Vloerverwaming in beton infrezen of opbouwsysteem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35
Goedenavond,

Komend voorjaar ben ik van plan om de beneden verdieping van mijn woning te verbouwen. Hierbij komen er kunstofkozijnen, schuifpui en nieuwe voordeur welke voorjaar vorig jaar besteld en ingemeten zijn. Radiatoren weghalen en vloerverwarming aanleggen. Stucken en spacken of latex spuiten. En ten slotte een nieuwe keuken en vloer.
En in het najaar is de bedoeling om de vloer te voorzien van tonzon luchtzakken, bodemfolie heb ik van het zomer al gelegd.

Orginele plan was de vloerverwarming infrezen in de vloer. De vloer is van beton zonder een zandcementdekvloer. Voordat ik de kunstofkozijnen besteld had heb ik hier een aantal partijen voor benaderd en die gaven aan dat de vloer geen proleem was alleen dat in beton frezen wat duurder is.
Ik weet dat het zo gedaan is in meerdere soortgelijke huizen in de straat.

Momenteel ben ik bezig met offertes vragen en krijg van meerdere partijen (ook de partijen die eerder offerte hadden uitgebracht) dat ze het een risico vinden om in de beton vloer te frezen. Of überhaupt niet doen.

Situatie:
Woning is uit 1975 en de vloer bestaat uit betonnen platen, deze platen zijn 190mm dik vervolgens 100mm diameter holle gaten en dan nog eens 40mm massief. Er ligt geen zandcementdekvloer overheen. De vloer overspant de gehele kruipruimte. Binnenuren rusten dus hierop. Het frezen van de sleuven zou dus de constructie kunnen beinvloeden/verzwakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1cb5dAm55G2WlYstzgimt0SW5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/du874QSBlagmN69GAebntmOc.png?f=fotoalbum_large

Andere partijen geven aan dat het wel kan.
Heb een offerte gevraagd bij een constructeur wat het zou kosten als zij ernaar zouden kijken.

Parallel ben ik aan het kijken wat de opties zijn als daaruit komt dat het niet kan. De kunstofkozijnen zijn ingemeten op basis hiervan en van de huidige vloer. Nu ligt er onder de huidige vloer nog een oude vloer, heb daardoor 25-35mm totaan de bovenrand van het kozijnen. Kunstofkozijn inmeter komt volgende week nog langs om even definitief te zeggen hoe hoog de kozijnen gaan uitkomen.

Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat een optie zou kunnen zijn om een dekvloer te storen daar sleuven infrezen en dan weer een egaline laag en een vloer. De dekvloer is dan sowieso al 30mm paar mm egaline en een pvc vloer en je zit als snel te hoog om een mooie doorloop te krijgen.

Een opbouwsysteem kan ook en dan kom je een stukje lager uit. Maar wat ik nu zie ook een stuk duurder.
Zou ik zelf ook kunnen uitvoeren alleen het afwerken van de vloer heb ik nooit gedaan dus misschien dat ik dat wel uitbesteed, want dat moet wel mooi glad.
Zie bij die systemen juist vaak dat er isolatie onder de vloerverwarming matten ligt.
Alleen vraag me af wat het meest ideale is, juist wel daar isolatie dan warmt de vloer snel op maar heb je minder warmte buffer. Opzich is de betonvloer een mooie warmtebuffer. Helemaal als je deze onderaan isoleert.
Huidige situatie is wel dat ik er alleen woon en dus vaak alleen savonds en in het weekend ben, dus snel opwarmen is misschien beter?

verwarming:
Momenteel heb ik een nieuwe Remeha remeha tzerra ace 39c CV ketel. Vloerverwaming zal hoofverwarming voor de woonkamer worden, en een lus in de hal. Boven zullen radiatoren blijven.
Bijkeukentje heeft momenteel ook een radiator maar die vervang ik mogelijk voor een elektrische varaint, daar hoeft het niet heel warm te zijn en dan heb ik de CV leidingen niet meer in het zicht door de keuken heen. Wil wel qua verdeler en systeem alsvast rekening houden met de optie voor een warmtepomp dus moet geschik zijn voor een lage aanvoersysteem.

Nu heb ik een paar vragen en misschien dat iemand hier daar nog input op kan geven of een mening overheeft:
  1. Heeft iemand ervaring met betonfrezen in dit soort constructies?
  2. Zou een constructeur hier een goede inschatting over kunnen geven, wacht nog op antwoord van 1 de andere zij dat dit buiten hun scoop valt. Kan nog meer vragen natuurlijk.
  3. Heeft een opbouw systeem met isolatie eronder nog veel meer waarde in deze sitautie?
  4. De ideale plek voor de verdeler zou in de hal zijn moet dan alleen langs de waterput en dat is maar zo'n 33cm. Is het verstandig om alle groepen langs zo'n smal stukje te leggen of is dat vragen om problemen met uitzetten etc. In dat geval weet ik alvast dat ik wat CV leidingen via de kruipruimte moet laten lopen.
Tekening van de benedenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqHCH4TGcaoksjoddJ4mSJ2961M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuYMnSmFEJ1Z43hzRF323eqk.jpg?f=fotoalbum_large

Betonvloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb1H25DpyMnE07ZKWBLYsP6wEeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzoqH4laROuT21AgqpwWzFM9.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
Een opbouw systeem heeft isolatie naar beneden en is dus veel minder traag en dus meer comfort dan infrezen.
Persoonlijk zou ik een opbouwsysteem afwerken met een gietvloer, dat scheelt de kosten van een afwerkvloer en/of vloerbedekking.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:10
Wat is op de foto wat er op de betonwelven ligt?
Iets van roest?

[ Voor 15% gewijzigd door Kasseilegger op 26-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:27
Als je een dekvloer gaat leggen hoef je niet te frezen, dan leg je eerst de slangen en dan pas de dekvloer er overheen. Normaal heb je 30mm.dekking nodig boven je slangen maar bij een goed hechtende dekvloer kan dat ook wel wat minder.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:32
Kasseilegger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
Iets van roest?
Volgens mij is dat het hoekprofiel dat het luik van de kruipruimte draagt. Geen onderdeel van de constructie dus.

@Samoht93 Ik zou zeker niet in de prefab platen gaan frezen. Maar weet je wel zeker dat er geen enkele afwerklaag op zit?
En is bekend welke merk / type prefab plaat het is? Wellicht op dezelfde tekening weergegeven. Een constructeur vragen heeft niet veel zin. Die gaan dat ook bij de leverancier na. Dat is degene die ook de berekening van dit soort platen maakt en het best bekend is met de eisen er aan.

[ Voor 42% gewijzigd door blissard op 26-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Kasseilegger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
Iets van roest?
Dat is inderdaad het hoekprofiel van het kruipruimte luikt.
blissard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Volgens mij is dat het hoekprofiel dat het luik van de kruipruimte draagt. Geen onderdeel van de constructie dus.

@Samoht93 Ik zou zeker niet in de prefab platen gaan frezen. Maar weet je wel zeker dat er geen enkele afwerklaag op zit?
En is bekend welke merk / type prefab plaat het is? Wellicht op dezelfde tekening weergegeven. Een constructeur vragen heeft niet veel zin. Die gaan dat ook bij de leverancier na. Dat is degene die ook de berekening van dit soort platen maakt en het best bekend is met de eisen er aan.
Zal even kijken of ik kan vinden wat de leverancier is van de prefab platen. Op de tekening staat alleen het bedrijf dat het getekend heeft, misschien dat die nog bestaan en het kunnen zeggen. Alhoewel ik me afvraag of ze dat 50jaar later nog kunnen zeggen. Maar valt te proberen.

Van het weekend maar even flink verdiepen in de opties qua opbouw vloerverwarming. En even afwachten waar we de dinsdag op maximale opbouw hoogte op uitkomen.

Zat zelf al een beetje te kijken naar noppen en dan inderdaad een gietvloer die zelf nivelerend is. Misschien dat dat eco2floor wel een mooi materiaal daar voor is, van het weekend maar even uitzoeken wat de minimale giethoogte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-08 13:21
Weet je zeker dat er geen afwerkvloer aanwezig is?

De reden dat ik twijfel is het volgende: Het hoekprofiel van het kruipluik word vaak in de dekvloer aangebracht.
Ook als je kijkt op de foto’ is de dikte boven de kanalen veel meer dan onder.

Anders effe met een hakhamer effe een proefgaatje maken. De cementdek laag is meestal zachter .

misschien ter info de volgende link effe lezen

https://www.joostdevree.nl/shtmls/kanaalplaatvloer.shtml

[ Voor 29% gewijzigd door apepannetje op 26-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Samoht93 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Zal even kijken of ik kan vinden wat de leverancier is van de prefab platen. Op de tekening staat alleen het bedrijf dat het getekend heeft, misschien dat die nog bestaan en het kunnen zeggen. Alhoewel ik me afvraag of ze dat 50jaar later nog kunnen zeggen. Maar valt te proberen.
Het zal je verbazen hoeveel je nog kunt vinden over de gebruikte systemen. Je kunt dat overigens altijd bij het archief van de gemeente opzoeken. Heb ik voor mijn huis (uit 1980) ook gedaan. Kost je een middag, maar dan weet je wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Heb de tekeningen bij de gemeente opgevraagd daar komt die screenshot van de plaat vandaan. Qua tekeningen hadden ze alles ingescand maar niet gesorteerd dus allle tekeningen van de hele wijk gekregen.

Wou dit weekend even een stukje parket eruit halen om te vloer echt te zien. De reden dat ik vrij zeker ben dat de vloer direct beton is is omdat een kameraad net zo'n huis in de straat had, en daar kwamen ze vloerverwarming leggen en die konden direct naar huis omdat ze er niet doorheen kwamen. Hij moest toen op het laatste moment een partij vinden die in beton kan frezen, dat ging wel. Heb bij diezelfde partij ook offerte gevraagd maar zij kijken verder niet naar de constructie en wil zeker zijn dat het goed gaat op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou het inmeten van de kozijnen uitstellen. Het is zo cruciaal om te weten hoe de opbouw en de hoogte hiervan gaat zijn dat ik mij afvraag of je de juiste beslissing kan nemen in een weekendje studeren. Je kan namelijk zelf niet beoordelen of het frezen wel of niet gaat lukken.

En hoe zit je met je trap en hoogte van binnendeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
De kozijnen zijn al initieel ingemeten en besteld. Dat is al gedaan toen ik de het huis gekocht had en voordat ik de sleutel had mede ivm de levertijd van +52 week. En omdat ik toen van meerdere partijen gehoord had dat het geen probleem is. En het bij meerdere identieke woningen in de straat zo gedaan is.

De inmeter komt nu dus nog even langs om aan te geven en te meten hoe hoog deze exact zullen uitgaan komen.

Het plaatsen zelf vind plaats eind april Dus tot die tijd heb ik om te bekijken wat ik met de vloer exact doe. Maar ben liever al wat ingelezen.

Heb maar 1 binnen deur waar de hoogte een probleem kan worden en die wou ik al vervangen. Bij de trap ben ik ook redelijk flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Samoht93 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:11:
Heb de tekeningen bij de gemeente opgevraagd daar komt die screenshot van de plaat vandaan. Qua tekeningen hadden ze alles ingescand maar niet gesorteerd dus allle tekeningen van de hele wijk gekregen.

Wou dit weekend even een stukje parket eruit halen om te vloer echt te zien. De reden dat ik vrij zeker ben dat de vloer direct beton is is omdat een kameraad net zo'n huis in de straat had, en daar kwamen ze vloerverwarming leggen en die konden direct naar huis omdat ze er niet doorheen kwamen. Hij moest toen op het laatste moment een partij vinden die in beton kan frezen, dat ging wel. Heb bij diezelfde partij ook offerte gevraagd maar zij kijken verder niet naar de constructie en wil zeker zijn dat het goed gaat op lange termijn.
Ik zou toch echt zelf even kijken. Het is heel erg onwaarschijnlijk dat er geen zandcement dekvloer is toegepast. Dat was de standaard die overal werd toegepast.
Een vloer zonder dekvloer kan wel, maar dat is dan bij in het werk gestort en gevlinderd beton. Dat is bij jou zeker niet het geval.
En dat een vloerverwarmingsmonteur een keer tegen iemand heeft gemeld dat het anders is, overtuigt mij zo op afstand niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Heb gisteren op 3 punten in de woonkamer en 3 punten in de hal gekeken wat er onder de parket vloer ligt.

In de hal ligt de parket vloer op een isoboard ondervloer en dan direct op het beton. Bij het kruipruimte luik gemeten en van onder tot boven is het ongeveer 21.5cm wat klopt met de dikte van isoboard plus parket en de betonnen plaat.
Edit: roestige deel is van de omranding van het kruipruimte luik, is nog onderdeel van de betonnen plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFypXAIs08wA3Fh4ecm6eb8rmso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXFvvqt8VocKFnvx4kYMoFVc.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer liggen er blijkbaar op een groot stuk nog tegels onder. Die liggen ook direct op het beton. Die tegels verwijderen levert nog wel 10mm extra ruimte op.

Begin steeds meer te neigen naar een volledig droogbouw systeem, woon ook in aardvevingsgebied, dan ook geen risico in scheuren in dekvloer oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Samoht93 op 28-01-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Gisteren samen met kozijn inmeter wezen kijken hoe hoog alles uitkomt.
Schuifpui is geen probleem en kan tot maximaal 50mm boven de tegel vloer komen. Tegelvloer eruit halen levert nog een extra 10mm op.

De voordeur is lastiger daar heb ik 35mm als ze het kozijn zo hoog mogelijk zetten. (mogelijk 5mm meer maar daar willen we niet vanuit gaan).
Voordeur is dus leidend voor de oplossing, een optie kan nog zijn alleen vloerverwaming in de woonkamer en dan een drempel naar de hal maar dat is natuurlijk een stuk minder mooi.
35mm geeft wel wat opties qua droogbouw.

Beetje aan het kijken naar het NEO20 systeem of de platen van Floorzz, die laatste lijkt wel een stuk beter qua warmteoverdracht en is gevoelsmatig wat steviger. Maar eerst eens even flink wat reviews hier op tweakers lezen.
Kosten technisch zal het wel zelf aanleggen worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-01 22:55
Ik heb ook zelf mijn vloeren ingefreesd. Is goed zelf te doen als je regelmatig klust en handig bent. Je kan een vloerfreesmachine huren bij verschillende verhuurbedrijven. Een freesschijf moet je wel apart kopen. Vergeet alsjeblieft niet een stofzuigcycloon erbij te huren, anders krijg je verschrikkelijke stof. Een gewone stofzuiger werkt niet, heb het zelf ervaren.

Binnen een dag heb je het voor elkaar, bereid je goed voor door bijv. te kijken of je geen leidingen in de vloer lopen en alles uit te tekenen. Het zal je een smak geld besparen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
M. van Tilburg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:08:
Ik heb ook zelf mijn vloeren ingefreesd. Is goed zelf te doen als je regelmatig klust en handig bent. Je kan een vloerfreesmachine huren bij verschillende verhuurbedrijven. Een freesschijf moet je wel apart kopen. Vergeet alsjeblieft niet een stofzuigcycloon erbij te huren, anders krijg je verschrikkelijke stof. Een gewone stofzuiger werkt niet, heb het zelf ervaren.

Binnen een dag heb je het voor elkaar, bereid je goed voor door bijv. te kijken of je geen leidingen in de vloer lopen en alles uit te tekenen. Het zal je een smak geld besparen. Succes.
Infrezen is idd de mooiste optie, zit alleen met het feit dat de vloer uit betonen kanaalplaten bestaat zonder een zandcementlaag. Frezen in beton moet sowieso met een diamant frees maar de constructie wordt ook verzwakt. Mede doordat de platen de gehele constructie overspannen.
Pagina: 1