Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangineer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-05 11:16
Vraagje of iemand hier al ervaring mee heeft. (ik woon in BE)

Situatie: nu bijna een jaar een leasefiets bij mijn werkgever (zogenaamd 'cafetariaplan' - ik kan mijn 13e maand fiscaal voordelig omzetten in leasing/verlof/...)

In maart vorig jaar een bakfiets besteld bij een handelaar die aangesloten was bij het leasingnetwerk van mijn werkgever. Contract is tussen leasingfirma, mijzelf, en werkgever. Leasingfirma 'financiert' de fiets bij de handelaar.

Sinds dag 1 heb ik problemen: verkeerde lader meegeleverd, loskomende bouten, kapotte batterij, veiligheidsriemen die losraken... steeds met veel moeite en na lang wachten een oplossing bij de handelaar in kwestie. In 1 geval 2 weken kwijt geweest en niet gerepareerd.

In November vorig jaar was de maat vol - ik had al even geklaagd over 'doorschieten' van de ketting, met als reactie 'dat kan niet meneer, daar zit een riem op, geen ketting', tot uiteindelijk de ketting (toch!) helemaal brak. Volgens mij genoeg reden om de aankoop/lease ongedaan te maken, wat ik nu dus probeer te doen.

De leasemaatschappij wil echter een verbrekingsvergoeding vragen volgens het contract.
Mijn werkgever ging dat regelen en probeert druk te zetten, maar de leasingfirma weigert.

Wat doe ik hier?
Als ik de fiets niet geleased had, had ik een terugname geëist, desnoods via de rechtbank. (Consumentenrecht staat hier wel aan mijn kant, denk ik)
Nu ben ik geen eigenaar, dus kan ik eigenlijk niks doen tov de handelaar.
In principe is dit 'achterstallig loon', maar ik wil precies ook geen rechtszaak beginnen tegen mijn werkgever over zoiets... Het bedrag blijft wel mooi van mijn cafetariabudget gaan.

Iemand gelijkaardige ervaringen? Ik wil mijn rechten doen gelden, maar wil ook wel weten waar ik aan toe ben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:20
Zoals je zelf aangeeft je bent geen eigenaar. (Weet je dat zeker !!)
De eigenaar moet het fixen. Via de fietshandelaar/garantie of ergens anders.
Dus je moet je energie op iemand anders richten.

Doet de lease maatschappij (eigenaar) niks cq weigert. Dan daarop stappen ondernemen.

[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 26-01-2024 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is, in ieder geval in NL, een gevalletje en / en / en.

Jij hebt met jouw werkgever een afspraak over de vergoeding. Jouw werkgever maakt daarna afspraken me een leasemaatschappij. De leasemaatschappij formaliseert de contracten (geld, onderhoud, etc) met de verkopers.

Natuurlijk heb je al berijder van het voertuig (in dit geval een bakfiets) wel enige manieren om klachten bij de reparateur bekend te maken. Echter, er is geen (consumenten)recht voor jou aanwezig want het is een zakelijk contract waar jij geen partij in bent.

Zolang jij ervoor betaalt (uit je cafetaria-budget), is de enige manier dat je je ongenoegen kenbaar maakt bij de werkgever en eventueel bij jouw (individuele) contactpersoon van de lease-maatschappij.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik ga hieronder uit van Nederlands recht.

nvm. eerste zin slecht gelezen.

[ Voor 115% gewijzigd door Real op 27-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

jangineer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:52:
Nu ben ik geen eigenaar, dus kan ik eigenlijk niks doen tov de handelaar.
Kan je het dan niet laten oplossen door de leasemaatschappij die een contract zal hebben een (werkende) fiets ter beschikking te stellen en onderhouden?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb zoiets wel eens voorgehad met een leaseauto van het werk, een aantal problemen met de wagen die er al vanaf het begin waren en de dealer die net deed of er niks aan de hand was en of het allemaal mijn schuld was. Ik heb dat toen geëscaleerd bij de leaseafdeling van het werk, die hebben het weer richting de leasemaatschappij geëscaleerd. Advies van de leasemaatschappij was, ga naar een andere garage, maar bij jou is dat mischien lastiger? Misschien dat een andere fietsenboer jouw bakfiets wel goed kan repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien met 'iedereen' afspreken dat je niet betaalt voor dagen, weken of maanden met een probleem?
En dan mogen de werkgever, leasemaatschappij & fietsenmaker onderling uitzoeken wie het betaalt.

Als laatste optie is de fiets bij je werk parkeren als hij stuk is, het liefst pontificaal in de lobby :+ , en dan maak je heel duidelijk hoe hoog het zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheGhostInc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:42:
Misschien met 'iedereen' afspreken dat je niet betaalt voor dagen, weken of maanden met een probleem?
De afspraken zijn al gemaakt, dat heet een contract.

TS gaat nu steeds met klachten naar die fietsenmaker, maar die is helemaal geen partij m.b.t. het contract. Dat staat al duidelijk in de eerste post: "Contract is tussen leasingfirma, mijzelf, en werkgever". Op deze manier komen de leasingfirma en/of de wergkever gewoon hun verplichtingen niet na, dus ga daar tegenaan schoppen in plaats van die fietsenmaker. Voor die fietsenmaker zijn er geen gevolgen als hij er een potje van maakt, zolang degene die hem betaalt (de leasemaatschappij) hier niets tegen doet.

Dus begin met die andere contractuele partijen op de hoogte stellen en verzoek de technische problemen op te lossen. Duidelijk aangeven dat je er direct met de fietsenmaker niet uitkomt. Als dat niet opschiet kun je daarna naar de juridische gevolgen kijken, zoals niet betalen of ontbinding van het contract. Elke dag dat je je fiets niet kan gebruiken en elke keer dat je onterecht naar die fietsenmaker moet ook je werk en de leasemaatschappij informeren.

Voor zover ik nu zie ben je pas naar de leasemaatschappij gegaan toen je het zo zat was dat je van het contract af was. Dat is voor hun dan het eerste moment dat ze van de klachten horen. Dan is het logisch dat ze nog niet meteen meegaan in het ontbinden van het contract, ze moeten eerst de mogelijkheid krijgen het op te lossen.

[ Voor 32% gewijzigd door bwerg op 27-01-2024 16:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangineer
Bedankt voor de reacties!

Het sleept al maanden aan - ik heb in oktober al eens aangegeven dat ik de lease wilde stoppen (toen ik de fiets, ma 3 maanden zeuren + 50 mails, 2 weken kwijt was maar de reparatie dan toch niet uitgevoerd was).

De reactie was toen 'ho maar' - 'geef de fietsenmaker nog een kans', en deze is toen de reparatie prioritair komen uitvoeren. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat dit zijn laatste kans was en ik een structurele oplossing wou voor de lage kwaliteit van de fiets.

Ze stellen idd een andere fietsenmaker voor, 'maar of hij de garantie respecteert zal afhangen van de goodwill'. Daar ben ik dus niks mee.

De leasingmaatschappij wil handjes af, want dit kost hun geld.
Mijn werkgever gaat erachter met tegenzin, want mogelijk juridisch probleem/veel 'zever'.

Het is een zware bakfiets, maar hem in de bedrijfslobby komen parkeren vind ik op zich geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Wat zegt het contract over vervanging, mobiliteitsgarantie, onbeschikbaarheid fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangineer
manzonderdas schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:13:
Wat zegt het contract over vervanging, mobiliteitsgarantie, onbeschikbaarheid fiets?
Volgens het contract kan ik aanspraak maken op een vervangfiets. Het gaat evenwel om een bakfiets die gebruikt wordt om de kinderen naar school te doen. Met een gewone fiets als vervanging (hetgeen ze in de praktijk aanbieden) ben ik niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat uiteindelijk voor jou relevant is is dat jouw werkgever jou de mogelijkheid tot het leasen van een fiets biedt, en jij op dit moment geen fiets hebt. Dat is de enige schakel waar jij je druk om hoeft te maken; jij hebt de afspraak met je werkgever dat je een fiets hebt, maar die heb je nu niet, of in ieder geval niet een waar je op kunt vertrouwen.

Heb jij getekend voor een leasecontract of heeft je werkgever dit gedaan? Want als jij daar niet voor hebt getekend dan is dit gewoon 100% het probleem van je werkgever. Als jij wel hebt getekend dan moeten jullie dit samen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jangineer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Volgens het contract kan ik aanspraak maken op een vervangfiets. Het gaat evenwel om een bakfiets die gebruikt wordt om de kinderen naar school te doen. Met een gewone fiets als vervanging (hetgeen ze in de praktijk aanbieden) ben ik niks...
Meer gericht op het praktische; heb je geen auto/rijbewijs of gebruik je die liever niet?

Ergens mag je al van geluk spreken dat ze je een bakfiets laten leasen, maar je kunt ook aanbieden om zelf een (tijdelijke) oplossing te zoeken op kosten van de baas/leasemaatschappij, bijv. een tweedehands bakfiets die je al voor 200-300 euro hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jangineer
Oon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Meer gericht op het praktische; heb je geen auto/rijbewijs of gebruik je die liever niet?

Ergens mag je al van geluk spreken dat ze je een bakfiets laten leasen, maar je kunt ook aanbieden om zelf een (tijdelijke) oplossing te zoeken op kosten van de baas/leasemaatschappij, bijv. een tweedehands bakfiets die je al voor 200-300 euro hebt.
we behelpen ons met een fietskar achter onze huidige fietsen - onze kindjes zijn 5 en 3, dus dat wordt echt wel héél krap ondertussen. Auto gebruiken we liever niet 's ochtends want met de fiets is het (veel) sneller.

Een 2ehands bakfiets is nog niet zo'n slecht idee, maar dan moeten we eerst de huidige terug kwijt - we moeten het allemaal nog ergens kwijtkunnen natuurlijk :)

Over het contract: er is één 3-wegs contract tussen mij, werkgever, en leasingmaatschappij.
Dit was een beetje de insteek van mijn vraag: kan/moet ik mijn rechten 'hard' afdwingen bij mijn werkgever, of niet. Ik ben tot nu toe heel erg meegaand geweest, maar wil ondertussen wel opkomen voor mijn rechten. Ik wil ook geen goodwill verbranden door dingen te eisen die ik niet kan eisen.

[ Voor 18% gewijzigd door jangineer op 29-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Je zou kunnen argumenteren met de leasemaatschappij dat een bakfiets niet vervangen kan worden door een gewone fiets - dat ze dus een vervangende bakfiets moeten aanbieden; alleen hangt dat af van wat er in je contract staat. Bij mijn leasewagen staat bv dat het vervangen moet worden door een auto van dezelfde klasse.

In dat geval wordt het voor de lease een stuk interessanter om achter de fietsenmaker aan te gaan; ik vrees dat het pad van verbreking pas betreden wordt als verder leasen aan jou te duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jangineer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:47:
[...]

we behelpen ons met een fietskar achter onze huidige fietsen - onze kindjes zijn 5 en 3, dus dat wordt echt wel héél krap ondertussen. Auto gebruiken we liever niet 's ochtends want met de fiets is het (veel) sneller.

Een 2ehands bakfiets is nog niet zo'n slecht idee, maar dan moeten we eerst de huidige terug kwijt - we moeten het allemaal nog ergens kwijtkunnen natuurlijk :)
Dat zeker ja, ik weet zelf uit ervaring dat zelfs met een redelijke garage een bakfiets heel wat ruimte in beslag neemt, een tweede zou ik hier ook niet zomaar kwijt kunnen. Kun je 'm niet zolang op kantoor stallen?
Over het contract: er is één 3-wegs contract tussen mij, werkgever, en leasingmaatschappij.
Dit was een beetje de insteek van mijn vraag: kan/moet ik mijn rechten 'hard' afdwingen bij mijn werkgever, of niet. Ik ben tot nu toe heel erg meegaand geweest, maar wil ondertussen wel opkomen voor mijn rechten. Ik wil ook geen goodwill verbranden door dingen te eisen die ik niet kan eisen.
Daarvoor zou je heel praktisch naar de overeenkomst moeten kijken, wie heeft welke verplichtingen en rechten als je het allemaal heel objectief/versimpeld leest? Het zou zomaar kunnen dat de verplichting van je werkgever alleen het betalen van de lease is en verder niks, maar daar kunnen wij hier verder weinig over zeggen.
Je zou eens kunnen kijken of er bij jou in de buurt juristen zijn die een gratis eerste consult willen doen, of als je een rechtsbijstandverzekering hebt die dit dekt (als dat überhaupt bestaat in BE) het daar voorleggen.
Je hoeft hier niet meteen met gestrekt been mensen te gaan aanklagen, maar je moet zeker opkomen voor je rechten en van de juiste partij een oplossing eisen. Dat kan met een aangetekende brief al heel snel gefixt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
Is er niet een Belgische variant van rechtsbijstandverzekering waar je lid van bent? If so zou dan misschien eens een goede poging kunnen zijn.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 00:07
jangineer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:20:
Ze stellen idd een andere fietsenmaker voor, 'maar of hij de garantie respecteert zal afhangen van de goodwill'. Daar ben ik dus niks mee.
Of de andere fietsenmaker wel of niet de garantie respecteert maakt voor jouw toch niet uit? Jij bent niet de eigenaar van de fiets, dat is de lease maatschappij. De kosten voor het repareren zijn dan ook voor hen. Zij moeten dat dan maar weer verhalen bij de fietsenmaker waar zij die fiets hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:28
Uiteindelijk moet je van de leasemaatschappij vorderen dat zij leveren wat ze beloofd hebben. Een werkende bakfiets van model dat jij hebt gekozen. Hoe ze dat regelen is hun probleem. Dat kan een hele nieuwe kopen zijn. Ik denk dat als dat op de proppen komt als alternatief, ze snel hun verbrekingsvergoeding laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myzology
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-04 09:14
Hallo,

Ik wil hier ook even op inpikken, want ik heb ook enorme problemen met mijn leasefiets. 8 maanden geleden een leasefiets via mijn werkgever aangeschaft. Sindsdien heeft de fiets al 6 keer bij de fietsenmaker gestaan, is de fiets al terug gegaan naar de originele maker van de fiets en blijf ik probleem na probleem hebben met deze brolfiets (van Eovolt). Het is een elektrische fiets van meer dan 2000 euro en ik voel me onveiliger op de baan dan geblinddoekt en zonder handen te fietsen! Om even op te sommen:

- Pedaal 2x eraf gevallen op een gevaarlijk kruispunt: 2x nog net mijn evenwicht kunnen houden of er was 2x een zwaar accident met anderen.
- Stuur 1x volledig losgekomen
- Ketting die doorklikt als ik een heuvel op fiets
- Zadel dat steeds centimeters zakt per gereden kilometer
- Nieuwe zadelklem die afgebroken is na twee (!) weken, waardoor ik ineens 7 centimeter gezakt ben en bijna op de grond zat.
- Pedaal dat opnieuw begint te klikken nadat het 4 weken geleden in orde gemaakt werd.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn allemaal problemen die gebeurd zijn in amper 8 maanden leasing!

Ik heb nu mijn werkgever nogmaals op de hoogte gesteld, alsook de leasingmaatschappij en de fietsenmaker. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat, maar ik weiger nog met de fiets te rijden. Ik wil de leasing niet stopzetten, maar ik ga wel een volledig nieuwe fiets eisen, desnoods van een ander merk binnen hetzelfde budget.

Wordt vervolgd... als er iemand tips heeft hoe ik dit verder moet aanpakken, dan altijd welkom. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jangineer
Myzology schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:54:
Ik wil de leasing niet stopzetten, maar ik ga wel een volledig nieuwe fiets eisen, desnoods van een ander merk binnen hetzelfde budget.

Wordt vervolgd... als er iemand tips heeft hoe ik dit verder moet aanpakken, dan altijd welkom. :|
Goed afwegen of de mogelijke miserie achteraf de moeite nog waard is, en je niet beter contract laat verbreken en privé koopt.

Blijven hameren bij werkgever en leasemaatschappij en zien dat je *alles* traceerbaar documenteert. Normaal heb je ook recht op een vervangfiets en zo.

Ondertussen sturen we in bovenstaand verhaal gewoon aan op verbreking omdat, zelfs na aanwijzen nieuwe handelaar, de afspraken niet worden nagekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door jangineer op 28-03-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myzology
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-04 09:14
jangineer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Goed afwegen of de mogelijke miserie achteraf de moeite nog waard is, en je niet beter contract laat verbreken en privé koopt.

Blijven hameren bij werkgever en leasemaatschappij en zien dat je *alles* traceerbaar documenteert. Normaal heb je ook recht op een vervangfiets en zo.

Ondertussen sturen we in bovenstaand verhaal gewoon aan op verbreking omdat, zelfs na aanwijzen nieuwe handelaar, de afspraken niet worden nagekomen.
Hi! Ja klopt. Ze laten leasing altijd heel aantrekkelijk uitschijnen, maar achteraf bekeken is het dat toch echt niet. Als ik na een jaar mijn leasing zou verbreken, betaal ik nog altijd 78% van de aankoopwaarde, wat echt veel is.

Ik had inderdaad beter een fiets privé aangekocht, maar goed. Werkgever heeft ondertussen een mail gestuurd naar de leasingmaatschappij met alle documentatie van dien: foto's van de schade, verschillende mails van herstellingen, etc. Hopelijk lost dit het probleem op en komen ze inderdaad met de oplossing: "hier is een nieuwe fiets".
Pagina: 1