Suggesties auto om klachten (zenuw in bil) te voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-04 09:16
Ik heb al een tijd lang last van mijn onderrug met uitstraling naar de bil (beide kant) en soms het been. Het is een tijd lang erg goed gegaan maar recent (na 2 maanden) geen auto te hebben gereden, maar zodra ik weer ging rijden is het direct teruggekomen.

Al een tijdje weet ik dat o.a. de kuipstoel in mijn auto een grote rol speelt. Het is bekend, dat je hierdoor in een houding zit die druk uitoefent op de verkeerde plekken. Waardoor de klachten getriggered worden.

Momenteel heb ik een Mercedes A klasse die ik lease met mijn bedrijf. Nu wil ik deze gaan inleveren en tijdelijk en andere auto kopen. Ik heb nooit iets anders gereden dan Mercedes. Uiteindelijk wil ik die weer een leasen (via mijn bedrijf) maar de levering gaat te lang duren. Vandaar dat ik tijdelijk een andere auto wil.

Heeft iemand mogelijk ook ervaring gehad met dit probleem en die nu een prettige auto (stoel) heeft? Wat zijn nou auto's waar je hoog in zit en je niet in een kuipstoel zit maar gewoon vlak met goede ondersteuning in de rug?

Ja, het is wellicht een beetje een rare vraag. Maar ik ben hier vaak goed geholpen met adviezen.

Het probleem met mijn gezondheid staat ook wel bekend als het piriformis syndroom. Wat zeer lastig is te behandelen. Daarom wil ik nu echt stappen gaan ondernemn met een andere auto. Want dit is geen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pablo. op 24-01-2024 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ass autostoelen
Scheel autostoelen

1 van deze eens bezoeken voor een betere stoel in je auto

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 22:00

Bever!

3

Andere stoel van een derde partij laten inbouwen is de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

De ene kont is de andere niet, wat voor de een lekker zit, is voor de ander een drama.

Kwam laatst iemand tegen met exact dezelfde auto als ik heb "perfecte auto, maar 1 ding he, die stoelen zijn echt waardeloos hè? Ik kom er gebroken uit na een halfuurtje"

Ik ben er in praktisch 1 ruk mee naar Frankrijk gereden en stapte zo fit als een hoentje uit :P

Maar, doorgaans hebben luxere auto's betere stoelen, die je ook beter in kan stellen. En een auto die wat meer richting "boot" gaat zal sneller platte stoelen hebben dan een wat sportiever model. Daarnaast roemt iedereen merken als Volvo en Citroën om hun vrij zachte, comfy stoelen. Duits en Japans is vaak wat steviger, al zit ook daar verschil in.

Andere stoel inbouwen kan ook, maar als het een tijdelijke auto is, zou ik zelf eerder kijken naar een auto die gewoon lekker zit uit zichzelf.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Stoelen zijn ook een beetje persoonlijk.
Zelf vind ik de AGR stoelen van opel wel goed. En de ergo comfort stoelen van VAG.

Zijn goed kantelbaar, verlenging van zitdeel.
Wel "sportieve" wangen. Maar niet dat je helemaal vast zit zeg maar.

Ook volvo heeft fijne stoelen.
Maar in de kia e-nero destijds kon ik geen lange ritten maken.

Maar zou zeker ook gewoon even kijken naar een stoel op maat.
ASS zoals genoemd komt dan op. Vroeger hadden collega's met bv rugklachten ook zo''n stoel.
Op zich niet goedkoop. Maar veelal goed mee te nemen naar andere auto's.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Mercedes V-Klasse ;) Je zit lekker hoog en dat scheelt enorm :)

Maar ik zou eens in een SUV achtig iets zitten, die hebben vaak al een wat hogere zit wat prettiger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Bedankt voor de suggesties. Ik ga me er eens in verdiepen.

Het probleem nu, is dat ik dusdanig hoog zit met mijn knieën toz van mijn heupen. Dat mijn zenuw in mijn bil wordt afgeknepen en de problemen die daardoor ontstaan zijn gigantisch. Want dit blijft niet alleen tijdens het autorijden maar ook daardoor is het voelbaar. Als ik bijv. loop of op een andere stoel ga zitten. Het is echt die houding in de auto zelf.

Ik kan mijn stoel nu wel omhoog zetten. Maar het is onmogelijk om hem gewoon helemaal plat te krijgen want dan steekt ongeveer mijn hoofd door het dak heen.

Er moet in ieder geval iets gaan veranderen.

Ik kan eens overleggen met het bedrijf waar ik nu lease (private). Of het mogelijk is om een stoel te laten vervangen en of ze daarmee akkoord gaan als ik dit uiteraard betaal en later bij het inleveren weer vervang met mijn huidige stoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Pablo. op 24-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ah. zo te lezen ben je geen 1m75 of zo.
Maar als je zo zit. Dan zou iets van een Cross-over/SUV mogelijk wel een oplossing zijn.
Daar zit je vaak meer "op de bok"

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
DarkSide schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:00:
ah. zo te lezen ben je geen 1m75 of zo.
Maar als je zo zit. Dan zou iets van een Cross-over/SUV mogelijk wel een oplossing zijn.
Daar zit je vaak meer "op de bok"
Klopt, ik ben 1.87 uit mijn hoofd.

Een ander probleem bij mijn huidige auto is dat ik een panorama dak heb. Dat is natuurlijk prachtig maar ooit krijg ik een tijdelijke auto (bijv. tijdens onderhoud). Dan heb ik vaak geen panorama dak en dan is er al veel meer ruimte. Omdat het dak nu voor mijn gevoel eerder begint.

Zo'n A180 is een leuke auto. Tot dat je dit zenuwprobleem hebt....

[ Voor 5% gewijzigd door Pablo. op 24-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

valt me nog mee (had iets van 2m verwacht). Ben 1m91 en kan prima zitten in auto met panodak.
Heb dat al jaren. Maar eerste wat ik in een auto doe is de stoel zo laag mogelijk zetten en de zitting kantelen (dat vind ik fijn).

Maar het is iig goed om te zoeken naar een oplossing, goede houding, maar ook je niet te laten verleiden bij de volgende auto om een pano dak te nemen (of sportstoelen, etc) als dat niet goed zit voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 12:36
Ik zit met dezelfde situatie (hernia l5 s1) met uitstralingen. Volvo v60 raad ik je al af. Ondanks alle verstellingen en steunen die je kan aanpassen na 45min al volle uitstraling. En heb telkens ritten van 3u..
Peugeot(andere klassement I know) had ik bij de 508 geen last. 308 dan weer wel.
Mercedes c klasse ook last, nu wachtend op skoda enyaq, hopend dat die wat beter zit.
Edit: volvo xc40 ook last maar iets minder doordat je daar geen lighouding hebt

[ Voor 9% gewijzigd door Dinsterzz92 op 24-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
DarkSide schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:12:
valt me nog mee (had iets van 2m verwacht). Ben 1m91 en kan prima zitten in auto met panodak.
Heb dat al jaren. Maar eerste wat ik in een auto doe is de stoel zo laag mogelijk zetten en de zitting kantelen (dat vind ik fijn).

Maar het is iig goed om te zoeken naar een oplossing, goede houding, maar ook je niet te laten verleiden bij de volgende auto om een pano dak te nemen (of sportstoelen, etc) als dat niet goed zit voor jou.
Het is echt die lighouding wat mij de das omdoet. Zie foto hieronder. Voor de rug is het geen probleem, die zwarte lijn is goed naar voren en achter af te stellen.

Maar die rode lijn (zitting) is onmogelijk vlak te krijgen naar bijv. het groene. Op die manier blijf je altijd die druk op de bil houden. Ik probeer het met een handdoek iets hoger te gaan zitten waardoor het meer vlak wordt. Als dat nou eens zou lukken om het helemaal vlak te maken dan zou ik al een heel eind komen.

Maar als er eenmaal last is. Dan blijft het vervelend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbMQvoZjdopR4KHDdaJxl1iKw0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jp0l9P1miuYwDIjPLa4c6gpd.png?f=user_large
Dinsterzz92 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:16:
Ik zit met dezelfde situatie (hernia l5 s1) met uitstralingen. Volvo v60 raad ik je al af. Ondanks alle verstellingen en steunen die je kan aanpassen na 45min al volle uitstraling. En heb telkens ritten van 3u..
Peugeot(andere klassement I know) had ik bij de 508 geen last. 308 dan weer wel.
Mercedes c klasse ook last, nu wachtend op skoda enyaq, hopend dat die wat beter zit.
Edit: volvo xc40 ook last maar iets minder doordat je daar geen lighouding hebt
Dat is erg vervelend. Ik heb meestal korte ritten maar zelfs dat kan verschrikkelijk zijn. Mijn grootste probleem is de pijn in de bil.

Ook heb ik echt goede tijden gehad in deze auto. Het blijft zeer wisselvallig en er is geen pijl op te trekken.

Merk je juist dat een hele rechte houding goed werkt? Dus de rug(leuning) heel recht te zetten in combinatie met een strakke zitting goed werkt?

En heb je enkel klachten tijdens het autorijden of ook daar buiten?

Het autorijden is mijn grootste probleem. Daarna blijven de problemen aan en kom ik er vrijwel niet meer vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Pablo. op 24-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 22:02
Na 4 hernia's ben ik terecht gekomen bij de advanced comfort stoelen van Citroën, ze zijn in verschillende modellen te vinden ( ik heb zelf een Cactus) en ik kan er uren op zitten zonder problemen.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 12:36
Pablo. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Het is echt die lighouding wat mij de das omdoet. Zie foto hieronder. Voor de rug is het geen probleem, die zwarte lijn is goed naar voren en achter af te stellen.

Maar die rode lijn (zitting) is onmogelijk vlak te krijgen naar bijv. het groene. Op die manier blijf je altijd die druk op de bil houden. Ik probeer het met een handdoek iets hoger te gaan zitten waardoor het meer vlak wordt. Als dat nou eens zou lukken om het helemaal vlak te maken dan zou ik al een heel eind komen.

Maar als er eenmaal last is. Dan blijft het vervelend.

[Afbeelding]

[...]

Dat is erg vervelend. Ik heb meestal korte ritten maar zelfs dat kan verschrikkelijk zijn. Mijn grootste probleem is de pijn in de bil.

Ook heb ik echt goede tijden gehad in deze auto. Het blijft zeer wisselvallig en er is geen pijl op te trekken.

Merk je juist dat een hele rechte houding goed werkt? Dus de rug(leuning) heel recht te zetten in combinatie met een strakke zitting goed werkt?

En heb je enkel klachten tijdens het autorijden of ook daar buiten?

Het autorijden is mijn grootste probleem. Daarna blijven de problemen aan en kom ik er vrijwel niet meer vanaf.
toon volledige bericht
De rechte houding helpt mij enorm.
Rechte rug, zitvlak ook zo vlak mogelijk, en lumbar support zit dan ver uit zodat de rug z'n ideale positie aanhoudt. Maar lig/zit houding merk ik duidelijke verschillen in. Een bestelbus is bv ideaal.

Ik(zonder te ervaren) zou liever die pijn hebben dan volledig verlies van gevoel.
Ik rij manueel en na anderhalf/2u heb Ik geen gevoel meer in voet en onderbeen wat ontkoppelen heel moeilijk maakt.
Dit kan ik ook op Bureau meemaken en wandelen wordt dan helemaal een uitdaging. Ik kijk dan half omlaag om te zien waar ik mijn voet geen slinger.

Op Bureau kan ik het ook hebben omdat je langer stil zit. Op de motor heb ik het dan bv niet(daar doet enkel m'n kont pijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Bespreek dit eens met je dealer. Kennis van me had het bij een volvo, toen hebben ze ipv een ASS stoel simpelweg z'n stoel aan de achterkant wat hoger gezet met een opvulblokje.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Mijn ervaring is dat je in busjes en MPV's vaak al een stuk platter/meer recht op zit.

En zeker met elektrisch verstelbare stoelen kun je vaak ook de zithoek goed instellen.

Helaas nog wel altijd een beetje een luxe-ding, zulke stoelen,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik kan je iig een bmw 3 serie afraden, kom ik ook
Gebroken uit
Andere auto is suv, oud en goedkoop hok maar door de rechte zit veel fijner

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Zo herkenbaar na halfjaar in Peugeot gereden te hebben, ik leef met je mee.

Moet zeggen, kreeg laatst half jaartje Kia Picanto, verwachtte niet heel veel, maar geen enkele klacht. (Helaas moeten inleveren, nu een up, na 3 weken weer klachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 13:20
Pablo. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:57:
Het probleem met mijn gezondheid staat ook wel bekend als het piriformis syndroom. Wat zeer lastig is te behandelen. Daarom wil ik nu echt stappen gaan ondernemn met een andere auto. Want dit is geen doen.
Weet je zeker dat het Piriformis syndroom is? Piriformis ziet men eigenlijk alleen bij intensieve sporters. Ik heb namelijk dezelfde klachten en ondanks dat ik alle andere uitvluchten heb ondergezocht (waaronder Piriformis) bleek het na een MRI toch ‘gewoon’ :+ een hernia. Ik kon na een steeds pijnlijker wordende vakantierit (12 uur terug naar huis rijden), de ochtend erop niet meer bewegen zonder intense zenuwpijn, alsof iemand me onder stroom zette. Die autorit was waarschijnlijk de druppel van iets dat al heel lang sluimerde.

Bij rugpijn in de onderrug met uitstraling naar je billen/benen wil je de ischias zenuw zo min mogelijk belasten. Dit doe je door rechtop te zitten met je knieën in een 90 graden hoek. Het probleem met wat lagere auto’s is dat ze een lighouding stimuleren. In deze houding wordt de ischias zenuw op z’n langst gerekt, wat voor irritatie zorgt. Alles wat daar langs loopt kan dan pijn gaan doen, doof aanvoelen, tintelen, of uitvalsverschijnselen vertonen. Hoe geïrriteerder de zenuw raakt hoe verder de klachten naar beneden zakken. Het gekke is dat de rugpijn dan vaak verdwijnt. Ben je aan het herstellen dan zul je zien dat de andere klachten verdwijnen maar de lage rugpijn weer terugkomt (centralisatie heet dat).

Wat je dus wilt is een auto waarbij de zitting wat hoger is zodat je knieën netjes gebogen zijn. Vaak zijn dit SUV’s. Ook wil je geen diepe zitting zodat je rug zo recht mogelijk blijft. Waarschijnlijk merk je bij klachten het verschil thuis ook al tussen een rechte stoel en je bankstel.

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-01-2024 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:00
Mij is net het tegenovergestelde voorgesteld en voor mij hielp het. Dus rugleuning achterover maar wel met prominente lendensteun. Ook Cruise control en zetel verwarming zijn aanraders . Zetels is echt gokken welke voor je geschikt is. Dezelfde chiropractor had in zijn wachtzaal een heel assortiment stoelen staan allemaal orthopedische maar mij kon geen enkele bekoren. Ook je spieroefeningen dagelijks doen helpt echt. En leer er mee leven soms wordt het met ouder worden beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:28

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:34:
[...]

Weet je zeker dat het Piriformis syndroom is? Piriformis ziet men eigenlijk alleen bij intensieve sporters. Ik heb namelijk dezelfde klachten en ondanks dat ik alle andere uitvluchten heb ondergezocht (waaronder Piriformis) bleek het na een MRI toch ‘gewoon’ :+ een hernia. Ik kon na een steeds pijnlijker wordende vakantierit (12 uur terug naar huis rijden), de ochtend erop niet meer bewegen zonder intense zenuwpijn, alsof iemand me onder stroom zette. Die autorit was waarschijnlijk de druppel van iets dat al heel lang sluimerde.

Bij rugpijn in de onderrug met uitstraling naar je billen/benen wil je de ischias zenuw zo min mogelijk belasten. Dit doe je door rechtop te zitten met je knieën in een 90 graden hoek. Het probleem met wat lagere auto’s is dat ze een lighouding stimuleren. In deze houding wordt de ischias zenuw op z’n langst gerekt, wat voor irritatie zorgt. Alles wat daar langs loopt kan dan pijn gaan doen, doof aanvoelen, tintelen, of uitvalsverschijnselen vertonen. Hoe geïrriteerder de zenuw raakt hoe verder de klachten naar beneden zakken. Het gekke is dat de rugpijn dan vaak verdwijnt. Ben je aan het herstellen dan zul je zien dat de andere klachten verdwijnen maar de lage rugpijn weer terugkomt (centralisatie heet dat).

Wat je dus wilt is een auto waarbij de zitting wat hoger is zodat je knieën netjes gebogen zijn. Vaak zijn dit SUV’s. Ook wil je geen diepe zitting zodat je rug zo recht mogelijk blijft. Waarschijnlijk merk je bij klachten het verschil thuis ook al tussen een rechte stoel en je bankstel.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie. Ik herken veel van wat je schrijft.

In 2021 heb ik ook al extreem veel last gehad van dit probleem. Toen voornamelijk brandend / zeurende pijn in de bil (beide kanten) tijdens het rijden. Soms ook in combinatie met klachten in de onderrug en uitstraling tot aan de voet.

Toen heb ik verschillende oefeningen gedaan en is er 1 tot misschien wel 2 jaar overheen gegaan, tot dat klachten minder werden. Soms had ik wel een terugval maar met simpele oefeningen en dry needling, trok dit vaak weer weg.

De afgelopen periode (ruim een jaar) vrijwel geen enkele klachten meer. Ik kon gewoon autorijden zonder problemen en alles doen. Soms voelde ik het wel in mijn onderrug (op verschillende momenten maar voornamelijk zitten) maar voor mijn gevoel was het volledig weg.

Het komt nu extra hard aan omdat ik zo lang zonder heb geleefd. En helaas weet hoe het is om met deze klachten te moeten leven. Als je eenmaal gewend bent aan een pijnvrij leven. Dan is dit echt het laatste wat je wilt.

Ik twijfel een beetje aan mijn vervolgstappen. In ieder geval ga ik nog een keer dry needling doen. Voordat ik eventueel weer contact met mijn huisarts opneem.

Destijds heb ik een MRI scan gehad. Daar kwam uit dat ik geen hernia had, waardoor er vol op het piriformis syndroom werkt ingezet. Met bepaalde oefeningen kon ik toen de klachten beperken maar het is nu terug op de overtreffende trap.
oldie127 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 01:01:
Mij is net het tegenovergestelde voorgesteld en voor mij hielp het. Dus rugleuning achterover maar wel met prominente lendensteun. Ook Cruise control en zetel verwarming zijn aanraders . Zetels is echt gokken welke voor je geschikt is. Dezelfde chiropractor had in zijn wachtzaal een heel assortiment stoelen staan allemaal orthopedische maar mij kon geen enkele bekoren. Ook je spieroefeningen dagelijks doen helpt echt. En leer er mee leven soms wordt het met ouder worden beter.
Bedankt voor je bericht. In het verleden deed ik vaak deze oefening (YouTube: Piriformis Syndrome Treatment- STOP Stretching!) met goed resultaat. Echter lijkt het nu vrij weinig te doen.

Ik ga even goed na denken wat nu de vervolg stappen moeten zijn. Zoals ik hierboven afgeef, heb ik soort gelijke problemen eerder ondervonden. Meer dan een jaar geen enkele problemen gehad. Dat maakt het nu echt extreem vervelend, zeker nu het terug is in een overtreffende trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Bob Popcorn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:15:
Bespreek dit eens met je dealer. Kennis van me had het bij een volvo, toen hebben ze ipv een ASS stoel simpelweg z'n stoel aan de achterkant wat hoger gezet met een opvulblokje.
Ook jij bedankt voor je reactie.

Dit ga ik vandaag ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

oldie127 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 01:01:
Dezelfde chiropractor had in zijn wachtzaal een heel assortiment stoelen staan allemaal orthopedische maar mij kon geen enkele bekoren.
Geen enkele houdingscorrigerende stoel zit direct lekker als je gewend bent "slecht" te zitten.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Pablo. Je (of je medisch specialist) hebt het ongetwijfeld zelf al bedacht, maar voor de kleine kans dat je er toch niet aan heb gedacht noem ik het even: je zit toch niet op je portemonnee in je achterzak he? Dat kan ook echt heel irritante klachten veroorzaken die niet direct te duiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
sOid schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:45:
@Pablo. Je (of je medisch specialist) hebt het ongetwijfeld zelf al bedacht, maar voor de kleine kans dat je er toch niet aan heb gedacht noem ik het even: je zit toch niet op je portemonnee in je achterzak he? Dat kan ook echt heel irritante klachten veroorzaken die niet direct te duiden zijn.
Dat is niet het geval. Bedankt voor je reactie. :)

Update:

De garage geeft aan dat er voor mijn auto geen andere stoel optie bestaat vanuit Mercedes zelf.

Ze geven aan dat ze vaak op de werkplaats stoelen van ASS tegenkomen. Dat dat wellicht een optie kan zijn. Dat had iemand hier mij ook al aangeraden. Nu ga ik overleggen met de lease maatschappij waar de auto van is of hun hier akkoord op geven. Dan kan dat wellicht een eerste goede stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Pablo. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Klopt, ik ben 1.87 uit mijn hoofd.

Een ander probleem bij mijn huidige auto is dat ik een panorama dak heb. Dat is natuurlijk prachtig maar ooit krijg ik een tijdelijke auto (bijv. tijdens onderhoud). Dan heb ik vaak geen panorama dak en dan is er al veel meer ruimte. Omdat het dak nu voor mijn gevoel eerder begint.

Zo'n A180 is een leuke auto. Tot dat je dit zenuwprobleem hebt....
Ik rijd zelf een Skoda Superb (met panoramadak) en ben 1.85m. Ik heb de stoel (gelukkig met geheugen per sleutel, want mijn vrouw is klein) heel hoog afgesteld zodat ik veel beter zit. Om mij heen zie ik iedereen laag zitten, terwijl hoger zitten een betere houding geeft.

Ik heb wel soortgelijke klachten gehad.

Mijn punt is: Je beschrijving is wel erg autoafhankelijk.

Ook het uitschuiven van de stoel zodat een groter gedeelte van mijn dijbeen wordt ondersteund, helpt. Zorg dat de druk ongeveer overal gelijk is. Ga ook niet teveel achterover zitten.

Ikzelf ben dus zeer tevreden met de electrische stoelen van mijn sportline superb en juist door de geheugen feature neem je meer tijd om de stoel af te stellen.
(Want laten we wel zijn: als een auto door meerdere rijders wordt gedeeld, van verschillende lengte en de stoel moet met de hand worden verzet, dan zet je de stoel naar voren en naar achteren en dan houdt het wel op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
Hann1BaL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ik rijd zelf een Skoda Superb (met panoramadak) en ben 1.85m. Ik heb de stoel (gelukkig met geheugen per sleutel, want mijn vrouw is klein) heel hoog afgesteld zodat ik veel beter zit. Om mij heen zie ik iedereen laag zitten, terwijl hoger zitten een betere houding geeft.

Ik heb wel soortgelijke klachten gehad.

Mijn punt is: Je beschrijving is wel erg autoafhankelijk.

Ook het uitschuiven van de stoel zodat een groter gedeelte van mijn dijbeen wordt ondersteund, helpt. Zorg dat de druk ongeveer overal gelijk is. Ga ook niet teveel achterover zitten.

Ikzelf ben dus zeer tevreden met de electrische stoelen van mijn sportline superb en juist door de geheugen feature neem je meer tijd om de stoel af te stellen.
(Want laten we wel zijn: als een auto door meerdere rijders wordt gedeeld, van verschillende lengte en de stoel moet met de hand worden verzet, dan zet je de stoel naar voren en naar achteren en dan houdt het wel op.)
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk dat een stoel die je telkens moet verzetten niet ideaal is. Ik had ooit een redelijk fijne houding maar nadat iemand anders deze heeft versteld en ik nu klachten heb, krijg ik het niet meer op deze positie terug. Want dat gevoel is nu lastig te vergelijken met toen omdat de klachten nu direct opspelen.

Ik richt me voornamelijk op mijn auto. Omdat de problemen ooit zijn begonnen toen ik deze auto ontving. Dat begon met lichte klachten, die vervolgens steeds extremer werden. Ook artsen etc. hebben aangegeven dat een kuipstoel waardeloos is, met de klachten die ik heb / had.

Recent heb ik 8 weken geen auto gereden omdat het verlengd moest worden, wat door een fout bij het CBR langer duurde. In deze periode heb ik helemaal geen auto gereden. Na de eerste keer auto rijden, is het gelijk weer helemaal foute boel.

Uiteraard speelt de rest ook mee. Maar inmiddels is het me wel duidelijk geworden, dat mijn auto(stoel) een serieus grote invloed heeft. Wil ik er ooit vanaf komen (net zoals ik eerder heb gehad), dan lijkt me wel dat ik hier iets aan moet doen. Want alles wijst erop, dat het van grote invloed is.

Buiten mijn auto om, doe ik er alles aan. Goede stoelen, sta/zit bureau etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Heb je al eens weekje andere auto geprobeerd? Of ben je zo gehecht aan die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat het vinden van een juiste stoel met jouw klachten een hele opgave is. Normaal gesproken steun je juist je bovenlichaam af op je bekken / billen. Je bovenlijf maakt een rechte hoek (90 graden) met je benen. Ook kuipstoelen zijn op dat principe gebaseerd, ze zijn slechts wat meer naar achteren gekanteld. Verder is het belangrijk dat de zitting lang genoeg is (zie de rode pijlen). In de meeste auto's schort het daaraan. BMW heeft stoelen waar de zitting verlengd kan worden voor meer ondersteuning. Wellicht hebben meer merken dat.

Afbeeldingslocatie: https://www.fysio-de-hoofdzaak.nl/wp-content/uploads/sites/343/2019/05/123-zithouding-auto2.png

Dat gezegd hebbende, ik heb het idee dat jij je billen wil ontlasten door meer op je rug te liggen. Voor een gezond persoon lijkt me dat niet de bedoeling dus ik kan me voorstellen dat je dan naar maatwerk moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 30-04 13:20
Pablo. schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Ik richt me voornamelijk op mijn auto. Omdat de problemen ooit zijn begonnen toen ik deze auto ontving. Dat begon met lichte klachten, die vervolgens steeds extremer werden. Ook artsen etc. hebben aangegeven dat een kuipstoel waardeloos is, met de klachten die ik heb / had.

Buiten mijn auto om, doe ik er alles aan. Goede stoelen, sta/zit bureau etc.
Dit herken ik. Ik dacht ook dat het aan m'n toenmalige Golf Variant lag. Die had achteraf prima stevige sportstoelen. Het is gewoon het vele zitten. Wakker worden, ontbijten aan de eettafel, autorit, achter je bureau, autorit, eettafel, neerploffen in bankstel. Repeat. Dat is de echte oorzaak. Het nadeel is dat als je eenmaal rugklachten hebt ze vaak blijvend zijn omdat het altijd een zwakke plek zal blijven. Een protusie van een discus heelt wel, maar dat duurt heel lang, en blijft als een fietsband waar een dunnere plek in zit. Zet er druk op en hij zal weer daar uitbollen en tegen je zenuw gaan drukken. Daarnaast zakt je wervelschijf op die plek iets want de vloeistof die erin zat wordt opgeruimd maar niet meer aangevuld. Piriformis zijn de vooruitzichten iets beter, hoop voor je dat het dat is.

Wat mij altijd opvalt is dat ik in de vakantie veel minder tot geen klachten heb. Ik ben dan de hele dag in beweging omdat ik graag hike. Het patroon doorbreken helpt dus, maar met een kantoorbaan blijft dat lastig. Ik weet niet hoelang je moet rijden, maar heb je al eens geprobeerd om kortere stukken te rijden waarbij je af en toe even uit de auto stapt en beweegt?

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 09:28
Cheesy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:16:
Ik kan me voorstellen dat het vinden van een juiste stoel met jouw klachten een hele opgave is. Normaal gesproken steun je juist je bovenlichaam af op je bekken / billen. Je bovenlijf maakt een rechte hoek (90 graden) met je benen. Ook kuipstoelen zijn op dat principe gebaseerd, ze zijn slechts wat meer naar achteren gekanteld. Verder is het belangrijk dat de zitting lang genoeg is (zie de rode peilen). In de meeste auto's schort het daaraan. BMW heeft stoelen waar de zitting verlengd kan worden voor meer ondersteuning. Wellicht hebben meer merken dat.

[Afbeelding]

Dat gezegd hebbende, ik heb het idee dat jij je billen wil ontlasten door meer op je rug te liggen. Voor een gezond persoon lijkt me dat niet de bedoeling dus ik kan me voorstellen dat je dan naar maatwerk moet zoeken.
Als je bij Audi Sportstoelen pakt, kan je de zitting ook verlengen. Met de standaard stoelen is dit niet het geval. Verder kan je inderdaad die zitting verhogen of verlagen zodat je benen overal contact maken met de zetel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:09
@Pablo. Je rijdt een lease auto die naar ik aanneem door je werkgever wordt betaald en die je zakelijk gebruikt. Daarmee is het dus een onderdeel van je werkplek geworden.

Je klachten kunnen leiden tot uitval (ziekte). Het lijkt me dan ook dat je als eerste via je werkgever de ARBO moet laten inschakelen om een werkplek onderzoek te doen. Stoel vervangen of een andere auto klinkt als een oplossing zonder dat het werkelijke probleem is geidentificeerd. Misschien zit je wel scheef of ligt de oorzaak in je bureauwerkplek of misschien wel in de matras waarop je slaapt.

Beleg het bij een ARBO deskundige en zie wat daar als werkelijke oorzaak uit komt. Dat Mercedes geen andere stoel levert wil niet zeggen dat er geen alternatieven zijn, ook daar kan de ARBO vast bij helpen.

Als je werkgever een klein bedrijf is hikken ze misschien tegen de kosten aan maar als je met hernia thuis komt te zitten kost t meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Je hebt denk ik die Benz stoel met geïntegreerde hoofdsteun die staat inderdaad onder een flinke hoek, bij Scheel kunnen ze een stoel precies op maat maken met vlak zitgedeelte, stoel kan je later gewoon meenemen naar andere auto alleen een ander frame nodig. Orginele stoel kan later gewoon weer teruggezet worden dus geen problemen bij lease en goedkoper dan een hele andere auto en je kan lekker bij Benz blijven. Update naar C classe met luchtvering is anders ook een optie, betere stoelen met veel meer instelmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
Iedereen bedankt voor zijn reactie.

Ik heb het een en ander uitgezocht. Het vervangen van de stoel is geen nuttige oplossing. De houding zal altijd verkeerd blijven. Aangezien ik niet volledig rechtop kan gaan zitten omdat ik het dak raak. En als ik dat toch doe, dan liggen mijn benen als nog gestrekt i.p.v. een 90 graden hoek.

Heb overlegd gehad met een arts om toch alles te laten controleren. Dry needling over een aantal dagen (wat hopelijk de lasten wat kan verlichten). Ondertussen ga ik kijken wat ik het beste kan doen met mijn auto. Waarschijnlijk de deur uit en opzoek naar een andere. Dan ook nog een stoel op maat laten maken.

De garage waar ik altijd kom, gaf aan dat ze op de werkplaats regelmatig stoelen van Ass tegenkomen. Dus dat dat mogelijk een goede oplossing kan bieden (in een andere auto).

In het verleden had ik veel "triggerpoints" in de bil. Maar nu lijkt het veel meer vanuit de rug te komen. Want de ene kant van mijn rug, is net een blokbeton. De triggerpoints in mijn bil zijn duidelijk voelbaar en heb ik eerder ervaring mee gehad.

Nu kwam ik deze afbeelding tegen. Dat deze specifieke plekken ook pijn kan veroorzaken in de bil / uitstraling geven. Deze plekken zijn exact waar ik last van heb. Dus eens kijken of dry needling daar wellicht bij kan helpen maar dat laat ik over aan de expert zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RatW4s02hMG9NORDb4x9aLRi68A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3MrXZLfe5Mv129RYaK3udqOW.png?f=user_large

Ik hou jullie op de hoogte. Al de tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is het ook niet deels het probleem verplaatsen en symptoom bestrijding? Tuurlijk dagelijks veel autorijden is nodig voor werk. Comfort is belangrijk.
Maar is het wellicht ook niet zo dat je persoonlijke 'fitheid' ermee te maken heeft en dat je daarmee ook veel klachten kan wegnemen door preventief zaken als houding/stretching/spierkracht op orde houdt middels dagelijks/wekelijks sport- beweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
Millie-ano schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:28:
Is het ook niet deels het probleem verplaatsen en symptoom bestrijding? Tuurlijk dagelijks veel autorijden is nodig voor werk. Comfort is belangrijk.
Maar is het wellicht ook niet zo dat je persoonlijke 'fitheid' ermee te maken heeft en dat je daarmee ook veel klachten kan wegnemen door preventief zaken als houding/stretching/spierkracht op orde houdt middels dagelijks/wekelijks sport- beweging?
Ik heb best veel gesport mijn hele leven. 3 jaar geleden ben ik samen met een sportfysio aan de slag gegaan met oefeningen om de core & kracht te verbeteren. Toen het probleem wegtrok (ik had toen dus niet zo veel last in de rug als nu), ben ik dit altijd thuis blijven doen. Desondanks ik geen klachten meer had (of heel af en toe maar niet heftig) heb ik dit altijd doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Millie-ano schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:28:
Daar wil ik nog iets aan toevoegen. Wellicht dat ander hier nog meer verstand van hebben. Het lijkt me nu juist niet verstandig om oefeningen (wellicht rekken wel) te doen. Omdat die triggerpoints dusdanig aanwezig zijn en voelbaar, wordt het alleen maar erger als ik oefeningen doe. Althans, dat lijkt me.

Volgende week kan ik pas naar de arts. Dat is nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Even een korte update:

Bij de arts geweest, die geeft aan dat we echt opnieuw een MRI moeten doen. Dus dat gaat binnenkort plaatsvinden.

Na dry needling was de pijn in de bil weg. Tot ik weer ging rijden. Dus dat is echt wel een van de oorzaken of het heeft in ieder geval grote invloed.

Contact met ASS stoelen opgenomen om te kijken naar de mogelijkheden in deze auto. Anders gaat die de deur uit en regel ik iets anders. Denk aan een SUV (wellicht GLC).

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:26

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou inderdaad kijken of een auto met een hoge instap je gaat helpen. En nog belangrijker, een auto waar je fatsoenlijk rechtop in kunt zitten. Die instap/uitstap is maar 2 keer per rit..

Ik schrik ervan dat je in je auto niet rechtop kunt zitten. Dan is het gewoon een kut-auto (pardon my french).

Ga eens een tijdje in een XC60, RAV4 of 5008 zitten/rijden....

Sinds ik mijn auto met hoge instap en veel cabine-ruimte heb wil ik niet anders meer. Ben 1.98 en ik snap niet hoe ik me al die tijd in die 206jes en DS3tjes gevouwen heb. Maar toen was ik ook 10-15 jaar jonger.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xreaper05
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-04-2024
Dag Pablo,

Ik las dat je een MRI-scan zou laten doen aangewezen door de arts. Is het resultaat al bekend?
Ik kwam jouw forum post tegen omdat ik dezelfde klachten ervaar met mijn BMW 1-serie (F40, 2023) met sportzetels. Bij mij is de pijn vooral in mijn rechterbil aanwezig.

Ik moet wel zeggen dat ik wat overgewicht heb (ik ben 1,84m lang en weeg 108 kg), wat potentieel extra druk zet en de klachten vermeerdert. Echter twijfel ik ook over een hernia.

Kan jij nogmaals een update geven over de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
Pablo. schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:17:
Even een korte update:

Bij de arts geweest, die geeft aan dat we echt opnieuw een MRI moeten doen. Dus dat gaat binnenkort plaatsvinden.

Na dry needling was de pijn in de bil weg. Tot ik weer ging rijden. Dus dat is echt wel een van de oorzaken of het heeft in ieder geval grote invloed.

Contact met ASS stoelen opgenomen om te kijken naar de mogelijkheden in deze auto. Anders gaat die de deur uit en regel ik iets anders. Denk aan een SUV (wellicht GLC).

Ik hou jullie op de hoogte.
geen update meer?
welke arts heeft die mri voorgeschreven? je huisarts?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Update omdat ik verschillende berichten heb ontvangen.

Geen hernia. Wel extreem weinig kracht vanuit de bil en spanning in de rug. Nu aan het opbouwen met oefeningen aan beide kanten. Echt vanaf nul beginnen bij de basis en heel langzaam opbouwen. Met intensieve hulp van fysio.

Auto gaat er definitief uit. Binnenkort een nieuwe hogere.

Recent een dag in een andere auto gereden (ivm onderhoud huidige auto). Direct weer extreme klachten. Dus heel kort in een verkeerde houding zorgt direct voor extreme problemen.

Wellicht dat ik binnenkort nog een expert op het gebied van rugklachten er naar laat kijken. Want ook daar komt telkens heel specifiek spanning terug. Het voelt net als een blok beton, zo hard. Maar de oefeningen vanuit de fysio werpt al langzaam zijn vruchten af.

[ Voor 24% gewijzigd door Pablo. op 04-07-2024 16:16 ]

Pagina: 1