Radiatorbuizen afdoppen onder vloer, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Ik ben in mijn huis bezig met het verwijderen van een radiator tbv vloerverwarming. Ik heb de radiator verwijderd, maar er steken nog wel twee leidingen uit de vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mwgMzG7qEfsJAByTTgftxymlHg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mmBK9pLoKTDkaqj4YMar8VC.jpg?f=fotoalbum_medium

De bedoeling is dat ik dit onzichtbaar wegwerk. Hoe doe ik dat het makkelijkste? Ik zat te denken om het beton eromheen weg te "graven" met een klopboor, kneldoppen erop, testen of het niet lekt en dan opvullen met cement. Is dit de juiste aanpak of kan het makkelijker of vergeet ik iets belangrijks?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Beste antwoord (via almightyarjen op 27-01-2024 20:49)

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Kun je op de verdeler de leidingen niet loshalen en dan op de verdeler afdoppen? Dan kun je deze gewoon open laten en onder het beton afzagen. Hoef je er verder niet over na te denken.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Kun je op de verdeler de leidingen niet loshalen en dan op de verdeler afdoppen? Dan kun je deze gewoon open laten en onder het beton afzagen. Hoef je er verder niet over na te denken.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

BCC

Doppen in de vloer is vragen om lekkage in de toekomst. Inderdaad bij de bron afdoppen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Prima
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Vanwege legionella is het niet eens toegestaan om afgedopte leidingen waar nog een watervoerende kant aan zit zo af te doppen. Dus los halen bij de verdeler en geheel leeg laten lopen of geheel weghalen zijn je keuzes.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Kijk, maar goed dat ik het even vraag! Ik ga op zoek naar de verdeler. Bedankt!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-10 13:53
Prima schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:10:
Vanwege legionella is het niet eens toegestaan om afgedopte leidingen waar nog een watervoerende kant aan zit zo af te doppen. Dus los halen bij de verdeler en geheel leeg laten lopen of geheel weghalen zijn je keuzes.
Is dat niet enkel bij drinkwatersystemen? Dit gaat om verwarmingsleidingen, daar moet je sowieso niet uit drinken.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Voor het geval je een slok uit je cv circuit neemt??

Niet alle huizen hebben een verdeler. Dan kan je niet anders.

Maar knelkoppelingen horen niet in de vloer. Perskoppelingen of solderen. Weet je wat voor leidingen het zijn ts? En weet je of je een eenpijps cv systeem hebt? In t geval van het laatste zal je ze moeten doorlussen ipv afdoppen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Prima
  • Niet online
Nee dat is niet enkel en alleen voor de drinkwatersystemen,*knip*

[ Voor 47% gewijzigd door twain4me op 25-01-2024 11:44 . Reden: Op de man ]

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Makrolon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Voor het geval je een slok uit je cv circuit neemt??

Niet alle huizen hebben een verdeler. Dan kan je niet anders.

Maar knelkoppelingen horen niet in de vloer. Perskoppelingen of solderen. Weet je wat voor leidingen het zijn ts? En weet je of je een eenpijps cv systeem hebt? In t geval van het laatste zal je ze moeten doorlussen ipv afdoppen.
Goede tip, ik ga onderzoeken wat voor systeem het is!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 25-01-2024 11:46 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Prima schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:56:
Nee dat is niet enkel en alleen voor de drinkwatersystemen *knip* :)
Zou je dan even een bron kunnen citeren? Legionellagevaar is niet relevant voor een gesloten CV systeem lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 25-01-2024 11:46 . Reden: Qoute is geknipt ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Bronnetje?

Ik heb nog nooit uit het gesloten CV leidingen systeem gedronken. TS wil de twee CV-leidingen afdoppen.
Sowieso lijkt dat zwarte water mij niet echt lekker.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Prima
  • Niet online
<<rotonde voor linksinhalende doperwten>

[ Voor 85% gewijzigd door Prima op 26-01-2024 08:13 ]

• Prima
  • Niet online
<<rotonde voor linksinhalende doperwten>

[ Voor 88% gewijzigd door Prima op 26-01-2024 08:14 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
*knip*
Op de man

Ik heb wel eens duidelijkere foto’s gezien, ik kan niet eens zien of het een stalen, koperen of flexibele leiding is. Maar voor ieder systeem heb je afdopmogelijkheden. Neem een stukkie buis mee naar de toolstation en laat je informeren.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 26-01-2024 12:16 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je geen kruipruimte? Anders zou ik op zoek gaan naar punt waar deze leiding van verdeler en/of standleiding afkomt en dan daar afdoppen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:18
Is dit een leiding in de vloer gestort?
Met t stukken in de cement dek vloer?
Dan idd afdoppen ter plekke in de vloer

Zit er een kruipruimte, dan afdoppen bij een aftakking.

Het is een CV systeem daarmee heb je geen last van legionella regels.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
@tweakduke Ik probeer het even opnieuw, want je knipt toch wel de essentie van mijn bericht weg.

@Prima Stelt dat een CV buis niet afgedopt mag worden, behalve bij de verdeler. Dat is dus klinkklare onzin. De buizenstelsel van je CV is een gesloten circuit waar geen drinkwater bij komt. Het verdampt niet, je ademt het dus niet op, krijgt het niet in je longen en er is dus ook geen gevaar voor legionella.

Laten we geen onzin op dit forum verspreiden ;)

• P5ycho
Laten we even ophouden over Prima's reacties en de topicstarter verder helpen. Hij heeft zijn reacties teruggetrokken, dus daarmee moet het klaar zijn nu wat mij betreft.

@almightyarjen Als je een foto plaatst zonder tape erop kunnen we je misschien nog tips geven.
Gezien de roest verwacht ik dikwandig of dunwandig staal. Voor beiden is een persdop te krijgen als je het van deze kant wilt oplossen.

Zoiets:
https://www.warmteservice...kte-eindkap-15/p/40101134

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je kan de leidingen beter van onderaf verwijderen.
Als het dikwandig staal is moet je om draad te snijden of te persen een immens gat hakken.
Hetzelfde geld voor dunwandig staal of je moet met een persring haaks of onder 45 graden kunnen persen.

Please state the nature of the technical emergency

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik ga morgen even de kruipruimte in om te kijken of de leidingen daar uitkomen. Het is een huis uit 2009. Maak morgen dan ook gelijk even een foto van de buizen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of ze lopen door de kruipruimte... of ze liggen in de vloer... het kan allemaal..

anders is er nog een optie om te uit te zoeken waar de leidingen vandaan komen, bv een T stuk elders in het leidingstelsel..
dan zou je ze ook daar kunnen los nemen en afdoppen / Tstuk vervangen voor een bocht / sok

404 Signature not found

• P5ycho
Het huis is gebouwd in 2009? Dan vast in de dekvloer. Het staaft alleen niet met de roest rond de leidingen. Is het wel roest?

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 26-01-2024 19:47 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:34:
Het huis is gebouwd in 2009? Dan vast in de dekvloer. Het staaft alleen niet met de roest rond de leidingen. Is het wel roest?
ja dat kan ik ook niet rijmen eigenlijk...

404 Signature not found

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik ben in de kruipruimte geklommen en daar waren geen leidingen te zien, dus alles zit in de vloer. Als voorbereiding voor de aanleg van de vloerverwarming wordt er maandag een gat gezaagd in de centrale leidingenschacht. Die schacht zit op nog geen 2 meter van de ex-radiator dus als er een aftakking is, dan moet deze zichtbaar zijn zodra de schacht open is (ik heb daar het gereedschap niet voor).

Close up van leiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91RN_pZOWLHO9LRqUwcAICg_5LA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUU4Qf1zxioL8IEvgBFHmXQ3.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat betreft de roest: dit was wel degelijk roest, kwam van boven bij de aansluiting van de radiator, echter zit het ook op de kopse kant van de buis zie ik nu. Neem aan dat dat de afgelopen dagen is ontstaan na het doorzagen.

[ Voor 6% gewijzigd door almightyarjen op 27-01-2024 08:47 ]

• P5ycho
Ah, duidelijk. Waarschijnlijk heb je dit of iets vergelijkbaars in je vloer zitten:
https://www.wildkamp.nl/p...x-16-mm-l-150-mm/15102486
De kans is heel groot dat je flexibele buis in de dekvloer hebt zitten. Mocht je de andere kant niet kunnen vinden (en die kans is reel, waarschijnlijk ligt alles in de dekvloer verwerkt) dan kun je de leiding even uithakken tot achter het stalen stuk en er een eindkap op persen. Mocht je dat zelf willen doen, je kunt een perstang gewoon lenen bij bijvoorbeeld een warmteservice. Neem de koppeling dan even mee, zij kunnen je vertellen welk merk het is en wat er op past.

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou eventueel de dekvloer al wat kunnen uithakken om te kijken of de leidingen inderdaad richting de schacht lijken te lopen...
en kijken of het allemaal staal is of het overgaat op kunststof leiding.. weet je ook waar naar je moet zoeken in de schacht ;)

404 Signature not found

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

P5ycho schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:02:
Ah, duidelijk. Waarschijnlijk heb je dit of iets vergelijkbaars in je vloer zitten:
https://www.wildkamp.nl/p...x-16-mm-l-150-mm/15102486
De kans is heel groot dat je flexibele buis in de dekvloer hebt zitten. Mocht je de andere kant niet kunnen vinden (en die kans is reel, waarschijnlijk ligt alles in de dekvloer verwerkt) dan kun je de leiding even uithakken tot achter het stalen stuk en er een eindkap op persen. Mocht je dat zelf willen doen, je kunt een perstang gewoon lenen bij bijvoorbeeld een warmteservice. Neem de koppeling dan even mee, zij kunnen je vertellen welk merk het is en wat er op past.
Dat is het zeker niet, het is staal.

@almightyarjen Openhakken en wellicht zit er een fitting die je los kan draaien.
Als de leidingen inderdaad naar de koker lopen dan daar afkoppelen/aanpassen voor de vloerverwarming.

• P5ycho
edsandje schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is het zeker niet, het is staal.

@almightyarjen Openhakken en wellicht zit er een fitting die je los kan draaien.
Als de leidingen inderdaad naar de koker lopen dan daar afkoppelen/aanpassen voor de vloerverwarming.
Klik de link en lees het nu nog eens?
Boven de vloer zit staal, in de vloer zit waarschijnlijk meerlagenbuis.
Er zit echt geen los te draaien knelfitting in de vloer, dat mag helemaal niet.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

P5ycho schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Klik de link en lees het nu nog eens?
Boven de vloer zit staal, in de vloer zit waarschijnlijk meerlagenbuis.
Er zit echt geen los te draaien knelfitting in de vloer, dat mag helemaal niet.
Eh de link waar je naar verwijst is koper en geen staal.
Het is stalen buis dus er kan een draadfitting zitten.

• P5ycho
Ik verwacht dat niet in een huis uit 2009. We gaan het zien :)

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik wil op dit moment nog niet die hele vloer gaan uithakken om te zien waar die leiding loopt. Ik wil maandag afwachten, als ik toegang heb tot de centrale leidingenschacht. Aangezien deze dichtbij de afgezaagde radiatorleidingen zit hoop ik dat je kan zien welke leidingen daarheen lopen. I'll keep you posted :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:26
Waarom is dit als beste antwoord geselecteerd terwijl er geen bron/bevestiging van is?

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Bobmeister schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Waarom is dit als beste antwoord geselecteerd terwijl er geen bron/bevestiging van is?
Aangepast. Er zijn meerdere goede antwoorden in dit topic, maar ik mag er maar één selecteren.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Gisteren is de centrale leidingenschacht open gemaakt. Helaas kom ik geen stap verder, ik had gehoopt op een groter gat in de "bodem" van de schacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UipkKh6Ng_ZEtCNIWIfqo7FAg84=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhmti34YyBfztQZP0Z8V6ioH.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je kan zien zat de verwijderde radiator heel dicht erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06Rsn3wjVEEh2EfJSJgXEdwyNFk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zo6j7SqZog4oeZt7sCeEhHWu.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ga volgende week afwachten wat de vloerverwarmingsleverancier hiervan vindt, hij zal dit vaker hebben meegemaakt :)

• P5ycho
Al je CV leiding ligt dus in de dekvloer, zoals gebruikelijk is voor een woning van jouw bouwjaar.
Dit wordt dus een stukje uitkappen rond de pijpjes, dopje erop persen, lektesten en weer opvullen. Zorgen dat de dop zo laag mogelijk ligt, anders komt de vvw-boer hem weer tegen met frezen. Meestal is je dekvloer 50mm of meer, dus dat moet prima lukken.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat frezen sowieso een uitdaging wordt.
Die gasleiding (zonder mantelbuis!) ligt niet zo diep, ik weet niet waar die heen loopt maar die ga je tegenkomen met frezen.
Ook zit er een verbinding in de gasleiding in de koker, als deze volledig wordt afgesloten mag dat niet.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:26:
Ik denk dat frezen sowieso een uitdaging wordt.
Die gasleiding (zonder mantelbuis!) ligt niet zo diep, ik weet niet waar die heen loopt maar die ga je tegenkomen met frezen.
Ook zit er een verbinding in de gasleiding in de koker, als deze volledig wordt afgesloten mag dat niet.
De gasleiding loopt naar een ruimte waar nu de keuken zit, wij gaan daar (weer) garage/berging van maken en daar zal de vloerverwarming niet komen, wel een goed aandachtspunt idd. De leidingenkoker was volledig afgesloten, dat lijkt ook zijn geweest sinds de bouw van het huis (2009).

Ik heb vandaag de vloerverwarming leverancier gesproken wat ik met die leiding moet. Alle radiatoren op de begane grond worden vervangen door de vloerverwarming, dus alle leidingen in de vloer worden loos. Daarom hoeven er geen leidingen afgedopt te worden, dit had ik even niet scherp.

• P5ycho
Duidelijk.

Zorg je nog wel even dat die gasleiding volgens de voorschriften in een mantelbuis geplaatst wordt? Als die koppeling nu om wat voor reden ook lek raakt ga je dat niet merken tot het te laat is.

Pagina: 1