Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11 14:36
Zonneguru's. Ik open een topic omdat ik voor mijn gevoel niet voldoende gehoord / er niet voldoende meegedacht wordt door de installateurs die ik heb benaderd. We hebben een huis gekocht dat we gaan verbouwen. Gaat nagenoeg plat en wordt opnieuw opgebouwd. Deel van bijgebouwen blijft wel staan. Bij de verbouwing gaan we veel zelf doen en gaat dus wel even duren. Ondertussen wil ik op de bijgebouwen vast een aantal panelen plaatsen, naast de panelen die uiteindelijk op het huis komen.

Nu stoei ik wat met hoe ik dit aan zal pakken. Voor nu en richting de toekomst.
Eerst maar een foto om e.e.a. duidelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgO2nj0feIAzvsN_-0alYrv2PdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jsgBmyZGMSJQVd5UnV39VEB.jpg?f=user_large

Foto is noord-zuid georiënteerd dus de daken van de bijgebouwen liggen precies op oost/west.
Het blauwe gedeelte blijft in zijn huidige staat en kan ik dus vast panelen op gaan leggen. Het bestaat uit twee bijgebouwen. Op het eerste dak kan ik tien panelen kwijt in landschapsmodus. 6x west en 4x oost. Op dit stuk heb ik nauwelijks last van schaduwvorming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JCWNuaGUGcMhO1mQYLm0CFDbeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HE2vVKiE80l1iyfBlRz69l7b.png?f=fotoalbum_large

Het stuk op het 2e gebouw wat blijft staan kan ik evt. nog een paneel of 6 à 8 kwijt (3/4x oost, 3/4x west) in portretmodus. Hoe dichter naar het huis hoe meer schaduwvorming.

Het rode gedeelte gaat eerst nog plat en wordt daarna opnieuw opgebouwd. Gestreepte gedeelte is/wordt platdak, het woonhuis krijgt gewoon een schuin pannendak. In eerste instantie zijn de plannen om op het woonhuis aan de zuidkant panelen te leggen, mogelijk later extra op de carport.

Jaarverbruik is vanzelfsprekend nog onbekend, maar we gaan naar full-electric en een EV op korte termijn is ook niet ondenkbaar, dus dat zal een relatief hoog verbruik worden.

Tot zover de situatie. Nu de vragen.

Ik heb een aantal bedrijven benaderd en de situatie uitgelegd / geprobeerd uit te leggen. Geen van allen dacht echt goed mee voor mijn gevoel. 2 dingen die ik wil voorkomen
  • Nu iets kiezen wat me later in de weg zit, of waardoor ik geld "weg gooi"
  • Overkill opstelling met nauwelijks extra rendement
Deze twee 'zorgen' zijn ontstaan doordat alle installateurs offertes aanleverden met micro-omvormers (die meer dan 1,5x zoveel als een paneel kosten), in plaats van te kijken naar string opstellingen. Met als enige reden; "Ja maar, het is efficiënter met micro-omvormers".

Een ander kwam aan met een veel te zware omvormer om alvast voor te sorteren op de panelen die later op het woonhuis komen. Maar dan ben ik volgens mij de 1e 2 jaar geld aan het weggooien omdat die omvormer alleen op piekmomenten zijn threshold zal halen met de 10 panelen.

Aangezien de panelen (woonhuis/bijgebouw) best ver uit elkaar komen te liggen vraag ik me sowieso af of 1 omvormer "the way to go" is.

Nou is dus mijn idee om in eerste instantie 10 panelen op het bijgebouw te leggen, 1 west-string en 1 oost-string aangesloten op een simpele growatt 1-fase omvormer. Dan ben ik voor nog geen €1500,- klaar.

Een hoop tekst. Maar hopelijk kunnen jullie meedenken en heeft er nog iemand nuttige inzichten, vooral ook richting de toekomst. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
ManzokuSan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:36:

Nou is dus mijn idee om in eerste instantie 10 panelen op het bijgebouw te leggen, 1 west-string en 1 oost-string aangesloten op een simpele growatt 1-fase omvormer. Dan ben ik voor nog geen €1500,- klaar.
Dit gewoon doen.

Even door Sunny Design halen voor benodigde vermogen, maar het zal wel rond de 3kW zijn - de lichtste met 2 trackers.

Let wel op: met 4 panelen verwacht je 110-120V string spanning. De Growatts tracken met wat hoger minimum dan de GoodWe G3's. Zonder schaduw niet bijzonder belangrijk, maat ik noem het toch.

Growatt XH kan accu. Dus als je voor Growatt kiest, pak dan die serie voor ongeveer zelfde geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Eens met @Ronald , een 1 fase is een goede optie, en als je meer panelen wenst schaf je nog een 1 fase omvormer aan. Probeer een beetje rond de 4200 Watt uit te komen bij alle twee of drie, dat kan op een 3x25A hoofdaansluiting. Accu voorbereid is geen must (Sessy thuisaccu) maar wel makkelijk.

• ManzokuSan
@Ronald, @RobertV70 dank voor de antwoorden. Ik ga er dan denk ik nog 2 panelen op oost bijleggen op het gebouw er naast. Dan is het 6-6 en is het verschil in opstartspanning minder relevant.

Qua panelen zit ik te kijken naar Jinko Tiger Neo N-Type à €70 stuk.
Met 12 panelen van 420 Wp kom ik dan uit op 5040 Wp en in Sunny Design kom ik uit op een omvormer van 3.6kW. De XH versie kan ik voor ong €525,- scoren.

In totaal ben ik dan excl. bevestigings- en aansluitmateriaal +- €1.400 kwijt. Not bad. :D
Een accu ga ik nu nog niet direct mee aan de slag, maar wellicht interessant om in te toekomst mee te experimenteren.

• ManzokuSan
@Ronald, @RobertV70, Heren. Nog een extra vraag waar ik nog niet bij stil heb gestaan. Om de panelen te monteren zat ik te kijken naar het Esdec Clickfit systeem of raden jullie nog andere merken aan. In mijn geval is het het handigst om de panelen op horizontale rails te monteren, echter moet ik ze dan op de korte kant klemmen. Ik las her en der dat ik dan moet controleren of de panelen daarvoor geschikt zijn, op de datasheets kan ik hier niets over vinden, enig idee waar ik deze info kan vinden?

Ik zit te kijken naar deze panelen:
JKM420N-54HL4-BK

• RobertV70
ManzokuSan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:22:
@Ronald, @RobertV70, Heren. Nog een extra vraag waar ik nog niet bij stil heb gestaan. Om de panelen te monteren zat ik te kijken naar het Esdec Clickfit systeem of raden jullie nog andere merken aan. In mijn geval is het het handigst om de panelen op horizontale rails te monteren, echter moet ik ze dan op de korte kant klemmen. Ik las her en der dat ik dan moet controleren of de panelen daarvoor geschikt zijn, op de datasheets kan ik hier niets over vinden, enig idee waar ik deze info kan vinden?

Ik zit te kijken naar deze panelen:
JKM420N-54HL4-BK
Wij gebruiken Blubase. Ik kan me niet vinden (of ik moet het verkeerd begrijpen) in het feit dat een paneel daarvoor geschikt of ongeschikt zou zijn. Wij werken standaard met REC zonnepanelen, daarbij heb ik nog niet gehoord dat iets niet kan of past in relatie tot de onderconstructie.

• ManzokuSan
RobertV70 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Wij gebruiken Blubase. Ik kan me niet vinden (of ik moet het verkeerd begrijpen) in het feit dat een paneel daarvoor geschikt of ongeschikt zou zijn. Wij werken standaard met REC zonnepanelen, daarbij heb ik nog niet gehoord dat iets niet kan of past in relatie tot de onderconstructie.
Iemand in dit topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1992428) noemde het, en ik ben her en der nog vaker de vraag tegen gekomen. In bovenstaand topic zou het dan gaan om hoe panelen 1 t/m 3 gemonteerd gaan worden. Dus landscape modus met horizontale rails.

• RobertV70
Het komt mij niet bekend voor, ik werk al 3 jaar in de zonne-installaties, ik heb honderden installaties verkocht en laten plaatsen door onze monteurs, het is mij onbekend.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
RobertV70 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:32:
[...]

RobertV70 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:19:
Het komt mij niet bekend voor, ik werk al 3 jaar in de zonne-installaties, ik heb honderden installaties verkocht en laten plaatsen door onze monteurs, het is mij onbekend.
Blubase is wat voorheen Solarstell was. Elk paneel kan daarop.

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 01-02-2024 18:48 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1