Internet zolder desktop pc - geen draad mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidders
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 17:06
Goedemorgen, deze leek heeft een vraag en is op zoek naar advies, kunnen jullie mogelijk helpen?

Vraag: wat is een goede/de beste oplossing om ervoor te zorgen dat ik op zolder optimaal (bedraad) internet krijg? Ik hoor hele wisselende verhalen over powerlines, is dat dan de oplossing? Moet ik een wifi mesh network aan te leggen en een wifi kaartje in m'n pc te duwen? Andere oplossingen?

Situatie: wij hebben een dakkapel laten zetten ivm uitbreiding gezin op onze relatief nieuwe woning uit 2017. Helaas geeft de aannemer aan dat het door de constructie van ons huis niet mogelijk is een internet kabel naar zolder te trekken. Het plan voor de zolder is om van beide kamers een kantoor te maken. Mijn vriendin werkt via haar laptop en heeft afgelopen op zolder gewerkt via een powerline, wat voor haar prima was. Ikzelf werk via m'n desktop, game/download/stream redelijk veel waardoor ik persoonlijk een stuk meer van m'n internet verbinding vraag.

M'n provider momenteel is Odido, maar loop uit m'n contract en zou kunnen overstappen naar een andere/betere provider mocht dat relevant zijn. Heb een kantoor aan huis dus zakelijke overeenkomst is gewenst, mocht dat uitmaken.

Alvast dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Bij een huis uit 2017 zou ik op zijn minst loze leidingen naar de eerste verdieping verwachten? Soms is er meer mogelijk dan je denkt...Bijvoorbeeld een koof voor leidingen of een extra buis die er is voor de wasmachine/wasdroger/ventilatie.

[ Voor 43% gewijzigd door nooberke op 25-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Om te gamen /streamen moet je echt een vaste internet verbinding hebben. Voor kantoor werkzaamheden is wifi prima. Het beste is een mesh (bv TP-Link Deco) netwerk aan te leggen.

Je kan altijd een kabel vanaf beneden dwars door je plafon heeb trekken

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Klinkt alsof de zolder eerst onbenoemde ruimte of opslag was en nu een kamer functie heeft gekregen. Dan is de kans op loze leidingen wat kleiner.

Powerline kan best wel werken, zeker als je aansluiting kan maken in dezelfde groep.

Dus als je zolder op dezelfde groep zit als je slaapkamer er onder waar je de andere kant van de powerline inzet kan het best wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sidders schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:11:

M'n provider momenteel is Odido, maar loop uit m'n contract en zou kunnen overstappen naar een andere/betere provider mocht dat relevant zijn. Heb een kantoor aan huis dus zakelijke overeenkomst is gewenst, mocht dat uitmaken.
Provider in deze is weinig relevant, omdat het alleen gaat om je interne netwerk.
Ik zou zeker kijken wat je kan doen langs bijvoorbeeld verwarmingsbuizen. Zo heb ik netwerk doorgetrokken naar bijna iedere kamer in huis vanuit de woonkamer. Met een gootje is dat nog best netjes weg te werken (zeker omdat het achter het gordijn zit).

Nu zal een aannemer dit zelf niet graag als optie aandragen, omdat kabels langs verwarmingsbuizen niet ideaal is, maar het werkt wel gewoon.
Al zou ik in een huis van 2017 wel wat loze leidingen verwachten, waarmee je op z'n minst op een kamer uit zou moeten komen vanaf waar je verder kan (maar ik ken je huis natuurlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidders
Barrycade schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:19:
Klinkt alsof de zolder eerst onbenoemde ruimte of opslag was en nu een kamer functie heeft gekregen. Dan is de kans op loze leidingen wat kleiner.

Powerline kan best wel werken, zeker als je aansluiting kan maken in dezelfde groep.

Dus als je zolder op dezelfde groep zit als je slaapkamer er onder waar je de andere kant van de powerline inzet kan het best wel werken.
Dit is een beetje de situatie. Tijdens de bouw van het huis hebben we toentertijd aangegeven dat een loze leiding naar zolder niet nodig was omdat onze verwachting was dat we tegen de tijd dat we aan kids wilden beginnen niet meer in dit huis zouden woning. Blijkt dat we er toch nog wonen ;). Aannemer heeft al uitgebreid gekeken en geeft aan dat door de constructie van het huis het niet mogelijk is loze leidingen naar boven door te trekken vanwege redenen, dus zijn op zoek naar alternatieve oplossing.

Mogelijk door het plafond laten boren zoals ik hier gesuggereerd zag worden, ga eens vragen aan de aannemer wat daar in mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidders
nooberke schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:13:
Bij een huis uit 2017 zou ik op zijn minst loze leidingen naar de eerste verdieping verwachten? Soms is er meer mogelijk dan je denkt...Bijvoorbeeld een koof voor leidingen of een extra buis die er is voor de wasmachine/wasdroger/ventilatie.
Hier heeft de aannemer een ochtend aan besteed en blijkbaar is dit vanwege de constructie van het huis niet mogelijk. Hij geeft aan dat hij een enorm gat in de vloer kan boren om een kabel te trekken maar dat de kans groot is dat er leidingen in de vloer zitten die hij niet kan zien en waar hij doorheen kan boren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft het huis geen koof/technisch kanaal die van beneden naar boven loopt voor bijvoorbeeld WTW? Daar past (ok, niet altijd supernetjes, uiteraard niet door de WTW-buizen maar erlangs, als het maar werkt...) vaak prima een kabeltje doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Sidders schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Hij geeft aan dat hij een enorm gat in de vloer kan boren om een kabel te trekken maar dat de kans groot is dat er leidingen in de vloer zitten die hij niet kan zien en waar hij doorheen kan boren..
Je hebt geen enorm gat nodig, max. 1 cm is meer dan voldoende.
Sidders schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Tijdens de bouw van het huis hebben we toentertijd aangegeven dat een loze leiding naar zolder niet nodig was omdat onze verwachting was dat we tegen de tijd dat we aan kids wilden beginnen niet meer in dit huis zouden woning.
Zo is die besparing van max. een paar honderd euro alsnog een dure kostenpost geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Tijd om het iets feitelijker te maken. Kan je uitleggen waarom er geen kabel mogelijk is? Vrijwel alle nieuwbouwhuizen hebben een koof langs de trap, zoals een aantal Tweakers hier aangegeven hebben. Is dat bij jou niet het geval? Wat maakt jouw huis zo bijzonder dat er geen kabel getrokken kan worden?

Mocht er echt geen kabel mogelijk zijn, dan is een mesh oplossing naar mijn mening de beste oplossing. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk ruimte is tussen de mesh unit die bedraad aangesloten zit op de 1e verdieping en de draadloze aangesloten mesh unit op de zolderverdieping. Dan kun je vervolgens een switch aansluiten op de mesh unit op zolder en daarmee je PC aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Sidders schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Hier heeft de aannemer een ochtend aan besteed en blijkbaar is dit vanwege de constructie van het huis niet mogelijk. Hij geeft aan dat hij een enorm gat in de vloer kan boren om een kabel te trekken maar dat de kans groot is dat er leidingen in de vloer zitten die hij niet kan zien en waar hij doorheen kan boren..
Het klinkt eerder alsof de aannemer er geen zin heeft, dan dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:41
Een kabel geeft het minst gedoe maar over wifi kan ook mits je daarvoor de nodige centjes hebt.(Veel meer dan wat een extra loze leiding zou kosten)
Een wifi mesh network zou niet mijn eerste keuze zijn i.v.m. met de latency die er bij komt als je verkeer tussen meerdere nodes hopt, als dat met het bereik/afstand lukt.
Pagina: 1