Ryze Tello voor dakinspectie = vliegen? RDW-registratie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixtiek
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:00
Hallo allemaal,

Ik zit erover te denken om een drone te kopen om op mijn dak te kijken: zit er vogelpoep op de zonnepanelen, hebben de recente stormen geen schade aan de pannen aangericht en zo. Het hoeft geen topper te zijn, ik dacht zelf aan een Ryze Tello: niet te duur, veel positieve reviews online en een camera die voldoende scherpe foto's zou moeten maken voor wat ik wil. Ik ben niet van plan om er echt mee te gaan vliegen.

Probleem: waar ik woon mag ik volgens deze kaart niet dronevliegen. Prima, maar wat is de definitie van vliegen? Mag ik ook niet met een drone mijn dak inspecteren? Ik kan hierover geen regelgeving vinden, weet iemand meer?

Daarbij: de Ryze Tello wordt door veel dronevliegers gezien als speelgoed maar is het volgens de fabrikant niet. Voor speelgoeddrones hoef je je niet te registreren bij RDW en heb je geen exploitantnummer nodig, maar voor Subcategorie A1 drones tot 250 gram met camera wel (bron). Het is mij dus niet duidelijk of ik voor de Ryze Tello nou wel of niet een RDW-registratie nodig hebt. Waar vind ik het antwoord?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via sixtiek op 25-01-2024 09:15)

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ryze Tello heeft een exploitantnr nodig. Want deze drone heeft een camera.

De definitie van vliegen: -zich op eigen kracht, vooral door gebruik te maken van vleugels, door de lucht voortbewegen.
Dus ja, als je je dak met een Tello gaat inspecteren dan maakt je drone een vlucht.

Nu ben je niet helemaal duidelijk waar je precies woont, maar geeft ook niet.
Woon je echt pal naast een vliegveld dan is de kans heel klein dat je mag vliegen. Maar er zijn gevallen waar je buitenom bepaalde tijden dan wel zou mogen vliegen. Dit verschilt per locatie en situatie. Soms mag je ook laagvliegen, bijv. tot 30m hoog. Maar dit wordt altijd aangegeven in een NOTAM.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online

De definitie van vliegen: -zich op eigen kracht, vooral door gebruik te maken van vleugels, door de lucht voortbewegen.
Dus ja, als je je dak met een Tello gaat inspecteren dan maakt je drone een vlucht.

Woon je echt pal naast een vliegveld dan is de kans heel klein dat je mag vliegen. Maar er zijn gevallen waar je buitenom bepaalde tijden dan wel zou mogen vliegen. Dit verschilt per locatie en situatie. Soms mag je ook laagvliegen, bijv. tot 30m hoog. Maar dit wordt altijd aangegeven in een NOTAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixtiek
M!chel schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:15:
..maar is speelgoed, of toch niet? Waar ligt precies de grens?
Daar is geen speld tussen te krijgen :/ .
Het luchtruim boven mijn huis valt in een CTR dus daar mag je met je drone niet vliegen. Het lijkt me dat niemand er last van heeft als ik een camera-met-rotors langs mijn dak laat zoemen maar goed, laten we de problemen maar niet opzoeken. Ik koop wel een lange ladder of een XXL selfiestick ;( . Bedankt voor je reactie, @M!chel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of het speelgoed is of niet hangt erg af van de verpakking maar gezien het gebruik en het zeer beperkte bereik van de drone denk ik wel dat je hem als zodanig kan bestempelen. Verder als jij af en toe vlak boven je eigen huis vliegt is het wel heel erg pech als je gecontroleerd wordt. Zorg gewoon dat je een kind bij de hand hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gewoon doen. De regelgeving is er om lastpakken en brokkenpiloten aan te kunnen pakken. Jij gaat met een drone op 3 meter van je dak niets triggeren en zelfs als dat wel zo zou zijn, ben jij al lang weer weg voor er ergens iets op gang komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59

Rmg

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:42:
Gewoon doen. De regelgeving is er om lastpakken en brokkenpiloten aan te kunnen pakken. Jij gaat met een drone op 3 meter van je dak niets triggeren en zelfs als dat wel zo zou zijn, ben jij al lang weer weg voor er ergens iets op gang komt.
Melding door buren is zo gemaakt als je met je cameradrone door je achtertuin vliegt, buren kunnen vrij snel geirriteerd worden als ze het idee maar hebben dat ze bespied worden.

Waar de piloot woont is dan ook niet meer zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Er is niet voor niks regelgeving omtrent het gebruik van drones.
Je kunt deze regels gewoon botweg negeren en er het beste van hopen, maar eventuele vervelende gevolgen (o.a. een fikse boete) kunnen dan het gevolg zijn.

Misschien heb je buren die het niet prettig vinden en die politie of handhaving inschakelen. Ja, en dan gaat het balletje rollen;

- geen exploitantnr.
- vliegen in een CTR en dus overige luchtvaart in gevaar brengen.

Ik weet niet exact de boetebedragen, maar die zijn niet mals!!

De Ryze Tello is geen speelgoed drone, staat duidelijk in de documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.dronepilots.nl/data/attachments/3/3196-6e9775c7ecf4e1037ff77cca988bdda9.jpg

Misschien ook interessant om te lezen: https://www.droneclubnl.n...k-een-speelgoed-drone-010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je niet gewoon met een ladder veel gemakkelijker bij het dak komen en alles zelf controleren? #justathought

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixtiek
Rmg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:51:
Melding door buren is zo gemaakt als je met je cameradrone door je achtertuin vliegt, buren kunnen vrij snel geirriteerd worden als ze het idee maar hebben dat ze bespied worden
Het leuke is dat mijn buurman me een tijdje geleden verraste met een serie prachtige luchtfoto's van onze huizen, gemaakt met zijn drone :+ .
CH4OS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:59:
Kun je niet gewoon met een ladder veel gemakkelijker bij het dak komen en alles zelf controleren? #justathought
Mjah, wiebelen op een hoge ladder vs. relaxed op de grond naar een scherm kijken... ik weet waar mijn voorkeur ligt ;) .

Maar het is duidelijk, voor een Ryze Tello - of een andere cameradrone - zou ik een RDW-registratie nodig hebben. Dat is niet onoverkomelijk. De echte showstopper is dat mijn huis in een CTR staat en dat ik dus gewoon niet mag vliegen.

Ik vraag de buurman wel of hij even wil langsvliegen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
sixtiek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Het leuke is dat mijn buurman me een tijdje geleden verraste met een serie prachtige luchtfoto's van onze huizen, gemaakt met zijn drone :+ .

[...]

Mjah, wiebelen op een hoge ladder vs. relaxed op de grond naar een scherm kijken... ik weet waar mijn voorkeur ligt ;) .

Maar het is duidelijk, voor een Ryze Tello - of een andere cameradrone - zou ik een RDW-registratie nodig hebben. Dat is niet onoverkomelijk. De echte showstopper is dat mijn huis in een CTR staat en dat ik dus gewoon niet mag vliegen.

Ik vraag de buurman wel of hij even wil langsvliegen ;).
toon volledige bericht
Even puur praktisch bekeken, als je met een Ryze Tello af en toe even boven je huis hangt (zeg 20 meter hoogte maximaal?) dan gaat echt niemand daar moeilijk over doen. Kans op een boete oid. is echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Vragen of iets legaal is, is helemaal prima. Na constatering dat het dat niet is aanmoedigen om het alsnog te doen, is niet prima. Hou daar a.u.b. rekening mee :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:14
Je hebt de website GoDrone.nl al gevonden, daar staan de regels duidelijk op, je kan ook de Aeret kaartviewer gebruiken maar ik durf wel te zeggen dat je op dezelfde conclusie gaat uitkomen: het mag niet.

Sommige CTRs zijn niet alle dagen/uren actief en in de zomer zou er dan misschien een gaatje kunnen zijn tussen sluitingstijd en einde daglichtperiode, maar als je dat wilt gaan verkennen dan raad ik je aan om eerst de andere zaken goed op orde te krijgen. (Daarnaast, ik weet niet zeker of deze loophole ook echt te gebruiken is.) Ga even goed nadenken of je de investering, qua geld maar vooral qua tijd en energie, in een dergelijk project wilt stoppen. Hoewel je zonder veel kennis en het lezen van een handleiding natuurlijk best zo'n apparaat de lucht in krijgt, is het toch de bedoeling dat je er iets meer werk van maakt. Dat blijft des vlieger's verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Modbreak:Misschien is het op deze manier wat duidelijker, want de boodschap kwam blijkbaar niet over. Op Tweakers staan we het niet toe om illegaal gedrag aan te moedigen. Of je het eens bent met de wet- en regelgeving verandert daar helemaal niets aan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1