Hoeveel vermogen vereist van LED driver voor 20 m led strip

Pagina: 1
Acties:

• pingpo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-11 00:29
Hi, ik wil 2 led strips van 10 meter (44 watt per stuk) aansluiten op 1 led driver. Ik heb een MeanWell HLG-240H-24A LED driver thuis liggen, maar al rond de 10m is het licht minder dan aan het begin (zie foto).

LED driver zou voldoende stroom moeten kunnen leveren: Kracht: 240W, Uitgangsspanning: 24V, Uitgangsstroom: 10A

Weten jullie hoe ik het licht aan het einde van de 20 m strip even krachtig kan krijgen als aan het begin?

Ik heb het op dit moment als volgt aangesloten:

Stop contact --> HLG-240H-24A (LED driver) --> Miboxer LC2-ZR (Zigbee controller) --> 10 m LED strip --> 10m LED strip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHNwowgavKwjcQp7h0A-yJKBEyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzYK3btJyr08ULKxYLUvvBsG.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09
De 24v - met afzonderlijke draden vanaf de power supply - ook halverwege en aan het einde aansluiten is een veelgebruikte 'oplossing'.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben niet bekend met die strip of dat merk in het algemeen. Dus tenzij je er wat meer over vind twijfel ik dan wel aan de CRI90 claim.

Daarnaast, 44W is heeeeeeel weinig voor een 10m strip. zeker als deze 480led/m zou hebben... Dit al eens nagemeten? Andere kant, Auxmer levert ook 480led/m met 5W/m. Maar dat is nog steeds meer dan 44W :+

En voor de gradient, op meerder plekken power toevoegen met draden. En daar ook geen dunne spagetti voor pakken maar zeker 1,5qmm. En als de strip nog meer dan 44W doet misschien nog dikker. En als ik zie hoe erg het is verwacht ik eigenlijk ook dat hij meer dan dat verbruikt (aka, hogere stroom dan 2A heeft).

• pingpo
Wat is een betrouwbare merk voor lange led strips? Heb een link?
En hoeveel zou zo'n led strip gemiddeld verbruiken? Als ik zoek naar een 10m cob led strip, dan is het gemiddelde aantal leds dat ik vind rond de 400 per meter. Ik heb het niet nageteld of het aantal leds per meter van de strips die ik heb overeenkomt met wat er in de advertentie staat, maar ik ga het straks zeker na tellen.

Verder als ik je goed begrijp, dan zouden deze strips veel meer verbruiken dan wat er staat vermeld. Zou dan een grotere voeding helpen?

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:25
In het plaatje van de ledstrip lees ik 10 Watt per meter af. Een vermogen wat veel meer logisch lijkt naar mijn idee dan de 44 Watt. Voor 20M zit je dan op 200W (bij volle lichtsterkte).

De chinezen een beetje kennende zal de 44 W max die genoemd is het maximale zijn wat door de strip heen kan, maar dat is slechts een aanname. Dat getal kan ook volledig uit de lucht gegrepen zijn omdat ze iets moest invullen.
Dus zoals gebruikelijk is bij langere afstanden moet je de spanning op meerdere punten injecteren.
Bovenstaande logica gebruikend zou je elke strip op minimaal 3 punten moeten voeden, maar dat is wel gebaseerd op de aanname dat de 44W de max is die door de strip kan. Dat getal kan anders zijn.

Dus wat @Septillion ook al zegt.

Je voeding lijkt met deze info zwaar genoeg, maar krijgt niet al het vermogen door ledstrip.

• jj85
In de omschrijving staat trouwens 10W per meter
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71UCwM3jpEL._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg
Kom je op 200W uit

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 24-01-2024 18:34 ]

• Septillion

Septillion

Okay, dat is al 10W per strip. Dan is 44W melden al helemaal raar... Of mja, misschien dat ze dus zeggen, max 44W aan een stuk gebruiken. Dat zou dan net iets minder dan 5m zijn.

Beetje uit ervaring is 2,5A denk ik wel mooie op mee te rekenen per keer invoeren. Dus voor 10W/m strip @24V kom ik uit op 4,2A. Dan zou je dus aan beide kanten van een 10m run moeten voeden.

Hoe je de draden laat lopen hangt sterk van van de toepassing. Als het meet een cirkel is dan is begin en einde bijvoorbeeld makkelijk. Maar als je gewoon 10m rechtdoor gaat dan ontkom je dus eigenlijk al niet aan een draad parallel.

Maar goed, lange stip is niet zo boeiend. Je zal dus toch al draden moeten solderen om hem te voeden. Gewoon 10m (of zelfs 20m) aan één stuk zonder extra voeden kan je vergeten. Misschien dat dit nog lukt met een strip direct op 230V maar die komt weer met heeeeeeeele eigen problemen uitdagingen, zeker als je hem wilt sturen.

En nu het er dus op lijkt dat het 10W/m is, kan je controller ook die 8,5A wel aan?

• pingpo
Duidelijk, bedankt voor alle informatie.

Dit zegt de beschrijving van de controller:
Productnaam: 2 draden 2 in 1 LED Controller (Zigbee 3.0+2.4G)
Modelnummer: LC2-ZR
Verkocht per merk: LGIDTECH
Het werk Voltage: DC12~48V
Uitgang: 10A/Kanaal
Totale output: Max 10A
Het werk Temperatuur: -10~40℃
Draadloze technologie: Zigbee 802.15.4
Zigbee draadloze frequentie: 2.400-2.480GHz
Zigbee Controle Afstand: 100m=322.2ft (in open gebied)
2.4G RF Afstandsbediening Afstand: 30meters=96ft
Adviseer CCT dual witte kleur LED-strip licht met slechts 2 draden:

Nog 1 vraag, moet de led strip geknipt worden daar waar elektriciteit geïnjecteerd wordt of mag het heel blijven?

[ Voor 62% gewijzigd door pingpo op 24-01-2024 19:09 ]

• jj85
Je kan ze gewoon solderen op die koperen pads waar + en - bij staat. Knippen is niet nodig.

• Septillion

Septillion

Juist heel blijven :)
Pagina: 1