Topverf zwart mat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 17:44

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb al veel gezocht naar de juiste verf voor een 2-tal klussen. Maar de antwoorden online zijn vooral 'wij van WC-eend'.

Ik wil graag een deur mat zwart schilderen.
De deur is nu wit, dus eerst goede zwart grondverf er op.
En een trap ook mat zwart. Die is nu nog gelakt. Dus schuren en gronden en aflakken.

Ik wil geen verf van de bouwmarkt, maar een goede profi verf.
Welk merk en welk type zijn hiervoor met name geschikt?
Mijn voorkeur gaat uit naar een verf op waterbasis.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/57/8a/a4/578aa4fc06704ebbcceca43f448ef3a4.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik zou nooit een dekkende kleurlak op een trap aanbrengen, er is voor zover ik weet geen bijna geen kleurlak verkrijgbaar die slijtvast genoeg is om op een trap toe te passen. Betonverf misschien, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat je ook probeert, er zal zand op de tredes terechtkomen en dat gaat krassen. Je kunt de houten tredes wel (na blank schuren) beitsen met een heel donkere spiritusbeits (Dark Jacobean of Black o.a. te koop bij deze winkelen daarna een (matte) bootlak er op strijken. Dan valt een kras niet meer op

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-05 15:55
Je kan ook een Sikkens of Sigma acryl verf nemen in de zijdeglans variant en deze dan na uitharding aflakken met een matte blanke meubellak.
B.v Traelyx project meubellak of Skylt, laatste is een 2 componentenlak.
Dat levert waarschijnlijk de gewenste matheid en slijtvastheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Zelf geen ervaring mee, maar misschien Nylo Topcoat?

https://www.bestel-verf.nl/nylo-topcoat-pu-wv-mat/

Volgens de folder waar op die site naar verwezen wordt ook geschikt voor trappen:
https://www.bestel-verf.n...oad/file/283/product/780/

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:35:
Ik zou nooit een dekkende kleurlak op een trap aanbrengen, er is voor zover ik weet geen bijna geen kleurlak verkrijgbaar die slijtvast genoeg is om op een trap toe te passen. Betonverf misschien, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat je ook probeert, er zal zand op de tredes terechtkomen en dat gaat krassen. Je kunt de houten tredes wel (na blank schuren) beitsen met een heel donkere spiritusbeits (Dark Jacobean of Black o.a. te koop bij deze winkelen daarna een (matte) bootlak er op strijken. Dan valt een kras niet meer op
Toch zie ik overal in het land trappen die mooi wit of crème gelakt zijn. Is dat speciale trappenverf? Of denk je dat die ook allemaal flinke krassen krijgen op den duur? (ik heb zelf nog nooit een geverfde trap gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TweakHm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:47:
Je kan ook een Sikkens of Sigma acryl verf nemen in de zijdeglans variant en deze dan na uitharding aflakken met een matte blanke meubellak.
Wat is de reden dat je beter een zijdeglans kunt nemen in plaats van meteen een matte lak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
De meeste matte lakken zijn niet zo “hard” en stootvast als zijdeglans of hoogglans lakken.
Hoogglans is in het algemeen het meest stootvast en duurzaam, aflakken met matte lak ging bij mij echter niet altijd lekker.
Met zijdeglans geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
Zorg wel voor antislip profielen op de traptredes, anders is de geschilderde trap meer een glijbaan en is het wachten op een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TweakHm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:41:
Zorg wel voor antislip profielen op de traptredes, anders is de geschilderde trap meer een glijbaan en is het wachten op een ongeluk.
In de huidige trap zitten die ook niet. Komt dat door de lak die daar gebruikt is dat we toch niet uitglijden?

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 25-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
Waarschijnlijk wel, trap voelt dan waarschijnlijk beetje ruw aan.
Of jullie lopen niet op sokken de trap op ;)

Werd ook wel eens heel fijn (zilver)zand door de verf gemengd voor trappen als antislip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Wat is er mis met zoiets dan?

https://www.onlineverf.nl...-nova-traplak-soft-satin/

3seconden Google werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23:43

Zenix

BOE!

Werkt perfect. Ik heb er goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als de treden aan de bovenkant wel te glad zijn/worden dan kun je ze altijd nog in de Warnex zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Het is heel simpel. Als je professionele verf wilt ga je naar een "echte" verfwinkel. Een waar ook schilders komen om verf te halen. Daar betaal je natuurlijk ook een bijbehorende prijs voor maar dat is het in mijn ogen ook wel waard (persoonlijke ervaring). Mocht er dan iets zijn doen ze ook niet moeilijk over garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rzaan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Toch zie ik overal in het land trappen die mooi wit of crème gelakt zijn. Is dat speciale trappenverf? Of denk je dat die ook allemaal flinke krassen krijgen op den duur? (ik heb zelf nog nooit een geverfde trap gehad)
Die worden iedere paar jaar weer opnieuw geverfd.

Een keer met steentje onder de schoen de trap op en je hebt meteen diepe krassen.

Als je binnen nooit schoenen aan hebt houdt het veel langer.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 26-01-2024 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
jongetje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:09:
Het is heel simpel. Als je professionele verf wilt ga je naar een "echte" verfwinkel. Een waar ook schilders komen om verf te halen. Daar betaal je natuurlijk ook een bijbehorende prijs voor maar dat is het in mijn ogen ook wel waard (persoonlijke ervaring). Mocht er dan iets zijn doen ze ook niet moeilijk over garantie.
Wel fijn als je dan ook laat weten welke je bedoeld...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:51
Wat een onzin dat je de trap niet kan schilderen. Dat kan prima met de genoemde Sigma s2u nova traplak. Natuurlijk slijt het wel.

Ik zou zelf de trap gewoon aflakken met normale s2u nova zijdeglans en vervolgens een 2k trappenlak met antislip erop aanbrengen. 2 componenten lak is veel slijtvaster dan de 1 componentenlak van sigma (of welke fabrikant dan ook).

Als je perse een matte lak wil (bijvoorbeeld Sigma s2u nova matt) dan zeker de 2K trappenlak eroverheen doen, matte verf slijt het hardst.

[ Voor 17% gewijzigd door IceM op 26-01-2024 07:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

TweakHm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:47:
Precies… dat is de oplossing voor een trap, 1 of 2 lagen transparante lak als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:09
Is het een idee om de trap helemaal kaal te schuren, en dan in plaats van lak een diep intrekkende beits te gebruiken? Zodat er niet alleen een laagje (verf) op het hout ligt, maar de beits meer in het hout zit?
Lijkt me met deze belasting niet gek.

Lijkt ook op je voorbeeld foto gedaan. Je ziet nl duidelijk de houtnerf nog, en dat is een eigenschap van beits, niet van lak.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
hfolkers schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:44:
[...]

Wel fijn als je dan ook laat weten welke je bedoeld...
Hier in Den Haag bijvoorbeeld Bierens, maar als je in Maastricht woont heb je weinig aan dat advies...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
caspervc schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:55:
Is het een idee om de trap helemaal kaal te schuren, en dan in plaats van lak een diep intrekkende beits te gebruiken? Zodat er niet alleen een laagje (verf) op het hout ligt, maar de beits meer in het hout zit?
Lijkt me met deze belasting niet gek.

Lijkt ook op je voorbeeld foto gedaan. Je ziet nl duidelijk de houtnerf nog, en dat is een eigenschap van beits, niet van lak.
Exact wat ik een paar posts geleden ook al adviseerde.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

IceM schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:44:
Wat een onzin dat je de trap niet kan schilderen. Dat kan prima met de genoemde Sigma s2u nova traplak. Natuurlijk slijt het wel.

Ik zou zelf de trap gewoon aflakken met normale s2u nova zijdeglans en vervolgens een 2k trappenlak met antislip erop aanbrengen. 2 componenten lak is veel slijtvaster dan de 1 componentenlak van sigma (of welke fabrikant dan ook).
Nooit een 2k lak over een jonge 1 k verf gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb hier Sikkens Rubbol BL Resisto Mat op mijn donkergrijze deur zitten
en Flexa Pure muurverf extra mat op de muur en de twee hebben exact dezelfde kleur en matheid.

Voor mijn trap heb ik een paar jaar geleden op advies van de verfwinkel een speciale traplak over de kleur heen gedaan. Die is slijtvast en stroef, zodat je niet gelijk met je sokken van de trap glijd. Die ik heb is zijdeglans, maar wellicht tegenwoordig wel in mat te krijgen. Dacht dat ik nog wat had staan, maar kan het blik niet vinden voor het merk.

Allen bij een verfwinkel gehaald en niet bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Vanuit de (houten) boten wereld ben ik verslaafd geraakt aan 2 compontenten polyurethaan lakken. En ja, die bestaan tegenwoordig ook op waterbasis, die heb ik in de badkamer gebruikt als coating. Qua slijtage etc onovertroffen.
Als de trap al in een grondlaag staat, is dat wel irritant, dat gaat zoals gezegd niet zomaar over elkaar heen. De grondlaag er weer af schuren is weer een werkje maar er bestaan ook schakellagen die je kan toepassen tussen een bestaande 1c en de nieuwe 2c lak in.

Ik had gepoogd mijn trap vanwege deze reden ongegrond laten aanrukken. Toen de trappenboer het ding stond te monteren, bleek ie toch gegrond te zijn met zo'n waterbasislakje. "Ja krijg je je gratis" maar daar had ik nou net niks aan...

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 26-01-2024 10:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kezand
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 11:34
Als eens naar Farrow & Ball gekeken? Deze staan bekend om hun top verf.

https://www.farrow-ball.com/eu/paint/black-paint-colours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001

mjl

Ugh

Gewoon trapverf uit de bouwmarkt van een fatsoenlijk merk, hier 7016 (ok net niet zwart) en doordat het trapverf is (extra stroef) ook extra mat.

[ Voor 7% gewijzigd door mjl op 26-01-2024 12:03 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:10

inhico

pw

Laat ik ook maar een n=1 ervaring toevoegen: hier ervaring met Sigma S2U matte verf (zeer donkergrijs) op een houten trap (met als ondergrond oude verflaag). Die blijkt zeer slijtvast (als in paar jaar geen onderhoud nodig). Zelfde verf gebruikt voor een bureaublad (met als ondergrond watergedragen oude verflaag) en daar wel wat kwetsbaar, vooral op hoeken.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:23
Sigma ral (zwart) s2u nova mat met dit als eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKIJoPmiF0s2m7AbjdDDlRaPXUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEnqfBjdVLtUVOBTEAjUnJPQ.jpg?f=fotoalbum_large

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Die had ik al gevonden.
Maar die is niet mat en als ie wel mat is, dan is het 'gewone' verf.
Dat geeft Sigma ook aan.
Ze geven ook aan dat je de s2u traplak alleen moet gebruiken voor de treden, maar niet voor de rest van de trap. Omdat ie dus dan te stroef is.
Dus voor de trapleuning en de deur is dit geen goede verf. Of ik moet alles eerst schilderen met Sigma S2U Nova Matt en daarna alleen de treden een laatste laag Sigma S2U Nova traplak soft satin. Maar geen idee hoe dit eruit gaat zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Rzaan op 26-01-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
digifun schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Nooit een 2k lak over een jonge 1 k verf gebruiken.
Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Die had ik al gevonden.
Maar die is niet mat en als ie wel mat is, dan is het 'gewone' verf.
Dat geeft Sigma ook aan.
Ze geven ook aan dat je de s2u traplak alleen moet gebruiken voor de treden, maar niet voor de rest van de trap. Omdat ie dus dan te stroef is.
Dus voor de trapleuning en de deur is dit geen goede verf. Of ik moet alles eerst schilderen met Sigma S2U Nova Matt en daarna alleen de treden een laatste laag Sigma S2U Nova traplak soft satin. Maar geen idee hoe dit eruit gaat zien.
Lage zijdeglans.... Lijkt mij vrij mat.
Gewoon vragen bij je lokale sigma dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sowieso hechtingsproblemen en een chemische pasta die van je werfwerk overblijft. Er kan wel een tussenlaag tussen maar dat is heel veel werk, dat zie je wel bij oldtimers die in 2 k worden gespoten.,

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist Sigma S2U Nova primer zwart gekocht.
Daarnaast nog Sigma S2U Nova Matt gekocht.

De traplak van Sigma geeft niet echt een mooi uiterlijk. Dat Soft Satin ziet er een beetje gek uit.
Voor de traptreden wellicht prima, maar niet voor trapboom en wangen.
Dus ga nu eerst de deur en de trap schilderen met Matt.
Als de trap te glad blijkt, kan ik nog een potje Sigma S2U Nova Traplak alleen voor de bovenkant van de tredes doen.
Of een anti-slip product van een ander merk. Of anti-slip strook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wat je ook nog na het schilderen kunt doen is een klassieke traploper met roeden aanbrengen.
Kan heel mooi / apart worden, zoals onderstaand voorbeeld van Traploper Den Haag laat zien (nee, ik heb geen aandelen).
Voordelen: Geen slijtage van de verf en traplopen maakt iets minder geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVublQfKC8inePW7rLFlXIH84sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNpxdINTepHtQhzaX3rlyDYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:20:
Wat je ook nog na het schilderen kunt doen is een klassieke traploper met roeden aanbrengen.
Kan zeker mooi zijn, maar het is een open trap.
Het is overigens de trap van 1ste etage naar de zolder. (slechts ter info; heeft niks met traploper te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mjl schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:
Gewoon trapverf uit de bouwmarkt van een fatsoenlijk merk, hier 7016 (ok net niet zwart) en doordat het trapverf is (extra stroef) ook extra mat.
Dank voor de info, maar ik heb het niet zo op verf van de bouwmarkt. Werkt minder fijn, waardoor je later vaak meer werk hebt om het mooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
digifun schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Sowieso hechtingsproblemen en een chemische pasta die van je werfwerk overblijft. Er kan wel een tussenlaag tussen maar dat is heel veel werk, dat zie je wel bij oldtimers die in 2 k worden gespoten.,
Weer veel geleerd in dit topic, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:09:
Maar verfwinkels hebben een breed assortiment. Dus daarom zocht ik vooral naar een merk verf.
Sommige winkels raden aan wat zij hebben (logisch) en wellicht waar ze het meeste marge op maken. Dus vandaar dat ik hier om een merk kwam vragen. Ik koop sowieso altijd profi verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001

mjl

Ugh

Rzaan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Dank voor de info, maar ik heb het niet zo op verf van de bouwmarkt. Werkt minder fijn, waardoor je later vaak meer werk hebt om het mooi te krijgen.
Ook in de bouwmarkt kan je gewoon Sigma krijgen :) kwestie van de juiste bouwmarkt vinden. Maar voor jou favorite merk zal er vast ook traplak variant zijn en misschien is die ook extra mat (en sterk) zoals de wat meer betaalbare optie.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mackd636
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-02 23:08
Hierbij mijn persoonlijke ervaring (dus niks moet):

1. Ik koop enkel Sigma of Sikkens producten, gewoon goede ervaring mee. Bouwmarkt verf heb ik niets mee en vind ik voor serieuze klussen echt niks.
2. Ik koop zelf altijd Anza vachtrollers en Goudhaan kwasten, vind ik prettig.
3. Voor de traplak heb ik gebruik gemaakt van Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin. Weliswaar in het wit, maar ik moet zeggen dat dit uiterst goede lak is.

De trap:
- Was al voorgegrond uit de bouw, maar zag eruit alsof er oorlog was geweest.
- Heb ik schoongemaakt, ontvet en licht op geschuurd.
- Heb ik daarna in totaal 4x gelakt met deze trapverf.

Tot nu toe bijna 3 jaar later heb ik vrijwel geen slijtage. Ik moet daarbij wel opmerken dat we niet met schoenen lopen door het huis en dus ook niet op de trap. Zal vast schelen.

Wat ik erg prettig vind van deze trapverf is dat er antislip in zit. Dat voelt in het begin wat gek, maar je raakt er aan gewend en dat slijt ook uiteindelijk wel wat weg.

Er was een keer een druppel koffie gevallen. Ik heb het express een aantal weken laten liggen. Kon het er zo vanaf vegen zonder dat ik een kring had. Dat had ik niet verwacht.

Succes.
Pagina: 1