Woonkamer doorbraak naar voormalige garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 22:54
Beste allen,

Wij hebben een woning op het oog waarbij we de woonkamer willen doorbreken naar de achterste ruimte om daar een woonkeuken van te maken.
Waar de keuken nu zit willen we een kantoortje maken.
Mijn idee was om de hoekmuren weg te halen (het rood omcirkelde) en daar de opening. Dit is wel een kostbaar iets vanwege de nieuwe draagconstructie die daar in de plaats moet komen.
Hebben jullie nog ideeën om deze ruimte bij de woning te betrekken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI941ugpGavsmOuUhGr2HJlW6CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUrKULf8Ony6kbR81HZh1IqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
stukje aanbouwen bij de woonkamer zodat je een mooiere ruimtelijkere overgang naar de keuken krijgt zou wel gaaf zijn. Is alleen wel erg duur grapje. :-)

Zonder verdere foto’s of constructie tekeningen is het natuurlijk lastig te zeggen wat draagmuren zijn en hoeveel woonlagen etc.

Misschien is een doorgang voor een deur al makkelijk te realiseren met een latei. Maar dit moet je echt met een constructeur overleggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Passie-m op 24-01-2024 20:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
Passie-m schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:30:
stukje aanbouwen bij de woonkamer zodat je een mooiere ruimtelijkere overgang naar de keuken krijgt zou wel gaaf zijn. Is alleen wel erg duur grapje. :-)

Zonder verdere foto’s of constructie tekeningen is het natuurlijk lastig te zeggen wat draagmuren zijn en hoeveel woonlagen etc.

Misschien is een doorgang voor een deur al makkelijk te realiseren met een latei. Maar dit moet je echt met een constructeur overleggen.
Ik heb de bouwtekeningen al doorgestuurd naar de constructeur. Het zijn draagmuren, alleen ik zie het zelf even niet meer of het zinvol is om die hele hoek weg te halen. De constructeur had het al over max 15000 euro om die hoek weg te halen en op te vangen met draagbalken. We kunnen ook alleen een het stuk muur naast het raam van de tuin weghalen als opening , alleen dan is het niet zo ruimtelijk. Het is nu trouwens een werkruimte zonder verdiepingen erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
Ja is net wat je wilt en wat het budget is.

Wil je alleen een doorgang, dan misschien een simpele deur/ doorgang een optie. Wil je ruimtelijk dan zou je of iets moeten bijbouwen of die hoek ruimer breken. Misschien met een architect wat ideeën opdoen mits het budget het toe laat? Je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Is de doorbraak van de architect met of zonder pilaar op de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:20:
Is de doorbraak van de architect met of zonder pilaar op de hoek?
Geen architect. Volgens de constructeur kan het zonder pilaar. Zou dan een lange balk in de achtermuur komen en een balk die erop ligt in de zijmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Charlot887 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Geen architect. Volgens de constructeur kan het zonder pilaar. Zou dan een lange balk in de achtermuur komen en een balk die erop ligt in de zijmuur
Nou dat klinkt alsof jullie elkaar niet helemaal goed begrepen hebben,want ik kan me niet voorstellen dat je dit af kan zonder pilaar :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
Koekstra schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Nou dat klinkt alsof jullie elkaar niet helemaal goed begrepen hebben,want ik kan me niet voorstellen dat je dit af kan zonder pilaar :S
Dit is wat hij zei. Wellicht is het toch een beter idee om de keuken in de woonkamer te plaatsen waar nu de zithoek zit. En dan zitgedeelte in de aangebouwde ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou bredere doorgang maken waar nu de kast zit. Die hoek weghalen levert heel veel gedoe op. Dan is uitbouw logischere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31
Sethro schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:37:
Ik zou bredere doorgang maken waar nu de kast zit. Die hoek weghalen levert heel veel gedoe op. Dan is uitbouw logischere optie.
Ja, die kastruimte weghalen en het cv-hok(?) verplaatsen net naar de andere kant van de muur. De deur van de entree naar de woonruimte komt dan ook 1m naar beneden.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
Refrag schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Ja, die kastruimte weghalen en het cv-hok(?) verplaatsen net naar de andere kant van de muur. De deur van de entree naar de woonruimte komt dan ook 1m naar beneden.
Dat is een tweede toilet die we ook niet zullen gebruiken. Dus kan weg.

Ik denk idd dat het beter is om die hoek te laten voor wat t is en alleen 1 rechte doorbraak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ik denk dat als je een stalen pilaar laat zetten precies op de hoek je de doorbraak constructief al een stuk eenvoudiger maakt dan het oorspronkelijke plan. Is misschien te overwegen en te bespreken. Ja, een pilaar staat in de weg, maar dat staat de muur die je laat staan anders ook. Je maakt het geheel in ieder geval een stuk ruimtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Glazen deur bij kast. Pilaar op hoek. Zijlicht naast pilaar voor ruimtelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:56
Kunnen de balken niet zo zonder pillaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQcCKX4qKJSXTcMIpClT5PP25mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZbZSEzhGPEiwCKOVNmFRj1w.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kom je uit met 1 balk, ervan uitgaande dat de binnenwandjes in de garage niet dragend zijn. Moet je wel de technische ruimte verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx06HZ1hTDkBbmBquk0BCGFho7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzCcVE3syZSowkZ5jgCni7t6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Pejdref schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:43:

[Afbeelding]

Zo kom je uit met 1 balk, ervan uitgaande dat de binnenwandjes in de garage niet dragend zijn. Moet je wel de technische ruimte verplaatsen.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat die hele hoek dragend is en dat het oorspronkelijke plan van @Charlot887 inderdaad jouw bovenste tekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
Pejdref schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:43:
[Afbeelding]
Weet niet of de fundering van de garage hierop gebouwd is? Nu komt er een heel stuk bovenverdieping op de buitenmuur van de garage te rusten.

Eerlijk gezegd, als je het je kan veroorloven zou ik een portaal in je huidige achtergevel van het hoofdgebouw maken en dan 2 meter uitbouwen, dan heb je een hele mooie doorlopende ruimte. Maar geen idee hoeveel tuin je hebt en hoeveel je bereid bent daarvan op te offeren.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1