Conformiteit producten "externe" verkopers afdwingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Goeiedag,

Ik post niet zo vaak, ik probeer er een leesbaar verhaal van te maken.

Regelmatig bestel ik iets bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
en vaak is dat dan van een externe verkoper. Het lijkt wel of de helft van de keren of meer het product niet conform is.

Achteraf blijken spullen vaak rommel te zijn en ondanks dat het product verkocht blijft worden kun je hooguit je geld terugkrijgen. Reparatie of vervanging word niet aangeboden en als je er om vraagt krijg je het niet. Ook als je pakket niet/verkeerd is bezorgd dan kan je hooguit je geld terugkrijgen.

Het is kennelijk een verdienmodel geworden om ondermaatse kwaliteit te verkopen in de hoop dat mensen het de moeite niet waard vinden om voor iets goedkoops verhaal te gaan halen. Hier wil ik iets aan gaan doen.

Ik ben van plan wat juridische stappen te zetten tegen de "verkoper(s)". Ik loop hier echter tegen meerdere vraagstukken aan.
  • Is het Nederlands recht van toepassing? Ik weet vrijwel zeker dat dit zo is, ondanks dat het platform is gevestigd in Luxemburg en de "externe" verkopers veelal in China zitten. Het is duidelijk gericht aan de Nederlandse markt.
  • Wie is nou echt de verkoper? Er staat op de productpagina en bij het afrekenen dat het om een externe verkoper gaat, maar ik betaal het platform en het platform trekt ook heel veel verantwoordelijkheden naar zich toe.
  • Hoe pak ik dit precies aan en wie heeft er persoonlijk ervaring mee? Ik weet dat je eerst in gebreke moet stellen en daarna pas naar de (kanton)rechter kan stappen (een datum prikken bij de rechtbank en laten dagvaarden). Hier zitten al een aantal uitdagingen, in de voorwaarden van het platform staat dat ik uitsluitend elektronisch mag communiceren tenzij dit wettelijk niet anders kan, dit maakt het mij al weer moeilijk aan te tonen dat ik iemand in gebreke heb gesteld. Ook zit ik met het internationaal dagvaarden, wat ik er online over kan vinden is dat dit via het Openbaar Ministerie moet, maar ik weet niet of ik dan nog steeds gebruik moet maken van een gerechtsdeurwaarder.
  • Kans van slagen? Ik zit er niet op te wachten dat een rechter uiteindelijk vind dat de schade te gering is om een zaak van te maken. Zou dit kunnen en heb ik nog andere belangrijke dingen over het hoofd gezien?
Ik begrijp dat je mischien denkt "Waar maak je je druk om, neem je verlies, je krijgt je geld al terug.", dit gebeurt mij te vaak. Ik vind het ook stuitend dat het verdienmodel is om misbruik te maken van naïviteit en onwetendheid van klanten, klanten die wat langer blijven klagen worden wel uitgeput. Bovendien worden lokale wetten en regels niet gevolgd.

Dit is helaas ook niet te regelen met rechtsbijstandverzekeringen, die doen pas echt iets als er een paar duizend euro op het spel staat. Ik hoop vooral dat dit mij niet te veel tijd zal kosten. Dat dit een keer een paar honderd euro kost vind ik niet zo erg.

Het is makkelijk om informatie te vinden over hoe je in gebreke moet stellen en zelfs naar de rechter stappen, maar dit geld alleen in simpele gevallen. Helaas licht het wat gecompliceerder als een bedrijf alle verantwoordelijkheden vermijd, verschuilt achter andere verkopers en probeert alles juridisc dicht te timmeren. Hoe pak je dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou stappen nemen richting de acm en de voedsel en waren autoriteit. 90% van die meuk voldoet niet aan de eu wetgeving en is gewoon daardoor alleen al verboden voor verkoop.

Maar zolang je de lekkende waterleiding niet gevonden hebt of de kurk niet groot genoeg is. Is dit wel een gevalletje dwijlen met de kraan open en trek je altijd aan het kortste eind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Het NL recht is ook van toepassing. De webshop zegt dat het Luxemburgs recht van toepassing is. Maar dat zij zich ook aan wetten houden die in het land van de koper gelden. Dus dat moet geen probleem zijn.

Maar de externe chinese verkoper zou ik niet gaan dagvaarden. Want A: die komen toch niet opdagen. B: hebben laks aan de uitspraak c: wat wil je dan gaan doen? Zelf naar China met uitspraak in je hand je geld halen? Of een Chinees incasso bureau vinden die een uitspraak van een NL rechter goedkeurde?

Leuk als je eens iemand wil dagvaarden maar effect zal het niet hebben.

Het platform maak je misschien iets meer kans maar ook daar zou ik om kleine spulletjes geen zaak tegen beginnen. Verschillende NL/EU instanties inschakelen zal denk ik meer effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Europees recht gaat over het op de markt brengen van CE-conformiteit. Als het niet conformeert kan jij dat claimen, maar voor een zaak moet je wel schade hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Qua internationaal dagvaarden: zoek eens op Europese procedure voor kleine geschillen. Volgens mij is het bijna laagdrempeliger dan een zaak binnen Nederland. Verder kan ik je ook niet helpen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Het is beleid van de shop en niet perse van de externe verkopers helaas.
Zal dat eerst goed uitzoeken of de externe verkopers dat überhaupt wel voor het zeggen hebben, denk zelf namelijk van niet door de A tot Z beleid.

Had het zelf ook anders willen zien dat ze een keer nou eens garantie gaan geven of het product gaan vervangen tegen hetzelfde of betere goed en niet direct geld terug.
Want ik koop er namelijk vaak, maar pak altijd aanbiedingen en betaal eigenlijk bijna nooit de volle prijs voor een product daardoor is het voor mij als consument interessanter als het wordt vervangen of reparatie omdat hetzelfde product meestal duurder is dan wat ik er voor betaald had.
Natuurlijk nadelig voor de shop maar de consument mag geen hinder krijgen van non conformiteit wat er eigenlijk dan wel is met terugbetaling.

Ik ben benieuwd of je wat gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik bestel zo vaak wat van een externe verkoper op het platform-wat-hier-niet-genoemd-mag-worden, maar zorg er eigenlijk wel altijd voor dat de verzending door datzelfde platform afgehandeld wordt.

En idd is dat wel eens spul (voor kleine elektronica componenten) die je zelf ook rechtstreeks via b.v. AE kunt bestellen. Maar rechtstreeks via AE is tegenwoordig niet eens meer altijd goedkoper, laat staan sneller.

Is dit ook niet een kwestie van het gezonde-verstand-gebruiken (of gebrek eraan) bij de consument? Beetje onderzoek doen naar wat je precies bestelt c.q. wat je kunt verwachten is toch niet te veel gevraagd?

En ja, er worden b.v. wel eens vervalste geheugenkaartjes voor onwaarschijnlijke prijzen aangeboden. Maar daar wordt meestal wel snel actie ondernomen. Mits het natuurlijk gemeld wordt.
Op Duitse website/forums is hier regelmatig melding van.

Eigenlijk niet veel anders dan op andere grootschalige verkoopplatforms; ook daar is verleiding & misleiding & bedrog aanwezig.
Net zoals je vroeger op de markt kraampjes had waar vage good-to-be-true-producten werden aangeboden en verkocht. Of de pannensets en messenkoffers die vanuit een kofferbak werden verkocht. ;)

Wat dat betreft niks nieuws onder de zon. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
Ik zou stappen nemen richting de acm en de voedsel en waren autoriteit. 90% van die meuk voldoet niet aan de eu wetgeving en is gewoon daardoor alleen al verboden voor verkoop.

Maar zolang je de lekkende waterleiding niet gevonden hebt of de kurk niet groot genoeg is. Is dit wel een gevalletje dwijlen met de kraan open en trek je altijd aan het kortste eind
Ik controleer of er een CE keurmerk op de verpakking of het product zit (en of de importeur bekend is). Of het daar daadwerkelijk aan voldoet is niet mijn verantwoordelijkheid.

Als het keurmerk er toch ineens niet op zit is het product niet conform.

Momenteel zit ik o.a. met een dergelijk product (hete-lucht-soldeerstation) en hiervan vind ik de veiligheid wel belangrijk. Hiervan probeert de verkoper mij nu uit te leggen dat het echt wel CE is, maar dat is het dus niet. Het artikel moet dus omgeruild worden voor een goede (zo lang het nog word verkocht).
loki504 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:30:
Het NL recht is ook van toepassing. De webshop zegt dat het Luxemburgs recht van toepassing is. Maar dat zij zich ook aan wetten houden die in het land van de koper gelden. Dus dat moet geen probleem zijn.

Maar de externe chinese verkoper zou ik niet gaan dagvaarden. Want A: die komen toch niet opdagen. B: hebben laks aan de uitspraak c: wat wil je dan gaan doen? Zelf naar China met uitspraak in je hand je geld halen? Of een Chinees incasso bureau vinden die een uitspraak van een NL rechter goedkeurde?

Leuk als je eens iemand wil dagvaarden maar effect zal het niet hebben.

Het platform maak je misschien iets meer kans maar ook daar zou ik om kleine spulletjes geen zaak tegen beginnen. Verschillende NL/EU instanties inschakelen zal denk ik meer effect hebben.
Ik heb gezien dat er al verscheidene uitspraken zijn op europees niveau dat dit in de (voor de consument) lokale rechtbank mag worden uitgevochten.

De chinese verkoper dagvaarden zou mogelijk mijn enige optie kunnen zijn. Dit dagvaarden zal vrij lastig zijn en ik reken op een oordeel in mijn voordeel bij verstek. Als er in dit land spullen liggen van die verkoper (ligt namelijk al in een warenhuis van het platform) zou daar mogelkijk ook beslag op gelegd kunnen worden.
ehtweak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:55:
Is dit ook niet een kwestie van het gezonde-verstand-gebruiken (of gebrek eraan) bij de consument? Beetje onderzoek doen naar wat je precies bestelt c.q. wat je kunt verwachten is toch niet te veel gevraagd?

En ja, er worden b.v. wel eens vervalste geheugenkaartjes voor onwaarschijnlijke prijzen aangeboden. Maar daar wordt meestal wel snel actie ondernomen. Mits het natuurlijk gemeld wordt.
Wat ik mag verwachten is al in de wetgeving opgenomen. Het is begrijpelijk dat als je wat regels niet naleeft een product wat goedkoper kan aanbieden, dit maakt echter de concurrentie die wel op regelgeving let kapot. Goede spullen zijn op die manier ook niet meer te krijgen wat ook verklaart dat meer dan de helft van de spullen niet conform zijn.

Wat betreft valse geheugenkaartjes, als je dit rapporteert worden verkopers heel erg snel van het platform getrapt, ook als je die nog niet eens hebt gekocht. Een product wat niet meer word verkocht en niet gerepareerd kan worden hoeft in dat geval alleen maar terugbetaald te worden. Dit is echter wel keiharde fraude en heeft niet zo veel te maken met de producten die van lage kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@M.l. Bedenk ook: het ontbreken van een CE markering is niet per se een bewijs van lage kwaliteit!

Eerder een bewijs van het feit dat de leverancier niet alle moeite heeft willen doen, inclusief de hele papierkraam, om die CE markering te verkrijgen.
Uiteraard is het omgekeerde ook van toepassing. ;)

De reden van het ontbreken van een CE markering kan duiden op een lagere kwaliteit of een minder betrouwbare leverancier. En/of dat de verkoper over enige tijd überhaupt nog bestaat? In het geval van een reclamatie.
Aan de andere kant zijn er ook voldoende voorbeelden van apparaten waarbij een CE markering aanwezig was, maar dat de kwaliteit/veiligheid toch te wensen over laat. Of, dat in het geval van defecten, de leverancier gewoonweg verdwenen is...

Zeker bij het verkooplatform waarbij we hier over spreken, is de keuze zo reuze, dat er vaak ook alternatieven zijn met wel alle die plakkertjes en keurmerkjes.
Alleen zijn die vaak wel (wat) duurder... O-)

Zo heb ik vorig jaar een vijftal elektrische kookplaatjes handmatig opengemaakt en de interne bedrading aangepast.
De school, waar ik werk, had die kookplaatjes bij de Blokker gekocht. (keurig met CE markering) in de veronderstelling dat ze wel oké zouden zijn. Niet dus. :(
De hitte binnenin het kookplaatje was zodanig dat de, NIET afgeschermde aansluitkabeltjes van het verwarmingselement gewoon vastsmolten aan elkaar en/of de behuizing. Gewoonweg omdat de routering binnenin fout was. En er geen hittekousjes gebruikt waren en/of zaten die op de verkeerde plek.
M.a.w. het CE-stickertje zeg ook niet zoveel. :-(

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 27-01-2024 10:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ce keuring is voor veel producten niets meer dan een schriftelijke verklaring dat het product volgens de fabrikant voldoet aan de eisen.

Alleen als er een uitroepteken achterstaat en een 4 cijferige code is het een echte test geweest door een onafhankelijke partij.

Dus als de verkoper een papiertje opstelt met ik yonki tonki whoppie verklaar dat mijn product ek2401 elektrische kookplaat 230v 2kw voldoet aan de gestelde eisen dan is het producg bij deze ce goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
Wellicht niet helemaal on-topic. Maar het komt op mij over als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Zoiets als een soldeerstation, en je gebruikt het meer dan sporadisch, dat wil je dan toch gewoon goed hebben? Waarom dan niet er gewoon een kopen van een bewezen betrouwbaar merk met ondersteuning?
Spullen tegen de laagste prijs zijn zo nu en dan gewoon niet wat je verwacht.

Die rechtzaak gaat niets opleveren behalve een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

M.l. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:03:
en vaak is dat dan van een externe verkoper.
[...]Hoe pak je dit aan?
Mijn methode; preventie. Opletten bij bestellen en niets kopen bij externe verkopers. Goedkoop is vaak duurkoop. Ook als je wel OK kwaliteit ontvangt, benadeel je lokale winkels door niet met hen in zee te gaan.

-

Ja NL recht zal van toepassing zijn, FWIW. Al zal het, voor een enkel geschil, weinig zinvol zijn. Een el cheapo Chinese winkel ga je niet 'aanpakken', die begint dan gewoon onder een nieuwe naam. Als een zaak al kans maakt als de winkel het geld teruggeeft en er (voor een N=1 geval) gering belang overblijft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
maniac2003 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:06:
Wellicht niet helemaal on-topic. Maar het komt op mij over als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Zoiets als een soldeerstation, en je gebruikt het meer dan sporadisch, dat wil je dan toch gewoon goed hebben? Waarom dan niet er gewoon een kopen van een bewezen betrouwbaar merk met ondersteuning?

Dit kwam laatst ook al naar voren in het topic 'zonsondergang van fysieke winkels'. Er lijkt een trend te ontstaan dat we inferieure kwaliteit lijken te accepteren zolang de prijs maar bizar laag is. Sterker nog, soms worden er meteen meerdere exemplaren gekocht omdat men bij voorbaat al verwacht dat het niet lang mee zal gaan. Dit lijkt me als maatschappij niet de richting te zijn waar we naar toe moeten. Wegwerpmaatschappij in het kwadraat zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:45:
Ce keuring is voor veel producten niets meer dan een schriftelijke verklaring dat het product volgens de fabrikant voldoet aan de eisen.

Alleen als er een uitroepteken achterstaat en een 4 cijferige code is het een echte test geweest door een onafhankelijke partij.

Dus als de verkoper een papiertje opstelt met ik yonki tonki whoppie verklaar dat mijn product ek2401 elektrische kookplaat 230v 2kw voldoet aan de gestelde eisen dan is het producg bij deze ce goedgekeurd.
Dat is waar maar er komt wel iets meer bij kijken. Mocht er ooit vermoeden zijn dat de regels niet zijn gevolgd dan kan men documentatie opvragen bij de fabrikant of importeur (moet binnen de EER zijn). Als blijkt dat regels toch niet zijn gevolgd zullen er mogelijk consequenties zijn voor de fabrikant/importeur. Die verantwoordelijkheid of het risico wil ik zelf niet lopen.
maniac2003 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:06:

Als mij de eerste rang voor een dubbeltje word aangeboden, is het dan mijn fout als die afspraak niet word nagekomen? Ik snap heus wel dat er dubieuze deals zijn en sommige zie ik van te voren ook wel aankomen, maar het is moeilijk om dat bij alles van te voren in te schatten.
F_J_K schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Mijn methode; preventie. Opletten bij bestellen en niets kopen bij externe verkopers. Goedkoop is vaak duurkoop. Ook als je wel OK kwaliteit ontvangt, benadeel je lokale winkels door niet met hen in zee te gaan.

-

Ja NL recht zal van toepassing zijn, FWIW. Al zal het, voor een enkel geschil, weinig zinvol zijn. Een el cheapo Chinese winkel ga je niet 'aanpakken', die begint dan gewoon onder een nieuwe naam. Als een zaak al kans maakt als de winkel het geld teruggeeft en er (voor een N=1 geval) gering belang overblijft.
Ik denk dat de zaak sowieso kans maakt. Onder een nieuw naam beginnen kan kostbaar zijn, vooral als je hele magazijn nog onder je oude naam in een ander land is. Voor het platform is het ook vervelend als ze ineens met allemaal spullen zitten van een niet meer bestaand bedrijf. Het zou zo maar kunnen dat meer mensen dit willen proberen. Dan gaat het uitendelijk wel ergens escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
M.l. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Als mij de eerste rang voor een dubbeltje word aangeboden, is het dan mijn fout als die afspraak niet word nagekomen? Ik snap heus wel dat er dubieuze deals zijn en sommige zie ik van te voren ook wel aankomen, maar het is moeilijk om dat bij alles van te voren in te schatten.
Het beoordelen van kwaliteit is lastig op afstand en vooraf. Of de belofte wel of niet wordt waargemaakt kan ik niet beoordelen aangezien de omstandigheden mij niet bekend zijn. Het product wat je besteld moet voldoen aan de voorgestelde eigenschappen/functies.
Als er dan geld terug wordt aangeboden lijkt mij dat een eerlijke manier om jou als koper schadeloos te stellen.

Zelf heb ik een aantal Chinese HiFi producten (DAC/versterker etc.) van een bekende fabrikant. De prijs ligt lager dan bij een EU/VS fabrikant maar niet op een heel laag niveau. Van een versterker van €100 mag je natuurlijk niet hetzelfde verwachten als een van €300 terwijl de EU/VS wellicht €500 vraagt.

Wanneer een verkoper je dan een €100 product aanbiedt met de kwaliteit/functionaliteit van iets wat normaal €500 moet kosten dan is je verwachting als koper denk ik niet reëel. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Wanneer de verkoper jou een soldeerstation verkoopt met CE keurmerk dan dient dat uiteraard aanwezig te zijn.
Maar als je hier (al dan niet via het verkoopplatform) een zaak van probeert te maken dan denk ik dat je verzand in een moeras qua tijd en dus kosten.
Wil je dit soort dingen voorkomen dan zal je binnen NL/EU moeten gaan winkelen.

Edit:
En het Blokker voorbeeld met de kookplaatjes laat zien dat je dan ook niet kan vertrouwen op iets wat goedkoop in China wordt geproduceerd.

[ Voor 4% gewijzigd door maniac2003 op 28-01-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

F_J_K schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Goedkoop is vaak duurkoop. Ook als je wel OK kwaliteit ontvangt, benadeel je lokale winkels door niet met hen in zee te gaan.
Dat argument van de lokale winkels benadelen heb ik al zo vaak gehoord... :F

Duh... menig product bestel je nu juist online bij zo'n grote webtoko omdat het simpelweg lokaal NIET te koop is!
Was het maar zo, dat het lokaal te koop was. Alleen dat zijn tijden van weleer. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Duh... menig product bestel je nu juist online bij zo'n grote webtoko omdat het simpelweg lokaal NIET te koop is!
Was het maar zo, dat het lokaal te koop was. Alleen die tijden zijn van weleer. :-(
En als je het vindt zijn het vaak ook nog eens exact dezelfde producten die ze verkopen voor het veelvoudige van de prijs van bv Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
ehtweak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Was het maar zo, dat het lokaal te koop was. Alleen dat zijn tijden van weleer. :-(
En dáár zit 'm nou net de crux. Deze praktijken concurreren de lokale winkels juist helemaal kapot. Ik kan zo veel spul al niet meer lokaal kopen. Als er online alleen maar kwaliteit kon worden geboden (wat wettelijk gezien ook gewoon moet) dan moet de prijs wel zo ver omhoog dat winkeltjes daar nog een beetje tegen kunnen concurreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
M.l. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:08:
[...]

En dáár zit 'm nou net de crux. Deze praktijken concurreren de lokale winkels juist helemaal kapot. Ik kan zo veel spul al niet meer lokaal kopen. Als er online alleen maar kwaliteit kon worden geboden (wat wettelijk gezien ook gewoon moet) dan moet de prijs wel zo ver omhoog dat winkeltjes daar nog een beetje tegen kunnen concurreren.
Welke wet? En bedoeld je met online in NL/EU of de rest van de wereld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
ehtweak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:55:
Ik bestel zo vaak wat van een externe verkoper op het platform-wat-hier-niet-genoemd-mag-worden, maar zorg er eigenlijk wel altijd voor dat de verzending door datzelfde platform afgehandeld wordt.

En idd is dat wel eens spul (voor kleine elektronica componenten) die je zelf ook rechtstreeks via b.v. AE kunt bestellen. Maar rechtstreeks via AE is tegenwoordig niet eens meer altijd goedkoper, laat staan sneller.

Eigenlijk niet veel anders dan op andere grootschalige verkoopplatforms; ook daar is verleiding & misleiding & bedrog aanwezig.
Net zoals je vroeger op de markt kraampjes had waar vage good-to-be-true-producten werden aangeboden en verkocht. Of de pannensets en messenkoffers die vanuit een kofferbak werden verkocht. ;)

Wat dat betreft niks nieuws onder de zon. :+
Hier komen wekelijks diverse pakketjes van deze webshop binnen en ook ik koop vaak bij externe verkopers, maar altijd met verzending door Amazon. En dat gaat in 99% van de gevallen gewoon goed. En mocht het een keer mis gaan, dan betaalt Amazon me meteen terug.

Overigens is rechtstreeks bij Ali meestal wel goedkoper. Toevallig gisteren nog een case gekocht voor 4,99 die bij Ali 2,80 is. Maar deze wordt vandaag al geleverd en bij Ali ben ik dan toch een paar weken verder.

Ben wel benieuwd wat voor artikelen de TS dan steeds besteld. Lijkt me ook iets als 'een ezel stoot zich geen 2x aan deze zelfde steen'. Waarom blijf je bestellen als het je niet bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 21:03
Het wel/niet hebben van een CE keurmerk is natuurlijk iets cruciaals, overigens staat op het door jou genoemde form een knop met het verantwoordelijke bedrijf voor dat keurmerk. Voor bestellen kan je daar altijd mee bellen natuurlijk.

Verder vraag ik me af wat het doel hiervan is. Het verkopen van 'troep' is niet verboden, zolang het maar voldoet aan en beschikt over de juiste certificeringen en documenten. De consument wordt in veel gevallen al in bescherming genomen door de wet, ook in dit geval kun je gemakkelijk je geld terug krijgen. Als je ergens iets aan zou willen veranderen zou dat de manier van certificering voor CE kunnen zijn of andere (Europese) wetgeving die ervoor zorgt dat kwaliteiten van producten hoger liggen.

En dan heb je natuurlijk nog dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan zal dat waarschijnlijk ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even voor alle duidelijkheid:
CE is een markering, geen keurmerk!
https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/ce-markering

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Medione1210 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Overigens is rechtstreeks bij Ali meestal wel goedkoper. Toevallig gisteren nog een case gekocht voor 4,99 die bij Ali 2,80 is. Maar deze wordt vandaag al geleverd en bij Ali ben ik dan toch een paar weken verder.
Maar bij AE betaal je onder de 10 euro (of zoiets) vaak wel verzendkosten.
Terwijl via die-webwinkel-die-begint-met-de-eerste-letter-van-het-alfabet, is het vaak gratis verzenden (mits je Prime klant bent)

Heb al een paar keer meegemaakt, dat de all-in prijs via AE uiteindelijk hoger was, dan via die andere webtoko...
En de klantenservice bij de [censuur] webwinkel is vaak toch beter dan die via AE. Wel opletten dat het artikel dan ook daadwerkelijk door diezelfde webwinkel verstuurd wordt. Dat zie je mede aan het feit dat binnen enkele dagen geleverd wordt.
Zelfs af en toe 'warehouse deal', of zoals dat tegenwoordig heet 'Retourenkauf' artikelen, die nog goedkoper zijn dan rechtstreeks via AE. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tommerd_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:07:
Het verkopen van 'troep' is niet verboden, zolang het maar voldoet aan en beschikt over de juiste certificeringen en documenten.
Dat dus; er zijn nog veel meer 'gewone' winkels die al jarenlang 'troep' verkopen. En dat mag en kan ook allemaal. Dus... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

M.l. schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:08:
[...]

En dáár zit 'm nou net de crux. Deze praktijken concurreren de lokale winkels juist helemaal kapot. Ik kan zo veel spul al niet meer lokaal kopen.
Hoezo? kan niet meer lokaal kopen?
Veel van dat soorten producten heb ik nog nooit lokaal kunnen kopen...
Als er online alleen maar kwaliteit kon worden geboden (wat wettelijk gezien ook gewoon moet) dan moet de prijs wel zo ver omhoog dat winkeltjes daar nog een beetje tegen kunnen concurreren.
Kwaliteit is imho nog nooit een wettelijke vereiste geweest.
En 'winkeltjes' konden en kunnen nou eenmaal niet opboksen tegen een grootaanbieder met tig keer meer resources en warehouses en een waanzinnig breed assortiment.
Waarom zou ik daar tegen zijn? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
ehtweak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Maar bij AE betaal je onder de 10 euro (of zoiets) vaak wel verzendkosten.
Terwijl via die-webwinkel-die-begint-met-de-eerste-letter-van-het-alfabet, is het vaak gratis verzenden (mits je Prime klant bent)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Verzendkosten vergeten. Ik gooi altijd van alles in mijn wagentje en bij 10 euro of meer ga ik bestellen. Dat is altijd sneller dan ik zou willen >:) .
Amazon onder de 20eu laat ik gewoon naar een ophaalpunt sturen en is dan ook (nog) gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
loki504 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:57:
[...]

Welke wet? En bedoeld je met online in NL/EU of de rest van de wereld?
Daarmee bedoel ik gewoon de Nederlandse wet. Als een verkoper (m.b.t. verkoop op afstand) zich richt op de Nederlandse markt, van waar ook vandaan, dan vallen alle overeenkomsten onder het Nederlands recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
M.l. schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Daarmee bedoel ik gewoon de Nederlandse wet. Als een verkoper (m.b.t. verkoop op afstand) zich richt op de Nederlandse markt, van waar ook vandaan, dan vallen alle overeenkomsten onder het Nederlands recht.
Maar er is geen wet in NL die de verkoop van troep verbiedt. En ja ook het verkoop platform en hun verkopers moeten zich aan de NL wet houden en het verkoop platform kan je misschien nog in beweging zetten omdat het in Luxemburg zit. Maar een Chinese verkoper ga je echt niet in beweging krijgen. Omdat ze er gewoon geen gehoor aan gaan geven. Net zoals ik niet zo snel zal opdraven als ik een brief krijg dat ik china voor de rechter moet komen.
Pagina: 1