Aardlekschakelaar valt regelmatig uit 's nachts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus312
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-02-2024
Goedemorgen allemaal,

Mijn vraag

Sinds een half jaar hebben wij het probleem dat af en toe de aardlekschakelaar eruit springt. Dit gebeurd vrijwel altijd 's nachts of vroeg in de ochtend. Eerst gebeurde het een keer in de paar weken maar ondertussen gebeurd 3 keer in de week tot dagelijks en ik word er onderhand wel gek van. Het lijkt wel nu het weer natter is vaker te gebeuren, tijdens de vorst gebeurde het weer een aantal dagen niet en tijdens de zomer was het ook veel minder.

De aardlek zit voor 4 groepen waarvan er 1 gebruikt wordt voor de oven en magnetron en twee voor de inductiekookplaat. De laatste groep is voor de rest van de benedenverdieping (keuken, bijkeuken, woonkamer, de hal en schuur/buitenverlichting. De buitenverlichting laat ik nu uit staan en de stekker naar de schuur (deze gebruiken we maar af en toe) heb ik eruit getrokken. Het gekke is dat de ALS er vrijwel alleen snachts uitschiet, al heb ik heel af en toe het ook overdag gehad.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd te elimineren en soms ging het dan een aantal dagen tot weken goed waardoor je het idee krijgt dat het opgelost is, waarna het er uiteindelijk weer uitklapt en je weer opnieuw kan beginnen.

Afgelopen jaar wel veel gebeurd in huis waardoor het lastig is te achterhalen.

-veel nieuwe apparatuur beneden (koelkast, wasdroger, wasmachine, vloerverwarmingspomp) maar allemaal ruim voordat de problemen begonnen
-zonnepanelen en warmtepomp. Zitten beiden op aparte groep niet bij deze ALS.
-nieuwe meterkast een paar weken voordat de problemen begonnen voor aansluiten zonnepanelen en warmtepomp.
-platte daken aanbouw en garage vervangen en nieuwe pijpje afzuigkap. Deze heeft denk ik nog geen terugslagklep en lijkt wat te tochten. Zou hier water door kunnen komen?

Omdat het vrijwel alleen snachts gebeurd ben ik een beetje ten einde raad wat ik verder nog kan doen. Alles naar buiten toe staat uit of is afgesloten. Alles wat sporadisch aan/uit gaat (koelkast, vvw pomp, keukenboiler) doet dit ook overdag. Dan zou je de klachten ook overdag verwachten lijkt me.

Hebben jullie tips/advies wat ik nog zou kunnen doen? Of moet ik ondertussen m'n verlies aanvaarden en een elektricien bellen?

Alvast bedankt,

Martijn

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als het even kan stop je buitenverlichting en schuur op een eigen aardlekschakelaar, net om deze problemen te vermijden.
Voor mij klinkt het als een condensprobleem, 's nachts naar de ochtend toe komt de dauw en creëert dat ergens een lekstroompje. Als er als iets anders op dezelfde groep wat lekstroom geeft kan dat impact hebben (stekker omdraaien zou zomaar kunnen helpen, niet zomaar doen dus als je wil achterhalen wat er gebeurt).

Beste is de trage methode: een na een zaken loskoppelen, weekje wachten, als probleem bijft iets anders loskoppelen, ... Uiteraard gaat dit niet met de koelkast en diepvries, maar begin met buitenverlichting en schuur, dat zijn de grootste kanshebbers.

Eenmaal je een specifieker stuk hebt gevonden (buitenverlichting bijvoorbeeld), kan je grondiger de kabeltrajecten (nagel in de muur, isolatie beschadigd, ...) en apparaten (missende dichting, lamparmatuur wat vol (regen)water staat, ...) gaan checken.

Als je dat zelf niet (veilig) kan, schakel dan een kennis in; een electricien wordt meteen duurder (al kan die vast sneller voor een oplossing zorgen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Tinus312 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:59:
De buitenverlichting laat ik nu uit staan en de stekker naar de schuur (deze gebruiken we maar af en toe) heb ik eruit getrokken.

[...]

Alles naar buiten toe staat uit of is afgesloten.
"Staat uit" heb je weinig aan, het kan nog steeds aardfouten veroorzaken, tenzij je het dubbelpolig afschakelt.

Ga dus eens op onderzoek bij de buitenverlichting.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus312
Dank voor jullie reacties. Als ik het zo lees ga ik inderdaad even m'n buitenverlichting checken dit weekend. Dank en ik zal wel even laten weten of het opgelost is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:13
Grootste kans is inderdaad de buitenverlichting, maar je zou ook kunnen beginnen met 's nachts de groepen van de oven, magnetron en inductiekookplaat om te zetten. Die kunnen samen met de buitenverlichting net over de 'drempelwaarde' gaan, bijvoorbeeld bij een stoomoven (met water weet je wel) is die kans best aanwezig.

Altijd bij het oplossen van grof naar fijn werken. En anders een meggertest (laten) uitvoeren, dan heb je het lek zo boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Sammy_tukker schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:54:
Grootste kans is inderdaad de buitenverlichting, maar je zou ook kunnen beginnen met 's nachts de groepen van de oven, magnetron en inductiekookplaat om te zetten. Die kunnen samen met de buitenverlichting net over de 'drempelwaarde' gaan, bijvoorbeeld bij een stoomoven (met water weet je wel) is die kans best aanwezig.
En dan heb je dus ook kans dat het grootste lek in de buitenverlichting zit, maar dat de oven, magnetron en inductiekookplaat net genoeg lekstroom hebben om de aardlekschakelaar over de drempel te helpen.

Dus zelfs als de oven, magnetron en inductiekookplaat uitschakelen er voor zorgt dat de aardlekschakelaar in blijft, wil dat nog niet zeggen dat je het daadwerkelijke probleem hebt gevonden.

Leuk, dit soort storingen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
ik heb een soortgelijke frustrate weten te herleiden naar condens in een IPzeker-geen-44 klikaan klikuit switch voor de buitenverlichting. dus vochtige plekken checken klinkt als een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus312
Goedenmorgen allemaal,

Gisteren de buitenlamp bij de voordeur vervangen. Een van de vier glazen platen was stuk en er zat een enorm gat. Er zaten veel resten van dode insecten en de bekabeling zat ook niet lekker. De rubberen afdichting ontbrak en ook binnenin zat het vol met spinnenraggen en dode insecten rondom de uiteinden van de draden. Afgelopen nacht geen stroomuitval gehad, terwijl de rest van de week het dagelijks gebeurde. Zal dit het geweest zijn??!! Voorzichtig hoopvol!!

Bedank voor alle reacties en als het toch weer uitvalt laat ik het weten!

Groet,

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus312
Bij thuiskomst de stroom weer uit en de ALS eruitgeklapt. Overdag dit keer.... ik word ook niet wijs uit de info van de p1 meter omdat de zonnepanelen lekker aan het opwekken waren.

Bij opnieuw inschakelen natuurlijk weer niks aan de hand.... ik heb verder buiten niks waar het aan kan liggen, alle stekkers zijn eruit getrokken. Alleen de twee oude draadjes van de bel sinds we google nest deurbel hebben, de heb ik gewikkeld in tape. Zou dit het nog kunnen zijn? Anders koppel ik deze ook binnen af.

Denk toch dat ik maar iemand moet bellen om een menger test uit te laten voeren. Enig idee wat zoiets kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

@Tinus312 Ik heb zoiets ook ooit eens gehad. Toen bleek het een Philips Hue lamp te betreffen, na vervanging nergens meer last van gehad. Toevallig Hue verlichting? Dan is het het proberen waard om de lichtschakelaars om te zetten.

Kan je anders niet wat apparaten loskoppelen om die uit te sluiten?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus312
Taro schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:39:
@Tinus312 Ik heb zoiets ook ooit eens gehad. Toen bleek het een Philips Hue lamp te betreffen, na vervanging nergens meer last van gehad. Toevallig Hue verlichting? Dan is het het proberen waard om de lichtschakelaars om te zetten.

Kan je anders niet wat apparaten loskoppelen om die uit te sluiten?
Nee die heb ik niet, had jij er ook last van terwijl hij gewoon uit stond? Ik heb beneden overal inbouwspotjes. Heb soms aan de kant van de keuken wel wat flikkerende lampen maar wijdde dit aan het vervangen naar ledlampen zonder een nieuwe dimmer te plaatsen. Misschien goed om dit een keer na te kijken en een led dimmer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Tinus312 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Nee die heb ik niet, had jij er ook last van terwijl hij gewoon uit stond? Ik heb beneden overal inbouwspotjes. Heb soms aan de kant van de keuken wel wat flikkerende lampen maar wijdde dit aan het vervangen naar ledlampen zonder een nieuwe dimmer te plaatsen. Misschien goed om dit een keer na te kijken en een led dimmer te plaatsen.
Ja, de schakelaar stond nog aan, maar de lamp stond softwarematig uit.

Maar dat zou ik sowieso even proberen, alle stekkers eruit van zaken die er niet toe doen, dan sluit je dat uit. Gaat het een nacht goed, dan kan je simpel verder zoeken door iedere avond een extra apparaat toe te voegen. Of het per bijv. 2 te doen en terug te schalen als de ALS er weer uit is geknald.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09

epic_gram

undercover moderator

Tinus312 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Heb je nu ledspots op een gloeispot dimmer?

Ik zou zelf de complete draad naar buiten loskoppelen in de betreffende centraaldoos als eerst. Daarmee sluit je echt alles buiten uit.

Verder kan je met een verlengsnoer nog je keuken apparatuur naar een andere groep leggen achter een andere als om die apparatuur uit te sluiten

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1