WIn10 - Game controller overzicht mist controllers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyoi
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 16:54

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik loop al een tijdje tegen het volgende probleem aan en na uitvoerig google-ing kom ik niet op een oplossing:

In mijn USB game controllers overzicht (run: joy.cpl of via control panel: set up USB game controllers) missen game controllers die aangesloten zijn en werken. Deze controllers zijn wel te zien in Settings > Devices en Device Manager. De game controllers werken als ik bijvoorbeeld de bijbehorende software gebruik. Omdat de controllers niet in joy.cpl staan komen deze ook niet naar voren in diverse games en kunnen niet in die games gebruikt worden.

USB hub's e.d. zijn uitgesloten aangezien dit probleem ook optreed als ik de controllers direct op het moederbord aansluit.

In dit voorbeeld gebruik ik de Saitek/Logitech X56 HOTAS. Dit is een throttle en stick die beide apart aangesloten zijn. In de X56_Profiler software werken beide controllers, ik kan de knoppen en axis configureren zonder problemen voor beide de throttle en stick. In joy.cpl is alleen de throttle te zien. In Microsoft Flight Simulator is ook alleen maar de throttle te zien en te gebruiken.

Dit probleem ervaar ik ook met andere game controllers en games/simulators. Zoals Heusinkveld pedalen, Fanatec DD en stuurtje etc. in bijvoorbeeld iRacing e.d.. Dit zijn dus allerlei diverse game controller leveranciers en games waar hetzelfde probleem in optreed.

Tevens heb ik voor beide CPU en GPU een NZXT AIO Kraken watercoolers. Deze hebben op de kop LED verlichting die ook niet meer werkt/in te stellen is (kleur etc). De koelers zelf zijn nog wel steeds uit te lezen (RPM/Temp etc) met de NZXT software. Deze zijn ook via USB aangesloten en dit lijkt er ook mee te maken te hebben. Een LED-strip ook van NZXT is wel prima te gebruiken en configureren. (deze onderdelen zijn via de interne USB headers op het moederbord aangesloten).

Heeft iemand een idee waarom controllers die dus blijkbaar prima werken niet in het joy.cpl overzicht te zien zijn en/of waarom ik USB problemen lijk te hebben.

USB selective suspend setting enabled/disabled heeft geen effect (op dit probleem)
BIOS USB settings hebben ook geen effect op dit probleem (legacy auto/on/off)

Mijn systeem:
CPU: i7-9700K
Moederbord: Asus ROG Maximum XI Hero
RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB RAM (4x8GB)
GPU Nvidia GeForce RTX 2080 TI 11GB

Edit: Toegevoegd schermafbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsTe8tlZob3Zd5mz1yeW2BBpMzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lK1arwViBVRUwTHUyRS4QtdA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tyoi op 24-01-2024 20:17 ]

1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.