analyse kwaliteit kraantjeswater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09 21:26
Dag mensen

Ik vroeg me af of iemand een deftige analyse kit kent om de kwaliteit van het kraantjeswater in functie van drinken kent? O.a. om het lood te meten.

Zelf kwam ik uit op deze:
https://www.bol.com/be/nl...eatureOption#productTitle

maar de reviews zijn niet zo goed en ook wordt niet vermeld hoe je de waarden interpreteert, het geeft een cijfer weer maar als leek weet je niet of dit staat voor goede of slechte kwaliteit.

Bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Cheezus

Luiaard

Nou, niet. Het is leuk dat je een aantal zaken kan testen met een goedkoop stripje maar dit zijn niet de zaken waar de gezondheidsrisico's in zitten.
Voor zaken als medicijnresten of chemicalien als PFAS die wel (bij langdurige blootstelling) van invloed zijn op je gezondheid heb je gewoon een laboratorium nodig. Voor het drinkwaterbedrijf of een RIVM leuk, voor de thuisgebruiker geen optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cheezus schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:59:
Nou, niet. Het is leuk dat je een aantal zaken kan testen met een goedkoop stripje maar dit zijn niet de zaken waar de gezondheidsrisico's in zitten.
Voor zaken als medicijnresten of chemicalien als PFAS die wel (bij langdurige blootstelling) van invloed zijn op je gezondheid heb je gewoon een laboratorium nodig. Voor het drinkwaterbedrijf of een RIVM leuk, voor de thuisgebruiker geen optie :)
Voor de thuisgebruiker is een lab een prima optie, hoe denk je dat mensen met een grondwaterbron hun water testen voor ze het drinken?

Sample nemen, naar het lab brengen en een paar tientjes aftikken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:49
Kraantjeswater? Uit een hele kleine kraan? En dan meerdere? Dit heet toch gewoon kraanwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

pagani schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Voor de thuisgebruiker is een lab een prima optie, hoe denk je dat mensen met een grondwaterbron hun water testen voor ze het drinken?

Sample nemen, naar het lab brengen en een paar tientjes aftikken.
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk waar je allemaal op wil testen, maar een basic test van drinkbaarheid van een grondwaterbron heeft een drinkwaterbedrijf al standaard in het proces zitten neem ik aan. Je kraanwater aan zoiets laten testen lijkt me weinig zinvol.
Als ik even snel google kost een labtest voor het onderzoeken op PFAS €80, en dat is dan maar één enkele stof. Als je tientallen stoffen wil checken en dit dan ook nog eens regelmatig (wekelijks?) wil doen lijkt dat me niet echt reëel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Vertrouwen jullie kraanwater om te drinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

pagani schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:01:
[...]

hoe denk je dat mensen met een grondwaterbron hun water testen voor ze het drinken?
In de praktijk drinken die dat gewoon op zonder testen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Persoonlijk drink ik liever bier maar qua gezondheid is kraanwater wel de beste optie ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 23:06

Vae Victus

Awesome God

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
In België bedoel ik! ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als het water net zo goed is als hun wegen: dan niet. Maar goed, ik drink ook wel eens spa dus zo slecht kan het niet zijn toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 23:06

Vae Victus

Awesome God

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:28
dellete schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:11:
Het moet aan hogere eisen voldoen dan flessenwater.. (mijn vrouw heeft jarenlang bij een drinkwaterbedrijf gewerkt - haar grote frustratie was dat mensen denken dat bronwater beter is terwijl het amper aan eisen moet voldoen terwijl de wetgeving voor drinkwater superstreng is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Het bedrijf waar ik destijds werkte, heeft pak hem beet 15 jaar geleden een onderzoek laten doen naar de kwaliteit van het grondwater door het Waterlaboratorium. De sport/pension paarden kregen namelijk hun drinkwater uit een put op het erf en er was twijfel of dit wel voldeed. Daaruit kregen we netjes een staatje en analyse met de hardheid van het water en allerlei andere belangrijke waarden waaronder mineralen en metalen. Afhankelijk van het doel van het gebruik van het water, meen ik mij ook te herinneren dat er bepaalde grenswaarden of richtlijnen bij stonden.

Kwestie van even zoeken naar een lab wat de werkzaamheden in jouw regio/woonplaats kan uitvoeren dus. Al zal het waterleidingbedrijf zelf ook testen doen en verantwoording moeten afleggen. Vanwaar de twijfel over lood? Is er sprake van verontreiniging of slecht leidingwerk? Want als het om je eigen gezondheid gaat kun je wellicht ook proberen om via de huisarts een uitgebreide bloedtest af te laten nemen en te checken op aanwezigheid van (zware) metalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Dat gokte ik al gezien het gebruik van de term "kraantjeswater", maar het was misschien wel handig geweest als je dat in je startpost vermeld had. Voor Nederlanders is je vraag namelijk nogal lastig te plaatsen, want het drinkwater in Nederland voldoet inderdaad aan strengere eisen dan, pak hem beet, bronwater uit de Belgische Ardennen (Spa). Sterker nog, er zijn regio's in Nederland waar bronwater uit de kraan komt, terwijl datzelfde water ook voor een veelvoud van de prijs in de supermarkt staat 8)7.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
In fleswater zit micro- of nanoplastics die je ook consumeert.

@Dido Bar-le-duc en als je het Wikipedia artikel leest klinkt dat ook ineens een stuk minder sexy :D
Bar-le-Duc is de naam van een Nederlands mineraalwater. Het wordt gewonnen bij het Utrechtse industrieterrein Lage Weide op een diepte van 140 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
LinuxMan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Het moet aan hogere eisen voldoen dan flessenwater.. (mijn vrouw heeft jarenlang bij een drinkwaterbedrijf gewerkt - haar grote frustratie was dat mensen denken dat bronwater beter is terwijl het amper aan eisen moet voldoen terwijl de wetgeving voor drinkwater superstreng is)
Komt bij dat mensen op facebook iets lezen en dan een apparaatje gaan kopen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...r-tester/9300000150907850

Die steek je in het water en dan gaan door elektrolyse allerlei mineralen neerslaan in het water. Waaronder magnesium en dat wordt zwart. Dan schrikken mensen van wat er in hun water zit en is het water ineens van slechte kwaliteit.

Zo kwam ik een tijd geleden bij een garage waar koffie werd gezet met Spa. Die hadden daadwerkelijk Vitens laten komen omdat het water "zware metalen" bevatte. Vitens heeft een labonderzoek laten doen, daaruit kwam een rapport met welke stoffen er werden aangetroffen in het water, maar geen van allen was boven een toegestane waarde, dus daarmee was de kous af. Maar zo'n apparaatje van 25 euro liegt niet, dus "er zit toch wat in, ze verbergen iets".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dellete schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:11:
Ja, kraanwater in Nederland is van betere kwaliteit dan wat je kan kopen in de supermarkt. ;)
Ook daar durf ik uit de kraan te drinken :P

[ Voor 26% gewijzigd door RaZ op 26-01-2024 12:37 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
_JGC_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Komt bij dat mensen op facebook iets lezen en dan een apparaatje gaan kopen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...r-tester/9300000150907850

Die steek je in het water en dan gaan door elektrolyse allerlei mineralen neerslaan in het water. Waaronder magnesium en dat wordt zwart. Dan schrikken mensen van wat er in hun water zit en is het water ineens van slechte kwaliteit.

Zo kwam ik een tijd geleden bij een garage waar koffie werd gezet met Spa. Die hadden daadwerkelijk Vitens laten komen omdat het water "zware metalen" bevatte. Vitens heeft een labonderzoek laten doen, daaruit kwam een rapport met welke stoffen er werden aangetroffen in het water, maar geen van allen was boven een toegestane waarde, dus daarmee was de kous af. Maar zo'n apparaatje van 25 euro liegt niet, dus "er zit toch wat in, ze verbergen iets".
Zelf 14 jaar bij een drinkwaterbedrijf gewerkt en ik ken helaas dit filmpje, daar is (meermaals) best veel gedoe over geweest maar in NL is het water 100% veilig te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Wanneer de leidingen in je huis van lood gemaakt zijn, dan moet je ze vervangen. Lood is slecht en ook in kleine hoeveelheden. Daar hoef je het water niet voor te testen lijkt me.
https://www.drinkwaterplatform.nl/loden-leidingen-huis/

Is dat niet het geval, dan kun je wel water gaan testen, maar veel zin heeft dat niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomsk op 26-01-2024 12:47 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
MisterEagle schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Zelf 14 jaar bij een drinkwaterbedrijf gewerkt en ik ken helaas dit filmpje, daar is (meermaals) best veel gedoe over geweest maar in NL is het water 100% veilig te drinken.
Jij en ik snappen dat, veel mensen niet. Je kunt het letterlijk vinden op Google dat die apparaatjes onzin zijn.

De pest is: het verhaal van dat vervuilde water met zware metalen wordt aan iedere bezoeker van die garage opgehangen. Ik geloofde er niks van en ben gaan kijken wat voor apparaat dat was, maar veel mensen gaan naar huis in de volle overtuiging dat ze voor de rest van hun leven water met microplastics moeten gaan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Waarom zou je dat niet kunnen vertrouwen?
Ik vertrouw kraanwater meer als water in plastic flessen, komende van een fabriek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:28
alex3305 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:26:
In fleswater zit micro- of nanoplastics die je ook consumeert.

@Dido Bar-le-duc en als je het Wikipedia artikel leest klinkt dat ook ineens een stuk minder sexy :D
zelfde verhaal voor Sourcy. Dat is het zelfde water als het leidingwater in Houten (dat wordt naast elkaar opgepompt). Het verschil is dat sourcy direct in de fles gaat zonder zuivering, en het leidingwater voor Houten krijgt eerst nog een aantal zuiveringsstappen om te voldoen aan de eisen voor drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
https://www.gezondleven.b...ek/dranken/kraantjeswater

Voor mij duidelijk dat kraantjeswater betere kwaliteit is dan flessenwater!

Aan allen: toch bedankt!!
Pagina: 1