Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 09:16
Ik heb jarenlang gefotografeerd met een Canon. Eerst een 50D, daarna een upgrade naar een 60D en vervolgens overgestapt naar een 6D in combinatie met een 24-70 F4. Die laatste vond ik een heerlijke camera, maar weinig handzaam. Ik merkte dat, zeker na de komst van twee kinderen, je hem er niet even bijpakt om snel even wat plaatjes te schieten.

Ik heb daarom de 6D verkocht en er een Fuji X-S10 voor terug gekocht met een Tamron 17-70mm 2.8. Dat gaat dus niet helemaal lekker. Of beter: helemaal niet. Ik krijg het apparaat niet onder controle. Low-light is een drama en hij ligt totaal niet goed in de hand. Functies zijn onduidelijk en zelfs na urenlange investering in onderzoek naar de werking van het ding, krijg ik het niet voor elkaar.

Dus hij staat weer in de verkoop.

Maar dan doemt er direct een dilemma op: de vervanging.

Ik zou dolgraag mijn droomlens aan willen schaffen. De Canon 24-70 2.8 II. Als ik dat doe blijft er ergens tussen de 600 en 900 euro over voor vervanging van de camera. Dan kom je op een RP of 6D II uit. Of met mazzel een R6. Waarbij je bij de RP en de R6 rekening moet houden met de aanschaf van een adapter.

Het dilemma voor mij is alsvolgt. Moet je nu nog investeren in een spiegelreflex, terwijl je weet dat Canon daarmee gaat stoppen, of kies je voor een systeemcamera, terwijl mijn lichte voorkeur naar spiegelreflex uitgaat.

Kortom: zijn er mensen die met dezelfde vraag zaten en waarom koos je voor waar je voor hebt gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja, het blijft gewoon een feit dat de handling van een camera erg belangrijk is. Het is knap hoeveel camera ze in zo'n X-S10 hebben weten te krijgen maar ergonomisch is het (voor mij in ieder geval) echt een drama.

De low-light van een X-S10 schat ik trouwens niet lager in dan een 6D (die daar ook niet echt om bekend staat) maar ik heb geen ervaring met de 6D.

Nu een spiegelreflex kopen, kan een prima keuze zijn. Je weet wat je krijgt, er zijn heel veel lenzen voor beschikbaar en het is goedkope optie. Maar je "mist" dan dus wel de nieuwe handigheden van systeemcamera's (denk aan goede stabilisatie, object/oog herkenning etc)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Dank voor je reactie. Ik vond de 6D Mark I eigenlijk meer dan prima met slecht licht. De 6D Mark II zal minimaal gelijkwaardig zijn. Ik ben een beetje bang dat de waarde van de 6D hard gaat dalen de komende jaren. Aan de andere kant tik je hem voor 600 euro op de kop. Nieuwe snufjes zijn inderdaad nuttig, met name de beeldstabilisatie. Alles heeft voor- en nadelen. Dat maakt de keuze zo ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Koop je die lens dan nieuw of tweedehands? Ik zou tweedehands gaan, en hopelijk heb je dan genoeg budget voor een R6.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
DirtyBird schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:00:
Koop je die lens dan nieuw of tweedehands? Ik zou tweedehands gaan, en hopelijk heb je dan genoeg budget voor een R6.
Tweedehands. Absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Het is uiteindelijk een Canon Eos R met 24-105 F4 Mark II geworden. Adapter en extra accu zaten er ook bij. Ik ga nog sparen en zoeken naar een leuke telezoom.

[ Voor 14% gewijzigd door Dexter35 op 01-02-2024 23:32 ]

Pagina: 1