(gratis) Computerprogramma voor monitoring in de klas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo

Ik geef les in het 6de leerjaar en ben op zoek naar een programma/app/... waarmee ik de computeractiviteit van de kinderen kan volgen. Iemand suggesties???

PS De kinderen werken allemaal met een chromebook...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat zegt je systeembeheerder hiervan?

Lijkt me erg riskant als je als leerkracht zelf gaat bepalen dat deze kinderen allemaal via een of andere monitoringtool gevolgd kunnen worden, nog even los van dat het waarschijnlijk privacytechnisch niet eens mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
Is enkel tijdens de les om te zien dat ze bij de opdracht blijven. Hun schermen geprojecteerd krijgen op mijn scherm...
Is in het secundair toch ook zo? Tijdens toetsen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
Oon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:35:
Wat zegt je systeembeheerder hiervan?

Lijkt me erg riskant als je als leerkracht zelf gaat bepalen dat deze kinderen allemaal via een of andere monitoringtool gevolgd kunnen worden, nog even los van dat het waarschijnlijk privacytechnisch niet eens mag.
Is enkel tijdens de les om te zien dat ze bij de opdracht blijven. Hun schermen geprojecteerd krijgen op mijn scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jeake91 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Proctoring is een heel andere situatie, dan heb je het over toetsen/examens en kun je wel verantwoorden dat er op afstand meegekeken moet kunnen worden.

Verder gebeurt het altijd met medewerking/met goedkeuring/georganiseerd door de IT-afdeling van school en/of een derde partij die dit netjes en veilig regelt. Het lijkt me niet de bedoeling dat een leerkracht hier zelf een oplossing voor gaat inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 21:38
Het is zeer onverstandig om dit op eigen houtje te doen. Het monitoren van leerlingen is geen sinecure, omdat het onderworpen is aan allerlei voorwaarden. Zie bijvoorbeeld deze themapagina van de Autoriteit Persoonsgegevens: https://www.autoriteitper...derwijs/online-proctoring

Jouw scenario betreft geen monitoring tijdens een toets. Mijn snelle inschatting zou zijn dat het in jouw scenario helemaal niet is toegestaan, omdat het niet noodzakelijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door citomaster op 25-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
Oon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Proctoring is een heel andere situatie, dan heb je het over toetsen/examens en kun je wel verantwoorden dat er op afstand meegekeken moet kunnen worden.

Verder gebeurt het altijd met medewerking/met goedkeuring/georganiseerd door de IT-afdeling van school en/of een derde partij die dit netjes en veilig regelt. Het lijkt me niet de bedoeling dat een leerkracht hier zelf een oplossing voor gaat inzetten.
Dat bedoel ik inderdaad.. sorry voor de onduidelijkheid. Het is dus alleen nodig tijdens de toetsen en bij bepaalde computeropdrachten. Het is in samenspraak met de directie en de IT van de gemeente.

Mijn vraag gaat dus helemaal niet over privacy... ik doe niets op eigen houtje...
Ik wil een voorstel van een goed programma en wij zorgen wel dat alles in orde is.

https://www.vlaanderen.be...ren-via-online-proctoring
Pagina: 1