Aankoopadvies wasmachine & vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Volgende week ga ik verhuizen en dus wil ik graag een wasmachine & vaatwasser aanschaffen (vorige studio had geen wateraansluiting, maar wel een gemeenschappelijke wasruimte). Aangezien het nu BTW-weg dagen is bij de Mediamarkt leek het mij verstandig er nu alvast naar te kijken.

Wasmachine
De wensen voor mijn wasmachine zijn niet heel bijzonder:
  • Voldoende wascapaciteit voor 2 personen
  • Het liefst zo stil mogelijk, hij staat namelijk in de keuken
  • Zuinigheid is geen topprioriteit (aangezien kosten over het gehele gebouw worden verdeeld. Gevangenendilemma, je krijgt het idee..)
Uit het onderzoek wat ik zelf heb gedaan kwam ik al snel uit op Bosch/Siemens voor een kwalitatieve machine die niet al te duur is. op de website kwam ik twee modellen tegen:Als ik de twee op de website van Bosch vergelijk, dan zie ik dat:
  • Serie 6 centrifugeert op 71db, de serie 4 op 70db (klein verschil, maar toch beter dan de Serie 6)
  • Serie 6 heeft 9kg vulgewicht vs 8kg
  • Serie 6 beschikt exlusief over een dekens-programma en de Serie 4 over een overhemden-programma
  • Serie 6 heeft alleen AquaSecure, Serie 4 heeft AquaStop (wat beter schijnt te zijn, aldus Bosch
Het lijkt erop dat de Serie 4 meer waar voor zijn geld biedt aangezien deze over vrijwel dezelfde features beschikt en de verschillen die er zijn, mij meer naar de serie 4 laten neigen. Is er onderhuids echter een significant kwaliteitsverschil? Is de levensduur van een Serie 6 over het algemeen langer dan die van de 4?

Vaatwasser
De eisen voor een vaatwasser zijn:
  • Het moet een vrijstaand model zijn
  • Voor 2 personen, dus mag een smaller model zijn, hoeft niet.
  • Een bestekmand, ik vind een besteklade vervelend
Hier heb ik iets meer moeite mee omdat niet weet in hoeverre andere merken onderdoen aan Miele, Bosch en Siemens. Wellicht dat een Bosch Serie 2 hier ook een mogelijkheid is? Ik hoor graag over jullie ideeën. Alvast bedankt voor de bijdrage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Vaatwasser zou ik blind voor Bosch of Siemens kiezen. Mijn vorige vaatwasser was van Bosch, deed het 18 jaar goed en daarna begon de pomp na al jaren zeuren een metaal-op-metaal geluid te maken, daarna heb ik 'm vervangen door een betaalbare IQ300 series machine van Siemens. Siemens=Bosch. Werkt nu alweer 5 jaar naar behoren.
Bij vrienden en familie wel eens wat machines van Beko of Etna gezien, maar qua gemak en levensduur vind ik Bosch/Siemens dan toch beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:26
Er is sinds een aantal jaar geen significant verschil meer in technische opbouw tussen een 4 en 6 serie.

Aquastop maakt de wasmachine stiller doordat deze aan de onderkant dicht is.

Op de lange termijn zul je het prijsverschil terugverdienen doordat de 6 serie zuiniger is met water en elektra, voor jou nu niet belangrijk maar mocht je over een paar jaar weer verhuizen kan dit wel meespelen.

Ik zou overigens eerder de Bosch WGG14408NL bij Coolblue kopen, dan heb je een 6 serie + Aquastop en eigen bezorg service. Dynalogic kan afhankelijk van wie je treft een drama zijn.

Betreft vaatwasser is een RVS kuip aanbevolen ivm hygiëne, de goedkope modellen hebben een plastic kuip. Verder is het afhankelijk van je budget en wensen qua opties/ uiterlijk.

Je zou dan bijv. naar de Siemens SN23HW01KE kunnen kijken, biedt een goede kwaliteit-prijsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:47:
Er is sinds een aantal jaar geen significant verschil meer in technische opbouw tussen een 4 en 6 serie.

Aquastop maakt de wasmachine stiller doordat deze aan de onderkant dicht is.

Op de lange termijn zul je het prijsverschil terugverdienen doordat de 6 serie zuiniger is met water en elektra, voor jou nu niet belangrijk maar mocht je over een paar jaar weer verhuizen kan dit wel meespelen.

Ik zou overigens eerder de Bosch WGG14408NL bij Coolblue kopen, dan heb je een 6 serie + Aquastop en eigen bezorg service. Dynalogic kan afhankelijk van wie je treft een drama zijn.

Betreft vaatwasser is een RVS kuip aanbevolen ivm hygiëne, de goedkope modellen hebben een plastic kuip. Verder is het afhankelijk van je budget en wensen qua opties/ uiterlijk.

Je zou dan bijv. naar de Siemens SN23HW01KE kunnen kijken, biedt een goede kwaliteit-prijsverhouding.
Dank voor het concrete antwoord. Ik zie nu inderdaad ook dat met vrijwel hetzelfde verbruik de serie 6 dus 9kg kan wassen tegenover de 8kg van de serie 4. Even nadenken of ik het het prijsverschil waard vind. Ik kwam deze ook nog tegen met IDOS en stoom/iron assist functie voor 50 euro meer, lijkt me dan ook wel interessant om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
ThaJens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Dank voor het concrete antwoord. Ik zie nu inderdaad ook dat met vrijwel hetzelfde verbruik de serie 6 dus 9kg kan wassen tegenover de 8kg van de serie 4. Even nadenken of ik het het prijsverschil waard vind. Ik kwam deze ook nog tegen met IDOS en stoom/iron assist functie voor 50 euro meer, lijkt me dan ook wel interessant om te overwegen.
Graag gedaan.

Er is wel een kwaliteitsverschil tussen de 4 en 6 serie echter zijn de meerderheid van de interne componenten tegenwoordig hetzelfde. Grootste verschil is dat de 6 serie net wat 'slimmer' is c.q. meer zaken kan aanpassen aan de hand van hoeveel was je erin stopt.

Ik zou niet aan i-Dos beginnen, deze dien je op regelmatige basis te reinigen. In de regel na een tweede of derde keer vullen, afhankelijk van hoeveel wasjes per week draait. Doe je dit niet dan kan het systeem dicht slippen en ben je verder van huis.

De Siemens WG44G005NL IQ 300 serie is voor die paar tientjes extra vergeleken met de Bosch 4 serie, de betere deal. O.a. een betere display en meer instelmogelijkheden. Persoonlijk zou ik kiezen tussen de Siemens IQ300 en eerder genoemde Bosch 6 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Persoonlijk kijk ik altijd even bij Als beste getest van de Consumentenbond. Tot nu waren dat altijd goede machines die 10+ jaren zijn meegegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaJens
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Graag gedaan.

Er is wel een kwaliteitsverschil tussen de 4 en 6 serie echter zijn de meerderheid van de interne componenten tegenwoordig hetzelfde. Grootste verschil is dat de 6 serie net wat 'slimmer' is c.q. meer zaken kan aanpassen aan de hand van hoeveel was je erin stopt.

Ik zou niet aan i-Dos beginnen, deze dien je op regelmatige basis te reinigen. In de regel na een tweede of derde keer vullen, afhankelijk van hoeveel wasjes per week draait. Doe je dit niet dan kan het systeem dicht slippen en ben je verder van huis.

De Siemens WG44G005NL IQ 300 serie is voor die paar tientjes extra vergeleken met de Bosch 4 serie, de betere deal. O.a. een betere display en meer instelmogelijkheden. Persoonlijk zou ik kiezen tussen de Siemens IQ300 en eerder genoemde Bosch 6 serie.
Het schoonmaken lijkt me niet zo'n probleem. Mocht het nou ooit kapot gaan, is er altijd nog het normale vak voor wasmiddel. Ik loop namelijk altijd al te hannessen met hoeveel wasmiddel ik erin moet doen. Ik ga er nog even overna denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Kijk als je bij mediamarkt zoekt ook eens naar wasmachines van sharp. Ze hebben een prima levensduur(verwacht met 2 personen ongeveer 8 tot 10 jaar) en een heel gunstigge prijs-kwaliteitverhouding,, zeker nu met de btw dagen.
Ga je liever voor meer zekerheid door 5 jaar garantie kijk dan eens naar everglades, ook op voorraad bij mediamarkt volgns mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Nu online
dicksterk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:34:
Kijk als je bij mediamarkt zoekt ook eens naar wasmachines van sharp. Ze hebben een prima levensduur(verwacht met 2 personen ongeveer 8 tot 10 jaar) en een heel gunstigge prijs-kwaliteitverhouding,, zeker nu met de btw dagen.
Ga je liever voor meer zekerheid door 5 jaar garantie kijk dan eens naar everglades, ook op voorraad bij mediamarkt volgns mij.
5 jaar garantie maakt het wel interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
synoniem schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
Persoonlijk kijk ik altijd even bij Als beste getest van de Consumentenbond. Tot nu waren dat altijd goede machines die 10+ jaren zijn meegegaan.
Ik vraag me af wat consumentenbond eigenlijk test... de helft van de machines op de markt zijn niet meegenomen. En altijd is dan het model met de meeste prulfuncties erop die kapot kunnen gaan (autodose) of dingen als wifi bediening die het dan "beste koop" maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
ThaJens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:57:
[...]

5 jaar garantie maakt het wel interessant..
sorry als ik nu onzin klets maar ik ben blind en de mediamarkt site is niet zo goed toegankelijk voor mij. wat ik zie is dat er maar 1 everglades op voorraad is, het 7kg model. en ook dat ze de 5 jaar garantie niet bieden maar hun eigen betaalde extra garantieservice.
Ik weet niet wat de bosch machines bij mediamarkt kosten die je aanhaalde, maar voor everglades kan je toch beter op bol.com kijken want dar rijg je gewoon 5 jaar garantie gratis erbij. overigens is er ook een vrijstaande everglades vaatwasser o bol.com, ook met 5 jaar garantie.
al is het wel zo dat als je de e7kg everglades bij mediamarkt neemt + de garantiedeal van mediamarkt erbij je nogaltijd net iets goedkoper uit bent dan op bol.com als ik goed reken, want door de btwvrije dagen is hij dan nogsteeds net iets goedkoper. aan de andere kant, als je de 9kg versie wil hebben en mediamarkt heeft die niet op voorraad dan kan je nogsteeds bij bol.com terecht.

[ Voor 21% gewijzigd door dicksterk op 26-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Nu online
dicksterk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:12:
[...]

sorry als ik nu onzin klets maar ik ben blind en de mediamarkt site is niet zo goed toegankelijk voor mij. wat ik zie is dat er maar 1 everglades op voorraad is, het 7kg model. en ook dat ze de 5 jaar garantie niet bieden maar hun eigen betaalde extra garantieservice.
Ik weet niet wat de bosch machines bij mediamarkt kosten die je aanhaalde, maar voor everglades kan je toch beter op bol.com kijken want dar rijg je gewoon 5 jaar garantie gratis erbij. overigens is er ook een vrijstaande everglades vaatwasser o bol.com, ook met 5 jaar garantie.
al is het wel zo dat als je de e7kg everglades bij mediamarkt neemt + de garantiedeal van mediamarkt erbij je nogaltijd net iets goedkoper uit bent dan op bol.com als ik goed reken, want door de btwvrije dagen is hij dan nogsteeds net iets goedkoper. aan de andere kant, als je de 9kg versie wil hebben en mediamarkt heeft die niet op voorraad dan kan je nogsteeds bij bol.com terecht.
Dank voor het advies! Hoewel de 5 jaar garantie erg aantrekkelijk is, ben ik toch huiverig. Het zit hem in het feit dat 5 jaar garantie mooi is meegenomen, maar ik toch wel hoop dat een wasmachine langer meegaat. Ik ken voor de rest het bedrijf niet zo goed, en dus ook niet hoe goed ze zijn in het nakomen van hun garantie. Recht op garantie en garantie krijgen zijn namelijk twee verschillende dingen. Wat betreft de vaatwasser (die waarschijnlijk ook niet mee zou verhuizen naar een volgende woning), lijkt het merk me wel interessant. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Everglades is geen fabrikant. Het is een Nederlands bedrijf dat o.a. via Hisense private label witgoed afneemt en produceert zelf helemaal niets. Wanneer Everglades morgen besluit om de BV te sluiten of volgend jaar failliet wordt verklaard kan je fluiten naar garantie.

Hisense maakt middelmatige kwaliteit wasmachines/ keukenapparatuur en is een B merk, zal op het gebied van wassen niet veel onder doen vergeleken met een A merk. Echter worden de kanttekening door de Tweaker die hier dag in dag uit Everglades en andere goedkope wasmachines loopt te adviseren, promoten, pushen nooit benoemd, enige dat voor hem telt is; ''Vijf jaar garantie!''. Zo is het maar de vraag hoe deze wasmachines zich op de lange termijn houden.

Daarnaast bestaat er ook zoiets als comfort, bedieningsgemak, geluid, en programmakeuze/ volledig naar wens instellen van de wasbeurt (temperatuur, toeren, anti-kreuk, verkorten van de wastijd etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:33:
Everglades is geen fabrikant. Het is een Nederlands bedrijf dat o.a. via Hisense private label witgoed afneemt en produceert zelf helemaal niets. Wanneer Everglades morgen besluit om de BV te sluiten of volgend jaar failliet wordt verklaard kan je fluiten naar garantie.

Hisense maakt middelmatige kwaliteit wasmachines/ keukenapparatuur en is een B merk, zal op het gebied van wassen niet veel onder doen vergeleken met een A merk. Echter worden de kanttekening door de Tweaker die hier dag in dag uit Everglades en andere goedkope wasmachines loopt te adviseren, promoten, pushen nooit benoemd, enige dat voor hem telt is; ''Vijf jaar garantie!''. Zo is het maar de vraag hoe deze wasmachines zich op de lange termijn houden.

Daarnaast bestaat er ook zoiets als comfort, bedieningsgemak, geluid, en programmakeuze/ volledig naar wens instellen van de wasbeurt (temperatuur, toeren, anti-kreuk, verkorten van de wastijd etc.)
Ik ga om dit topic gezellig te houden niet meer met je in discussie. *knip* goed uitgangspunt, maar doe het dan niet alsnog. Aannamens doen en die proberen te verkopen als waarheid om je discusiepartner minder geloofwaardig te maken is ook niet lief.

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 26-01-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ThaJens schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Dank voor het advies! Hoewel de 5 jaar garantie erg aantrekkelijk is, ben ik toch huiverig. Het zit hem in het feit dat 5 jaar garantie mooi is meegenomen, maar ik toch wel hoop dat een wasmachine langer meegaat. Ik ken voor de rest het bedrijf niet zo goed, en dus ook niet hoe goed ze zijn in het nakomen van hun garantie. Recht op garantie en garantie krijgen zijn namelijk twee verschillende dingen. Wat betreft de vaatwasser (die waarschijnlijk ook niet mee zou verhuizen naar een volgende woning), lijkt het merk me wel interessant. :)
Opzich zijn er ook genoeg voorbeelden van bosch machiens die door kapotte invertermodules na 2,5 tot 4 jaar kapot waren. zonder garantie die langer loopt zit je dan als je het zelf kan maken met 260 euro aan onderdeelkosten. De tijd dat bosch/siemens per definitie 10 jaar meegingen is een beetje voorbij. De rede dat ik vaak goedkopere machines adviseer is dat een aantla van de nieuwe merken graag groot willen worden en daardoor nog proberen zich te bewijzen. Beko deed dat vroeger ook maar nu al een tijdje niet meer helaas. Ik schirjf veel met witgoedmontuers uit binenn en buitenland en vorm me zo een menign over de kwaliteit van verschillende merken en fabrikantne. everglades bestaat bijvoorbeeld al 20 jar maar heeft sinds 1,5 jaar ongeveer machines van Hisense en sinds vorig jaar 5 jaar garantie. maar het is dus niet 1 of ander nieuw bedrijfje dat er pas net is, dus in die zin lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze zomaar omvallen.
als jij liever een bosch neemt als wasmachine is dat prma natuurlijk, met die btw-vrije dagen zijn ze een stuk mooier geprijsd dan normaal. en 5 jaar garantie op een vaatwasser is ook mooi meegenomen.
Wat ik eigenlijk doe met mijn adviezne is de machiens zoeken die zodanig goed zijn dat ze voor een budgetprijs rondd e 10 jar meegaan. darom adviseer ik bijvoorbeeld nooit indesit of whirlpool want die redden dat niet. Maar ook enit alle boschmachines redden het, steeds meer duiekn klachtne op over de invertermodule bijvoorbeeld. en dan heb ik zoeits van: als een machine van 400 euro onverhoopt de 10 jaar niet haalt dan is dat jammer, maar voor een machine van (als we even niet met de btw-vrije dagen rekenen) 700-900 euro vind ik dat een serieus probleem, dan zijn de goedkopere machiens op basis van prijs/kwalitietverhouding soms beter. maar zoals gezegd dus ook absoluut niet alle goedkope machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaJens
  • Nu online
Ik ben uiteindelijk voor de Bosch WGG244F7NL gegaan. Deze was op het moment in de aanbieding voor 649 euro en heeft vrijwel alle features die bij de Serie 6 beschikbaar zijn, waaronder:

- Aquastop, dus iets stiller en 'veiliger' in het geval van lekkage
- iDos (automatisch doseren wasmiddel)
- Vlekkenprogramma
- Steam Assist
- Trommelverlichting

Daarnaast sluiten ze hem gratis aan, waar Coolblue en Mediamarkt daar nog geld voor vragen. Je moet het wel apart selecteren als je het product in je winkelmandje stopt, het kostte 1 eurocent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 10:57
ThaJens schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
Ik ben uiteindelijk voor de Bosch WGG244F7NL gegaan. Deze was op het moment in de aanbieding voor 649 euro en heeft vrijwel alle features die bij de Serie 6 beschikbaar zijn, waaronder:

- Aquastop, dus iets stiller en 'veiliger' in het geval van lekkage
- iDos (automatisch doseren wasmiddel)
- Vlekkenprogramma
- Steam Assist
- Trommelverlichting

Daarnaast sluiten ze hem gratis aan, waar Coolblue en Mediamarkt daar nog geld voor vragen. Je moet het wel apart selecteren als je het product in je winkelmandje stopt, het kostte 1 eurocent.
Zal je je geen buil aan vallen. Bosch/ Siemens machines komen overal goed uit de testen. Bedenk wel dat het iDos system wat kwetsbaar is. Goed onderhoud en regelmatig schoonmaken voorkomt problemen later.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1