Macbook Pro 2012 wifi verbinden problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-04 10:55
Ik heb een Macbook Pro 15" uit mid 2012 die opeens niet meer met de wifi kan verbinden. De beschikbare wifi verbindingen worden wel getoond, ik kan mijn wifi ook selecteren, maar hij geeft dan continue aan dat hij geen verbinding met de wifi kan maken. Mijn PC en mijn 2022 M2 Macbook Pro werken wel allemaal prima op dezelfde wifi.

Wat ik al gedaan heb, maar allen zonder resultaat:
  1. wifi aan en uit zetten
  2. Laptop opnieuw opstarten
  3. wifi netwerk vergeten en weer opnieuw verbinden met password
  4. proberen verbinden met hotspot iPhone (werkt soms wel en soms niet)
  5. diagnostics uitvoeren op wifi
  6. wifi / blutooth module vervangen voor nieuwe
Vooral op het vervangen van de module had ik mijn hoop gevestigd, maar helaas. Ook dit heeft geen oplossing geboden. Is er hier iemand die nog een idee heeft hoe ik de wifi weer werkend kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
Probeer eens een SMC reset:
https://www.iculture.nl/tips/smc-resetten/

Daarna eventueel een PRAM/NVRAM reset:
https://www.iculture.nl/tips/nvram-pram-resetten/#resetten

Vaak lost dat dit soort problemen op.

[ Voor 22% gewijzigd door BernardV op 25-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet toevallig een draadloos netwerk met WPA3 actief? Dat vereist namelijk een laptop van maximaal een jaar of 2-3 oud.

KPN heeft dit in het verleden wel eens plots aangezet met een update op hun KPN Box 12.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
Nee, de laptop heeft het tot vorige week ook prima gedaan op dezelfde wifi.

Ik zal morgen die SMC, PRAM/NVRAM resets gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 20:46
hvm78 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:19:
Nee, de laptop heeft het tot vorige week ook prima gedaan op dezelfde wifi.
Dat sluit de mogelijkheid in de vorige post niet uit, jij hoeft niet mee te hebben gekregen dat je Wifi accesspoint een update heeft gekregen sinds vorige week. Maar dan zou de laptop wel met een iPhone hotspot moeten kunnen verbinden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02 12:29

osx

staat datum en tijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Start eens op in Recovery Mode met CMD+R misschien doet wifi het daar wel en na een herstart heb je kant dat alles weer gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
De SMC reset methode lijkt te hebben gewerkt. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
Helaas ben ik weer terug. Het probleem leek opgelost na het toepassen van alle tips. Maar ik ben er achter gekomen dat het te maken heeft met mijn Ziggo Smart Wifi pods. De laptop in kwestie wordt voornamelijk bij mij op zolder gebruikt, waar mijn zoons kamer is en waar ook een Smart wifi pod geplaatst is. Het probleem met verbinden speelt zich dan ook op zolder af, maar zodra ik beneden ben dan verbind de laptop prima. Beneden maakt hij dan verbinding met de hoofdrouter (zwarte box)

In de wifi app van Ziggo kan ik geen instellingen vinden voor de pods. Deze optimaliseert mijn wifi automatisch. Ik heb volgens mij geen invloed op Hertzen en kanalen oid. Is er hier iemand die weet waar dit nu aan kan liggen, en hoe ik dit kan verhelpen?

Mijn eigen M1 Macbook Pro heeft dus nergens last van en verbind overal in huis prima.

Dit zijn de apparaten die ik in huis heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6PT5qN8DMLus7RW-HIL9QZ8zVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kk8pBzPJsRgt2OfYwxMqYQmk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QgzrRf78P_FwAD1VAhe3_YslCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wwzuyoArk3A9SwJmeKFKzyXC.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door hvm78 op 11-02-2024 23:11 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 20:46
Er staat hier dat er een SmartWifi app is, ik neem aan dat je die hebt geprobeerd? https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/smartwifi

Ik vermoed dat de MacBook niet kan omgaan met het mesh-netwerk dat door deze pods wordt opgezet. Geen idee van de details maar wellicht triggert het een soort beveiliging waarbinnen de MacBook denkt met een nep-accesspoint te maken te hebben, of het herkent de pods gewoon niet. De simpele oplossing is natuurlijk een nieuwe MacBook kopen, maar dat is een kostbare fix.

Biedt Ziggo geen alternatief voor deze pods? Een ander model wat beter te configureren is? Ik las dat ze ook een TP link Deco M4 hebben geleverd? Je zou ook kunnen overwegen om het Ziggo modem puur als modem te gebruiken en hier achter een eigen WiFi router aan te sluiten met access points die je zelf kan configureren. Dan heb je de mogelijkheid om deze zo te kiezen en in te stellen dat je oudere apparatuur er ook goed mee om kan gaan.

De pods zijn WiFi 6 apparaten (https://community.ziggo.n...pecificaties/ba-p/1255119) ik denk dat jouw MacBook daar niet mee kan omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
@Archer_VC10 super dat je met @hvm78 meedenkt hoe dit precies kan en hoe het opgelost kan worden. Natuurlijk ook @BernardV @nelizmastr @osx en @vj_slof niet te vergeten!

De 6 hoekige pods zijn Wifi 5, dus dat moet geen probleem voor deze Macbook zijn.
Het modem is wel weer een Wifi6 modem, dus als deze Macbook daarop werkt is er iets anders aan de hand.

@hvm78 we kunnen altijd even met je mee kijken waarom dit precies nu gebeurt. Want de wifi van je pods hoort gewoon gelijkwaardig te werken als op het modem. Heb je de pod ook opnieuw opgestart door deze even uit het stroom te halen?

Stuur ons een privébericht met je postcode, huisnummer en naam + geboortedatum contracthouder. Voor de volledigheid is het handig om het mac adres van deze Macbook mee te sturen zodat we die gelijk duidelijk hebben.

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvm78
Dank. Ik zal de gevraagde gegevens doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispalm9
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11-2024
Goedenavond, ik heb ook net ziggo en exact hetzelfde probleem. Al meerdere keren contact gehad met klantenservice, frequentie apart verdeeld over 2.4 en 5hz maar helaas werkt het niet. Ben benieuwd of en hoe dit opgelost is. @VodafoneZiggo en @hvm78

• hvm78
Ik heb zelfs een nieuwe wifi module in de Macbook geplaatst, maar ook dit gaf geen soelaas. Ik heb uiteindelijk een modernere laptop voor mijn zoon gekocht. Hij had hem nodig voor zijn opleiding en ik had verder geen geduld om dit opgelost te krijgen met deze laptop.
Pagina: 1