Mijn vraag
Sinds enkele dagen is mijn pc verschrikkelijk traag qua download snelheid. Alle programma's en spellen die updates willen downloaden doen dat allemaal maximaal tegen 10mbps. Ik heb een internet aansluiting van 300mpbs.Als ik bijvoorbeeld steam en epic games samen opstart en ze hebben beide game updates om te downloaden dan is het voor beide programma's maar 5mpbs tot ik een van de twee afsluit dan gaat de andere naar 10mpbs. Dit is zo met alle programma's die ik probeer. Lijkt erop dat windows ergens een limiet zet op 10mpbs.
Ik zie dit probleem ook in mijn netwerk venster in windows taakbeheer namelijk. Hij gaat daar nooit boven de 10mpbs.
Het enige moment waar hij er wel boven gaat en dat vind ik een beetje vreemd is wanneer ik een speedtest doe, in dit geval zie ik dat hij wel de volledige snelheid haalt die ik zou moeten halen.
Op mijn gsm of laptop van het werk heb ik het probleem niet daar haal ik wel de volledige snelheden als ik programma's ga updaten.
Ik heb geen vpn of proxy ingesteld.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, programma's waar ik makkelijk updates kon triggeren, steam, epic games, ubisoft, visualstudio.Mijn pc is een lenovo legion van iets meer dan een jaar oud. En heb voordien nooit problemen gehad.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Modem en routers allemaal uitgetrokken en zeker een minuut uitgelaten voor ik deze weer instakIk heb zowel ethernet als een wifi verbinding geprobeerd ze hebben alle twee hetzelfde probleem.
Via apparaatbeheer heb ik de apparaten eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd
Gezocht voor nieuwe drivers
Meest recent windows updates geinstalleerd
Op internet al een aantal commando's gevonden zoal bijvoorbeeld ipconfig met de verschillende parameters renew, release, flushdns
Maar ook heb ik instellingen aangepast op mijn netwerk adapter zoals de duplex optie waar vaak naar verwezen werd.
Omdat het probleem pas sinds enkele dagen voorkomt heb ik eens een systeemherstel gedaan naar vorige week. Maar na dit herstel nog steeds hetzelfde probleem.
Ondertussen zelfs een systeem reset gedaan via de bios waar systeem volledige gecleared werd buiten mijn persoonlijke bestanden. Steam dus opnieuw moeten installeren maar dat duurde al een eeuwigheid. Daarna een van mijn spellen gestart om opnieuw te installeren maar nog steeds een maximum van 10mpbs tijdens het downloaden.
Is er iemand die nog ideeën heeft?