Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 01:00
Momenteel op verzoek van werkgever bezig met een opleiding. En ik heb hier toch wat vragen over. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Allereerst vind ik het nut van deze opleiding redelijk discutabel, maar goed daar gaat dit topic nu niet over.

Persoonlijk ontwikkelbudget
Op werk hebben wij een persoonlijk ontwikkelbudget. Dit budget heb ik moeten inzetten voor deze opleiding. Werkgever heeft de rest bijgelegd. In mijn veronderstelling is dit misbruik maken van mijn persoonlijke budget. Ik wil mijn budget helemaal niet uitgeven aan deze opleiding namelijk. Is dit een juiste conclusie?

Studiedagen onder werktijd, voorbereiding onder eigen tijd
Vanaf 1 augustus 2022 is de wet er vrij helder over: op verzoek van werkgever een opleiding volgen = werktijd. Hieraan voldoet werkgever in beginsel ook, maar de tijd die zit in de voorbereiding (en die is fors) voor deze bijeenkomsten die op een andere locatie plaatsvinden en de reistijd (tot 2 uur enkele reis) wil werkgever niet vergoeden. Mijns inziens is dit niet juist. Normaliter werk ik thuis op deze dagen en klap ik keurig de laptop dicht om 17:00. Nu ben ik tegen 19:00 thuis en kost het me ca. 11-12 uur aan tijd voor een 8-urige werkdag.

Klopt het dat ook de studievoorbereiding en extra reistijd vergoed dient te worden?

Reiskosten
De kilometers tikken ook aardig aan voor deze opleiding met 150 km per keer. Ik krijg geen leaseauto. OV is vanuit mijn dorp geen optie met reistijden oplopend tot 2,5 uur. Mijn auto in privé is een vrij luxe auto, waarbij zelfs het zakelijke tarief voor ''business trips'' van EUR 0,38 niet kostendekkend is voor brandstof, afschrijving en onderhoud.

Kan ik deze extra kosten doorberekenen aan werkgever?

Ik begrijp uiteraard dat dit het een en ander op scherp kan zetten qua arbeidsverhoudingen en het laatste punt wat de reiskosten betreft, vind ik nog het minst relevant, maar ik vind het gewoon principieel onjuist dat ik er zoveel bij moet inschieten enkel en alleen omdat de werkgever wat van mij verlangt. Ik hoef er niet aan te verdienen, ik zou het gewoon graag kosten- en tijdsdekkend zien. Uiteraard ga ik het gesprek met de nodige diplomatie aan, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:34
Kan je vertellen wat je functie is en om welke opleiding het gaat. Want als het om een opleiding gaat voor het uitoefenen van je huidige functie dient de werkgever deze kosten te dragen. Maar is het een opleiding voor een functie die hoger is dan je huidige functie. Dan kan door de werkgever bijv. nog steeds worden gewerkt met een studieovereenkomst worden gewerkt.

Denk hierbij bijv. aan assistent accountants die naast hun baan nog een opleiding volgen om een register accountant te worden. Indien ze als register accountant zijn ingeschreven kunnen ze ook een functie als tekenend accountant vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Ik ben al meerdere jaren een trainer en de opleiding betreft een trainersopleiding. Er zit geen functieverhoging of andere afspraak aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:33
Kromatic schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:22:

Op werk hebben wij een persoonlijk ontwikkelbudget. Dit budget heb ik moeten inzetten voor deze opleiding. Werkgever heeft de rest bijgelegd. In mijn veronderstelling is dit misbruik maken van mijn persoonlijke budget. Ik wil mijn budget helemaal niet uitgeven aan deze opleiding namelijk. Is dit een juiste conclusie?
Dat valt niet zo te zeggen zonder meer informatie. Er is geen wet op persoonlijke ontwikkelingsbudgetten, dus veel hangt of een dergelijk budget ontstaat uit een CAO, bedrijfsregelement of je arbeidscontract. Dat zal de bron zijn die bepaalt of dat wel of niet kan.
Reiskosten
De kilometers tikken ook aardig aan voor deze opleiding met 150 km per keer. Ik krijg geen leaseauto. OV is vanuit mijn dorp geen optie met reistijden oplopend tot 2,5 uur. Mijn auto in privé is een vrij luxe auto, waarbij zelfs het zakelijke tarief voor ''business trips'' van EUR 0,38 niet kostendekkend is voor brandstof, afschrijving en onderhoud.

Nee, dat lijkt me een vrij kansloze exercitie. Ik zie geen wettelijke grond waarop je dat zou kunnen eisen. Wellicht is er een CAO van toepassing die wel ruimte biedt daarvoor.
Ik begrijp uiteraard dat dit het een en ander op scherp kan zetten qua arbeidsverhoudingen en het laatste punt wat de reiskosten betreft, vind ik nog het minst relevant, maar ik vind het gewoon principieel onjuist dat ik er zoveel bij moet inschieten enkel en alleen omdat de werkgever wat van mij verlangt. Ik hoef er niet aan te verdienen, ik zou het gewoon graag kosten- en tijdsdekkend zien. Uiteraard ga ik het gesprek met de nodige diplomatie aan, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.
Persoonlijk denk ik dat je het te groot maakt. Ik zou Ik vind de opoffering die je hiervoor moet brengen niet zo groot, dat als ik gelukkig was in mijn baan, hier op geen enkele wijze punt van zou maken. Iedereen werkt weleens over en aan de andere kant mag je in je werk ook fouten maken (die betaalt ook de WG gewoon), dus het gaat erom wat er wel/niet redelijk is. In dit geval vind ik dat je het groot maakt, maar dat is puur mijn persoonlijke mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Overwerken of mijn eigen tijd in een baan steken, is niet aan mij besteed en zal dat ook nooit zijn. Ik werk omdat ik een maandelijks inkomen nodig heb en zal uiteraard dat werk naar behoren uitvoeren conform de functievereisten, maar ik hanteer een strikte scheiding tussen werk en privé en ben uiterst principieel hierin.

De CAO rept over al deze kwesties, maar niet in genoeg detail:

Over het persoonlijk budget wordt gezegd:

''Het budget gebruiken
Het budget is bestemd voor ontwikkelproducten zoals opleidingen en literatuur.
Deze producten moeten wel passen binnen het fiscale kader van
onbelastbaarheid.''

Helemaal leuk, maar nergens staat of een leidinggevende mag eisen dat je dit budget, wat de naam persoonlijk draagt, verplicht moet inzetten voor een opleiding op verzoek van werkgever.

Reiskosten
Ten aanzien van de reiskosten geeft de memorie van toelichting behorend bij uitvoering van een vrij recente EU-richtlijn over onder meer scholing aan dat op grond van art. 7:611a BW reiskosten dienen te worden vergoed, maar mij is onduidelijk of het gaat om reiskosten zoals CAO-technisch afgesproken of de daadwerkelijke reiskosten. Hiertussen zit immers een groot verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKCRFA0UjekD29Zi7-dEFupbOic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ES8X3klMyKoOQ4jD2hgc8V3B.jpg?f=user_large

Studietijd

Op praktisch dezelfde wettelijke grond zou ook de studie volledig onder werktijd plaats moeten vinden. Er wordt namelijk gesproken over ''indien mogelijk''. Gezien de aard van mijn werk is dit absoluut mogelijk zonder enige belemmering. Zelfs al zou dit niet mogelijk zijn dan wordt de tijd die men steekt in deze scholing als werktijd aangemerkt en zou dit in aanmerking komen voor compensatie en niet als eigen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Los van de regels en ik denk dat dit ook los van alle regels moet blijven. Ga een gesprek aan met je manager en wees duidelijk. Je wil deze opleiding niet, hebt er niks aan en het is verspilde tijd, geld en energie. Steek samen het geld in iets wat je verder helpt als het zo nodig opgemaakt moet worden. Een verbredende cursus ergens of iets waaruit verdere ambitie kan ontstaan als deze er niet is. Samen moet je er blij van worden toch?

De manager snap ik deels wel, want die krijgt opdracht om medewerkers te motiveren om iets te doen. Hij zal hier op zijn manier op 'pushen' en dat kan op 1001 manieren kunnen overkomen op jou.

Medewerkers die in gesprekken meegaan in dingen waar ze zelf niet blij van worden snap ik alleen niet. Je moet als medewerker opkomen voor je eigen carrière en ontwikkelingsrichting en dan een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Momenteel op verzoek van werkgever bezig met een opleiding. En ik heb hier toch wat vragen over. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Allereerst vind ik het nut van deze opleiding redelijk discutabel, maar goed daar gaat dit topic nu niet over.

Studiedagen onder werktijd, voorbereiding onder eigen tijd
Vanaf 1 augustus 2022 is de wet er vrij helder over: op verzoek van werkgever een opleiding volgen = werktijd. Hieraan voldoet werkgever in beginsel ook, maar de tijd die zit in de voorbereiding (en die is fors) voor deze bijeenkomsten die op een andere locatie plaatsvinden en de reistijd (tot 2 uur enkele reis) wil werkgever niet vergoeden. Mijns inziens is dit niet juist. Normaliter werk ik thuis op deze dagen en klap ik keurig de laptop dicht om 17:00. Nu ben ik tegen 19:00 thuis en kost het me ca. 11-12 uur aan tijd voor een 8-urige werkdag.

Klopt het dat ook de studievoorbereiding en extra reistijd vergoed dient te worden?

Reiskosten

Thuiswerken is iets dat uit de corona tijd stamt. Maar het is toch geen recht? Persoonlijk zou ik allang tevreden zijn met het feit dat thuiswerken nog regelmatig mogelijk is. Wettelijk gezien is heb je ook waarschijnlijk de standplaats van je werkzaamheden in je arbeidscontract staan. Op dat vlak denk ik dat je geen rechten hebt. Ik zou de voorbereiding gewoon in werktijd uitvoeren, bijvoorbeeld door een middag vrij te plannen en die dan uit te voeren.

De kilometervergoeding vind ik wel een interessant punt. Een vergoeding dient in basis kostendekkend te zijn, en een beetje private lease auto kost 50 cent per kilometer. (Ik reken net even bij de ANWB een T-Roc instapmodel door obv 20.000 km/jr en dan kom je op 0,42euro/km uit excl brandstof). Dit kost je dus veel geld. Is er een optie om naar een treinstation te rijden en daar verder te gaan?

Mijn advies zou zijn om met het OV te gaan.

Heb hetzelfde probleem, ik moet komend jaar een aantal keer om 08:30 in Dusseldorf zijn vanuit Noord-Holland wat met het OV niet mogelijk is. Kilometervergoeding is bij ons een whopping €0,30 per km. Dit is in mijn geval 450km in 1 dag. Mijn auto kost ongeveer €0,45 per km. Dus per ritje kost dat €70 eigen geld. Ik ga denk ik een extra declaratie voorstellen of een huurauto zoeken.

Zit even bij het Nibud te kijken, en die komen nog een stukje hoger uit. Tot wel €0,70 per km! :X
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
fonsoy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Thuiswerken is iets dat uit de corona tijd stamt. Maar het is toch geen recht? Persoonlijk zou ik allang tevreden zijn met het feit dat thuiswerken nog regelmatig mogelijk is.
Als het geen direct deel is van zijn contract kan het alsnog een verworven recht zijn:

https://vangelderen.nl/ar...aarden/verworven-rechten/

Daarnaast, als je al 12u bezig bent met die training met het ov gaan? Ik ken nauwelijks situaties waar dit in de buurt komt van de reistijd met de auto, die extra uren lijken me duurder dan die paar eu die je bespaard met de ov reis. Wat mij redelijk lijkt is om bijvoorbeeld de normale reistijd naar kantoor als eigentijd te rekenen, en alle extra tijd wel uit betaald te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 25-01-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
sjaakwortel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Als het geen direct deel is van zijn contract kan het alsnog een verworven recht zijn:

https://vangelderen.nl/ar...aarden/verworven-rechten/

Daarnaast, als je al 12u bezig bent met die training met het ov gaan? Ik ken nauwelijks situaties waar dit in de buurt komt van de reistijd met de auto, die extra uren lijken me duurder dan die paar eu die je bespaard met de ov reis.
Dat gaat over extra compensatie en bonussen over vele jaren en niet over thuiswerken.
https://www.rmu.nu/kennis...aimt-recht-op-thuiswerken

TS geeft aan dat het autoreisje 2 uur kost en de OV-reis 2,5 uur. Dus zo groot is het verschil niet.

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 25-01-2024 23:26 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
fonsoy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Dat gaat over extra compensatie en bonussen over vele jaren en niet over thuiswerken.
https://www.rmu.nu/kennis...aimt-recht-op-thuiswerken

TS geeft aan dat het autoreisje 2 uur kost en de OV-reis 2,5 uur. Dus zo groot is het verschil niet.
Die uitleg daar lijkt over een veel bredere casus te gaan, niemand mag inderdaad zomaar opeisen dat ze thuis moeten mogen werken. Wat ik zo lees is dat het het niet verworven is als gevolg van de covid rivm richtlijnen. Maar het lijkt mij dat er andere gevallen zijn waar het wel als verworven gezien kan worden, als het bijvoorbeeld al jaren zo is afgesproken.
Hoe langer een werkgever een bepaalde beloning, betaling of voorziening toekent, des te eerder zal een rechter hieraan de conclusie verbinden dat er sprake is van een verworven recht.
Echter hebben ze het daar wel over 3-10jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door sjaakwortel op 25-01-2024 23:35 ]

Pagina: 1