Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:47
Hoi allen,

Ik ben inmiddels 35 jaar oud (binnen 2 maand 36), en ik ben mijn huidige job zo goed als beu. Het gaat om veel fysieke arbeid en ik ben het beu elke dag zo moe thuis te komen.

De afgelopen 2 jaar heb ik een graduaat programmeren behaald (ik woon in België, dus dat is een HBO5 diploma). Hier heb ik een basis .NET, SQL, Blazor, javascript, enz behaald.
Ik heb de afgelopen 6 maand proberen te solliciteren met dit diploma, maar wordt werkelijk nergens uitgenodigd voor een gesprek. Wat mij verteld is dat men neerkijkt op een graduaat en men enkel bachelors of masters wilt.

Dus nu ben ik van plan om voor de bachelor te gaan (van thuis uit studeren). Als alles goed mee zit zou ik dit in 2 jaar kunnen behalen. Ik weet van mezelf dat ik het perfect kan behalen.

De twijfel slaat nu echter toe omwille van een aantal redenen.

- Ik lees dat men vooral jonge mensen in junior functies wilt. Ik zal er dan 38 zijn eens ik afgestudeerd ben. Is dit een struikelblok?
- Wat als het dan toch mijn ding niet is... Daar heb ik het meeste schrik voor. Al die tijd verspild om dan toch erachter te komen dat het niets voor mij is. Ik heb wel een stage gedaan waar ik een full stack project uit de grond moest stampen en ze waren tevreden over mij, dus ik heb al een kleine ervaring. Toch die onzekerheid.
- Ik ben geen leidertype, ik lees echter dat men in IT verwacht dat je op termijn doorgroeit. Dus dat je bv. na 6 jaar niet nog altijd een junior dev bent, en uiteindelijk de boel gaat leiden. Leiden spreekt mij niet echt aan.
- De moeilijkheidsgraad. Programmeren is moeilijk, dat weet iedereen. Ik krijg gewoon het idee dat je een halve genie moet zijn om uberhaupt een job als developer te kunnnen houden. En ook dat enkel de mensen met passie er een job kunnen van maken. Mensen die dus thuis ook een groot deel van de tijd zitten te programmeren. Ik ben geen genie, ik programmeer wel graag maar het is niet om te zeggen dat ik thuis game engines zit te programmeren. Mijn vraag is eigenlijk: is er plaats voor "middelmatige" devs of moet je gewoon heel goed zijn voor een job?

In het kort, is het "te laat" om voor deze carrière te gaan? Zijn mijn bovenstaande zorgen geldig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 18:17
ardana123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
Ik ben inmiddels 35 jaar oud (binnen 2 maand 36)
Dat beschouw ik (en ik hoop de rest van de mensen hier) toch echt niet als "latere leeftijd".
Dus nu ben ik van plan om voor de bachelor te gaan (van thuis uit studeren). Als alles goed mee zit zou ik dit in 2 jaar kunnen behalen. Ik weet van mezelf dat ik het perfect kan behalen.
Als je die mogelijkheid hebt, zeker doen.
- Ik lees dat men vooral jonge mensen in junior functies wilt. Ik zal er dan 38 zijn eens ik afgestudeerd ben. Is dit een struikelblok?
Dat hoeft geen struikelblok te zijn. Bij het bedrijf waar ik werk zijn redelijk wat mensen via een zij-instroom traject als developer aan het werk gekomen. Veel daarvan waren rond jouw leeftijd, ook wel ouder.
Wat als het dan toch mijn ding niet is... Daar heb ik het meeste schrik voor. Al die tijd verspild om dan toch erachter te komen dat het niets voor mij is. Ik heb wel een stage gedaan waar ik een full stack project uit de grond moest stampen en ze waren tevreden over mij, dus ik heb al een kleine ervaring. Toch die onzekerheid.
Belangrijkste hier is: vond je het leuk om aan dit project te werken? Zo ja: ga vooral door. Zo nee: dan is je twijfel misschien terecht.

Het is een flinke investering van tijd, dus je twijfel is begrijpelijk.
- Ik ben geen leidertype, ik lees echter dat men in IT verwacht dat je op termijn doorgroeit. Dus dat je bv. na 6 jaar niet nog altijd een junior dev bent, en uiteindelijk de boel gaat leiden. Leiden spreekt mij niet echt aan.
Ik ben de meest ervaren senior in mijn team (15+ jaar ervaring), en ik heb geen leidinggevende functie. Wat wel zo is, is dat je je minder ervaren collega's helpt en begeleidt, en ook vaak degene bent die knopen doorhakt over lastige technische vraagstukken, dus op sommige vlakken ben je wel een leider, maar geen manager.
- De moeilijkheidsgraad. Programmeren is moeilijk, dat weet iedereen. Ik krijg gewoon het idee dat je een halve genie moet zijn om uberhaupt een job als developer te kunnnen houden. En ook dat enkel de mensen met passie er een job kunnen van maken. Mensen die dus thuis ook een groot deel van de tijd zitten te programmeren. Ik ben geen genie, ik programmeer wel graag maar het is niet om te zeggen dat ik thuis game engines zit te programmeren. Mijn vraag is eigenlijk: is er plaats voor "middelmatige" devs of moet je gewoon heel goed zijn voor een job?
Ik denk dat jouw indruk dat je een halve genie moet zijn de intelligentie van de meeste developers overschat ;) De meeste devs zijn op zijn best middelmatig, en heel veel programmeren niet hobbymatig.
In het kort, is het "te laat" om voor deze carrière te gaan? Zijn mijn bovenstaande zorgen geldig?
Ik vind het in ieder geval niet te laat, en als je zoals je zegt programmeren leuk vindt maak je zeker een kans. Het is net een kwestie van het juiste bedrijf vinden, en een (relevante) Bachelor helpt daarbij enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
JeroenFM schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:25:

Dat beschouw ik (en ik hoop de rest van de mensen hier) toch echt niet als "latere leeftijd".
Even inderdaad in context zetten, dat is nog 30 jaar tot het pensioen. Wij hebben hier iemand werken die was 32 toen hij hier als junior binnen kwam. Dus ik ben het met je eens en beschouw dit niet als "latere leeftijd" (ik verwachtte eigenlijk iemand van 50+). @ardana123 hier hoef jij je niet zo druk om te maken.
JeroenFM schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:25:

Ik denk dat jouw indruk dat je een halve genie moet zijn de intelligentie van de meeste developers overschat ;) De meeste devs zijn op zijn best middelmatig, en heel veel programmeren niet hobbymatig.
Ik ben al 40u in de week aan het programmeren, de rest van mijn tijd wil ik voor mijn andere hobbies gebruiken :) Dus ook hier heb jij echt gelijk in.

@ardana123 Ik heb nu 4-6 jaar (ligt er een beetje aan hoe je rekent) programmeer ervaring en als ik sommige senior devs hoor praten dan denk ik soms ook wel eens "wow, zou ik over 5-6 jaar net zoveel weten als zij?". Daarnaast ben ik ook zeker geen genie.

Je zou kunnen kijken voor traineeship functies. Ik weet tenminste een paar jaar geleden wel dat er bedrijven waren die je dan op training stuurde, keken wat je een beetje kon en dan een paar maanden de tijd hadden om te kijken "willen we hem hebben of niet". Overheid schijnt ook wel zulk soort dingen te hebben, daar zijn volgens mij ook wel draadjes hier op Tweakers over te vinden (zelf ben ik alleen embedded software engineer, dus wel echt een andere richting).
En ja, zoals @JeroenFM ook al zei, als je senior wordt dan zal men misschien wel wat meer naar je kijken mbt bepaalde software keuzes. Maar niet iedere junior developer kan een leider (lees manager) worden, want dan heb je straks 2 managers per 1 developer ;)
Daarnaast is "senior" soms ook wel een beetje discutabel. De meeste mensen worden dat gewoon na X jaar ervaring, terwijl er echt wel verschil zit tussen senior en echt senior zijn. En er is ook niks mis mee om nooit echt senior te worden, zolang je maar niet verwacht dat je evenveel verdient als de seniors natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-06 16:45
Imho, gaat het al mis dat je het IT noemt, je hebt bijgeleerd voor programmeren, progammeurs zijn geen ITers.
Net zoals een electricien geen timmerman is, beide zijn vaak wel aanwezig in de bouw maar zijn toch écht 2 verschillende stromingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:23

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Weet je zeker dat het niet aan jou ligt, hoe je je presenteert? Wat stuur je mee? Heb je een github waar bijvoorbeeld wat recente en actuele projecten staan, welke een beeld geven hoe je ontwikkelt en waar je mee bezig bent? Of heb je (vanwege je wijziging van je carrierepad) wat vragen en onduidelijkheden oproept, terwijl je dat explicieter moet toelichten?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben geen leidertype, ik lees echter dat men in IT verwacht dat je op termijn doorgroeit. Dus dat je bv. na 6 jaar niet nog altijd een junior dev bent, en uiteindelijk de boel gaat leiden. Leiden spreekt mij niet echt aan.
Genoeg programmeurs die na 20 jaar nog steeds gewoon programmeren.

Ik ben er een van.

Overigens kun je ook gewoon senior dev zijn zonder te moeten "leiden", als je maar in staat bent om te "begeleiden". Dat laatste kan ik een heel stuk beter. Met andere woorden: ik ben dan niet de manager, maar als een junior dev tegen een programmeerprobleem aanloopt, kan hij / zij wel bij mij terecht.
De moeilijkheidsgraad. Programmeren is moeilijk, dat weet iedereen. Ik krijg gewoon het idee dat je een halve genie moet zijn om uberhaupt een job als developer te kunnnen houden. En ook dat enkel de mensen met passie er een job kunnen van maken.
Ja en nee.

Developers zijn vooral goed in het opdelen van een complex probleem in kleinere probleempjes die minder complex zijn. Zie daar de voordelen van objectgeoriënteerd programmeren :P We gebruiken classes niet omdat we er op geilen en graag extra code tikken, maar om functionaliteit en verantwoordelijkheden te verdelen in kleinere stukjes die 1 voor 1 testbaar zijn. En samen kunnen ze een complex probleem oplossen.

Maar ik vind wel dat je een passie ervoor moet hebben wil je er enigszins goed in worden. Aan de andere kant is het altijd maar de vraag waar je je focus op legt.

Ik ben vooral een techneut, dus met mij concurreren op technisch niveau gaat waarschijnlijk geen groot succes worden (ik begon met programmeren toen ik 10 jaar oud was, werk fulltime als developer sinds 2003 en was regelmatig 50+ uur per week mee bezig). Maar als je goede people skills hebt en een beetje zelfvertrouwen dan ben je alsnog binnen 5 jaar mijn manager 8)7

Ieder zijn ding. Je moet alleen uitvinden waar jij van houdt en waar jij goed in kan worden.

Misschien vind je het wel geweldig om tussen de gebruikers / stakeholders en de developers in te zitten? Dat kan ook. Requirements analyseren etc. Voor ieder wat wils. Ik sta zelf gewoon niet zo sterk in mijn schoenen en hou niet van confrontaties. Daarom ben ik een lousy manager.

Maar juniors uitleggen hoe ze een probleem kunnen oplossen doe ik graag :) Op mijn huidige werk hoef ik dat niet te doen, maar op mijn vorige baan heb ik dat regelmatig gedaan en daar heb ik nooit issues mee gehad. En de juniors ook niet :)

1 daarvan is nog steeds een vriend van me. Heeft mij al lang en breed ingehaald, heeft zijn eigen bedrijf met programmeurs in dienst lol. Maar goed, dat was wel een goede. Had altijd aan 1 uitleg genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2024 17:24 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1