Bitumen laag over laag of oude eraf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-02 05:49
Bij de dooi enkele weken geleden zie ik plots een natte plek op het plafond van mijn keuken met plat dak . De regen erna liet het zelfs druppen. Het lek is lastig te vinden omdat er flink wat kiezel op het dak ligt .

Ik wil het laten repareren . Dat betekent om te beginnen kiezel eraf . Mocht geen lek te vinden zijn ( overigens is het spontaan gestopt ook ha de 7 mm regen gisteren geen druppel meer ) dan moet er maar met een ruime marge nieuw bitumen op. Het lek zit vrij zeker nabij de rand tussen platte dak en hogere deel van het huis . ( soort uitbouw) Stel dat met een ruime marge van tenminste twee meter vanaf het vermoedelijke lek de boel laat vernieuwen , dat is ca 1/3 deel van het totale dak , is het dan een optie om erover heen te leggen? Of moet de oude laag eraf ? Ik vermoed dat de laag nog best oké is vanwege een forse laag grind zal er geen uv schade zijn. Het dak dateert uit het jaar 2000.

Weten jullie grofweg het verschil in kosten tussen geheel vernieuwen of overheen plakken ? Ik heb geen idee waarmee ik moet rekenen dus alvorens ik offertes ga vragen wil ik graag een beetje weten waar het heen kan gaan.

Overigens iemand idee hoe een na de dooi ontstane lekkage spontaan kan zijn verdwenen ?

Jullie Feed back wordt zeer gewaardeerd. Reeds dank daarvoor!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
Hier een consument zonder verstand van zaken....
Een nieuw dak over het oude dak, klinkt een beetje als nieuw behang over je oude behang.
Een manier om kosten te drukken, maar om nu te zeggen dat het echt fraai is.... meehhh... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is je dak verder nog goed? Mijn dak is 50 jaar oud en ik begin ook af en toe te twijfelen of het nog goed is (ik denk dat er soms water van binnen komt, dak is koudebrug) maar ik laat wel heel het dak vernieuwen natuurlijk vanwege de ouderdom.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55

RvV

Volgens mij is dat vrij gebruikelijk om er nog een laag overheen te plakken. Er komt natuurlijk wel een keer een eind aan. :)
Hier hebben ze na 25 jaar (er zat een lekkage) een 2e laag er overheen geplakt en dat ziet er prima uit na een paar jaar.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:07

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb me toen laten informeren door de dakdekker. Bij mij kon er nog één laag over en daarna moest alles eraf. Ik heb die laag er wel overheen laten zetten. Ik verkocht mijn huis één jaar later. De huidige kopers kunnen er dus nog een jaar of 15 mee door. Daarna moet alles eraf en opnieuw erop.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Ja het is niet heel gek om laag over laag te doen. Dat kan niet eindeloos en de onderlaag moet wel mooi glad zijn. Geen hobbels en bulten erin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 08:58
Hou er rekening mee dat het dak wellicht niet volledig verkleefd is gezien de ballast laag van grind. Wellicht verstandig om van de nood een deugd te maken en extra isolatie aan te brengen (mits je opstanden hoog genoeg zijjn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
Je kan ook je dak renoveren en een isolatiemaatregel gelijk toepassen. Krijg je subsidie voor.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 16:59
Dit heeft de vorige eigenaar bij ons ook zo laten doen. Het gevolg is dat je met een lekkage niet meer kunt vinden waar het lek zit.

Wij hebben een dakdoorvoer laten maken en nu lekt daar water uit. Er zit een lek ergens in de nieuwe laag, water loopt tussen de oude en nieuwe laag richting nieuwe dakdoorvoer en lekt daar het huis in. Onze dakdekker heeft ieder plekje wat hij verdacht vond gedicht en daarmee is het gelukkig opgelost, maar ik zou zelf nooit nieuwe bitumen over oude heen doen, is een drama als er iets lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sipje schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:24:
Dit heeft de vorige eigenaar bij ons ook zo laten doen. Het gevolg is dat je met een lekkage niet meer kunt vinden waar het lek zit.

Wij hebben een dakdoorvoer laten maken en nu lekt daar water uit. Er zit een lek ergens in de nieuwe laag, water loopt tussen de oude en nieuwe laag richting nieuwe dakdoorvoer en lekt daar het huis in. Onze dakdekker heeft ieder plekje wat hij verdacht vond gedicht en daarmee is het gelukkig opgelost, maar ik zou zelf nooit nieuwe bitumen over oude heen doen, is een drama als er iets lekt.
tsja, dat heb je al snel. Ook als je niet laag over laag doet, elke fatsoenlijk dak bestaat namelijk uit meerdere lagen ;) warme daken zijn daar helemaal leuk in, dan loopt het water over de dampdichte laag min of meer standaard meters voordat het binnen komt.

bitume over bitume is eigenlijk net als tegel over tegel behang over behang etc.. een manier om wat geld/ moeite te besparen, persoonlijk zou ik het er in de meeste gevallen gewoon weghalen en opnieuw beginnen, of je moet toevallig van plan zijn om je huis te verkopen :P

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 30-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
@RayDelft
Zelf heb ik bij een ingenieursbureau gewerkt die bouwkundig advies geeft. Verder beheer ik het gebouw van onze VVE.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat overlagen (nieuwe laag bitumen over de oude) heel normaal is. Gebruikelijk is om maximaal 2x te overlagen. Daarna wordt het dak te zwaar. Bitumen worden steeds beter, dus de levensduur is nu rond de 25/30 jaar voor een nieuwe laag.

Belangrijkste is dat alle aansluitingen wel netjes worden vervangen, dus nieuwe loodslabben, dakranden, doorvoeren etc. Dan weet je ook direct dat je lekkage echt verholpen is en kan je weer 25/30 jaar genieten van een goed dak. Als je dak uit 2000 is, is deze ook al 24 jaar oud. Dus heel veel levensduur heb je niet meer over. Dus doe het direct goed.

PS: als je voor betere/speciale bitumen kiest kan je daarna ook eventueel een groendak aanleggen. Extra isolatie en goede bescherming voor je dak tegen UV en hitte.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 30-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 10:01
Omdat de lekkage spontaan is verdwenen denk ik dat het met de afvoer te maken heeft.

Als dooiwater niet weg kan dan ontstaat een laagje water op het dak. Waarschijnlijk lag er nog sneeuw tussen de afvoer en het water. Waar lekt het water dan het huis in? Zelf denk ik aan de zijkanten van het dak omdat daar normaal gesproken geen water op staat. Situatieschets: \~~~~~~~~~/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:50
Garantie is ook een aspect dat meespeelt. Ik kreeg destijds na een lekkage de keuze: óf lokaal repareren maar dan gaf hij geen garantie dat de lekkage zou stoppen, óf het gehele dak een extra laag eroverheen en dan gaf hij wel garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 31-01-2024 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 19:39

sealy

bastards...

Ik heb toevallig net offertes binnen voor een vergelijkbare situatie. Bij mij gaat het om een dak van 61m2 inclusief twee lichtkoepels. Bij mij gaf de dakdekker ook aan dat 1x overbranden eigenlijk redelijk standaard is.

Members only: kosten
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:07

Agent47

I always close my contracts.

sealy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:21:
Ik heb toevallig net offertes binnen voor een vergelijkbare situatie. Bij mij gaat het om een dak van 61m2 inclusief twee lichtkoepels. Bij mij gaf de dakdekker ook aan dat 1x overbranden eigenlijk redelijk standaard is.

***members only***
Ik zou hier meteen voor alles eraf en nieuwe laag gaan. Weinig prijsverschil en heb je t meteen goed.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:00
Agent47 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Ik zou hier meteen voor alles eraf en nieuwe laag gaan. Weinig prijsverschil en heb je t meteen goed.
Snap niet waar het idee vandaan komt dat overlagen minder goed zou zijn. De besparing zit vooral in het feit dat je geen afval hoeft af te voeren en geen arbeidskosten hebt voor het verwijderen.
Kwalitatief zit er geen verschil tussen een nieuwe laag en een correct aangebrachte overlaging.
Ik zeg nadrukkelijk correct, want er zullen ongetwijfeld slechte dakdekkers zijn die bij een overlaging minder goed werk afleveren omdat er toch al iets ligt.

Enige echt goede reden voor alles eraf, is als je ook de dakconstructie dan wel isolatie wil aanpakken/verbeteren. Is het puur een nieuwe bitumen, lekker overlagen als dat kan.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 31-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Laatst online: 19-05 10:45
hier laat ik het betumen dak van een serre vervangen
en daar was het overstel ook om te overplakken / branden
mijn vraag was ook
is het niet beter om volledig te vervangen
en daar was het antwoord
dat kan echter zit er waarschijnlijk een isolatie laag direct onder de huidige laag en die maak je bij verwijdering kapot en dan moet je isolatie + nieuwe laag bitumen

dus ik ga paar weken voor de uitvoering kijken of er daadwerkelijk isolatie is verlijmd => zo niet dan gaat de oude laag eraf, zo wel dan blijft de oude laag zitten
(lekkage zit bij mij rond de afvoeren)
afvoeren en zinkwerk worden wel vernieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Overlagen is in veel gevallen een veel betere en duurzamere oplossing.

De lagen verkleven aan elkaar waardoor je weer een goede laag bitumen hebt die er weer heel wat jaren tegen kan. Daarnaast betekend slopen ook dat de isolatie eronder weg kan in de meeste gevallen.

De levensduur is doorgaans langer met een losliggend geballast dak, zoals je nu hebt met grind. Ik zou even kijken of het geen simpele lekkage is. Als de laag nog niet toe is aan vernieuwen dan is dat ook simpelweg nog zonde. Kan het nog 10 jaar mee, overlaag het dan en zo kun je nog heel wat tientallen jaren met het dak doen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-02 05:49
Hartelijk dank voor jullie reacties. Inmiddels is er veel regen gevallen en er is geen druppel meer gelekt . Het is een raadsel waar de lekkage vandaan kwam. Waarschijnlijk bij de doorvoer van de afzuigkap . Mogelijk inderdaad de vorming van een plas door regen op een nog bevroren en dooiende laag ijs . Hef enige wat ik heb gedaan is de ingang van de regenpijpen wat toegangkelijker gemaakt door wat kiezel en bladeren weg te halen . We wachten maar even af .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 00:35

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

sealy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:21:

***members only***
Schaamteloos een reactie, maar dat vind ik wel goedkoop. Hier net een offerte ontvangen voor overlagen van krap 12m2 voor ongeveer €2000 ex btw
Pagina: 1