Goeiedag,
Ik post niet zo vaak, ik probeer er een leesbaar verhaal van te maken.
Regelmatig bestel ik iets bij
Achteraf blijken spullen vaak rommel te zijn en ondanks dat het product verkocht blijft worden kun je hooguit je geld terugkrijgen. Reparatie of vervanging word niet aangeboden en als je er om vraagt krijg je het niet. Ook als je pakket niet/verkeerd is bezorgd dan kan je hooguit je geld terugkrijgen.
Het is kennelijk een verdienmodel geworden om ondermaatse kwaliteit te verkopen in de hoop dat mensen het de moeite niet waard vinden om voor iets goedkoops verhaal te gaan halen. Hier wil ik iets aan gaan doen.
Ik ben van plan wat juridische stappen te zetten tegen de "verkoper(s)". Ik loop hier echter tegen meerdere vraagstukken aan.
Dit is helaas ook niet te regelen met rechtsbijstandverzekeringen, die doen pas echt iets als er een paar duizend euro op het spel staat. Ik hoop vooral dat dit mij niet te veel tijd zal kosten. Dat dit een keer een paar honderd euro kost vind ik niet zo erg.
Het is makkelijk om informatie te vinden over hoe je in gebreke moet stellen en zelfs naar de rechter stappen, maar dit geld alleen in simpele gevallen. Helaas licht het wat gecompliceerder als een bedrijf alle verantwoordelijkheden vermijd, verschuilt achter andere verkopers en probeert alles juridisc dicht te timmeren. Hoe pak je dit aan?
Ik post niet zo vaak, ik probeer er een leesbaar verhaal van te maken.
Regelmatig bestel ik iets bij
Members only:
en vaak is dat dan van een externe verkoper. Het lijkt wel of de helft van de keren of meer het product niet conform is.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Achteraf blijken spullen vaak rommel te zijn en ondanks dat het product verkocht blijft worden kun je hooguit je geld terugkrijgen. Reparatie of vervanging word niet aangeboden en als je er om vraagt krijg je het niet. Ook als je pakket niet/verkeerd is bezorgd dan kan je hooguit je geld terugkrijgen.
Het is kennelijk een verdienmodel geworden om ondermaatse kwaliteit te verkopen in de hoop dat mensen het de moeite niet waard vinden om voor iets goedkoops verhaal te gaan halen. Hier wil ik iets aan gaan doen.
Ik ben van plan wat juridische stappen te zetten tegen de "verkoper(s)". Ik loop hier echter tegen meerdere vraagstukken aan.
- Is het Nederlands recht van toepassing? Ik weet vrijwel zeker dat dit zo is, ondanks dat het platform is gevestigd in Luxemburg en de "externe" verkopers veelal in China zitten. Het is duidelijk gericht aan de Nederlandse markt.
- Wie is nou echt de verkoper? Er staat op de productpagina en bij het afrekenen dat het om een externe verkoper gaat, maar ik betaal het platform en het platform trekt ook heel veel verantwoordelijkheden naar zich toe.
- Hoe pak ik dit precies aan en wie heeft er persoonlijk ervaring mee? Ik weet dat je eerst in gebreke moet stellen en daarna pas naar de (kanton)rechter kan stappen (een datum prikken bij de rechtbank en laten dagvaarden). Hier zitten al een aantal uitdagingen, in de voorwaarden van het platform staat dat ik uitsluitend elektronisch mag communiceren tenzij dit wettelijk niet anders kan, dit maakt het mij al weer moeilijk aan te tonen dat ik iemand in gebreke heb gesteld. Ook zit ik met het internationaal dagvaarden, wat ik er online over kan vinden is dat dit via het Openbaar Ministerie moet, maar ik weet niet of ik dan nog steeds gebruik moet maken van een gerechtsdeurwaarder.
- Kans van slagen? Ik zit er niet op te wachten dat een rechter uiteindelijk vind dat de schade te gering is om een zaak van te maken. Zou dit kunnen en heb ik nog andere belangrijke dingen over het hoofd gezien?
Dit is helaas ook niet te regelen met rechtsbijstandverzekeringen, die doen pas echt iets als er een paar duizend euro op het spel staat. Ik hoop vooral dat dit mij niet te veel tijd zal kosten. Dat dit een keer een paar honderd euro kost vind ik niet zo erg.
Het is makkelijk om informatie te vinden over hoe je in gebreke moet stellen en zelfs naar de rechter stappen, maar dit geld alleen in simpele gevallen. Helaas licht het wat gecompliceerder als een bedrijf alle verantwoordelijkheden vermijd, verschuilt achter andere verkopers en probeert alles juridisc dicht te timmeren. Hoe pak je dit aan?