Fritz + Powerline issue

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heb een vreemd probleem(pje) en hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Situatie:
- KPN Glasvezel met Fritzbox.
- Meeste apparaten bedraad aangesloten en met vast IP en deze zitten via een Netgear switch op LAN3 van de Fritz
- Een apparaat in de schuur is via Devolo powerline adapters (zonder Wifi functionaliteit) aangesloten omdat ik daar niet met een LAN kabel of wifi kan komen. Die verbinding werkt verder prima. De Devolo zit op LAN4 van de Fritz. De Devolo aan de router heet ‘devbi’ en die in de schuur ‘devbu.’

Probleem:
Toen ik onlangs in het netwerkoverzicht van de Fritzbox keek, zag ik dat de apparaten die via de Netgear Switch zijn aangesloten op LAN3 worden weergegeven als ‘verbonden met Devbi’. Voorheen stond daar keurig ‘LAN3 met 1 Gbit/s’.

Wanneer ik de Devolo bij de Fritz er even uithaal en de Fritz vernieuw geeft de Fritz weer gewoon LAN3 aan, maar na een tijdje worden de apparaten achter LAN3 dan toch weer onterecht weergegeven als ‘verbonden met devbi.’
Heb zowel glasmodem als de Fritz ook al opnieuw opgestart en in het Devolo dashboard zie ik zelf geen mogelijkheden.

Iemand tips hoe ik dit kan fixen? Of maakt het verder niet uit en is het slechts verkeerde naamgeving door de Fritz? Of heeft het wel degelijk impact op stabiliteit / snelheid en kan het tot conflicten in het netwerk leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De naam die je geeft aan de Devolo powerline adapters heeft geen invloed op je verbinding.
Alleen makkelijk om de individule adapters uit elkaar te kunnen houden.
De verbinding is verder toch in orde neem ik aan?
Misschien heeft de Fritzbox een update gehad zodat deze de powerline adapters nu anders/gedetailleerd herkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-07 22:13
Als je er verder geen last van hebt en de verbinding is stabiel en snel dan zou ik me er niet te druk om maken. De Fritzboxen hebben de neiging om de verbindingen niet helemaal juist weer te geven. Ik heb hier 5 switches en 3 repeaters aangesloten op de Fritzbox en dat geeft ook soms rare dingen in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Bedankt. Geen last in de zin dat bijvoorbeeld mijn internetverbinding slecht zou zijn. Altijd snel en stabiel. Het enige dat ik soms merk is dat de muziek of videos die ik naar mijn apple tv 4K (met vast IP) stream soms wordt onderbroken en dat het soms lang duurt totdat die verbinding van mijn mac of mobiel apparaat naar de Apple tv tot stand wordt gebracht, en dat de tv wel eens tikt alsof hij aangaat zonder dat werkelijk te doen. Alsof hij een 'trigger' vanuit lan (WOL?) krijgt ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is je Apple Tv / Mac/Mobiel op dat moment via powerline verbonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rangatang schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:14:
Bedankt. Geen last in de zin dat bijvoorbeeld mijn internetverbinding slecht zou zijn. Altijd snel en stabiel. Het enige dat ik soms merk is dat de muziek of videos die ik naar mijn apple tv 4K (met vast IP) stream soms wordt onderbroken en dat het soms lang duurt totdat die verbinding van mijn mac of mobiel apparaat naar de Apple tv tot stand wordt gebracht, en dat de tv wel eens tikt alsof hij aangaat zonder dat werkelijk te doen. Alsof hij een 'trigger' vanuit lan (WOL?) krijgt ofzo..
Dat laatste zou ik los zien. Je TV doet geen WOL.
De andere zaken lijken eerder te maken hebben met je wifi en niet je LAN in directe zin.

De weergave doet verder niet veel, maar is vooral om iemand inzicht te geven in het netwerk. Dat gaat wel eens mis.
Ik zie mijn ene Access point achter het andere hangen. In werkelijkheid zijn ze alle direct verbonden met dezelfde switch.
Doet verder niks

Maar je kunt de powerline een tijdje onderbreken en kijken of al je problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen om het zeker te weten

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 26-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:59:
Is je Apple Tv / Mac/Mobiel op dat moment via powerline verbonden?
Nee, de ATV zit bedraad met de Switch op LAN3 poort, de MB soms bedraad op diezelfde Switch en soms via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Dat laatste zou ik los zien. Je TV doet geen WOL.
De andere zaken lijken eerder te maken hebben met je wifi en niet je LAN in directe zin.

De weergave doet verder niet veel, maar is vooral om iemand inzicht te geven in het netwerk. Dat gaat wel eens mis.
Ik zie mijn ene Access point achter het andere hangen. In werkelijkheid zijn ze alle direct verbonden met dezelfde switch.
Doet verder niks

Maar je kunt de powerline een tijdje onderbreken en kijken of al je problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen om het zeker te weten
Helder, thanks. Aangezien hierboven ook al werd gemeld dat de Fritz apparaten in het netwerk nog wel eens verkeerd weergeeft, zal het dat dan inderdaad misschien zijn.
Zal de powerlines desondanks binnenkort eens tijdje losgooien idd om te zien of die MB-ATV hickups dan inderdaad verdwenen zijn. Toch geen weer om in de schuur te zitten :)
Pagina: 1