Bijleenregeling rekenhulp vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ml002
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-01 08:02
Beste mede Tweakers,

Ik heb een vraag over de rekenhulp bijleenregelening die beschikbaar is om in te vullen via de belastingdienst website.

Er is mij 1 ding niet helemaal duidelijk en dat is de vraag over de extra aflossing. Daar staat bij vermeld of ik een extra aflossing heb gedaan op de eigenwoningschuld. Ik heb inderdaad een aflossing gedaan ivm overwaarde vorige woning om er voor te zorgen dat de bijleenregeling niet van toepassing is. Nu wil het zo zijn als ik het bedrag invul wat ik afgelost heb dat het bedrag van de eigenwoningschuld afgaat, maar in feite was het geen aflossing op de eigenwoningschuld? Het was de overwaarde die ik afloste. Ik krijg namelijk anders een hele lage eigenwoningschuld terwijl wij wel de overwaarde in het huis gestoken hebben middels verbouwingen en het restant afgelost hebben.

Misschien heeft iemand ervaring met de tool hier en weet hoe het precies zit?

*aanvulling:

Na 2 jaar hoort het bedrag dat u nog niet hebt gebruikt voor het onderhoud of de verbouwing van uw eigen woning bij uw schulden in box 3 (sparen en beleggen). Als het onderhoud of de verbouwing eerder eindigt, hoort het restant van het verbouwingsdepot ook al bij uw schulden in box 3 (sparen en beleggen).

Dus mij lijkt het eerder dat je een aflossing doet van iets wat in box3 zit?*

[ Voor 20% gewijzigd door ml002 op 26-01-2024 12:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis het begrip eigenwoningreserve in je verhaal. Dat is het bedrag waarover je geen HRA kunt krijgen op je nieuwe woning.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:44
Als je de overwaarde van je vorige woning gebruikt voor aflossing, dan los je toch af op de huidige eigenwoningschuld? Je schrijft dat je aflost op de overwaarde, maar dat lijkt me een verschrijving?

De tool helpt berekenen over welk bedrag je renteaftrek mag hanteren.
Ik ben er net even doorheen gelopen om te kijken waar je tegenaan loopt. Heb je wel ook aangegeven hoeveel je hebt geinvesteerd in verbouwen (oude en nieuwe woning)? Dat telt namelijk allemaal mee. Idem alle aflossingen op de nieuwe woning, mits afgelost in het belastingjaar waarvoor je de berekening doet.
Onderstaand rekenvoorbeeld even van de site geplukt. Ik mis in jouw verhaal inderdaad de eigenwoningreserve (hoeveel geld je zelf in de woning hebt gestopt). Hoe meer dat is (door spaargeld en overwaarde), hoe lager de hypotheek en hoe lager het bedrag van de eigenwoningschuld.
De berekening van de eigenwoningschuld is als volgt:
De aankoopsom en aankoopkosten van uw nieuwe woning zijn: € 220.000 + € 15.000 = € 235.000.
U trekt van dit bedrag de eigenwoningreserve af: € 235.000 - € 75.000 = € 160.000.
U telt de financieringskosten* hierbij op: € 160.000 + € 4.800 = € 164.800. Dit is uw eigenwoningschuld.
Bron Belastingdienst

[ Voor 20% gewijzigd door Toke_gt op 26-01-2024 20:04 ]