Waardes van verschillende tabbladen in 1 werkmap optellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Af en toe ben ik echt ff helemaal klaar met numbers.......wat een omslachtig en lastig en niet intuïtief programma is het af en toe zeg.......

Mijn probleem:
Ik heb een werkmap met daarin mijn financieel overzicht.
Tablad 1 heet '2024' en bevat een overzicht van alle inkomsten en uitgaves over alle maanden.
Dus kolom A is omschrijving, kolom B is datum incasso, kolom C is januari, kolom D is februari, etc. etc.
Op regel 31 staat het saldo dat overblijft na alle incasso's (dus C31 is het saldo van Januari, D31 is saldo Februari, etc. etc.)

Vervolgens heb ik in dezelfde werkmap voor iedere maand een tabblad toegevoegd.
In deze maand-tabbladen houd ik alle incidentele uitgaves bij met daarin ook een totaal telling van deze uitgaves. Dus in tabblad Januari staat in cel C19 de totaaltelling van alle incidentele uitgaves.

Nou wil ik heel simpel het volgende:
In het Tabblad '2024' wil ik in cel C32 de waarde van cel C19 (van tabblad Januari) afgetrokken hebben van cel C31 van tabblad '2024' (de naam van de werkmap is trouwens 'Financien 2024'

Ik ben al aan het stoeien geweest met "=SUM('Sheet 1' :: 'Table 1' :: B2+'Sheet 2' :: 'Table 1' :: B2)" en verschillende varianten daarop, maar ik krijg het niet werkend.

Waarom kan dit niet net als in Excel, waar je gewoon een '=' teken in een cel zet en vervolgens van tabblad naar tabblad kan gaan en erbij Excel automatisch snapt dat je met waardes van een ander tabblad wil werken.

Ik werk trouwens voornamelijk in Numbers via iCloud, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de beperkende factor zou zijn.
Een ander iets wat misschien zelfs roet in het eten zou kunnen gooien, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen is dat beide cellen waarmee gerekend moet worden, bevatten weer formules om te komen tot de totaaltelling. (dus C31 bevat een SOM formule en C19 ook)

Wie heeft de oplossing voor deze, onderhand behoorlijk frustrerende, uitdaging?

Eric, Signing off !!

Beste antwoord (via Eric H op 25-01-2024 11:09)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT4FiifHthUaOghjCx3fBBmHTeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRbrJ8kVp3m4PKnaMx5pXX52.png?f=user_large

Lijkt gewoon te werken bij mij. Even drie sheets gemaakt, sheet 2 en 3 'januari' en 'februari' genoemd voor het overzicht. Ik kan gewoon op sheet 1 in een cel klikken, beginnen met '=' en dan naar 'januari' gaan, daar de gewenste cel aanklikken en zo verder. Dit is numbers lokaal geinstalleerd, dus wellicht werkt de online versie dus anders. Ik heb er eerst een A+B formule van gemaakt, met SUM krijg ik precies hetzelfde resultaat. Werkt gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Archer_VC10 op 25-01-2024 10:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT4FiifHthUaOghjCx3fBBmHTeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRbrJ8kVp3m4PKnaMx5pXX52.png?f=user_large

Lijkt gewoon te werken bij mij. Even drie sheets gemaakt, sheet 2 en 3 'januari' en 'februari' genoemd voor het overzicht. Ik kan gewoon op sheet 1 in een cel klikken, beginnen met '=' en dan naar 'januari' gaan, daar de gewenste cel aanklikken en zo verder. Dit is numbers lokaal geinstalleerd, dus wellicht werkt de online versie dus anders. Ik heb er eerst een A+B formule van gemaakt, met SUM krijg ik precies hetzelfde resultaat. Werkt gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Archer_VC10 op 25-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik ben er nu ook eindelijk uit.
Ook ik heb even een lokaal geïnstalleerde versie van Numbers gepakt en daar even een 'mock-up' gemaakt.

Wat blijkt (en waar ging ik de fout in) een werkmap bestaat eigenlijk uit 3 delen.
1 de werkmap
2 het tabblad
3 de tabel

En waar ik de fout in ging was dat ik die laatste over het hoofd zag.
Dus in de formule moet je ook de tabel benoemen (je kunt namelijk op 1 tabblad meerdere afzonderlijke tabellen hebben) By default heet je eerste tabel op een tabblad gewoon 'Tabel 1'

Vanuit Excel ben ik natuurlijk niet gewend dat je meerdere tabellen in 1 werkblad gebruikt (zie voor mij ook persoonlijk niet het nut daarvan). Plus dat ik de tabelnaam in de tabbladen op verborgen heb staan, dus ook daardoor ging er bij mij geen (bouw)lamp branden ;-)

Het is trouwens wel zo dat de "Excel-methode' (dus gewoon = teken en van tabblad naar tabblad gaan) alleen werkt in de lokaal geïnstalleerde versie in niet in de iCloud variant.

Eric, Signing off !!