Simpel past prijzen aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een sim-only lopen bij simpel. Per januari hebben zij opeens de tarieven verhoogd, vanwege inflatie. Ik vind de prijs in vergelijking met concurrenten te hoog geworden hierdoor.

Ik heb opgezocht op internet of ik hier iets aan kan doen. Op de site van de ACM kwam ik een artikel tegen. Samengevat zegt dat het volgende:
* Ik moet de algemene voorwaarden gekregen hebben. In de algemene voorwaarden moet staan, dat zij correcties mogen uitvoeren.
* Ze moeten het op tijd laten weten
* De aanpassing mag niet onredelijk zijn

Gehele artikel is hier te vinden: https://www.consuwijzer.n...hogingen-van-abonnementen

Ik heb hierop de klantenservice gebeld met de mededeling dat ik wil dat de verhoging teruggedraaid wordt. Dit is niet mogelijk. Toen heb ik aangegeven dat ik altijd recht heb op opzeggen, omdat ik citeer van ACM: "Een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk als u het abonnement niet mag opzeggen.". Dit kon niet volgens de medewerker, omdat deze regel niet van toepassing is. Tenslotte blijkt dat ze het vorige maand in de mail met de factuur hebben aangekondigd. Dit wist ik niet.

Mijn vraag:
1. Mag ik het contract i.t.t. wat de medewerker beweert opzeggen?
2. Heeft Simpel aan hun communicatieplicht dat ze de tarieven gaan wijzigen voldaan? Ik verwacht eigenlijk een aparte mail. Nu is het aangekondigd in de mail met de factuur.
3. Als ik het contract mag ontbinden, omdat ik het simpelweg te duur vind na de prijsverhoging, hoe pak ik dit het beste aan?

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 26-01-2024 11:40 ]

Beste antwoord (via hoi1234 op 26-01-2024 12:34)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

hoi1234 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:38:
Nee, iig niet zonder de rest van het contract af te kopen.
2. Heeft Simpel aan hun communicatieplicht dat ze de tarieven gaan wijzigen voldaan? Ik verwacht eigenlijk een aparte mail. Nu is het aangekondigd in de mail met de factuur.
Aan die communicatieplicht voldeden ze al toen je het abonnement afsloot. Op dat moment ging je namelijk akkoord met de algemene voorwaarden. Waarin vrij duidelijk het volgende staat:
Simpel is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie.
Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar
Deze was in juni vorig jaar 5.7%: https://indeflatie.nl/cpi-inflatie-nederland-2023

Edit: Even teruggekeken naar hun oude voorwaarden, ze bieden geen abonnementen langer dan 2 jaar en vermelden het in ieder geval al sinds 06-01-2022: https://www.simpel.nl/docs/VWALG/26101

Is je abonnement ouder dan dat heb je uiterlijk volgende een maandelijks opzegbaar abonnement. Wel een heads-up welke sommige mensen vergeten; verlengen = nieuw contract. Waarbij je opnieuw akkoord bent gegaan met de op dat moment geldende algemene voorwaarden.
3. Als ik het contract mag ontbinden, omdat ik het simpelweg te duur vind na de prijsverhoging, hoe pak ik dit het beste aan?
Welk abo heb je en hoe lang loopt deze nog? Ik betaal vanaf eind deze maand €8,98 (voorheen €8,50) voor 15GB en 500 minuten, niet heel onredelijk dacht ik zo.

Tenslotte blijkt dat ze het vorige maand in de mail met de factuur hebben aangekondigd. Dit wist ik niet.
"Dit wist ik niet" houd sowieso geen stand, dat is heel simpel ( :+ ) niet het probleem van Simpel. Verstopt en/of onduidelijk was het in ieder geval niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRXwBCn0tXKyP4h1rLbQU2rZGeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LXJWD9eTJngQxsJW4LhrAgZ6.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2024 12:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.simpel.nl/klantenservice/inflatiecorrectie/ en stond ook op KorteGebruiker in "[Simpel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Je hebt, in de kleine letters, staan of & hoe ze verhogingen aankondigen; ik ga ervanuit via de facturen; jij bent "dus" verplicht hier tijdig notie van te nemen (december al)?

Vermoedelijk kan je er enkel onderuit door op te zeggen echter met een lopend contract heb je zowel/mogelijk een opzegtermijn alsmede een afkoopsom; ik zou toch vriendelijk eens dit met de klantenservice bespreken / navragen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Aan die communicatieplicht voldeden ze al toen je het abonnement afsloot. Op dat moment ging je namelijk akkoord met de algemene voorwaarden. Waarin vrij duidelijk het volgende staat:
Simpel is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie.
Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar
Deze was in juni vorig jaar 5.7%: https://indeflatie.nl/cpi-inflatie-nederland-2023

Edit: Even teruggekeken naar hun oude voorwaarden, ze bieden geen abonnementen langer dan 2 jaar en vermelden het in ieder geval al sinds 06-01-2022: https://www.simpel.nl/docs/VWALG/26101

Is je abonnement ouder dan dat heb je uiterlijk volgende een maandelijks opzegbaar abonnement. Wel een heads-up welke sommige mensen vergeten; verlengen = nieuw contract. Waarbij je opnieuw akkoord bent gegaan met de op dat moment geldende algemene voorwaarden.
Welk abo heb je en hoe lang loopt deze nog? Ik betaal vanaf eind deze maand €8,98 (voorheen €8,50) voor 15GB en 500 minuten, niet heel onredelijk dacht ik zo.

Tenslotte blijkt dat ze het vorige maand in de mail met de factuur hebben aangekondigd. Dit wist ik niet.
"Dit wist ik niet" houd sowieso geen stand, dat is heel simpel ( :+ ) niet het probleem van Simpel. Verstopt en/of onduidelijk was het in ieder geval niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRXwBCn0tXKyP4h1rLbQU2rZGeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LXJWD9eTJngQxsJW4LhrAgZ6.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:39
Als je contract al langer loopt kan je het mogelijk per volgende maand stopzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
D4NG3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik betaalde 8,15. Ik betaal nu 8,61. Dit is voor 6GB.

Bedankt voor je uitleg. Volgende keer beter uitzoeken dus wat voor een contract ik afsluit. Neemt niet weg dat ik er van baal dat ik nu niet het voordeligste uit ben, maar dat is mijn eigen schuld. Bovendien, aan de andere kant kwam ik vanaf 5GB voor 10 euro. Ik heb toen bewust gekozen voor verlengen, want dan zou ik 7,65 (vorig jaar al eens verhoogd naar 8,15) betalen voor 6GB. Je kunt natuurlijk niet van 2 walletjes eten. Nu de luxe om minder te betalen en straks de luxe om op te kunnen zeggen. Tenslotte ik moet nog 2 maanden. Nu ik het zo bedenk, heb ik eigenlijk niks te klagen. Ik heb telkens het goedkoopste abonnement gehad. Nu eventjes een keer niet. Dat is het risico dat ik genomen heb. Uiteindelijk ben ik volgens mij to h het goedkoopste uit.

Case closed

BTW @D4NG3R lees jij serieus die mails? Ik vind het oprecht onhandig dat ze het zo communiceren. Ik verwacht in een mail met de titel factuur, een factuur en niks meer. Maar goed. Het is wat je zegt; eigenlijk hoeven ze dit niet te doen, want het staat in je contract.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 26-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Hou er rekening mee dat elke provider aan inflatiecorrectie doet.
DUs wat dat betreft, als je overstpat gaan ze ook omhoog na jaar. - Dat is dus ook de reden dat je elke keer opnieuw een abbo afneemt en niet blijft hangen.
Enkel de hele ouder abbo's hebben nog niet in hun voorwaarden staan dat er een inflatiecorrectie wordt toegepast, die hebben geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

hoi1234 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
BTW @D4NG3R lees jij serieus die mails? Ik vind het oprecht onhandig dat ze het zo communiceren. Ik verwacht in een mail met de titel factuur, een factuur en niks meer. Maar goed. Het is wat je zegt; eigenlijk hoeven ze dit niet te doen, want het staat in je contract.
Nee, ik zal ook absoluut niet gaan pretenderen de mail wel gelezen te hebben voordat ik m'n post aanmaakte. Het ging mij er vooral om dat 'dit wist ik niet' zelden stand houd. ;)

Het AV was ik wel bekend mee (ik ga geen krabbel zetten zonder te weten waar ik aan toe ben), dus ik keek niet raar op van de inflatiecorrectie. Zit het nog even 2 maandjes uit en kijk dan verder, ze smijten regelmatig met mooie (verleng)deals juni t/m september mocht je daar op willen wachten. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:46
D4NG3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:

[Afbeelding]
Onduidelijk is het niet als je het leest? Ik kijk bij factuur mails eigenlijk alleen maar het bedrag en lees de rest van de mail niet. En ik bekijk ze bijna alleen op mijn mobiel en dan komt 9 van de 10 keer die extra tekst niet naar voren. En genoeg bedrijven hebben een aparte mail gestuurd met daarin uitleg over de hogere kosten. Zodat het duidelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
99ruud99 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:32:
Hou er rekening mee dat elke provider aan inflatiecorrectie doet.
DUs wat dat betreft, als je overstpat gaan ze ook omhoog na jaar. - Dat is dus ook de reden dat je elke keer opnieuw een abbo afneemt en niet blijft hangen.
Enkel de hele ouder abbo's hebben nog niet in hun voorwaarden staan dat er een inflatiecorrectie wordt toegepast, die hebben geluk.
Het grappige is dat die inflatie correctie 9/10 keer niet wordt doorgevoerd naar nieuwe klanten. En je contract verlengen(als dat mogelijk is) vaak voor lagere maandlasten zorgen. Zo deed Hollands nieuwe prijzen verhogen van hun bestaande mobiele abonnement want het werd te duur. Maar hebben ze de prijs voor nieuwe abonnees al eens verlaagd/meer mini/data gegeven. En die krijgen de verhoging dan niet want zijn nog niet zo lang klant.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41
hoi1234 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Ik betaalde 8,15. Ik betaal nu 8,61. Dit is voor 6GB.

Bedankt voor je uitleg. Volgende keer beter uitzoeken dus wat voor een contract ik afsluit. Neemt niet weg dat ik er van baal dat ik nu niet het voordeligste uit ben, maar dat is mijn eigen schuld. Bovendien, aan de andere kant kwam ik vanaf 5GB voor 10 euro. Ik heb toen bewust gekozen voor verlengen, want dan zou ik 7,65 (vorig jaar al eens verhoogd naar 8,15) betalen voor 6GB. Je kunt natuurlijk niet van 2 walletjes eten. Nu de luxe om minder te betalen en straks de luxe om op te kunnen zeggen. Tenslotte ik moet nog 2 maanden. Nu ik het zo bedenk, heb ik eigenlijk niks te klagen. Ik heb telkens het goedkoopste abonnement gehad. Nu eventjes een keer niet. Dat is het risico dat ik genomen heb. Uiteindelijk ben ik volgens mij to h het goedkoopste uit.

Case closed

Een topic over 92 cent _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Een rechtzaak over 5 cent

https://www.ad.nl/binnenl...g%20te%20betalen%20bedrag.

Dus ja het kan nog gekker.

maar goed simpel heeft ongeveer 1 miljoen klanten. pak daar elke maand 46 cent van en je pakt 460k per maand extra. dat per jaar en je zit op 5,5 miljoen per jaar en mensen mogen er blijkbaar geen vragen stellen. dat moet ik pas maf... 8)7

en er werken rond de 30 medewerkers. ik denk dat elke medewerker wel blij zal zijn met een einde jaar bonus van 100.00 euro houd de baas er zelf nog een mooie bonus van 2 miljoen aan over en blijft er nog 20k over een leuk team uitje :X

[ Voor 38% gewijzigd door loki504 op 26-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 21:03
Simpel betaald natuurlijk ook kosten aan Odido, die zal vast de interne prijzen ook wel hebben verhoogd dus daar gaat vast ook wel weer een paar miljoen naar toe. Dan is het ineens weer heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Theswitch schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:31:
Simpel betaald natuurlijk ook kosten aan Odido, die zal vast de interne prijzen ook wel hebben verhoogd dus daar gaat vast ook wel weer een paar miljoen naar toe. Dan is het ineens weer heel anders.
Misschien. Maar aan de andere kant zijn voor nieuwe klanten de prijzen niet verhoogd en verbaasd mij niets als over enkele maanden/ 1 jaar de prijzen worden verlaagd. Dus ja of er echt iets veranderd is betwijfel ik voor ze. Odido is ook niet echt verhoogd afgelopen jaar.
Pagina: 1