Scheurtje in kunststof onderdeel repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12-2024
Mijn pedaalemmer is helaas stuk aan het gaan. Omdat ik het zonde vind om de hele pedaalemmer weg te moeten gooien, repareer ik liever het onderdeel waar het mis gaat. Deze is helaas niet los te verkrijgen.

Het gaat specifiek om de kunststof hefboom die de neerwaartse beweging van het pedaal omzet in een opwaartse beweging van het deksel. Door vermoeiing is het kunststof langs één breuklijn stuk aan het gaan, te zien op de foto's in het rode kader.

Vraag is: is dit solide te repareren? Bijvoorbeeld door een bepaald type hars of lijm? Normale lijm lijkt mij te flexibel om de kracht van de hefboom te weerstaan.

Ik heb zelf weinig ervaring met kunststof, dus meedenken is meer dan welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzqNfL8WXD5fxNpnGKjCXrKq4Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxpPOeGt5fAxBV5DqfTzib3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzwr21e-GfkhQpe_My57ILFK7X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfcjhqB5THp2EvHTSVQrb5Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Oye-79JdTTAgwJYYPqIUWCglA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IWgdBRbAuZbx2ZXs5lqvuwsL.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via eelcoo op 17-02-2024 19:50)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kunt ook aan de achterkant wat spalkjes aanbrengen van bijvoorbeeld metaaldraad (fietsspaak bijv), en daarna de boel "volblubberen" met hotglue. Voordeel van die lijm is ook dat het vrij taai is, niet meteen breekt maar hooguit wat oprekt als er teveel kracht op komt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vaak staat in het kunststof gedrukt welke kunststof het precies is en dan kun je aan de hand daarvan een geschikte lijm zoeken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:50
Soms kan je de kunstof wat "smelten" met warmte en zo aan elkaar krijgen.
Maar gezien er krachten op staan.... weet ik niet of dat lang meegaat.
Wellicht wat verstevigen met metaaldraad?

Of een nieuwe deksel printen met een 3D printer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
naast een goede 2 componenten kunststof lijm kan je de barst eventueel ook nog versterken met nietjes. Deze smelt je in het kunststof
https://www.hbm-machines....eset-inclusief-200-nieten

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 08:33
Omdat het zo te zien niet in het zicht zit kun je ook dit gebruiken indien het een "smeltbare" kunststof betreft:

https://toolsmate.be/inde...araat-met-nietjes-compact

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Aangezien je aan de binnenkant ruim kan vullen zou je de scheur gewoon kunnen dichten met cyanoactrylaatlijm, dat is dunne oppervlaktelijm en lijmt de scheur.
Daarna verstevigen met een andere vullende lijm/epoxy. Het moet wel iets flexibel blijven, dus let goed op bij kiezen van e.v.t epoxy.

Je kunt voor het verstevigen ook een cyanoactrylaatlijm gebruiken, maar dan moet je wel een vuller toevoegen. Ik heb dat nooit geprobeerd, maar bij Tested (youtube) doen ze dat wel eens met soda.

Mits het geen polyethyleen is.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 26-01-2024 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het ABS is kan je het repareren met Lego en MEK.

Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 20:15
De holtes op de onderkant waar de scheur door heen loopt vol laten lopen met epoxy. Smelten wordt niets, de sterkte is nu weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

En dan nog een lijm optie, dit keer met baking soda.
Vul het gat/gaatjes om de scheur heen op met baking soda en secondelijm/cyanoactrylaatlijm (al werkt die van de action ook prima) of maak een tijdelijke dam van karton om het kleiner te houden.
De baking soda wordt hard, maar dan ook echt hard, als je gelijktijdig de scheur ook met lijm tegen elkaar klemt zal het zowat 1 geheel vormen.

Ik heb dit trucje toegepast op een afgebroken stukje van een hoekkast in de keuken met zo'n draaiplateau. Daar was de pin uit gegaan en stuk afgebroken. Zit nu alweer enkele maanden meer dan stevig vast.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
Klinkt als veel goede opties! Het onderdeel is inderdaad niet in het zicht, maar bevindt zich onderin de pedaalemmer. Esthetiek speelt dus geen rol.

De "niet-optie" spreekt mij wel aan, echter heb ik daarvoor de materialen niet in huis.

Ik denk dat ik de volgende stappen volg:
  1. Lijmen met cyanoactrylaatlijm
  2. Mocht dit niet stevig genoeg blijken (wat ik vermoed), dan opnieuw lijmen en volledig opvullen met een goed type epoxy
Helaas staat het type kunststof niet op het onderdeel, maar ik vermoed dat het ABS is. Het heeft in ieder geval (praktisch) geen flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het contactoppervlak van de breuk is denk ik te klein om dit stevig te lijmen. Als het volledig uit het zicht is, zou ik er een nieuwe strook van hetzelfde kunststof (of een ander verlijmbaar materiaal) overheen plaatsen en vastlijmen over het gehele oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
HDPE en PP zou ook best kunnen in zo'n onderdeel. Ook niet ergens een recycling logo met een cijfer?
Dacht dat het verplicht was om op kunststof onderdelen >25gram een materiaal code te plaatsen, maar dat zou ook alleen in de automotive kunnen zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Als je opvult doe dat dan helemaal tot aan de dwars lijn, die op de foto bij het nokje begint. Anders drukt de ene gevulde ruimte een andere lege "stuk". Als je het opvult van nokje tot nokje krijg je de meeste stevigheid, omdat de krachten tot aan de nokjes gaan grofweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Moet het netjes of is dit gedeelte uit het zicht, want dan zijn er mogelijkheden zat die prima zelf zijn uit te voeren. Bijv. Secondelijm icm baking soda, is echt kei en kei hard, of met tiewraps plastic solderen en om het nog meer te verstevigen nietjes er tussendoor solderen, het is een beetje een hackjob maar zijn zeer solide reparaties

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 10:01
Waarom is het afgebroken? en denk je dat het onderdeel eemnaal gelijmd wel heel zal blijven? Ik zou naast het lijmen dan ook kijken hoe je het onderdeel kan versterken. Eventueel met metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Turismo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:16:
Moet het netjes of is dit gedeelte uit het zicht, want dan zijn er mogelijkheden zat die prima zelf zijn uit te voeren. Bijv. Secondelijm icm baking soda, is echt kei en kei hard, of met tiewraps plastic solderen en om het nog meer te verstevigen nietjes er tussendoor solderen, het is een beetje een hackjob maar zijn zeer solide reparaties

[YouTube: 34 Intelligent Plastic Repairing Techniques That Will Make You Level 100 Master]
Worden alleen dingen getoond waar geen voetkracht op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

secondelijm heb ik al veel mee gefixt, en grotere gaten in plastic met epoxy (een gat ter grote van een 2euro munt in een regenton zo dichtgemaakt)

Je ken er ook iets anders aan vast maken wat stevig is.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 26-01-2024 11:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kunt ook aan de achterkant wat spalkjes aanbrengen van bijvoorbeeld metaaldraad (fietsspaak bijv), en daarna de boel "volblubberen" met hotglue. Voordeel van die lijm is ook dat het vrij taai is, niet meteen breekt maar hooguit wat oprekt als er teveel kracht op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
polyester matjes icm hars kan ook nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
Dank voor het meedenken allemaal.

Heb mijn plan iets aangepast. Poging 1, solderen met tie wraps, is gelukt. Echter na +/-10 keer het pedaal indrukken zijn de verbindingen bezweken onder de druk.

Poging 2 wordt waarschijnlijk om met met slakjes/versteviging en epoxyhars te gaan werken. Ik houd jullie op de hoogte. Gaat wel wat langer duren in verband met vakantie en aanschaf materialen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkAoqziOAcJWiBkQubEnnoRmdAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePA8vD1MDs5E2GL20Fm79F9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook Peter
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 17:56
Het lijkt er op dat bij de scheuren de kracht op het plastic te groot is.
Een stevige overbrugging zou je kunnen maken met tywrps, metalen strips, of epoxylijm met iets er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:48
eelcoo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:12:
Dank voor het meedenken allemaal.

Heb mijn plan iets aangepast. Poging 1, solderen met tie wraps, is gelukt. Echter na +/-10 keer het pedaal indrukken zijn de verbindingen bezweken onder de druk.

Poging 2 wordt waarschijnlijk om met met slakjes/versteviging en epoxyhars te gaan werken. Ik houd jullie op de hoogte. Gaat wel wat langer duren in verband met vakantie en aanschaf materialen.

[Afbeelding]
Ik heb toevallig een half jaar geleden hetzelfde probleem gehad.
De prullenbak lijkt ook erg op de jouwe.

Ik heb met een soldeerbout nietjes over de barst in het plastic gesmolten, als een soort hechting.
Toen de gaten ter hoogte van de barst volledig gevuld met hotmelt lijm uit een lijmpistool.

Pedaal functioneert beter als nieuw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
Ik wil voor de oplossing met giethars/epoxy en versteviging met een spaak gaan.

Zou Filoform PU 2C giethars geschikt zijn voor dit doel? Ik heb eerder giethars gebruikt bij elektrawerk in de tuin. Dat spul wordt keihard, dus lijkt mij dat ik daar een goede kans mee maak.

Aangezien ik toch nog een aantal dingen bij een elektra webshop moet bestellen, zou dit wel zo handig en kostenefficiënt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:24
En als je er een metalen/alu plaatje met popnagels op maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Uit mijn ervaring: een oude soldeerbout, puntje platslaan, en daarmee gaan zitten smelten. Knip met een nijptang reepjes van een oude laptop en smelt dat er in. Werkte prima voor mijn zwarte motorkuip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 08:20

swat!

computeraar

Zoals @GarBaGe ook al zei: Zou je niet beter een nieuw onderdeel kunnen (laten) printen? Als je dan filament neemt met carbon-fiber is het echt heel stevig.

Misschien is er al iemand geweest met hetzelfde issue, en kan je een klant en klaar model vinden:

https://www.thingiverse.com/search?type=things

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor de zekerheid: heb je ook contact gehad met de fabrikant van de prullenbak? Ik heb een keer iets soortgelijks gehad met mijn Curver prullenbak en die hebben me een nieuw onderdeel opgestuurd (buiten garantie notabene, super service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 23:24
Secondelijm en Zuiveringszout al geprobeerd? Wellicht voldoende om hiermee de onderkant (deels) op te vullen. Wat ik zelf meestal nog doe is het oppervlak opruwen, zodat het meer houvast heeft.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcoo
michiel_ schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:11:
Voor de zekerheid: heb je ook contact gehad met de fabrikant van de prullenbak? Ik heb een keer iets soortgelijks gehad met mijn Curver prullenbak en die hebben me een nieuw onderdeel opgestuurd (buiten garantie notabene, super service)
Helaas bestaat de fabrikant niet meer :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelcoo
Dank voor het meedenken allemaal! De uiteindelijke oplossing en is geworden om een fietsspaak doormidden te knippen en deze met 2 componenten giethars, dat eigenlijk bedoeld is voor gietmoffen bij elektronica, te bevestigen aan het onderdeel. Zie onderstaande foto

Werkt top!

De groene gedeelten zijn van de poging om met een gesmolten tiewraps de breuklijn te verstevigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NdKFve8vBe7YQSpdJlIIHIf9CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4N2gpTsXBVDfPSGCJVgtvIG.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1