Gat in natuursteen aanrechtblad vergroten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:39
Vanochtend zou bij ons een Quooker geplaatst worden, maar bij het verwijderen van de oude kraan bleek dat het gat in ins natuurstenen aanrechtblad 32 mm zijn en dat is te klein.

Ik moet hem nu naar 35 mm gaan brengen, maar hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon een houten malletje maken en dan er met een 35mm diamantboor op de boormachine doorheen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:32
Het verschil tussen 32 en 35mm is natuurlijk maar 3mm en dat lijkt mij lastig opboren, vooral om te beginnen. Ik zou zeker even een mal maken voor de geleiding en die heel goed vastzetten, zodat het niet verschuift :).
Misschien ook vastplakken op het gladde aanrechtblad met dunne dubbelzijdige tape oid. Als je eenmaal een goed begin hebt dan gaat het wel verwacht ik, wel koelen met water natuurlijk.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:07

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zat te denken aan een conische frees. Wellicht kun je het eerste stuk tot 35mm boren en vervolgens met een mal o.i.d. de rest vergroten.

Edit: of één die maximaal tot 35mm gaat: https://www.tegelzetshop.nl/rubi-diamant-boorfrees-2-35-mm

[ Voor 50% gewijzigd door timovd op 25-01-2024 12:52 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou een diamant wax boor 12mm(die op een flex past) gebruiken om hem daarmee te vergroten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Erm... Wat is een wax boor?

En is het trouwens safe om zoiets zelf te doen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
timovd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:50:
Ik zat te denken aan een conische frees. Wellicht kun je het eerste stuk tot 35mm boren en vervolgens met een mal o.i.d. de rest vergroten.

Edit: of één die maximaal tot 35mm gaat: https://www.tegelzetshop.nl/rubi-diamant-boorfrees-2-35-mm
Ik denk ook dat dit de beste kans van slagen heeft. Een normale boor gaat sowieso happen in het bestaande gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12

MJV

3mm totaal diameter betekent 1.5mm rondom toch? Ik zou een fijne ronde vijl (rattenstaart) ook nog wel een kans geven. Er vanuit gaande dat het gat uiteindelijk niet in het zicht zit, want perfect rond krijg je het niet daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die had ik inderdaad ook gezien en ik heb inmiddels ook waxboren gevonden, maar daarmee zal ik echt in het rond moeten gaan om het gat te ruimen.

Maar waarom moet dit op een flex? Ik heb niet heel veel ruimte om die naast de rand van de vensterbank kwijt te kunnen. Kan het niet met een boormachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:14:
Die had ik inderdaad ook gezien en ik heb inmiddels ook waxboren gevonden, maar daarmee zal ik echt in het rond moeten gaan om het gat te ruimen.

Maar waarom moet dit op een flex? Ik heb niet heel veel ruimte om die naast de rand van de vensterbank kwijt te kunnen. Kan het niet met een boormachine?
Een boormachine maakt veel te weinig toeren voor dit soort gereedschap om een beetje effectief te werken. Kan je een haakse slijper kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Een boormachine maakt veel te weinig toeren voor dit soort gereedschap om een beetje effectief te werken. Kan je een haakse slijper kwijt?
Weet ik niet, zou ik moeten kijken. En ik moet ook kijken of ik met zo'n conische boorfrees diep genoeg kan komen om het hele blad te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Weet ik niet, zou ik moeten kijken. En ik moet ook kijken of ik met zo'n conische boorfrees diep genoeg kan komen om het hele blad te doen.
Een (klop)boormachine op netspanning haalt vaak ook nog wel voldoende toeren op zijn hoogste stand (vergeet niet de klopfunctie uit te zetten voordat je begint ;) ). Met een adapterstukje voor boormachines heb je wel voldoende lengte vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:04
Ik zou ook een m14 diamantboor kopen (voor op de haakse slijptol). Als je bang bent om uit te schieten een houten malletje maken. beetje water bij de hand om de boor regelmatig koelen (watergekoelde boren geven zo'n rotzooi). Kost je wel 30-50 euro voor een degelijke boor.

De conische boor vond ik ook nog wel een leuke oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 25-01-2024 13:23 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 23:38
MJV schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:14:
3mm totaal diameter betekent 1.5mm rondom toch? Ik zou een fijne ronde vijl (rattenstaart) ook nog wel een kans geven. Er vanuit gaande dat het gat uiteindelijk niet in het zicht zit, want perfect rond krijg je het niet daarmee.
Het is natuursteen hè, over het algemeen werkt metaal op steen niet zo goed.
Daarvoor zijn diamant vijlen te koop, iets als deze.
Daarmee kun je natuursteen bijwerken, wel water gebruiken en niet te hard duwen, de diamantcoating zal het werk doen. Ik denk dat je wel wat tijd uit moet trekken om het gat op die manier groter te maken, maar door het met de hand te doen werk je nauwkeuriger en je verminderd het risico op breuk (wat met een diamant gatenzaag in dit geval nogal groot is).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Het is natuursteen hè, over het algemeen werkt metaal op steen niet zo goed.
Daarvoor zijn diamant vijlen te koop, iets als deze.
Daarmee kun je natuursteen bijwerken, wel water gebruiken en niet te hard duwen, de diamantcoating zal het werk doen. Ik denk dat je wel wat tijd uit moet trekken om het gat op die manier groter te maken, maar door het met de hand te doen werk je nauwkeuriger en je verminderd het risico op breuk (wat met een diamant gatenzaag in dit geval nogal groot is).
@Aziraphale Dan zou ik wel even een mal van de juist grootte maken die je centreert boven en onder het gat. Dan heb je een mooie leidraad voor exact de juiste grootte.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die mal is geen probleem, dat wou ik sowieso al gaan doen. En zo'n Pferd diamantvijl is wel gruwelijk prijzig, maar als ik zo'n waxboor of watergekoelde boor op mijn boormachine zet, duurt het dan niet gewoon wat langer met zo'n boor waarmee je kunt ruimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:46:
Die mal is geen probleem, dat wou ik sowieso al gaan doen. En zo'n Pferd diamantvijl is wel gruwelijk prijzig, maar als ik zo'n waxboor of watergekoelde boor op mijn boormachine zet, duurt het dan niet gewoon wat langer met zo'n boor waarmee je kunt ruimen?
Zo'n Pferd diamantvijl kost gewoon wat ie kost. Maar na deze klus kun je 'm ook voor andere dingen gebruiken.
Een waxboor of watergekoelde boor moet je ook kopen (en sommige zijn ook aardig aan de prijs) en nadien kun je zo'n ding niet voor andere klussen gebruiken. Of je moet toevallig ergens anders in huis ook nog een gat van 35mm door tegels of steen willen boren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je zal material moeten wegschuren met diamant. Gatenzaag is beetje lastig als er al een groot gat in zit. Wat je ook zou kunnen proberen is decoupeerzaag met diamantzaagje.

Heb alleen geen idee hoe goed dat werkt in de praktijk.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:28
Wat ik zou doen is:

https://www.toolstation.nl/rubi-diamantboor-nat/p12612
(kijk het filmpje)

Mal zelf maken van hout (gat in een stuk hout), en met een plantengieter water erop gieten door een 2e persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Yaksa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Zo'n Pferd diamantvijl kost gewoon wat ie kost. Maar na deze klus kun je 'm ook voor andere dingen gebruiken.
Een waxboor of watergekoelde boor moet je ook kopen (en sommige zijn ook aardig aan de prijs) en nadien kun je zo'n ding niet voor andere klussen gebruiken. Of je moet toevallig ergens anders in huis ook nog een gat van 35mm door tegels of steen willen boren.
Met een decoupeerzaag heb ik ook te weinig ruimte en ruim 500 euro voor een vijl is wel erg heftig. Kan een een ander merk diamantvijl ook? En anders wordt het voorzichtig met een boor werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
timovd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:50:

Ik blijf erbij dat dit de beste oplossing is. Het is zelfzoekend, zelf centrerend en zal heel geleidelijk het gat opwerken naar 35 mm. Geen mal nodig, geen risico op happen of uitschieten en je krijgt een mooi perfect rond gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik weet niet of je iets van een dremel hebt, maar dat zou je ook kunnen proberen, ben je wel ff bezig, maar t gaat slechts om 1.5mm rondom.

(en evt alleen op de plekken waar de nieuwe kraan komt)

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 25-01-2024 14:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Ik blijf erbij dat dit de beste oplossing is. Het is zelfzoekend, zelf centrerend en zal heel geleidelijk het gat opwerken naar 35 mm. Geen mal nodig, geen risico op happen of uitschieten en je krijgt een mooi perfect rond gat.
Ben ik met je eens, hoor. En dan met mijn haakse slijpertje als het past en anders een opzetstuk voor de boormachine (wat eigenlijk wel mijn voorkeur heeft).
mrc4nl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:24:
ik weet niet of je iets van een dremel hebt, maar dat zou je ook kunnen proberen, ben je wel ff bezig, maar t gaat slechts om 1.5mm rondom.

(en evt alleen op de plekken waar de nieuwe kraan komt)
Heb ik (Proxxon) en die gaat wel heel hard. Ik zou dan alleen moeten kijken of er iets met diamant voor is.

[ Voor 29% gewijzigd door Aziraphale op 25-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:17:
[...]Met een decoupeerzaag heb ik ook te weinig ruimte en ruim 500 euro voor een vijl is wel erg heftig. Kan een een ander merk diamantvijl ook? En anders wordt het voorzichtig met een boor werken.
Ja, die is wel erg duur. Maar er zijn ook goedkope tegelvijlen (zoals deze). Of ze net zoveel en zosnel materiaal wegnemen als die van Pferd durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ben ik met je eens, hoor. En dan met mijn haakse slijpertje als het past en anders een opzetstuk voor de boormachine (wat eigenlijk wel mijn voorkeur heeft).

[...]

Heb ik (Proxxon) en die gaat wel heel hard. Ik zou dan alleen moeten kijken of er iets met diamant voor is.
Het gelinkte product kan niet op de boormachine voor zover ik weet, maar met de stofkap er af, heb je echt niet veel ruimte nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
timovd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Het gelinkte product kan niet op de boormachine voor zover ik weet, maar met de stofkap er af, heb je echt niet veel ruimte nodig.
Daar bestaan gewoon adapterstukjes voor (https://www.toolstation.nl/mexco-m14-hex-adapter/p24580)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

EricTC schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:14:
Wat ik zou doen is:

(kijk het filmpje)

Mal zelf maken van hout (gat in een stuk hout), en met een plantengieter water erop gieten door een 2e persoon.
@Aziraphale dit is gewoon de perfecte optie. Duurt wel even, goed de tijd nemen en tussendoor flink veel nat houden en af laten koelen want die boren mogen echt niet (te) heet worden, dan gaan ze vervormen.
Maar als je voor twee tientjes en een half uurtje rustig boren klaar bent dan is dit gewoon de beste keuze. Die kun je heel goed in een mal zetten, moet je alleen misschien aan de onderkant van de mal een kleine uitsparing maken omdat de boorrand iets breder is dan de rest van de boor, en je wil in dit geval juist de rest van de boor in je mal houden.

Ik weet niet of je een 3D printer hebt maar dat zou helemaal ideaal zijn voor een mal, kun je makkelijk wat richeltjes in maken zodat je niet te veel wrijving hebt en een kanaal om water door te spoelen voor het begin.

Die diamantboren zijn in ieder geval erg fijn, die gaan door alles van natuursteen tot hele harde keramische tegels alsof het boter is zolang je niet te veel druk zet, je boor niet op de hoogste snelheid zet, en lekker rustig met een beetje druk (maar echt absoluut niet je volle gewicht) erop houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:13
Waarom zou je niet een bedrijf inhuren om dit voor je te doen? Mijn ervaring met gaten in betonboren is dat de prijs vaak ontzettend meevalt. Ik weet dat beton geen natuurstenen werkblad is, maar je kunt het altijd voorleggen.

De prijs voor een nieuw werkblad als het mis gaat is natuurlijk niet mis.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 23:02
Contact opnemen met een grafstenen bedrijf, ben wel bang dat het een aardig natte kliederboel wordt als ze gaan opboren (als het al mogelijk is) Mocht je het zelf gaan doen weet dan op voorhand dat je dit heel langzaam door de machine moet laten doen en zelf geen kracht uitoefent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mocht opboren niet kunnen/lukken dan zou je een heel nieuw gat kunnen (laten) boren en de oude opvullen met een (best prijzig) zeeppompje: https://www.quooker.nl/no...ser-nordiczeeppomp-1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dank, allen, voor het advies! Ik kan hier wat mee en ga er mee aan de slag. :) Het meest ideale lijkt me de conische freesboor of de oplossing die @EricTC noemt, waarbij ik ergens denk dat ik met de conische freesboor minder kans op beschadigingen ga hebben. Als ik daarmee rustig en met voldoende water boor zou dat (lijkt me) goed moeten gaan. Ik denk dan aan iets als deze: https://www.tegelzetshop....fEuND89vuHSAaAnWXEALw_wcB

@Nielson Die heb ik al voor het andere gat. Er zitten namelijk 2 van 32 mm in...

Edit: Zou dit ook wat zijn: https://www.amazon.nl/DT-...s+35mm%2Caps%2C103&sr=8-4

Of is een conische van een echt merk beter? Ik ga hem maar 1 keer gebruiken, maar wil wel dat het goed gaat.

[ Voor 79% gewijzigd door Aziraphale op 25-01-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:59
Suggestie welke ik tegenkwam met googlen: https://www.steenhouwerij...-keukenblad-aanrechtblad/

Je hebt vaak ook zat mensen in de buurt welke dit kunnen. Bijvoorbeeld een keukenzaak, of een natuursteenzaak. Mogelijk hebben dit tijd voor een tussendoorklusje voor een leuke prijs

[ Voor 37% gewijzigd door Martijn.C.V op 25-01-2024 17:25 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:59
Dit zou misschien ook kunnen, dit heeft een slijpmop. Ik zou het dus echt niet aanraden als je dit voor je werk gaat doen, maar omdat je het maar 1x hoeft te doen i.c.m. dat het niet exact exact hoeft i.c.m. dat je maar 1,5mm overal af wilt halen (want 3mm diameter) zou je het eens een keertje met grove korrel kunnen proberen, duur zijn ze niet (paar euro):

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/12844_0_a76c034451fe25158612abf0c7f579df_4-png.56724

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 25-01-2024 17:32 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die slijpmoppen ken ik wel, maar in dit geval pak ik dan toch liever zo'n diamantfreesje. Ik wil namelijk wel graag dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-07 19:35
En gereedschap waar cilinders mee gehoond worden, van auto's en dergelijke?

Zoiets dus:
https://www.hbm-machines....hoonapparaat-1905-6350-mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik denk niet dat dat hard genoeg is.

@frennek @EricTC @timovd @Yaksa Wat denken jullie van zoiets? Die leek me door de bolle kop wat meer oppervlakte te hebben.

https://amzn.eu/d/ewtSgzG

Of toch beter een bekend merk (Rubi of Carat) van Toolstation oid en dan conische of een 20 mm rechte boorfrees om het te ruimen?

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 25-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale zou ongetwijfeld ook kunnen, maar een conische kun je wellicht nog voor andere projecten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@timovd Dat is natuurlijk ook weer waar. Maar zou je dan ook die Rubi adviseren op de flex (of met een boormachine adapter) of een voor op de boormachine van Amazon? Zoals, bijvoorbeeld, deze: https://amzn.eu/d/aK4AMQJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale dat zal persoonlijke voorkeur zijn. Mijn haakse slijper kan geen toeren regelen, maar mijn boormachines kunnen dat wel. Dan zou ik voor de boormachine gaan. Een haakse slijper is vooral handig als je niet de ruimte in de hoogte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@timovd Dan wordt het de boor, want die is bij mij ook regelbaar en mijn flex is aan/uit. En qua merk? Maakt dat nog verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Aziraphale ik zou de goedkoopste pakken. Als je verwacht deze meerdere keren te gebruiken op korte termijn, kun je het merkspul kopen. Er komt sowieso nog een manchet over het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:32:
@timovd Dan wordt het de boor, want die is bij mij ook regelbaar en mijn flex is aan/uit. En qua merk? Maakt dat nog verschil?
Ja, dat maakt verschil, zeker voor diamant spul.
Bij Ali moet je gewoon geluk hebben dat het diamant blijft zitten.
Die Rubi Diamantfrees 2-35 mm lijkt mij de beste optie, die zal het makkelijkst te hanteren zijn. Moet je wel een verloopstukje halen voor in de boormachine, en je boormachine moet (tenminste) 6000 toeren kunnen halen.
Al met al, gaatje boren lijkt makkelijk, maar is het niet.
Ik zou vooral proberen om rustig te werken, niet te snel te 'boren' en genoeg met water te koelen, een natuurstenen blad kan ook barsten bij plaatselijk te hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Yaksa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Ja, dat maakt verschil, zeker voor diamant spul.
Bij Ali moet je gewoon geluk hebben dat het diamant blijft zitten.
Die Rubi Diamantfrees 2-35 mm lijkt mij de beste optie, die zal het makkelijkst te hanteren zijn. Moet je wel een verloopstukje halen voor in de boormachine, en je boormachine moet (tenminste) 6000 toeren kunnen halen.
Al met al, gaatje boren lijkt makkelijk, maar is het niet.
Ik zou vooral proberen om rustig te werken, niet te snel te 'boren' en genoeg met water te koelen, een natuurstenen blad kan ook barsten bij plaatselijk te hoge temperatuur.
Daarom vind ik het ook best spannend, want als de boel knapt zijn we verder van huis. En ik krijg ook de indruk van wat ik aan specs lees dat je eigenlijk zo'n rechte 'vingerfrees' zou moeten gebruiken voor het ruimen van een gat. Zou dat zijn omdat dat koeler blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 22:05
Wat ik zou doen is:

(kijk het filmpje)

Prima voor dit doeleinde. Een mal kan maar als je goed er voor staat en je machine goed in de hand hebt boor je dit gewoon uit de hand. Eventueel schuin aanzetten in het gat en dan als je overal in het materiaal zit loodrecht doorgaan. Koelen met water zal wellicht niet eens nodig zijn, de meeste soorten natuursteen zijn veel zachter dan keramiek waar deze boren voor bedoeld zijn. Dat zie je gauw genoeg als je aan het boren bent

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Haboeri schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:03:
[...]Koelen met water zal wellicht niet eens nodig zijn, de meeste soorten natuursteen zijn veel zachter dan keramiek waar deze boren voor bedoeld zijn. Dat zie je gauw genoeg als je aan het boren bent
We weten niet welke soort natuursteen TS heeft. Als het graniet (of nog harder, kwartsiet) is dan is dat toch behoorlijk hard. Ikzelf zou altijd koelen. TS heeft nog nooit met diamant hulpstukken gewerkt, kan dus ook niet goed beoordelen wanneer iets goed gaat. Bovendien helpt waterkoeling ook om het slijpsel op het contactoppervlak af te voeren, daarmee voorkomt het ook slijtage van het hulpstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Yaksa Het natuursteek van TS is vooral zwart. Geen idee wat voor spul of het is, het enige wat ik weet is dat het zwart is en aardig duur was. Vandaar dat ik ook geen risico op breuk oid wil nemen, maar het gat netjes en voorzichtig groter wil maken. Wanneer daarvoor een conische freesboor het beste is doe ik dat, maar als voorzichtig ruimen met een rechte, smallere, freesboor of een diamantvijl safer is dan doe ik dat. Het gaat mij om de meest safe oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:28
Aziraphale schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:37:
Ik denk niet dat dat hard genoeg is.

@frennek @EricTC @timovd @Yaksa Wat denken jullie van zoiets? Die leek me door de bolle kop wat meer oppervlakte te hebben.

https://amzn.eu/d/ewtSgzG

Of toch beter een bekend merk (Rubi of Carat) van Toolstation oid en dan conische of een 20 mm rechte boorfrees om het te ruimen?
Meer oppervlakte is niet echt beter want dan ga je je boormachine zwaar belasten en bovendien loop je eerder kans dat de tool vastloopt. Daarom zou ik ook geen conische nemen.
Merk weet ik ook niet. Bij te goedkoop loop je het risico dat het versleten is voordat je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 22:05
Yaksa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:20:
[...]

We weten niet welke soort natuursteen TS heeft. Als het graniet (of nog harder, kwartsiet) is dan is dat toch behoorlijk hard. Ikzelf zou altijd koelen. TS heeft nog nooit met diamant hulpstukken gewerkt, kan dus ook niet goed beoordelen wanneer iets goed gaat. Bovendien helpt waterkoeling ook om het slijpsel op het contactoppervlak af te voeren, daarmee voorkomt het ook slijtage van het hulpstuk.
Daar heb je helemaal gelijk in. Bovendien als TS er niet bedreven in is dan liever uitbesteden aan een tegelzetter bijvoorbeeld, een beschadiging herstellen aan een keukenblad zal zeker meer kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb inmiddels de Rubi conische freesboor besteld met een adapter voor de boormachine. Ga ik het heel rustig en met flink wat water proberen en dan moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
YouTube staat ook vol met filmpjes over het boren van een gat in een natuurstenen aanrechtblad. Daar zou ik ook zeker even kijken om te zien wat bij anderen wel en niet goed werkt.

In verschillende filmpjes zie ik de diamantboor voorbijkomen (niet de conische).

[ Voor 18% gewijzigd door Squawk op 26-01-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Wat ik zou doen is:

(kijk het filmpje)

Ik heb het hiermee in een granieten blad gedaan. Met een beetje beleid goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb de boor binnen, maar zie het onderstaande er op staan en dit staat ook op het papiertje wat erbij zit. Betekent het bovenste icoontje nu dat ik hem zonder water moet gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJo9KYFpu3Leja-3oMpc0b0JhdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXIaJOWaROs2U6XrpyCnyPKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik denk dat dat aangeeft dat water niet persé noodzakelijk is. Ik zou persoonlijk de boel wel een beetje vochtig houden, al was het maar voor het stof.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aziraphale
Even een update: Zojuist heb ik het aangepakt en hij ging met mijn max. 3000 toeren boormachine als een mes door de boter en de Quooker past nu perfect. Dank , allen, voor de hulp!

Pagina: 1