Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:48
De elektriciteit is de afgelopen dagen 2x achter elkaar uitgevallen door storingen in de centrale.
Volgens Liander is het heel goed mogelijk dat dit in de toekomst nog veel vaker gaat gebeuren.

Om mijn apparatuur, en vooral mijn NAS, te beschermen, ben ik op zoek naar een UPS
Aangezien mijn netwerk spullen in de huiskamer staan, zoek ik een UPS die zo stil mogelijk is.
Liefst ook zo zuinig mogelijk.

Ik heb een Synology NAS DS918+ met 3 harde schijven.
Een Asus Router en een Netgear GS 116E
Bij elkaar is het verbruik 69 Watt.
Als er genoeg aansluitpunten zijn wil ik ook de Logitech Hub aansluiten
Als de elektriciteit uitvalt dan verdwijnt namelijk ook meteen de connectie van de Logitech met de Home. (stembesturing)
Hopelijk kan met netjes afsluiten dit dan behouden blijven.

Voorkeur heeft ook Schuko aansluitingen

Budget is rond de € 200,00 á € 250.00 liefst goedkoper
Maar als een product echt beter is, is wat duurder ook geen probleem. Het moet gewoon goed zijn.
Belangrijk is dat er communicatie is tussen UPS en de Synology NAS, zodat deze bij storing netjes afgesloten kan worden, dus een USB aansluiting is noodzakelijk

Ik heb mij, tot nu toe, nooit bezig gehouden met UPS'en, dus volledig nieuw in deze materie.
Afgelopen dagen veel reviews gelezen.
Wat mij opvalt dat er bijna niets staat over geluidsproductie en energieverbruik.
Het enige wat ik ben tegengekomen is een melding dat Cyberpower over het algemeen zuiniger zou zijn dan APC.

Dit alles gezegd hebbende denk ik nu aan de Cyberpower-cp900epfclcd

Hebben jullie nog suggesties?

Beste antwoord (via Bergenfietsen op 26-01-2024 13:06)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Geluidsproductie?
Er zitten geen bewegende delen in een UPS.
Buiten de "klik" bij in en uitschakelen, maakt een UPS geen geluid.

Of je moet een bijzondere constructie hebben met een koelingsfan oid...

Zelf gebruik ik een APC in de vorm van een stekkerblok: apc-back-ups-be650g2
Is direct uit te lezen met mijn Synology en die kan daardoor een clean shutdown doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Geluidsproductie?

Is direct uit te lezen met mijn Synology en die kan daardoor een clean shutdown doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
Die genoemde Cyberpower is prima. Pure sinus heeft die ook. Die kun je dan via USB aansluiten aan de Synology, zodat deze weet wanneer de accu op aan het raken is.

Wel gaat zo'n UPS "piepjes" geven als de netvoeding weg is en moet je dus even op de "Silence Alarm" knop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 19:59
Ik gebruik deze:
uitvoering: APC BX1600MI-GR

Staat op 1,5m afstand van mijn werkplek en hoor ik niets. En ik heb een hele stille werkplek. Er is een 3 node proxmox cluster op aangesloten, oftewel 3 pc's (met noctua fans, en dus ook helemaal stil) . Daar kan hij ongeveer 20min op draaien. Maar een synology nas veel langer, lijkt me.

Als het stroom eraf gaat, dan beginnen de ventilatoren te blazen. Maar dan piept hij ook luidruchtig.

Deze ups heb ik met USB op één van de nodes aangesloten. Deze node houdt de status bij en sluit de andere nodes, en uiteindelijk ook zichzelf af als de hij te leeg raakt.

Naast de 3 nodes zit er ook een zware switch op die alle WiFi ap's van stroom voorziet via POE. Oh, en een Rpi, maar dat stelt niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Bedankt voor de antwoorden!
GarBaGe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:23:
Geluidsproductie?

Hieruit blijkt dat ik dus echt een noob ben op dit gebied :?

Als de producten die zijn aangegeven allemaal goed zijn, dan ga ik ook naar de prijs kijken.
De APC BE650G2 is meer dan € 100.00 goedkoper
Deze ga ik bestellen

Alleen nu goed uitkijken dat ik de juiste versie neem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Die APC is goedkoper omdat deze de spanning niet corrigeert, hij is stand-by in plaats van line-interactive.
Stand-by is het zuinigst, en dat lijkt mij prima voor jouw doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Om de paar jaar moet je de accu vernieuwen.
Hij geeft zelf aan wanneer.
Een officiële vervangende accu kan nog best duur zijn.
Daarom heb ik zelf laatst de accu vervangen met een minder officiële versie tegen halve prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:23:
Geluidsproductie?

De meeste professionele UPSsen zijn behoorlijk luidruchtig met ventilatoren die continu blazen. Hieronder vallen de meeste UPSsen uit de APC Smart-UPS serie. Deze zijn gemaakt voor serverruimtes waar het toch al lawaaierig is dus dan maakt een extra fan weinig verschil. Ook goedkopere UPSsen van goedkope merken als Trust/Gembird/Sweex hebben bij de 800VA+ modellen vaak een ventilator die permanent aan is en luidruchtig is.

Je zult dus specifiek moeten zoeken naar een stille UPS. Eentje zonder ventilator of eentje waarbij de ventilator alleen aan gaat tijdens het laden en ontladen van de accu. Ik heb hier alleen oudere UPSsen dus ik kan je geen huidig model aanraden. De oude SUA1000i is helemaal stil en heeft geen fan. De SUA1500i heeft wel een fan. Maar dit zijn modellen die je alleen tweedehands kunt kopen en dan moet je er gelijk nieuwe accu's bij kopen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Ik heb inmiddels de APC gekocht en geïnstalleerd
Omdat al mijn netwerkspullen onder mijn TV en achter mijn audio apparatuur staat was het best een kl*te werk om alles goed te krijgen.
Maar alles werkt!
Geen geluid te horen
Connectie met NAS was een fluitje van een cent.

Ik neem aan dat de Power Chute Personal Edition Software het niet doet omdat mijn PC niet aangesloten is op de APC? Of moet ik de APC ook aansluiten op het netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor Powerchute moet hij via USB aan je PC hangen ja, anders heeft de PC geen weet van de UPS.

Aan netwerk kan ook, is dan wel ingewikkelder. Vaak met speciale agents of SNMP.
Pagina: 1