Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFanNL
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 14:19
Het is de eerste keer dat ik een NAS server in gebruik ga nemen, en ik ben van plan de Synology DiskStation DS224+ te kopen, met 2 HDD's van elk 4TB. Hoewel, ik wel zit te twijfelen tussen in totaal 8TB of 16TB, prijs is hier toch wel een factor.

Nu zit ik te twijfelen welke HDD's er mee werken? Ik zit persoonlijk te denken aan zoiets: Hard Drive Seagate ST4000DM004 4 TB 3.5 5400 rpm SATA III

OF

Seagate HDD 3.5" 8TB ST8000DM004 Barracuda

Heb gekeken bij de compatibiliteitslijst van Synology, maar deze staat er niet tussen, alleen een schijf van Western Digital die per GB VEEL duurder is.

Wat raden jullie aan, welke HDD's zijn goed voor mijn situatie en niet te prijzig? Budget ligt ongeveer rond de 200eu voor 2 HDD's van elk 4TB.

En oh ja, ik heb gelezen dat ik ook Crucial geheugen van 16GB moet kopen voor rond de 40eu om het werkgeheugen lekker op te krikken, dat ga ik ook doen!

[ Voor 8% gewijzigd door TechFanNL op 26-01-2024 12:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nou misschien is de uitvoering: Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB gewoon erg goedkoop. Heb je de reviews gezien?
De tweakers pricewatch heeft ook een "Geschikt voor NAS" veldje.

Op basis van je bugdet zul je denk ik bij 4 TB moeten blijven, dan kun je zo'n WD Red kiezen uit de compatibility lijst.

Waarom heb je extra geheugen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Let op dat je in de basis bij 2 4TB schijven niet 8TB opslag krijgt tenzij je RAID0 of JBOD kiest.
In beide gevallen verlies je data als een van de schijven kapot gaat. Bij RAID0 alles, bij JBOD alles op die schijf. Normaal gesproken kies je SHR of RAID1 en dan wordt in beide gevallen een gespiegelde set gemaakt. Alles op schijf 1 wordt automagisch gespiegeld naar schijf 2.

Als je data met immateriële waarde gaat opslaan is een mirror en een extra losse back-up schijf of cloud backup erbij echt verstandig. Het liefst een combinatie van de drie.

Neem het mee in je overweging.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Ik zou geen Barracuda kopen voor een NAS. Die zijn meer geschikt voor gewone desktop pc's die niet 24 uur per dag aan staan. Niet dat het slechte schijven zijn, maar ze zijn bedoeld voor een ander type gebruik.
Als je hem toch voor een NAS gebruikt, houd er dan rekening mee dat hij eerder kapot zal gaan.

Voor een NAS kun je daarom beter een IronWolf (Pro) of de Exos kopen. Als je een schijf van WD wilt kopen, dan de WD Red (Pro) of de WD Gold.

Op Youtube kun je zoeken op NASCompares en die legt uitgebreid uit welke schijf van Seagate en WD waar voor bedoeld is. Dat vond ik zelf erg leerzaam.

Edit: houd er rekening mee dat sommige schijven zogenaamde SMR-schijven zijn (i.p.v. CMR). Een aantal WD Red's vallen hier bijvoorbeeld onder, maar dat moet je per type even controleren. Voor een NAS wil je liever CMR, want een SMR geeft in bepaalde situaties een veel slechtere performance.

[ Voor 19% gewijzigd door fenix41 op 30-01-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertemo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-04 11:15
Als toevoeging aan de reactie van fenix41 : koop vooral CMR schijven !
Ik kende het verschil niet toen ik een NAS op ging tuigen en dat kostte me een stevige duit toen ik er achter kwam dat SMR schijven problemen kunnen geven op een NAS (wat ze bij mij dus ook deden).
Seagate Exos is CMR. Van WD weet ik het niet, maar dat kun je vinden op internet.
Mijn NAS is zelfbouw in een oude PC, gebruik makend van TrueNAS Core OS (gratis, open source) draaiend op een oude 16GB SSD met 5 Exos schijven voor de data. Kostte wat zweet om het te begrijpen, maar draait al jaren als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 21:47
Zoals al aangegeven zou ik niet voor de Barracuda schijven gaan. Die zijn niet geschikt voor een systeem wat 24/7 draait. Kost je nu wat minder maar als je ze in een korte tijd stuk draait dan kost het je uiteindelijk dubbel geld!

Ik zou dan inderdaad eerder voor een CMR nas schijf gaan. WD Red en Seagate Ironwolf zijn de meest bekende vanwege een (dure) marketingmachine die op de achtergrond draait. Dit hoeven dus niet perse de beste schijven te zijn. Kijk ook eens naar Toshiba of HGST (ook wd maar dan onder een ander label). Deze schijven hebben volgens de testen een betere performance (minder uitvallers) en kosten vaak wat minder. Goed alternatief zou eventueel zijn om voor een kort gebruikte tweedehands te gaan. Zo hou je je budget een beetje onder controle en kan je eventueel voor wat meer opslagruimte kiezen. Zeker wanneer je de schijven gaat spiegelen....

Een spiegeling van de schijven (SHR - Raid 1) zou ik je zeker aanraden bij installatie.

Hou bij de DS224+ wel even in de gaten of de schijf op de compatible list staat. Die is nogal magertjes bij deze serie.

Succes en mocht je ondersteuning of advies nodig hebben dan kun je me altijd benaderen.
Pagina: 1