Ik heb momenteel een zeven jaar oude uitvoering: HP EliteBook Folio G1 V1C36EA. Ik vind het een heerlijk licht, stil en degelijk apparaat, maar de batterijduur is tegenwoordig bijzonder matig (nog maar ruim driekwart van de oorspronkelijke batterij-capaciteit over), de prestaties laten te wensen over, zeker nu je al 100% CPU-gebruik en throttling bereikt met een paar browsertabbladen (toen ik het ding kocht draaide Edge op EdgeHTML nog zeer prima) en 8GB werkgeheugen begint nogal krap te worden. Dus zit ik een nieuw exemplaar te overwegen (tenzij jullie me aanraden om voor dat ene jaar nog met deze laptop te blijven werken).
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga volgende week beginnen met een master economie (na de bachelor). In de praktijk gebruik ik dus vrij veel LaTeX, R en Python (met zo wel eens wat Word, Excel en PowerPoint tussentijds, onder andere voor groepswerk met mensen die geen LaTeX gebruiken, en heel soms zelfs Matlab). Bij voorkeur werk ik gewoon thuis op mijn desktop aan opdrachten, maar aangezien dat mij niet altijd gegund is om roostertechnische redenen of bij samen zitten aan een groepsopdracht heb ik toch nog een laptop nodig.
Voor notities maken tijdens colleges gebruik ik overigens gewoon grote hoeveelheden collegeblokken met pen. Heel soms zal er wel iets van een zoom/teams-meeting voorbij komen.
Wat is je budget?
Ik denk in de richting van €1000 à €1500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals eerder vermeld: ja. En het moet dus in mijn rugzak passen. Daarom heeft een schermgrootte tussen de 12" en 14" (absolute maximum) dus de voorkeur, samen met een laag (<=1.3kg) gewicht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga volgende week beginnen met een master economie (na de bachelor). In de praktijk gebruik ik dus vrij veel LaTeX, R en Python (met zo wel eens wat Word, Excel en PowerPoint tussentijds, onder andere voor groepswerk met mensen die geen LaTeX gebruiken, en heel soms zelfs Matlab). Bij voorkeur werk ik gewoon thuis op mijn desktop aan opdrachten, maar aangezien dat mij niet altijd gegund is om roostertechnische redenen of bij samen zitten aan een groepsopdracht heb ik toch nog een laptop nodig.
Voor notities maken tijdens colleges gebruik ik overigens gewoon grote hoeveelheden collegeblokken met pen. Heel soms zal er wel iets van een zoom/teams-meeting voorbij komen.
Wat is je budget?
Ik denk in de richting van €1000 à €1500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals eerder vermeld: ja. En het moet dus in mijn rugzak passen. Daarom heeft een schermgrootte tussen de 12" en 14" (absolute maximum) dus de voorkeur, samen met een laag (<=1.3kg) gewicht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Mijn huidige laptop is fanless maar ik heb sterk de impressie dat de periode van luxe fanless laptops buiten Apple om voorbij is. Dus lage geluidsproductie is in ieder geval wel een eis. Hoewel ik tegen enig geblaas kan wil ik geen irritante tonen van de ventilator of coil whine horen.
- 16GB werkgeheugen is het absolute minimum, meer is altijd welkom
- Een HP EliteBook is erg fijn, voelt ook alsof ze gebouwd zijn als een tank. Wel helaas wat aan de prijzige kant in Nederland
- Lange batterijduur is een must
- Goed touchpad en toetsenbord zijn een must
- Scharnier waarmee je het scherm met 180 graden plat kan leggen is een nice to have. Heeft ook al eens mijn laptop gered van een ongeluk
- Geen bezwaren tegen Apple, behalve dan de exorbitante bedragen die ze vragen voor een fatsoenlijke hoeveelheid werkgeheugen. In ieder geval geen Chrome OS.
- uitvoering: Dell XPS 13 9315
- uitvoering: HP EliteBook 835 G10 (819V0EA)
- uitvoering: HP EliteBook 830 13 G10 (96Z11ET)
- uitvoering: HP EliteBook 630 G10 (9G284ET)
- uitvoering: Microsoft Surface Laptop 5 i5-1235U (13.5", 16GB, 512GB SSD, Qwer...
- Alternatieve optie zoals eerder benoemd: het nog even uitzitten met de huidige laptop