Opbrengst zonnepanelen valt tegen - Growatt omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
Goedendag! Sinds een klein jaar heb ik 15 zonnepanelen op het platte dak en ik monitoor mijn opbrengst vrijwel dagelijks. In 2023 zijn ze 14 februari geplaatst,dus de opbrengst per dag is voor mij nog compleet nieuw, maar toch vind ik dat er iets opmerkelijks aan de hand is op zonnige dagen. Zie hieronder de grafiek van vandaag, op een stralend zonnige dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPceTQK7NG7oAmPQc4EyOPGfDIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ylo1W5lxkfXTvMZx1m5rmw8j.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar heb ik maandenlang te maken gehad met mijn omvormer die aftopte op 2500 watt, de support van de leverancier van mijn zonnepanelen was daarin waardeloos. Na 10 tallen mailtjes en telefoontjes kwam er eindelijk een software update.
Nu ben ik minder zeker van mijn zaak dat er iets mis is of waar dit aan ligt, maar ik begrijp simpelweg niet hoe het kan dat als de zon op het hoogste punt staat, dat de opbrengst flink afneemt. En nogmaals, dit is op dit moment gaande op elke hele zonnige dag deze maand (zijn er niet zo veel, maar toch...)

Zijn er gebruikers hier die dit ook hebben / herkennen? Ik ben geen expert van panelen - wel van data - maar als er meer info nodig is hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:33
De zon straalt op dit moment nog heel laag in. Ik zou me er nog geen zorgen om maken en pas eind maart/april gaan kijken of het gedrag zich nog steeds vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
Nog even ter aanvulling aan onderstaande: ik lijk een correlatie (dus geen causatie...) te zien tussen de daling in opbrengst en het opladen van mijn hybride auto. Maar dat is echt een eerste aanname en zou eigenlijk natuurlijk helemaal niet kunnen (volgens mij). Ik heb nu de stekker uit de auto gehaald en ga monitoren wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
Boinkie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:44:
De zon straalt op dit moment nog heel laag in. Ik zou me er nog geen zorgen om maken en pas eind maart/april gaan kijken of het gedrag zich nog steeds vertoont.
Ja, dat is een terecht punt...ik heb pas ervaring vanaf mid februari, dus ik weet niet wat er normaal is in januari. Vorig jaar februari liet hij dit patroon in ieder geval niet zien. Ik ben ook benieuwd wat er komende weken gaat gebeuren, ben in ieder geval - zoals je terecht aangeeft - nog voorzichtig ivm de zwakke zon.

Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Joep81 Als je niet kan vertellen wat de exacte ligging en grootte (Wp) van jouw pv-installatie is
zegt het plaatje hierboven eigenlijk niets. Voor een simulatie: pvcalc en pvgis al gecheckt?

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2024 14:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Laatst online: 07:33

Esumontere

Floep, banaan.

In de "donkere maanden" (november - maart) staat de zon dermate laag aan de hemel dat de instraalhoek nogal ongunstig is. Dat scheelt je enorm veel opbrengst. Mijn 6.4 kWp opstelling produceert in juli op z'n piek 5.5 kW continu (tot 60 kWh per dag). Nu heb ik op een goede dag net 1 kW continu, met een max van 6 kWh per dag. Gewoon wachten tot de zomer, dan ga je weer hogere getallen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 21:04
Aangezien je een growatt omvormer hebt zul je ook een shinelanbox x of iets dergelijks voor de monitoring hebben. standaard zou er elke 5 minuten data naar de server gestuurd moeten worden. ik denk als je over je grafiek gaat aan de rechter kant dan mis je een hele hoop datapunten. Of ga naar de tab energy op de growatt server pagina dan zie je direct de punten in de lijn. Dit ligt aan de firmware versie van je shinelanbox die zal lager zijn dan 7.0.0.8. Dit probleem werd bij mij in die versie opgelost. Om die geüpgraded te krijgen kun je het best contact opnemen met growatt nederland.

[ Voor 27% gewijzigd door degrashopper op 26-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
dunklefaser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:02:
@Joep81 Als je niet kan vertellen wat de exacte ligging en grootte (Wp) van jouw pv-installatie is
zegt het plaatje hierboven eigenlijk niets. Voor een simulatie: pvcalc en pvgis al gecheckt?
Wat ik op het dak heb liggen is het volgende:

15 JA Solar 410WP
1 Growatt 5000TL-XE

Ze zijn aangelegd als 2 strings, 8 en 7 panelen.

Ze liggen op 9 meter hoogte op een plat dak, richting het Zuid Westen.

In 2023 heb ik 5100 KW opgewekt, daar is dus niks mis mee (vind ik), maar in december kwam ik geen dag boven de 2 KW uit. Ik vind vooral de dagpatronen ongelofelijk "warrig". Maar dat kan ook door lichtinval komen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
Esumontere schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:05:
In de "donkere maanden" (november - maart) staat de zon dermate laag aan de hemel dat de instraalhoek nogal ongunstig is. Dat scheelt je enorm veel opbrengst. Mijn 6.4 kWp opstelling produceert in juli op z'n piek 5.5 kW continu (tot 60 kWh per dag). Nu heb ik op een goede dag net 1 kW continu, met een max van 6 kWh per dag. Gewoon wachten tot de zomer, dan ga je weer hogere getallen zien :)
Ik denk (en hoop) dat je gelijk hebt.Is gewoon ontzettend lastig dat je een fiks bedrag betaalt en nooit precies weet of alles wel naar behoren werkt, omdat je ook niet echt vergelijkingsmateriaal hebt. Maar wellicht ben ik iets te veel een controlfreak en moet ik idd gewoon even een maandje niet kijken, zoals eerder gesuggereert.

Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Laatst online: 07:33

Esumontere

Floep, banaan.

Ter info, zomaar een gegoogled plaatje met wat info over de relatieve opbrengst van je panelen per maand. Geen idee of de percentages kloppen, maar het idee is goed:

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/17087314614/original/tqFqgBnB1-OA_WX7FZoxruD6bNaNTvK-Ww.png?1647525218

De "warrige" dagpatronen zijn volledig normaal en komen door dingen als wolken en schaduw.

[ Voor 12% gewijzigd door Esumontere op 26-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Plat dak. Zuidwesten. Heel normaal.

Ik producer nu +-10kwh per dag met 27x455.

Ook plat dak en zuiden+westen.

Het zijn enorm ongunstig maanden nu. Niks aan te doen.

Schuin dak produceert nu al iets beter, maar wij met plat blijft drama rond de winter.

Niks om je druk om te maken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Esumontere schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
Ter info, zomaar een gegoogled plaatje met wat info over de relatieve opbrengst van je panelen per maand. Geen idee of de percentages kloppen, maar het idee is goed:

[Afbeelding]

De "warrige" dagpatronen zijn volledig normaal en komen door dingen als wolken en schaduw.
De percentages zijn erg afhankelijk van je opstelling.
Op een plat dak met panelen op het zuiden op de perfecte hoek scheelt de opbrengst van Dec-Jan een factor 10-12 net Mei-Jun

Terwijl in je plaatje het een factor 4-5 scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-07 16:44
Joep81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:15:
[...]

In 2023 heb ik 5100 KW opgewekt, daar is dus niks mis mee (vind ik), maar in december kwam ik geen dag boven de 2 KW uit. Ik vind vooral de dagpatronen ongelofelijk "warrig". Maar dat kan ook door lichtinval komen idd.
Ik heb in december-januari voldoende dagen dat er nog niet eens 0,5 kWh uit komt. Heel normaal in deze periode. Zon staat laag, schijnt kort en heeft amper kracht. Ruwweg zijn november tot en met februari verloren maanden in Nederland is mijn ervaring met 10 jaar zonnepanelen.

Vind je opbrengst overigens niet echt je van het. Ik wek met 3240 Wp gemiddeld 3200 kWh per jaar op. Jij hebt 6150 Wp bij lange na niet het dubbele. Maar dat kan deels te verklaren zijn door ligging en lokatie. En natuurlijk was afgelopen jaar een jaar om te janken, ik heb de 3200 kWh niet gehaald.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
Hann1BaL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:27:
[...]

De percentages zijn erg afhankelijk van je opstelling.
Op een plat dak met panelen op het zuiden op de perfecte hoek scheelt de opbrengst van Dec-Jan een factor 10-12 net Mei-Jun

Terwijl in je plaatje het een factor 4-5 scheelt.
Klopt helemaal, hier hetzelfde. In mei had ik 1018 KW, in december net aan 52.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Joep81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Ik denk (en hoop) dat je gelijk hebt.Is gewoon ontzettend lastig dat je een fiks bedrag betaalt en nooit precies weet of alles wel naar behoren werkt, omdat je ook niet echt vergelijkingsmateriaal hebt. Maar wellicht ben ik iets te veel een controlfreak en moet ik idd gewoon even een maandje niet kijken, zoals eerder gesuggereert.

Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd!
Op een gegeven moment wordt dat wel duidelijk, maar dat duurt een paar jaar. Ik houd het bij en bereken elk jaar opnieuw een gemiddelde, omdat er elk jaar meer data bij komt wordt het gemiddelde steeds accurater. Maar alles staat of valt met de zonneschijn, die is onvoorspelbaar. En helaas is het ook nog zo dat zonneschijn in januari veel minder oplevert dan in bijvoorbeeld mei of juni. Zon in juli of augustus kan dan ineens weer minder opleveren, simpelweg omdat panelen heel gevoelig zijn voor temperatuur. Hoe warmer ze worden hoe slechter ze presteren.

En vergeet de ligging niet, ik wek bijvoorbeeld meer op dan een vriend even verderop die meer op het dak heeft liggen. Simpelweg omdat mijn ligging beter is, ik heb vooral in de ochtend en begin middag zon op de panelen, dan is de temperatuur nog relatief laag. Hij pakt de zon in de middag, dan is het warmer en presteert de boel ook slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
Drardollan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Ik heb in december-januari voldoende dagen dat er nog niet eens 0,5 kWh uit komt. Heel normaal in deze periode. Zon staat laag, schijnt kort en heeft amper kracht. Ruwweg zijn november tot en met februari verloren maanden in Nederland is mijn ervaring met 10 jaar zonnepanelen.

Vind je opbrengst overigens niet echt je van het. Ik wek met 3240 Wp gemiddeld 3200 kWh per jaar op. Jij hebt 6150 Wp bij lange na niet het dubbele. Maar dat kan deels te verklaren zijn door ligging en lokatie. En natuurlijk was afgelopen jaar een jaar om te janken, ik heb de 3200 kWh niet gehaald.
Het zou kunnen komen dat ik tot en met half april in de clinch lag met de leverancier dat de omvormer aftopte bij 2500 KW, daar heb ik echt wat KW laten liggen. Pas toen ik hier op een topic stuitte dat vrijwel alle Growatt gebruikers er last van hadden en er een software update nodig was, steeg de opbrengst direct richting 3500 op dat moment. Maar goed, er zal altijd een verschil zijn. Ik ben niet ontevreden met mijn > 5K aan opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Joep81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Het zou kunnen komen dat ik tot en met half april in de clinch lag met de leverancier dat de omvormer aftopte bij 2500 KW, daar heb ik echt wat KW laten liggen. Pas toen ik hier op een topic stuitte dat vrijwel alle Growatt gebruikers er last van hadden en er een software update nodig was, steeg de opbrengst direct richting 3500 op dat moment. Maar goed, er zal altijd een verschil zijn. Ik ben niet ontevreden met mijn > 5K aan opbrengst.
Je hoeft ook zeker niet ontevreden te zijn, zeker niet als je inderdaad een update hebt gekregen die dingen opgelost heeft. Dat kan veel schelen, april kan een prima maand zijn. En dan kost het best wat.

Aftoppen is verder niet zo heel spannend, dat is vaak een bewuste keuze van de leverancier. Aftoppen kost minder dan het eerder opstarten van de omvormer in de ochtend en op minder zonnige dagen oplevert. Maar niet in de mate die jij beschrijft natuurlijk, dat is niet OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep81
degrashopper schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:18:
Aangezien je een growatt omvormer hebt zul je ook een shinelanbox x of iets dergelijks voor de monitoring hebben. standaard zou er elke 5 minuten data naar de server gestuurd moeten worden. ik denk als je over je grafiek gaat aan de rechter kant dan mis je een hele hoop datapunten. Of ga naar de tab energy op de growatt server pagina dan zie je direct de punten in de lijn. Dit ligt aan de firmware versie van je shinelanbox die zal lager zijn dan 7.0.0.8. Dit probleem werd bij mij in die versie opgelost. Om die geüpgraded te krijgen kun je het best contact opnemen met growatt nederland.
De dag was halverwege toen ik screenshot maakte, dit is de grafiek voor de dag geworden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTmELhdbalIh7qPDumalgrco3nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoWnGUU7nuGZ4aD3lvMUJG81.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Joep81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:34:
[...]

De dag was halverwege toen ik screenshot maakte, dit is de grafiek voor de dag geworden...

[Afbeelding]
Dit is mijn verloop van vandaag, zoveel scheelt dat niet hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azBVDhWiyMfuiWSlBldpVJbqKgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjsglMVChV0UkCKMnlYIJW71.png?f=fotoalbum_large

Overigens wel een tip, kijk eens naar PvOutput.org. Kan je ook mooi vergelijken met andere mensen in de buurt.

Pagina: 1