Seagate SRD00F1 dood crc eror data herstel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 08:05
Ha mensen,

Ik heb bovenstaande schijf waar data op staat die hopelijk nog terug te halen is. allerlei methodes geprobeerd met verschillende software (ook windows Pe incl recoverytool) maar geen enkel programma krijgt iets van de schijf hersteld. Wel wordt er veel data gevonden.

Error bij normaal koppelen met pc is Cyclic Redundancy Check Error (CRC Error) wat duidt op ellende.

Laatste optie (mocht ik van jullie geen nieuwe tips krijgen) is professioneel dataherstel (bedrijf). Kennen jullie een goed bedrijf waar wellicht iemand van jullie ervaringen heeft?

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke bedrijven ben je zelf tegengekomen? Vrij recent zijn er 2-3 topics in dit subforum voorbij gekomen waar concrete namen worden genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:00
Dit is een externe USB schijf?
Vaak zijn je mogelijkheden voor dataherstel over een USB verbinding erg beperkt.
Gezien de schijf al "dood" is verklaard, kan je kiezen om de behuizing open te sloten en de (vermoedelijk) SATA disk eruit te halen en direct aan te sluiten.
Dan heb je vaak een stuk meer mogelijkheden met dataherstel

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
br00ky schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:39:
Welke bedrijven ben je zelf tegengekomen? Vrij recent zijn er 2-3 topics in dit subforum voorbij gekomen waar concrete namen worden genoemd
Onder meer deze:

https://www.ontrack.com/nl-nl/data-recovery/eindhoven
https://datarecoverynederland.nl/

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
GarBaGe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:00:
Dit is een externe USB schijf?
Vaak zijn je mogelijkheden voor dataherstel over een USB verbinding erg beperkt.
Gezien de schijf al "dood" is verklaard, kan je kiezen om de behuizing open te sloten en de (vermoedelijk) SATA disk eruit te halen en direct aan te sluiten.
Dan heb je vaak een stuk meer mogelijkheden met dataherstel
Ja klopt, het is deze
Het enige is als je de behuizing sloopt, tref je dan een 'normale' 2.5 inch schijf aan met een connector die past in een dock om uit te lezen?

Zou het kunnen dat de print in de behuizing het probleem veroorzaakt...

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Jheroen schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Het enige is als je de behuizing sloopt, tref je dan een 'normale' 2.5 inch schijf aan met een connector die past in een dock om uit te lezen?
Dat kan. Dat is iets om uit te zoeken.
Zou het kunnen dat de print in de behuizing het probleem veroorzaakt...
Dat kan. Als dat stuk van de keten brak is, kan dat problemen geven. Soms helpt het dan dus om te boel open te maken. Ik zou wel van te voren goed uitzoeken of er een SATA aansluiting in de behuizing zit.

Afhankelijk van hoeveel de data je waard is zou ik overigens helemaal niks meer doen. Als het mijn schijf was, en er stonden babyfoto's van mijn kinderen op zonder backup elders zou ik zelf al veel eerder zijn gestopt met reddingsacties en één van de bedrijven die je hierboven een no-cure-no-pay offerte laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
br00ky schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Dat kan. Dat is iets om uit te zoeken.

[...]

Dat kan. Als dat stuk van de keten brak is, kan dat problemen geven. Soms helpt het dan dus om te boel open te maken. Ik zou wel van te voren goed uitzoeken of er een SATA aansluiting in de behuizing zit.

Afhankelijk van hoeveel de data je waard is zou ik overigens helemaal niks meer doen. Als het mijn schijf was, en er stonden babyfoto's van mijn kinderen op zonder backup elders zou ik zelf al veel eerder zijn gestopt met reddingsacties en één van de bedrijven die je hierboven een no-cure-no-pay offerte laten maken.
Het is de schijf van een klant waar inderdaad vele foto's op staan van kinderen van eveneens vele jaren geleden, bedrijf: jijzelf (of iemand anders) ervaring met een van deze?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik niet, maar deze namen worden vaker genoemd en aanbevolen in topics waar schijven kapot zijn en er geen back up is. Er staan verder genoeg recensies online die je kunt raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinZon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 17:29
Een aantal jaar gelden bij Seagate zelf een disk laten recoveren, kosten waren toen bijna 800,- euro, maar klant had al zijn foto's weer terug en was blij.

Voor wat ik begrepen heb, doen ze ook andere merken, maar aangezien jouw schijf ook een Seagate is, is dit wellicht de beste optie:

https://www.seagate.com/nl/nl/products/rescue-data-recovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jheroen schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:23:
Ik heb bovenstaande schijf waar data op staat die hopelijk nog terug te halen is. allerlei methodes geprobeerd met verschillende software (ook windows Pe incl recoverytool) maar geen enkel programma krijgt iets van de schijf hersteld. Wel wordt er veel data gevonden.
Toch nog veel data gevonden?
Als je geen ongewone geluiden hoort van de schijf en deze nog wel (grotendeels?) leesbaar is kan je zeker nog wat met goede software tools proberen.
Zelf gebruik ik altijd GetDataBack.
Met de evaluatie versie kan je losse (foto) bestanden previewen/openen (opslaan) om te controleren of er ook echt nog iets terug te halen valt.

Gebruik dan de deep/4star optie om zo veel mogelijk data terug te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

Eventueel Recuva:
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.

Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Anders inderdaad meer ervaren partij inschakelen.
Met deze data herstelbedrijven waren hier ook wel goede ervaringen op dit forum.
Ook zeker vanwege de redelijke tarieven:

www.ddrecovery.nl
"Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd"

Hardeschijfdokter data recovery Rotterdam Nederland
xx0017xx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:38:
Volgens Data Recovery Nederland (DRN) was printplaat van USB-stick kapot. Was te herstellen voor ca 700 euro (>15 dagen) of ca 2100 euro (binnen 3 dagen.
Daarom stick weer opgehaald in Uden en verder gezocht. Zo kwam ik via een tip terecht bij Hardeschijfdokter.nl in Rotterdam en die heeft deze voor 100 euro !!!! weten te recoveren.
Heb de belangrijkste bestanden reeds via .zip ontvangen en ga binnenkort bij hem langs (met lekkere fles) om restant op te halen.
Allen veel dank voor de hulp en jullie weten nu waar je moet zijn mocht je dit ooit overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 02-07 17:49
STOP!

De Seagate SRD00F1 is bij nazoeken een externe harddisk in een behuizing.

Waarom STOP?
De vraag is wáár je die CRC-error op gemeld krijgt.

1. Een CRC-error wil (zonder nadere info) mogelijk zeggen dat er een communicatiefout is tussen je moederbord en de printplaat van je harddisk. In dat geval is ergens tussen de moederbord-interface connector en de harddisk sprake van een communicatiefout.
In dat geval is de data op de disk zelf intact en zou ik de fout zoeken in de verbinding(en) tussen moederbord en disk (dus dat ding in de harddiskbehuizing).
Als je die fout opspoort en eruit haalt (bv. een slechte USB-verbindingskabel), is alle data daarna gewoon toegankelijk.

2. De tweede mogelijkheid is dat je die CRC-error uitleest op de harddisk zelf (al is dat vaak niet zomaar mogelijk op een externe harddisk, vandaar mijn aanname dat het in jouw geval niet deze mogelijkheid betreft).
Als dit toch de jusite situatie is in jouw geval, is al het hierboven genoemde (recovery, tools etc. wél van toepassing).

Ik meld het maar even, omdat als je zelf in het eerste geval met allerlei tools aan de gang gaat, je mogelijk je intacte data alsnog beschadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
Renault schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:40:
STOP!

De Seagate SRD00F1 is bij nazoeken een externe harddisk in een behuizing.

Waarom STOP?
De vraag is wáár je die CRC-error op gemeld krijgt.

1. Een CRC-error wil (zonder nadere info) mogelijk zeggen dat er een communicatiefout is tussen je moederbord en de printplaat van je harddisk. In dat geval is ergens tussen de moederbord-interface connector en de harddisk sprake van een communicatiefout.
In dat geval is de data op de disk zelf intact en zou ik de fout zoeken in de verbinding(en) tussen moederbord en disk (dus dat ding in de harddiskbehuizing).
Als je die fout opspoort en eruit haalt (bv. een slechte USB-verbindingskabel), is alle data daarna gewoon toegankelijk.

2. De tweede mogelijkheid is dat je die CRC-error uitleest op de harddisk zelf (al is dat vaak niet zomaar mogelijk op een externe harddisk, vandaar mijn aanname dat het in jouw geval niet deze mogelijkheid betreft).
Als dit toch de jusite situatie is in jouw geval, is al het hierboven genoemde (recovery, tools etc. wél van toepassing).

Ik meld het maar even, omdat als je zelf in het eerste geval met allerlei tools aan de gang gaat, je mogelijk je intacte data alsnog beschadigt.
Ik heb één kabeltje, er zit een aparte aansluiting aan de schijfkant dus uitwisselen wil niet zo eenvoudig. De crc error ontstaat vrijwel direct bij het aansluiten van de schijf op een windows pc.
als gevolg hiervan werkt explorer na een seconde of 20 niet meer en moet de pc opnieuw gestart worden.
de behuizing zit geklikt / verlijmd denk ik, is iig niet direct bedoeld om makkelijk open te maken.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 02-07 17:49
Ik had al gepost, maar die reactie zie ik niet meer, dus even overnieuw:

De vraag is waar de fout zit.
Als een ander USB-kabeltje dezelfde foutmelding geeft, is het volgende van belang:

1) als tijdens de foutmelding de harddisk correct wordt herkend in Apparaatbeheer, zit de fout waarschijnlijk ná de printplaat, op de harddisk zelf.
2) als tijdens de foutmelding de harddisk NIET correct wordt herkend in Apparaatbeheer, zit de fout waarschijnlijk in de printplaat op de harddisk.

Als 1) klopt kun je verder waar dit topic was gebleven (datarecovery e.d.), als 2) klopt, kan een printplaatswap helpen, maar dat is géén "plug-and-play". Meer info daarover staat op dit forum, maar ook datarecoverybedrijven kunnen dat voor je doen.

Jammer dat je geen recente full backup van je data hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en aangesloten via een docking station. Bij eerste keer aansluiten laad de schijf nog net de mappen en bestanden, na iets meer tijd bevriest de pc. Je kunt de mappen dan niet meer openen.
Nu dacht ik een zelfde schijf aan te schaffen, hiervan het moederbordje over te zetten naar de schijf die niet meer functioneert en zo te proberen, maakt dat kans?

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroen op 15-04-2024 08:17 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Geef je heel weinig kans dat zoiets zinvol is.
Naast het feit dat het probleem met heel grote waarschijnlijkheid op de "platters" zit want alleen dan krijg je crc errors, heb je exact hetzelfde bord nodig plus dat in elk bord de kalibratie gegevens zitten die voor jouw specifieke disk tijdens de productie gemeten zijn.

Je betste kans is hem naar een disk recovery bedrijf te sturen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36

MsG

Forumzwerver

Soms kan het wel, maar je kan dan beter het huidige printplaatje goed bekijken en exact dat bordje weer bestellen op internet. Daarnaast moet je ook de bios chip oversolderen op het andere bord.

Ik heb dit een keer zelf gedaan en toen is het mij wel gelukt alle data hiermee te redden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Jheroen schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:16:
Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en aangesloten via een docking station. Bij eerste keer aansluiten laad de schijf nog net de mappen en bestanden, na iets meer tijd bevriest de pc. Je kunt de mappen dan niet meer openen.
Nu dacht ik een zelfde schijf aan te schaffen, hiervan het moederbordje over te zetten naar de schijf die niet meer functioneert en zo te proberen, maakt dat kans?
Dat zijn dingen die je probeert als het je eigen data is en het niet enorm waardevol is. Maar je schreef zelf:
Het is de schijf van een klant waar inderdaad vele foto's op staan van kinderen van eveneens vele jaren geleden
...hoe waardevol is dit voor jouw klant? Zou die er, ik noem maar wat, €1000 voor over hebben om de foto's terug te krijgen? Begin met die vraag beantwoord te krijgen, voor je verder ook nog maar iets probeert met die schijf.

Want als ik als klant die data heel waardevol zou vinden en er serieus geld voor over zou hebben, zou ik niet heel blij worden als amateuristisch gepruts (sorry, niet vervelend bedoeld!) de data permanent zou laten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
Ha mensen dank,

Het heeft even stil gelegen met deze schijf, ik ga een van de bedrijven uit deze post benaderen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
MsG schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:55:
Soms kan het wel, maar je kan dan beter het huidige printplaatje goed bekijken en exact dat bordje weer bestellen op internet. Daarnaast moet je ook de bios chip oversolderen op het andere bord.

Ik heb dit een keer zelf gedaan en toen is het mij wel gelukt alle data hiermee te redden.
PCB vervangen is vrijwel altijd vergeefse moeite indien de schijf 'spint'. Bij moderne PCBs moet je bovendien vaak de ROM chip overzetten. Oh sorry, dat had je vermeld.

CRC errors, lees fouten, zeer trage schijf is vrijwel altijd ofwel surface probleem of read heads. Dit probleem kan zich ook voordoen op SSDs, alleen zijn de oorzaken dan natuurlijk niet surface of heads gerelateerd, maar NAND geheugen kan wel degelijk 'degraden'. Vaak is dit soort degradatie van hetzij NAND, hetzij platter surface de start van allerlei vervolg problemen: Bijvoorbeeld de firmware probeert de problemen aan te pakken en de schijf / drive heeft het daarmee zo druk van de schijf andere commando's negeert. Je kunt soms zelfs met gratis tools de schijf (Western Digital met name) de opdracht geven hiermee op te houden.

Als een recovery bedrijf geen optie is, is het beste dat je kunt doen, pogen de schijf te klonen / imagen middels ddrescue or HDDSuperClone. Beiden gratis en Linux tools, en beiden worden aangeboden als downloadbaar image, dat je bijvoorbeeld op een USB stick 'installeert' en gebruikt om de PC te starten. HDDSuperClone biedt de meeste opties, je kunt o.a. met time-outs werken indien de schijf stopt met reageren omdat het te druk bezig is met achtergrond taken.

Als je perse niet met Linux aan de slag wilt, gebruik dan bijvoorbeeld UFS explorer demo versie om een schijf te imagen / clonen. Als het pakket het niet automatisch doet, schakel naar de 'native interface' (SCSI bijvoorbeeld), hiermee voorkom je dat Windows een reeks retries gaat doen als je op een bad sector stuit. Vrijwel alle file recovery tools bieden een disk image optie, maar de en tool is de andere niet en vaker wel dan niet 'leunen' ze op Windows om sectoren te lezen. UFS, en bijvoorbeeld ook DMDE kunnen directer met de hardware communiceren en je kunt ook time-outs instellen (indien schijf niet binnen 2 seconden reageert een reset doen en sectoren overslaan).

DIY (maar professionele data recovery ook) heeft altijd het risico in zich dat de schade erger wordt. Je wilt daarom zo min mogelijk stress uitoefenen op de schijf, daarom bij voorkeur niet scannen met demo versies van file recovery tools als je ook maar het kleinste vermoeden hebt dat het niet om puur logische schade gaat. Het scannen van een schijf en daarna bestand voor bestand redden is belastender voor een schijf dan de disk imagen, helemaal als de tool die je gebruikt moeite doet om slechte plakken in 1e instantie over te slaan.

Diepvries verhalen, de schijf even open-schroeven om te kijken of erger nog, zelfs even te starten in geopende toestand, het zal vast per ongeluk en/of in het verleden gewerkt hebben, mijn advies is toch vooral dit soort tips te negeren. Het risico dat de zaak verergerd is groter dan de kans dat je er iets mee oplost. Hetzelfde geldt voor tips die je aanraden SpinRite of HDD Regenerator -achtige tools te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stanton op 15-04-2024 17:23 ]

Joep

Pagina: 1