen.
Ik heb een Jabra Evolve 65 op het werk, maar ik als ik deze vergelijk met mijn gaming headset vind ik die behoorlijk tegenvallen.
En dan zie je toch dat de frequency response van beide niet denderend is. Maar de Jabra wordt ook minder tijdens het praten. Misschien dat je dat hoort? Of wellicht is het té neutraal. Dat zou ook kunnen.

Jabra Evolve 65
SteelSeries Arctis Nova Pro
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/cjafKqzW/jabra-evolve2-65-wireless/raw-frequency-response-r-14-graph-small.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/eDBKazEY/steelseries-arctis-nova-pro/raw-frequency-response-r-14-graph-small.jpg
Ik blijf toch balen dat er niet gewoon een GOEDE USB gaming headset op de markt is zonder al die toeters en bellen die het vervolgens onmogelijk maken de balans aan te passen.
Het is zoals het is. Hoe hard dit ook klinkt, je bent nu eenmaal de doelgroep niet meer. Ik ben slechtziend en moet ook met enige regelmaat concessies doen. Ik kan mijn webcam bijvoorbeeld niet op mijn scherm plaatsen, omdat deze dan te dichtbij mijn hoofd zou staan. Of op een laptop werken is bijna onmogelijk voor mij.

Een andere optie die mij nog te binnen schoot was FiiO. Die hebben bluetoothversterkers die ook als audio-interface te gebruiken is onder Windows. Bijvoorbeeld de BTR3. Daar kun je een gewone hoofdtelefoon of oortjes op aansluiten. Dan kun je er ook onwijs veel op aanpassen, waaronder balans en EQ.
Pagina: 1