Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatsme05
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-01-2024
Een paar weken geleden heeft Quatt een hybride warmtepomp toegevoegd aan onze bestaande CV-installatie. Werkt op zich goed, alleen zijn ze vergeten om iets te verzinnen voor het aansturen van de zoneklep voor de vloerverwarming.

Dat levert nu een gekke situatie op. De CV krijgt signaal van de thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) om aan/uit te gaan. Meestal lukt het wel om de vloer met 30 graden warmte op temperatuur te krijgen. Diezelfde 30 graden gaat dan ook naar de radiatoren boven. Die komen dus niet op temperatuur.

Als de woonkamer op temperatuur is, schakelt het systeem uit, ook al is er dan nog warmtevraag van één van de radiatoren boven.

Quatt adviseert een Evohome met Opentherm-module om hun regelunit aan te sturen. Als ik op de radiatoren een HR91/92 plaats, dan kan elke kamer als aparte zone ingesteld worden. Bij directe warmtevraag zal de ketel bijspringen en de radiatoren voorzien van 70 graden water… die vervolgens ook naar de vloerverwarming gaat. Ik moet de vloerverwarming dus echt via de zoneklep kunnen aansturen.

De RF-module krijg ik wel op de regelunit aangesloten, maar dan krijgt de zoneklep nog steeds geen signaal. Kan ik de zoneklep aansturen vanuit de RF-module? Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Toevallig heb ik gisteren een gesprek gehad met Quatt over de installatie. Ik woon in een huis uit 2018 wat met een zoneregeling is aangelegd. Twee thermostaten op een Xtreme36 met driewegklep.

Vloerverwarming op de begane grond op 30 graden, en 1e en 2e verdieping met (zeer kleine dunne) radiatoren op een 1-pijps systeem. :/

Als ik meer dan 30-35 graden in de vloerverwarming pomp, wordt de vloer beneden te warm. PVC vloer mag niet warmer worden dan 27 graden schijnbaar.

Met aanvoer temperaturen van rond de 30 graden is de warmteafgifte van de radiatoren nihil. Deze radiatoren vervangen kost waarschijnlijk een veelvoud van de Quatt zelf. Besparing van de Quatt volgens Quatt EUR650 per jaar, zelf ga ik uit van 500. De hoogte van de investering maakt dus heel veel uit voor de aantrekkelijkheid.

De LTV verdeler 'downgraden' tot vloerverwarming met een pomp lijkt me niet echt een elegante oplossing voor dit probleem.

Het doet mij op dit moment twijfelen of Quatt wel de goede oplossing is.

Ik zou op de verdiepingen L/L kunnen laten installeren voor verwarming en koeling.
Ik verwacht dat dat misschien een slimmere zet is dan voor een vergelijkbaar bedrag overal faincoils installeren, met de bonus de airco-functie natuurlijk.

Ben benieuwd of/hoe anderen dit probleem opgelost hebben.