Overstap KPN, nieuw ip range

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-05 13:22
Mijn ouders zijn overgestapt van Ziggo naar KPN.
Vandaag is het nieuwe abonnement ingegaan en ik heb zojuist het KPN modem aangesloten (KPN Box 12b)

Nu zie ik dat die op range 192.168.2.x zit i.p.v. 192.168.1.x

Even mijn setup.
Vanaf het modem (eerst ziggo, nu kpn) ga ik naar mijn router Netgear X4 R7800, vanuit daar naar een HPE managed switch en vanuit daar naar 4 Ubiquiti Unifi AP's.

De Netgear router had DHCP aan staan en het ziggo modem stond in brug mode.
Ik heb verschillende servers etc in mijn netwerk met allemaal vaste ip addressen, en je raad het al, allemaal in de range 192.168.1.x

Mijn idee was om dit modem ook in brug mode te zetten maar die optie blijkt het modem helaas niet te hebben. Zelfs DHCP kan ik niet uitzetten en ook de range kan ik niet aanpassen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder alle vaste ip adressen te moeten aanpassen?
Mijn Netgear router had het vaste ip adres 192.168.1.1 maar hier kom ik dus nu niet meer op. Als ik verbinding maak met de unify access points heb ik wel wifi maar krijg ik dus geen verbinding meer met de router.

Wat is hierin de juiste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 19:12

Zenix

BOE!

Geen KPN box gebruiken maar Netgear direct aansluiten. Als je TV hebt via KPN moet je nog even uitzoeken of dat via de Netgear kan. Bridge is bij Ziggo meestal noodzakelijk, maar bij KPN niet, omdat je de router niet hoeft te gebruiken.

En anders is het simpelweg een LAN kabel van de KPN box naar de WAN poort van je Netgear, maakt niet uit dat het IP dan hetzelfde is als je LAN, want hij gaat dan NAT doen en DHCP in de LAN van KPN. Je hebt wel dubbel NAT, dus port fowards moet je dan bij de KPN Box richting het IP-adres wat je krijgt op de WAN van je Netgear en vervolgens bij je Netgear nog een forward maken naar de apparatuur. Dat heeft niet mijn voorkeur, want dubbel NAT wil je het liefste altijd voorkomen.

Tevens moet je eigenlijk ook rekening houden met IPv6, dat zou je ook moeten inrichten op de Netgear.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 25-01-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Zenix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:06:
Geen KPN box gebruiken maar Netgear direct aansluiten. Als je TV hebt via KPN moet je nog even uitzoeken of dat via de Netgear kan.
Kan ik direct via de glasvezelbox (rode kabel) naar de Netgear? En dan Lan of Wan poort?
En anders is het simpelweg een LAN kabel van de KPN box naar de WAN poort van je Netgear, maakt niet uit dat het IP dan hetzelfde is als je LAN, want hij gaat dan NAT doen en DHCP in de LAN van KPN. Je hebt wel dubbel NAT, dus port fowards moet je dan bij de KPN Box richting het IP-adres wat je krijgt op de WAN van je Netgear en vervolgens bij je Netgear nog een forward maken naar de apparatuur. Dat heeft niet mijn voorkeur. Da

Tevens moet je eigenlijk ook rekening houden met IPv6, dat zou je ook moeten inrichten op de Netgear.
Wil je dit iets meer uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Kan ik direct via de glasvezelbox (rode kabel) naar de Netgear? En dan Lan of Wan poort?

[...]

Wil je dit iets meer uitleggen?
Ja dat kan, maar als je KPN TV gebruikt moet je meer zaken regelen, anders is het gewoon kwestie van de UTP kabel die vanaf je glasvezelbox steken in de WAN poort van de Netgear en je bent klaar, vervolgens onderstaande instellingen PPoE configureren.
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Wat wil je verder dat ik uitleg?

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 25-01-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:11

FreakNL

Well do ya punk?

Geen KPN box gebruiken maar Netgear direct aansluiten. Als je TV hebt via KPN moet je nog even uitzoeken of dat via de Netgear kan. Bridge is bij Ziggo meestal noodzakelijk, maar bij KPN niet, omdat je de router niet hoeft te gebruiken.

En anders is het simpelweg een LAN kabel van de KPN box naar de WAN poort van je Netgear, maakt niet uit dat het IP dan hetzelfde is als je LAN, want hij gaat dan NAT doen en DHCP in de LAN van KPN. Je hebt wel dubbel NAT, dus port fowards moet je dan bij de KPN Box richting het IP-adres wat je krijgt op de WAN van je Netgear en vervolgens bij je Netgear nog een forward maken naar de apparatuur. Dat heeft niet mijn voorkeur, want dubbel NAT wil je het liefste altijd voorkomen.

De modem van KPN doet 192.168.2.0/24 en zijn Netgear 192.168.1.0/24

Dus er is helemaal geen sprake van twee keer zelfde subnet.

Wel NAT achter NAT maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Mijn ouders draaien daar alweer meer dan een jaar probleemloos mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik ben nu aan het proberen de glasvezelbox direct aan de netgear te hangen. Ik komen via wifi wel op de router maar heb geen internet. Moet ik dat pppoe instellen voordat ik internet heb?

@FreakNL hoe heb jij het aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn ouders hebben een modem van Ziggo die niet in bridge staat. Daarachter gewoon een eigen router.

Dus in jouw geval:
Modem kpn lan poort 1 naar netgear WAN poort. En dan op de LaN poorten van de netgear de rest van je infra.

Idealiter is dit overigens een tussenstap en haal je daarna de modem van KPN ertussen uit. Maar doe het even stap voor stap…

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:21:
Ik ben nu aan het proberen de glasvezelbox direct aan de netgear te hangen. Ik komen via wifi wel op de router maar heb geen internet. Moet ik dat pppoe instellen voordat ik internet heb?

@FreakNL hoe heb jij het aangesloten dan?
Ja, dat moet anders werkt het niet. Vergeet ook niet VLAN6 enz, staat mooi in die PDF.
FreakNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:20:
[...]

De modem van KPN doet 192.168.2.1 en zijn Netgear 192.168.1.1.

Dus er is helemaal geen sprake van twee keer zelfde subnet.

Wel NAT achter NAT maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Mijn ouders draaien daar alweer meer dan een jaar probleemloos mee.
NAT achter NAT kan wel voor problemen zorgen. Bij mijn ouders zal het ook geen probleem zijn, maar die doen dan ook niks met NAT verder.
Ik zou het vermijden indien het mogelijk is. In geval van TS zou ik alleen de box gebruiken als je TV hebt via KPN, anders zie ik geen toegevoegde waarde.
FreakNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:23:
Mijn ouders hebben een modem van Ziggo die niet in bridge staat. Daarachter gewoon een eigen router.

Dus in jouw geval:
Modem kpn lan poort 1 naar netgear WAN poort. En dan op de LaN poorten van de netgear de rest van je infra
Inderdaad, zoals ik aangaf. Moeilijk is het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 25-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat ben ik met je eens maar de TS heeft nu moeite me zijn thuisnetwerk. Dus eerst nog ff die modem van KPN ertussen zodat alles weer werkt.

Daarna proberen het modem van KPN proberen uit te faseren.

Of alles intern omnummeren naar 192.268.2.x en dan de Netgear ervan tussen.

Of de range van de kpn modem veranderen naar 192.168.1.0/24 en dan de Netgear ervan tussen..

Persoonlijk zou ik opteren om de Netgear te blijven gebruiken maar dat gaat (blijkbaar) alleen als je geen TV hebt van KPN..

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Scott81
Wellicht ook een oplossing aangezien je al een erg mooi netwerk hebt, koop een Fritz!box: https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html
(Kpn vraagt er zelf 7.50p/m als je hem via hen huurt).

Enorm veel opties en werkt in een paar klikken met KPN.

Edit: Als je het nieuwe 4Gbit abbo neemt, krijg je een Box14. Wellicht dat die wel in Bridge kan of meer instellingen ondersteund aangezien de gemiddelde klant niet zo snel dit nodig heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door chrisborst op 25-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ze hebben tv erbij omdat het gratis is maar het was niet de bedoeling. Kpn heeft geen apple tv app dus echt handig werkt het niet. Ook hebben ze een camper waar een paar tv’s in hangen en ook hier kan de kpn app niets. Ik denk dat het dus ook betere oplossing is nu de kpn router ertussenuit te halen en kijken of ik dat werkend krijg. Ik heb geen enorme netwerk ervaring dus het wordt wat uitzoeken. Bedankt iig voor de info. Ik ga eens kijken of ik dit kan uitpluizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 19:17
Volgens mij zijn ze al bijna een jaar geleden begonnen met het uitrollen van een firmware-update voor de 12 (geen idee of de b hier ook onder valt, lijkt me wel?) welke het o.a. mogelijk maakt om de DHCP-range aan te passen of helemaal uit te zetten. Je zou dan na kunnen kijken welke firmware je hebt en anders navragen bij KPN of ze dit bij kunnen werken. Scheelt een hoop gemor:)

https://forum.kpn.com/pro...are-v12-c-23-04-38-584113
https://forum.kpn.com/ken...-vast-ip-instellen-562444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik zie de handleiding voor het instellen van pppoe. Ze hebben het over vlan6. Is dit het zelfde als ipv6?

Kan ik deze handleiding volgen?
https://kb.netgear.com/nl...awk-router?language=nl_NL

En sorry als ik domme vragen stel, maar moet ik deze gegevens gebruiken of zijn dit alleen voorbeeldwaardes:
Technische details Internet
• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
• Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
• IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
• IPv6adresreeks+DNSservers(IPv6)viaDHCPv6-PDverzoek(inPPPoE).Eenadresgebruikenuitreeksvoorrouter.
Opmerking: Als je de DNS-instellingen op “Automatisch” zet, dan worden automatisch de juiste DNS instellingen gebruikt. Het vast instellen van DNS servers wordt niet geadviseerd. Bij migraties, wijzigingen of activeren van malware filter blokkeert dit de werking.
Voor controle of je apparatuur de juiste DNS servers gebruikt. • 195.121.1.34 en 195.121.1.66
• 2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54
@eric.1 Dit zag ik ook, echter hebben ze deze update blijkbaar terug getrokken omdat ze zelf problemen hadden om de routers te benaderen

De dhcp range kan ik idd wel instellen maar alleen in de 192.168.2.x range. Bij 192.168.1.x geeft hij “invalid ip” aan

[ Voor 4% gewijzigd door Scott81 op 25-01-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:44:
Ze hebben tv erbij omdat het gratis is maar het was niet de bedoeling. Kpn heeft geen apple tv app dus echt handig werkt het niet. Ook hebben ze een camper waar een paar tv’s in hangen en ook hier kan de kpn app niets. Ik denk dat het dus ook betere oplossing is nu de kpn router ertussenuit te halen en kijken of ik dat werkend krijg. Ik heb geen enorme netwerk ervaring dus het wordt wat uitzoeken. Bedankt iig voor de info. Ik ga eens kijken of ik dit kan uitpluizen
Als ik dit zo hoor hadden ze beter bij Ziggo kunnen blijven. No offense. De ziggo tv app is goed en ook beschikbaar op veel platformen..

Ik heb geen hoge pet op van de TV apps van de glasvezel boeren. En ik heb er nu meer gezien. Die van Odido spant de kroon. Echt een drama.

Mijn ouders kunnen ook glas nemen maar ik heb ze aangeraden om bij Ziggo te blijven aangezien ze TV minstens zo belangrijk vinden als internet en ze de Ziggo app gebruiken op een FireTV op de camping (zomer) en in Spanje (winter).

Is verder off-topic. Maar ze hadden best wat onderzoek kunnen doen eerst.

Misschien is NLziet een optie nu?

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat was mijn idee. Bij ziggo betaalden ze namelijk €60+ voor 100/10 en nu €35 voor 1000 / 1000. Dit is het eerste jaar maar daarna €52. Bij ziggo zat er tv bij naar nlziet is €8 per maand dus nog steeds goedkoper voor 10x sneller internet en 100x snellere upload.

Ik ging er niet van uit dan in 2024 een router geleverd werd waarbij ik de range niet kon instellen. Hoeveel onderzoek ik ook gedaan had, deze vraag zou niet bij me oogekomen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je ouders merken het verschil waarschijnlijk niet eens tussen 1000 en 100. Mijn ouders i.i.g. niet. En je moeten rekenen met 52 natuurlijk, niet met de tijdelijke aanbieding. Maar eens dat het prijsverschil flink is. Maar kwaliteit mag ook geld kosten en TV is ontegenzeglijk beter bij Ziggo.

Overigens herken ik die prijzen en upload niet. Tv start met 100/25 internet kost 56 euro. Kan je niet opnemen maar dat kan nu ook niet vermoedelijk.

Het is overigens wel verwarrend, het gaat om je ouders maar er zijn ook servers die van jou zijn? Wat @Barrycade zegt dus… Je hebt waarschijnlijk boze ouders nu? :+

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Ik denk dat je ook een te grote hap hebt genomen. Maar wat is er dus precies op tegen om alles om te nummeren?

En wellicht is je nickname verwarrend en woon je gewoon thuis en ben je dus niet 43. En dacht je lekker snel te kunnen Fortniten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Nu is er misschien nog een optie, direct achter de Netgear router zit een HP 2920-48G-POE+ Switch (J9729A)
Hier kan ik verschillende VLan's op instellen.

Kan ik vanuit de KPN router (of vanuit de Netgear) niet met 192.168.2.x naar de switch gaan, en daar alles "omzetten" naar 192.168.1.x?

Zo goed als alles zit namelijk achter deze swtich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:04:
Ik zie de handleiding voor het instellen van pppoe. Ze hebben het over vlan6. Is dit het zelfde als ipv6?

Kan ik deze handleiding volgen?
https://kb.netgear.com/nl...awk-router?language=nl_NL

En sorry als ik domme vragen stel, maar moet ik deze gegevens gebruiken of zijn dit alleen voorbeeldwaardes:

[...]

@eric.1 Dit zag ik ook, echter hebben ze deze update blijkbaar terug getrokken omdat ze zelf problemen hadden om de routers te benaderen

De dhcp range kan ik idd wel instellen maar alleen in de 192.168.2.x range. Bij 192.168.1.x geeft hij “invalid ip” aan
VLAN is wat anders, die handleiding is voor IPv6.
Als je hier je gebruikershandleiding erbij pakt:
https://www.netgear.nl/support/product/r7800#docs

Als je dan naar pagina 78 gaat, dan staat uitgelegd hoe je een VLAN tag kan toevoegen bij je verbinding.
Vanaf pagina 26 staat hoe je PPPoE kan configureren.

Eventueel kan je ook een topic maken op het KPN forum, die willen vaak ook wel helpen.
Maar als je moeite hebt met dit soort dingen, doe het dan inderdaad eerst aansluiten zoals @FreakNL ook heeft aangegeven, gewoon achter elkaar. Dan werkt het gewoon allemaal, dan moet je alleen maar DHCP aanzetten.
FreakNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:15:
Je ouders merken het verschil waarschijnlijk niet eens. En je moeten rekenen met 52 natuurlijk, niet met de tijdelijke aanbieding. Maar eens dat het prijsverschil flink is. Maar kwaliteit mag ook geld kosten en TV is ontegenzeglijk beter bij Ziggo.
FreakNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Als ik dit zo hoor hadden ze beter bij Ziggo kunnen blijven. No offense. De ziggo tv app is goed en ook beschikbaar op veel platformen..

Ik heb geen hoge pet op van de TV apps van de glasvezel boeren. En ik heb er nu meer gezien. Die van Odido spant de kroon. Echt een drama.

Mijn ouders kunnen ook glas nemen maar ik heb ze aangeraden om bij Ziggo te blijven aangezien ze TV minstens zo belangrijk vinden als internet en ze de Ziggo app gebruiken op een FireTV op de camping (zomer) en in Spanje (winter).

Is verder off-topic. Maar ze hadden best wat onderzoek kunnen doen eerst.

Misschien is NLziet een optie nu?
KPN TV is echt wel de beste op glasvezel. Mijn ouders die ook de hele tijd TV kijken hebben er inmiddels eenn aantal providers gehad, waaronder Ziggo, KPN en Odido. Waarbij KPN en Ziggo qua TV en beeldkwaliteit op hetzelfde niveau zitten. Odido is inderdaad niet zo goed.
Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:12:
Dat was mijn idee. Bij ziggo betaalden ze namelijk €60+ voor 100/10 en nu €35 voor 1000 / 1000. Dit is het eerste jaar maar daarna €52. Bij ziggo zat er tv bij naar nlziet is €8 per maand dus nog steeds goedkoper voor 10x sneller internet en 100x snellere upload.

Ik ging er niet van uit dan in 2024 een router geleverd werd waarbij ik de range niet kon instellen. Hoeveel onderzoek ik ook gedaan had, deze vraag zou niet bij me oogekomen zijn
Begrijp ik goed. Mijn ouders stappen daarom ook elk jaar om van provider, vanwege de TV is dat elke jaar switchen tussen Ziggo en KPN.

[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 25-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:19:
Nu is er misschien nog een optie, direct achter de Netgear router zit een HP 2920-48G-POE+ Switch (J9729A)
Hier kan ik verschillende VLan's op instellen.

Kan ik vanuit de KPN router (of vanuit de Netgear) niet met 192.168.2.x naar de switch gaan, en daar alles "omzetten" naar 192.168.1.x?

Zo goed als alles zit namelijk achter deze swtich
Nee die switch snapt wel Vlans en dat is handig. Maar je moet dan wel een router of firewall hebben die vlans “uitgeeft”. Die switch doet geen routering of NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt, ik heb de Lan1 van de KPN box nu op de Wan van de Netgear aangesloten. Eens kijken wat het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zenix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:24:
[...]

VLAN is wat anders, die handleiding is voor IPv6.
Als je hier je gebruikershandleiding erbij pakt:
https://www.netgear.nl/support/product/r7800#docs

en dan naar pagina 78 gaat, dan staat uitgelegd hoe je een VLAN tag kan toevoegen bij je verbinding.
Vanaf pagina 26 staat hoe je PPPoE kan configureren.

Eventueel kan je ook een topic maken op het KPN forum, die willen vaak ook wel helpen.
Maar als je moeite hebt met dit soort dingen, doe het dan inderdaad eerst aansluiten zoals @FreakNL ook heeft aangegeven, gewoon achter elkaar. Dan werkt het gewoon allemaal.

[...]

[...]

KPN TV is echt wel de beste op glasvezel. Mijn ouders die ook de hele tijd TV kijken hebben er inmiddels eenn aantal providers gehad, waaronder Ziggo, KPN en Odido. Waarbij KPN en Ziggo qua TV en beeldkwaliteit op hetzelfde niveau zitten. Odido is inderdaad niet zo goed.

[...]

Begrijp ik goed. Mijn ouders stappen daarom ook elk jaar om van provider, vanwege de TV is dat elke jaar switchen tussen Ziggo en KPN.
Mijn schoonmoeder heeft KPN glas bedenk ik me nu. Het tv kastje wat daarbij zit is inderdaad best ok. De app gebruikt ze niet dus dat weet ik dan niet. Beeldkwaliteit vind ik minder maar ze heeft ook een goedkope tv.

Overigens is de beeldkwaliteit bij Ziggo sowieoso in theorie beter maar dat zien mijn ouders of schoonouders sowieso niet… Bij de buren hier (odido) vind ik het wel minder maar dat kan ook een brakke TV zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

FreakNL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Mijn schoonmoeder heeft KPN glas bedenk ik me nu. Het tv kastje wat daarbij zit is inderdaad best ok. De app gebruikt ze niet dus dat weet ik dan niet.

Overigens is de beeldkwaliteit bij Ziggo in theorie beter maar dat zie ik i.i.g. niet en mijn ouders of schoonouders sowieso niet… Bij de buren hier (odido) vind ik het wel minder maar dat kan ook een brakke TV zijn.
Grote verschil zit hem in de bitrate, die is bij Odido gewoon een stuk minder dan bij KPN of Ziggo. Op een brakke TV kan je dat verschil al goed zien, mijn ouders vonden het wel prima, maar met betere ogen zie je het wel gelijk. Volgens mij zit er tussen KPN en Ziggo geen verschil qua kwaliteit en is KPN in theorie zelfs beter.
https://www.totaaltv.nl/n...eteren-kan-ziggo-aanhaken

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 25-01-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb nu de glasvezel kabel naar de kpn router aangesloten en vanuit lan 1 op de kpn router naar de wan (internet) poort van de netgear. De netgear geeft aan geen internet te hebben. Doe ik alsnog iets fout?

Als ik via wifi op het kpn netwerk inlog heb ik wel internet

Mijn netgear heeft overigens het vaste ip adres 192.168.1.1. Dit is dus niet in de 192.168.2.x range. Dat is geen probleem?

De Netgear geeft wel het volgende aan bij de status van de internet poort:

Verbindingsstatus

IP-adres 192.168.2.40
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaard gateway 192.168.2.254
DHCP-server 192.168.2.254
DNS-server 192.168.2.254
Lease verkregen 1 Dagen, 0 Uur, 0 Minuten
Lease verloopt 0 Dagen, 23 Uur, 59 Minuten

[ Voor 49% gewijzigd door Scott81 op 25-01-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Update, internet lijkt het nu te doen via bovenstaande configuratie (kpn router naar netgear via lan > wan). Het enige wat ik wel nog heb ik relatief langzaam internet (90 mbps) ipv de 500mbps die ik via de kpn router meet.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ubiquiti access points herstarten of is dit onzin?
De Netgear nighthawk kan een snelheidstest uitvoeren en die meet 614 download en 936 upload dus hier lijkt het niet aan te liggen

[ Voor 17% gewijzigd door Scott81 op 25-01-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Als je prutte bekabeling hebt zal dat bij Ziggo niet opgevallen zijn. Dus heb je wel Gbit bekabeling op de cruciale plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Lastig te meten maar in principe is alles koperen kabel. Enige wat ik van het weekend eens kan meten is of ik bij de switch (die op zolder staat, dus zo'n 30m van de meterkast) ook nog een goede snelheid heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is inderdaad plek om te kijken. ~90Mbps bij Ethernet is typisch een bekabelingsissue, waardoor je terugvalt op 100MbE ipv 1GbE, min TCP overhead kom je dan uit rond de 93, 94Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
Ik heb nu de glasvezel kabel naar de kpn router aangesloten en vanuit lan 1 op de kpn router naar de wan (internet) poort van de netgear. De netgear geeft aan geen internet te hebben. Doe ik alsnog iets fout?

Als ik via wifi op het kpn netwerk inlog heb ik wel internet

Mijn netgear heeft overigens het vaste ip adres 192.168.1.1. Dit is dus niet in de 192.168.2.x range. Dat is geen probleem?

De Netgear geeft wel het volgende aan bij de status van de internet poort:

Verbindingsstatus

IP-adres 192.168.2.40
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaard gateway 192.168.2.254
DHCP-server 192.168.2.254
DNS-server 192.168.2.254
Lease verkregen 1 Dagen, 0 Uur, 0 Minuten
Lease verloopt 0 Dagen, 23 Uur, 59 Minuten
Die instellingen kloppen wel zo. Wat je aan de LAN zijde als subnet hebt maakt niet uit, zolang de WAN zijde maar internet via KPN geeft.

Kun je eens vanaf een apparaat achter de Netgear in de 192.168.1.x reeks proberen naar internet te gaan? Bijv. pingetje naar google.nl en een naar 1.1.1.1. Als dat lukt dan werkt het in principe naar behoren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt, ping naar google en 1.1.1.1 werkt. Ik heb de kanalen van één accesspoint aangepast en kom nu wel al rond de 350 / 400 mbps downloadsnelheid uit. Een stuk beter dan de 80 / 90.

Buiten hangt een Wifi 6 accesspoint en binnen een ouder type. Ik denk dat ik die een keertje omwissel. Binnen is het iets belangrijker dan buiten. Misschien dat het daarmee nog iets sneller kan maar dit is al niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Scott81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:28:
Bedankt, ik heb de Lan1 van de KPN box nu op de Wan van de Netgear aangesloten. Eens kijken wat het doet
Goed, Ik heb nog wel een aantal apparaten met een vast IP-adres. Ooit had ik hier een UPC-modem (Bridge-modus) en daarachter een airport Extreme met eigen range. Daarna overstap naar glasvezel met weer een router in bridge en airport extreme in eigen range. Door overnames overstap naar KPN. Experiabox er tussen. Dubbele NAT. Nooit problemen gehad. VPN ingesteld met poorten op Experiabox en Airport Extreme. Airport Extreme geeft de geest. Experiabox als nood in gebruik genomen. Alleen de DHCP-range en Wifi-instellingen van de Airport Extreme gebruikt. Daardoor werkt alle apparaten (25+ apparaten in het netwerk) ook met een vast IP-adres nog steeds. De Experiabox (v10) hangt hier al weer een paar jaar er tussen. Ooit de gedachten gehad om de boel nog een keer aan te passen. Het werkt nog steeds en dat is goed voor de WAF-factor in huis.

Zonder problemen tussen de apparaten geswitcht. Het is even wat instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 26-01-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Je hebt nu dus nat over nat wat prima is.
Ik geloof dat iptv daar tegenwoordig ook mee werkt maar dan wel op unicast ipv multicast (wat ik begreep sup optimaal is).

Maar wat is de reden van de netgeaf? Waarom niet alles op dhcp direct achter provider modem?
Als ik hier van provider wissel moeten mn clients ff nieuw ip krijgen via dhcp en klaar. Port mappings heb ik toch niet meer

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1