Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Meerdere dipjes in productie Goodwe GW4K-DT bij helder weer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:16
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over gedrag van een van mijn Goodwe inverters omdat ik er zelf niet uit kom.

De situatie:
-Nieuwbouw, 2 onder 1 kap. Oplevering juli 2023.
-17 x 360 Wp panelen: 3 op zuid, 14 op west (ongeveer)
-In eerste instantie 1 omvormer (Goodwe GW4K-DT) waarop beide strings zaten
-Na wat gedoe waarbij de string van 3 panelen op de GW4K-DT niet werkte is een kleine omvormer voor de string van 3 panelen bij geplaatst.

Probleem:
-De GW4K-DT begint bij productie van tussen de 1700 en 2000 watt harder te piepen. Dit is zo’n typisch elektronica geluid. Dit geluid maakt de inverter altijd alleen rond deze vermogens veel harder. Totdat het piepen ineens ophoudt en ook de productie instort tot een paar 100 watt om daarna vrij vlot weer terug te komen naar het normale productie niveau.
-Op het moment dat dit gebeurd is er geen schaduw op het dak of bewolking.
-De netspanning op alle fases heb ik nooi hoger dan 245V gezien dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? De aannemer en vooral de zonnepanelen installateur zijn behoorlijk hopeloos in support vandaar dat ik graag zelf wat wil onderzoeken.
Zijn er instellingen die ik kan aanpassen of kan controleren? Ik ben een beetje bang dat ze de inverters zo uit de doos tegen de muur geschroefd hebben namelijk.
De safety country code staat op 32, in de manual is dat DK1. Moet dat niet 8, 10, 12 of 14 staan voor NL A,B,C of D?
Hieronder een plotje van Home Assistant (rode pijl is rond moment van film) en filmpje van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdhhGXOKwHto1JZyHvTpHKPZj9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pENGjTBwzXPPN5xBnD5K3dDB.jpg?f=fotoalbum_large
Inverter filmpje
Het weer

Alle reacties

• jweetje
Stiekem een bump. Niemand die hier een tip over heeft? Goodwe support zelf is erg moeizaam, een reactie gehad waarin gevraagd werd om het s/n van de omvormer en daarna stilte. :?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Staan er geen errors in de historie van de omvormer?

Country code aanpassen kan niet zoveel kwaad, zolang je de taal maar niet aanpast naar Chinees oid dan kan het lastig worden.

Wel waardeloos dat ze een string van 3 panelen hebben aangesloten op een 3 fase omvormer. Dan vraag je je af wat ze nog meer niet weten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heeft je omvormer ook de 'shadow mppt' functie? Zoja zet die dan een uit.

Theo

• jweetje
Ik heb geen error codes staan in de omvormer en de shaduw functie staat uit.
Inderdaad weinig vertrouwen in deze tent. Die 3 panelen in een string is opgelost maar was handig geweest dat vanaf de start te doen. Gezien de ligging van alle panelen is het wel het beste aangesloten zo. Echter die maffe dipjes........ :?