Akoestische hout panelen vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-05 15:40
Ik wil achter mijn TV van die echte houten (dus niet met een fineer laagje) akoestische (met van dat vilt erachter op) panelen plaatsen.
Het betreft een niet super grote muur, 225cm x 263cm BxH.

Op de muur zelf zit glasvlies.
En een hoge plint a 9cm.
2 stopcontacten waarom heen gewerkt moet worden uiteraard.

Kan ik zulke panelen dan nog lijmen op de muur of moet je dit anders bevestigen?

En een soort “extra vraag”.. helpt dit ook een beetje tegen geluid van achter de muur als het ware?
Het is wel nieuwbouw, maar het is een tussenwoning, de tv hoek is als t ware in spiegelbeeld met de buren aan die kant, als je snapt wat ik bedoel.

Ergens ben ik bang dat met schroeven, je die muur misschien wat extra verzwakt.
Als het stil is hoor je namelijk nog steeds wel wat van “de andere kant”.

Of overdrijf ik nou? (Komen eerder uit een zeer gehorige woning, die “angst” zit er nog steeds in)

[ Voor 6% gewijzigd door Bozebeer38 op 24-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lijmen kan prima. De gaten voor de stopcontacten maken kan wat pielen worden.

Het vilt absorbeert een beetje geluid. Voor de beste akoestiek word aangeraden om een houten stelling met steenwol te gebruiken, dat zal 'm niet worden.

Hier zitten ze met 8 schroeven vast, daar gebeurt helemaal niets mee. (Zowel de muur als de panelen)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:00
Wat is het doel? Akoestische isolatie? Geluid naar binnen, of naar buiten?
Ergens ben ik bang dat met schroeven, je die muur misschien wat extra verzwakt.
Wat bedoel je met verzwakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
c-nan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:30:
Wat is het doel? Akoestische isolatie? Geluid naar binnen, of naar buiten?

[...]
Wat bedoel je met verzwakken?
Dat je muur op teveel plekken te “dun” maakt en dus eigenlijk meer gaat horen van de buren.

Het doel is meervoudig, het is vrij “hol” in de woning (een klacht van eigenlijk iedereen in deze buurt met dezelfde soort bouw qua woning), daarnaast hebben de meeste tv’s de boxen aan de achterkant en ik vind toevallig de buurvrouw aardig dus dat is ook een deel van de reden.

Als de tv nu aanstaat zonder panelen, klinkt het echt harder dan ik zou willen, zelfs bij lager volume.
Of als er ander geluid afspeelt, bijvoorbeeld zoontje op een tablet, word het juist lastiger te horen door het echo of holle effect in de ruimte van de woonkamer.

Kan ook aan mijn oren liggen.

En ja deel is ook geluid wat wegnemen wat van de buurvrouw kant komt.

Ik probeer te reageren maar krijg foutmeldingen van tweakers, dat de site eruit ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Dat soort panelen (ook met fineerlaag, zoals akupanel en wood-upp) verbeteren de akoestiek van de ruimte, dus tegen het "holle effect/echo geluid" wat je beschrijft werken ze prima. Het is echter geen akoestische isolatie, het is dus niet bedoeld om geluid tegen te houden. Het helpt uiteraard wel iets (want je voegt een extra laag toe), maar als je geluid van de buren tegen wil houden zal je toch aan de slag moeten met (geluids-) isolatie.

De montage-adviezen voor deze panelen zijn over het algemeen óf aan de achterliggende muur kitten (high-tack kit gebruiken, de "speciale" montagekit die sommige leveranciers verkopen is effectief hetzelfde maar dan 2x zo duur), óf schroeven met zwarte (gipsplaat) schroeven. Die paar schroeven in je muur gaan geen verschil maken voor geluidsoverdracht, en tenzij je muur van glas gemaakt is gaat het de muur ook echt niet zwakker maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
dunedanh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:09:
Dat soort panelen (ook met fineerlaag, zoals akupanel en wood-upp) verbeteren de akoestiek van de ruimte, dus tegen het "holle effect/echo geluid" wat je beschrijft werken ze prima. Het is echter geen akoestische isolatie, het is dus niet bedoeld om geluid tegen te houden. Het helpt uiteraard wel iets (want je voegt een extra laag toe), maar als je geluid van de buren tegen wil houden zal je toch aan de slag moeten met (geluids-) isolatie.

De montage-adviezen voor deze panelen zijn over het algemeen óf aan de achterliggende muur kitten (high-tack kit gebruiken, de "speciale" montagekit die sommige leveranciers verkopen is effectief hetzelfde maar dan 2x zo duur), óf schroeven met zwarte (gipsplaat) schroeven. Die paar schroeven in je muur gaan geen verschil maken voor geluidsoverdracht, en tenzij je muur van glas gemaakt is gaat het de muur ook echt niet zwakker maken...
Nee ik dacht al dat ik misschien wat overdrijf en okay goed om te weten dat het wellicht iets helpt.
Ik dacht eerlijk gezegd dat zulke panelen wel meer als “iets” hielp maar goed ik ga ook geen voorzetwanden maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
dunedanh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:09:

Nog even vraag, je zegt paar schroeven, maar ik hoor (ben nu bezig het te laten monteren aankomende zaterdag) dat we het dan hebben over potentieel 15 schroeven per plaat.. Maw 60 gaten of misschien 30 afhankelijk van hoeveel precies nodig, gezien 8 per plaat ook nog wel kan lijkt mij.

Dit gaat niks uitmaken qua waar ik bang voor ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:31
Hoe lang wil je de schroeven hebben, zon grote gaten maken die nu ook weer niet.

Ps heb je gordijnen hangen ? Want dat helpt veel meer tegen hol effect . (En grote kamerplanten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:35
Gewoon high tack kit bij de Action halen. Dan de delen eerst op maat zagen, eventuele stopcontacten uitmeten en met een multitool uit de lattenwand zagen. Dan een paar dotten high tack kit en het gaat nergens heen.

Let op: echt goed aanduwen, zodat de kit goed verspreid. De latten zitten dan meteen helemaal vast. Ook met dat vilt.

Niet lopen klooien met schroeven en pluggen. Wordt een drama en je moet dan weer schroeven zien te verbergen.

@99ruud99 je moet wel héel veel planten neerzetten wil t wat doen. Zo’n lattenwand is 1,5cm dik vilt. Dat helpt echt enorm.

Hier ook achter de tv en het geluid van de tv is veel duidelijker te horen.

@Bozebeer38, ik denk dat je nog even moet wennen aan een nieuwbouwwoning. Die zijn in Nederland niet van papier gemaakt. De tussenmuur is hoogstwaarschijnlijk 15 cm kalkzandsteen. Dat is vrij hard spul. Daar kan je gewoon in boren. ;) er zitten toch ook stopcontacten in? Dat is wel een wat groter gat dan een 6mm gaatje met een plug erin.

[ Voor 20% gewijzigd door t14wo op 02-02-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:02
Als je het alleen bevestigt op het vliesbehang met high tack kit, dan is het uiteindelijk afhankelijk van de binding van het behang op de muur en de stevigheid van het behang. Voor het op z'n plek houden van zo'n paneel gaat dat wel goed, ga je je TV er aan ophangen, dan zou ik er persoonlijk wel een paar schroeven bij in zetten (of de TV beugel doorboren naar de vaste wand)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
NoepZor schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:25:
Als je het alleen bevestigt op het vliesbehang met high tack kit, dan is het uiteindelijk afhankelijk van de binding van het behang op de muur en de stevigheid van het behang. Voor het op z'n plek houden van zo'n paneel gaat dat wel goed, ga je je TV er aan ophangen, dan zou ik er persoonlijk wel een paar schroeven bij in zetten (of de TV beugel doorboren naar de vaste wand)
Er zal niks aan gehangen worden op misschien 2 lichte LED lampen na, dus geen tv of planken of dat soort dingen.
t14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:15:
Gewoon high tack kit bij de Action halen. Dan de delen eerst op maat zagen, eventuele stopcontacten uitmeten en met een multitool uit de lattenwand zagen. Dan een paar dotten high tack kit en het gaat nergens heen.

Let op: echt goed aanduwen, zodat de kit goed verspreid. De latten zitten dan meteen helemaal vast. Ook met dat vilt.

Niet lopen klooien met schroeven en pluggen. Wordt een drama en je moet dan weer schroeven zien te verbergen.

@99ruud99 je moet wel héel veel planten neerzetten wil t wat doen. Zo’n lattenwand is 1,5cm dik vilt. Dat helpt echt enorm.

Hier ook achter de tv en het geluid van de tv is veel duidelijker te horen.

@Bozebeer38, ik denk dat je nog even moet wennen aan een nieuwbouwwoning. Die zijn in Nederland niet van papier gemaakt. De tussenmuur is hoogstwaarschijnlijk 15 cm kalkzandsteen. Dat is vrij hard spul. Daar kan je gewoon in boren. ;) er zitten toch ook stopcontacten in? Dat is wel een wat groter gat dan een 6mm gaatje met een plug erin.
toon volledige bericht
Zover ik weet zijn deze muren 12cm dikte.
Sociale huur hè, dus vandaar ook mijn ietwat terughoudendheid qua lijmen.

Aan de andere kant, als je 40 gaten zit te maken moet ik uiteindelijk ook eigenlijk opnieuw glasvlies aanbrengen of qua zicht waarschijnlijk de boel “egaal” maken van de verhuurder.

Enige wat mij nog rest is, hoe verwijder je de boel als je lijmt? Ik zit zelf te denken aan als ik niet te ruw wil zijn, met een nylon draad of iets langs de achterkant gaan?
Glasvlies zal wel loslaten maar verder zou het dan redelijk netjes er vanaf moeten komen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:35
Bozebeer38 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Er zal niks aan gehangen worden op misschien 2 lichte LED lampen na, dus geen tv of planken of dat soort dingen.

[...]

Zover ik weet zijn deze muren 12cm dikte.
Sociale huur hè, dus vandaar ook mijn ietwat terughoudendheid qua lijmen.

Aan de andere kant, als je 40 gaten zit te maken moet ik uiteindelijk ook eigenlijk opnieuw glasvlies aanbrengen of qua zicht waarschijnlijk de boel “egaal” maken van de verhuurder.

Enige wat mij nog rest is, hoe verwijder je de boel als je lijmt? Ik zit zelf te denken aan als ik niet te ruw wil zijn, met een nylon draad of iets langs de achterkant gaan?
Glasvlies zal wel loslaten maar verder zou het dan redelijk netjes er vanaf moeten komen, lijkt mij.
toon volledige bericht
Dus wat heeft lijmen met de dikte van je muur te maken? :+

Wat je ook wil, je moet óf als je eruit gaat gaten vullen óf de kit eraf schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:28
Bozebeer38 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:20:
Ik wil achter mijn TV van die echte houten (dus niet met een fineer laagje) akoestische (met van dat vilt erachter op) panelen plaatsen.
Ik heb zelf zo’n lattenwand geplaatst; latjes zijn 2,7 bij 1,8 bij 265 cm hoog. Met kit op het glasvliesbehang geplakt, zit muurvast. Is geen schroef aan te pas gekomen, dus als ik het zat ben, trek ik ze eraf en vervang dat deel van het behang.
Jij wilt er vilt onder, dan zou ik het vilt aan de latten bevestigen met dunne schroeven en dat vilt vast kitten aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb zelf zo’n lattenwand geplaatst; latjes zijn 2,7 bij 1,8 bij 265 cm hoog. Met kit op het glasvliesbehang geplakt, zit muurvast. Is geen schroef aan te pas gekomen, dus als ik het zat ben, trek ik ze eraf en vervang dat deel van het behang.
Jij wilt er vilt onder, dan zou ik het vilt aan de latten bevestigen met dunne schroeven en dat vilt vast kitten aan de muur.
Zo zal het ook worden inderdaad.

Het eraf trekken, okay glasvlies gaat (groten)deels mee natuurlijk, maar kan dat ook voorzichtiger er af gehaald worden? Wil natuurlijk niet te ruw doen, hoewel ik denk wel bij mezelf, dit is een probleem voor over 20 jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:28
Bozebeer38 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Het eraf trekken, okay glasvlies gaat (groten)deels mee natuurlijk, maar kan dat ook voorzichtiger er af gehaald worden? Wil natuurlijk niet te ruw doen, hoewel ik denk wel bij mezelf, dit is een probleem voor over 20 jaar ofzo.
Dat heb ik nog niet geprobeerd:) maar ik verwacht ze makkelijk los te trekken. Het zit met vier dotten kit per latje op de muur. Als ik het behang meetrek, helaas, maar dat is tegen die tijd waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe.
Je kunt glasvlies overigens wel makkelijk gedeeltelijk vervangen: je snijdt het deel los wat je wilt verwijderen, trekt het los, maakt de ondergrond schoon, plaatst er een nieuw deel in en vult de naden met voegenwit of ander gatenvulmiddel, schuren, verven, niks meer van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Als je een echt goede akoestiek wil hebben, kan je ook eens naar houtwolcement platen kijken voor op het plafond.
Je kan hiermee een verlaagd plafond creeeren, maar het kan er ook direct tegenaan. Scheelt écht heel veel.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Het zit er nu op gelijmd.

Het was inderdaad anders iets van 40 gaten gaan boren, nou dan had ik die muur ook wel weer opnieuw kunnen doen met glasvlies of iets dergelijks.

Ik zie ook wel dat als ik het ooit moet verwijderen het dan op zich te doen is, paar latjes van 1 zijkant verwijderen en dan voorzichtig te werk gaan. (Als je niet wil gaan trekken aan alles)

Het is alleen wat meer werk en je moet deels de panelen stuk maken, nou ja tegen die tijd boeit dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-05 08:52
Vraag me bij lijmen altijd af: hoe krijg je die panelen er weer netjes af als je zat bent (of om wat voor andere reden dan ook)? Is vastmaken met wat schroeven dan niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Klaaf14 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:58:
Vraag me bij lijmen altijd af: hoe krijg je die panelen er weer netjes af als je zat bent (of om wat voor andere reden dan ook)? Is vastmaken met wat schroeven dan niet beter?
Nou die latten zitten in principe met dikke nieten vast aan het vilt.
Maar op zich kan je die latten wel loshalen.

Maw het kan netjes als je de tijd er voor neemt, maar de panelen maak je dan wel eigenlijk “stuk”.

Als je van plan bent de panelen te verhuizen, dan is schroeven beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Klaaf14 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:58:
Als je je behang zat bent moet je het toch ook van de muur stomen? Tegels in de badkamer eraf bikken? Ik denk dat je deze panelen bij deze toepassing echt moet zien als "wandbekleding", niet in dezelfde categorie als een schilderij of een spiegel.

In situaties waar je meer diepte beschikbaar hebt en niks aan de want hoeft te hangen kan je de panelen monteren op haaklatten of met klittenband. Dan heb je alleen een paar kleine gaatjes aan de boven- en onderkant, dat is een kwartiertje werk om weer netjes te krijgen als je ze zat bent. Keerzijde is dat je dan dus niet echt iets aan die wand kan ophangen. Je moet per situatie kijken wat de voor- en nadelen zijn, maar ze zijn dus ook echt wel afneembaar/herbruikbaar te monteren als je dat graag wilt.

@Bozebeer38 Je gaf eerder aan echt houten latten te willen, is dat nog gelukt of ben je toch voor de standaard wood-upp/akupanel panelen gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
dunedanh schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Als je je behang zat bent moet je het toch ook van de muur stomen? Tegels in de badkamer eraf bikken? Ik denk dat je deze panelen bij deze toepassing echt moet zien als "wandbekleding", niet in dezelfde categorie als een schilderij of een spiegel.

In situaties waar je meer diepte beschikbaar hebt en niks aan de want hoeft te hangen kan je de panelen monteren op haaklatten of met klittenband. Dan heb je alleen een paar kleine gaatjes aan de boven- en onderkant, dat is een kwartiertje werk om weer netjes te krijgen als je ze zat bent. Keerzijde is dat je dan dus niet echt iets aan die wand kan ophangen. Je moet per situatie kijken wat de voor- en nadelen zijn, maar ze zijn dus ook echt wel afneembaar/herbruikbaar te monteren als je dat graag wilt.

@Bozebeer38 Je gaf eerder aan echt houten latten te willen, is dat nog gelukt of ben je toch voor de standaard wood-upp/akupanel panelen gegaan?
Dit zijn wat ik heb, echt hout inderdaad, met dik vilt aan de achterkant.
Ruik je ook wel en zie je ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 09:40

BLN

Voor de volgende met deze vraag: monteer een paar raggels tegen je muur met een paar stevige schroeven. Om de 40 centimeter in de muur met een plug. Vervolgens kun je daar naar hartelust tegenaan schroeven of niet of hoe dan ook.

Een extra voordeel is dat de akoestische absorptie ook beter wordt door ruimte achter het vilt.

Schroefgaten zijn veel makkelijker te herstellen dan glasvliesbehang. Want behang moet je eerst afstomen en krabben en dan opnieuw aanbrengen. Een schroefgat kun je vullen/muur witten en klaar.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
BLN schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:36:
Voor de volgende met deze vraag: monteer een paar raggels tegen je muur met een paar stevige schroeven. Om de 40 centimeter in de muur met een plug. Vervolgens kun je daar naar hartelust tegenaan schroeven of niet of hoe dan ook.

Een extra voordeel is dat de akoestische absorptie ook beter wordt door ruimte achter het vilt.

Schroefgaten zijn veel makkelijker te herstellen dan glasvliesbehang. Want behang moet je eerst afstomen en krabben en dan opnieuw aanbrengen. Een schroefgat kun je vullen/muur witten en klaar.
Nou ja voor mij persoonlijk zijn de kosten van het opnieuw glasvlies aanbrengen relatief verwaarloosbaar als ik dat zou laten doen.

Ik ben alleen een persoon die overal beren op de weg ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvTzm7L4AmpTuj3R0JhHwWay4cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fhErVtKGbW0waLk0L5h4pma.jpg?f=fotoalbum_large

Hier alles gelijmd met polymax, nul schroeven, zit nu een klein half jaar er tegen aan, zit prima vast. Het is gelijmd op een gespoten muur, verf op waterbasis. Het weerstaat zelfs een jonge kat (2,5kg) die er tegenop omhoog klimt (nagels in het vilt).

Tip als je gaat zagen, plak het af met tape, anders plintert het fineer kapot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYq4bcQhNrdr2m0l3dv7C7J9o_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM13cpnYJOiPKzv7gKfbuloZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Petje72 op 05-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als het alleen voor decoratie is dan volstaat het toch om deze panelen met een paar dotten vast te zetten?
Op internet zie je dat ze complete banen kit erop spuiten.

Ik wil dit ook achter mijn tv maken.
Doel is toch om de bouten waaraan de tv komt door het paneel in de bestaande muur te monteren.
Dus gewicht hoeft het niet te houden.

Al vraag ik mij toch af of dat vilt veel gewicht aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Crxtreem schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:58:
Als het alleen voor decoratie is dan volstaat het toch om deze panelen met een paar dotten vast te zetten?

Doel is toch om de bouten waaraan de tv komt door het paneel in de bestaande muur te monteren.

In mijn geval zijn het dotten van dat kit op 9 plekken en met wat smeer tussen in.

De monteur gaf aan, op zich moet dat 300kg houden, maar dat je daar niet vanuit moet gaan.
Wil je een tv erop, zou ik wel schroeven, in ieder geval de panelen waar je op bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Het vilt zal geen gewicht houden in ieder geval, het gaat dan echt om de draagkracht van de muur erachter.

Hier hoe het bij ons is geworden. Ik heb ervoor gekozen om een houten constructie erachter te plaatsen, zodat ik alle kabels van de TV netjes kon wegwerken, op het houten frame vervolgens OSB-platen, en daarop de akoestische panelen geschroefd. Bewust voor schroeven gekozen, zodat als ik ooit nog erachter moet zijn, ik (zij het met heel veel werk) de boel er nog af kan schroeven. De zijkant zit bij ons verder wel verlijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzlxOVWZ1EPiij-vwtvOFANgg6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtYMZlnVtTuss882aNtSaA5H.jpg?f=user_large

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Nou ja ik heb geen problemen met er nog “achter” moeten komen.
Er lopen vast leidingen door de muur van de stopcontacten, maar als je daar bij zou moeten, zijn er grotere problemen lijkt mij.

Dat is ook een reden dat ik niet wilde schroeven trouwens, het loopt hier van de stopcontacten van beneden naar boven toe en met 8 a 9 schroeven per paneel, best kans dat je zo’n leiding raakt.

Moet toegeven dat ik wel afvraag hoe je het ooit weer verwijderd als ik bijvoorbeeld zou willen verhuizen. (Zit er niet in hoor maar hypothetisch zeg maar)
Sommige zeggen tegen mij dat je het “nooit meer los krijgt”, maar dit lijkt mij overdreven, het zijn dotten kit en niet 1 grote kit plak als t ware.

Ik denk zelf dat ik de boel in repen zou snijden, dus het vilt langs de latten snijden en dan kleinere stukken verwijderen tenzij ik merk dat het makkelijk loslaat natuurlijk.
Zeker bij de panelen die naast elkaar zitten, is dat randje wat elkaar raakt zeg maar, zit los, daar zit geen lijm.
En kan ik ook beetje duwen dat je ziet van dat zit niet vast.

Daar zou ik dan beginnen.

Als mensen tips hebben laat het weten, vind het wel leuk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Met een plamuurmes voorzichtig lossteken zou mijn idee zijn. Het vilt is daar flexibel genoeg voor gok ik.

Naast de latjes lossnijden ga je (denk ik) nooit meer netjes krijgen. De huidige naden hebben bij mij in ieder geval 6mm overlap/6mm oversteek van het latje op de rand.

Bij mij loopt er origineel niks van elektra in de muur. Dat heb ik er zelf in gelegd, maar wil ik in een uiterst geval wel goed bij kunnen. Verder voor de speakers en tv de nodige leidingen in de wand gelegd waar elektra draad en ethernet loopt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
PeacekeeperNL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:43:
Met een plamuurmes voorzichtig lossteken zou mijn idee zijn. Het vilt is daar flexibel genoeg voor gok ik.

Naast de latjes lossnijden ga je (denk ik) nooit meer netjes krijgen. De huidige naden hebben bij mij in ieder geval 6mm overlap/6mm oversteek van het latje op de rand.

Bij mij loopt er origineel niks van elektra in de muur. Dat heb ik er zelf in gelegd, maar wil ik in een uiterst geval wel goed bij kunnen. Verder voor de speakers en tv de nodige leidingen in de wand gelegd waar elektra draad en ethernet loopt.
Nee met het snijden van het vilt kan ik de panelen weggooien natuurlijk.
Maar dat is ook niet zo belangrijk, ze zijn op maat gemaakt voor deze specifieke muur, niet herbruikbaar.

Dat is wellicht ook het glasvlies snij, is ook niet zo erg, dat moet toch opnieuw wat ik ook doe.

Denk dat het begin het lastigst is, maar als ik eenmaal ruimte heb zou het eenvoudiger moeten worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58
Ik heb balken van 44x69 tegen de muur geschroefd en daar 45mm Knauf Acoustifit tussengestopt. Vervolgens de panelen van Woodupp er opgeschroefd.
De speakers hangen vervolgens aan de twee extra latten die ik achter de panelen heb zitten.
Dit helpt enorm tegen de galm die we eerst hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY4PQdr734CD307dW1maHy0Lc9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFjEL3CWhagmGfgTqiApNIzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzCnfCEIs5LixsiUkbYY2p_wjnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5PikyLjRQVRJcIxHcJmG1N3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Gajescheren op 06-02-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Mooi, ook walnoot zo te zien.

Ik heb dan niet zo’n nette constructie erachter zitten, maar merk inderdaad echt wel verschil.
Ik had eerst moeite goed de tv te horen, vooral bij meerdere geluiden om mij heen, maar nu is het al echt gewoon duidelijk.

Ik heb trouwens netjes gevraagd aan de verhuurder of dit mocht, ik had blijkbaar geen toestemming nodig.
Nou ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Gajescheren schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:03:
Ik heb balken van 44x69 tegen de muur geschroefd en daar 45mm Knauf Acoustifit tussengestopt. Vervolgens de panelen van Woodupp er opgeschroefd.
De speakers hangen vervolgens aan de twee extra latten die ik achter de panelen heb zitten.
Dat is ook zo’n beetje wat de fabrikanten zelf aanraden, alleen dat beetje vilt heeft maar een hele beperkte werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
Bozebeer38 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:35:
Mooi, ook walnoot zo te zien.

Ik heb dan niet zo’n nette constructie erachter zitten, maar merk inderdaad echt wel verschil.
Ik had eerst moeite goed de tv te horen, vooral bij meerdere geluiden om mij heen, maar nu is het al echt gewoon duidelijk.

Ik heb trouwens netjes gevraagd aan de verhuurder of dit mocht, ik had blijkbaar geen toestemming nodig.
Nou ja.
Walnoot inderdaad :) De geluiden van het home-cinema set zijn nu een stuk duidelijker.
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Dat is ook zo’n beetje wat de fabrikanten zelf aanraden, alleen dat beetje vilt heeft maar een hele beperkte werking.
Inderdaad. We wilde echt wat meer doen dan alleen de panelen. Nu met het Acoustifit er achter is de galm weg en zelfs gesprekken zijn beter te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Laatst online: 27-05 16:19
Wij hebben ze op kantoor met een verborgen hangset vast gemaakt, maar dan krijg je wel wat mm aan ruimte aan de boven kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 17:24
Bij ons zitten de panelen ook gewoon op de muur (met renovlies). Hebben gewoon de kit gebruikt die aangeraden werd. Zoveel wegen die panelen niet en wat heeft het nou te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Als ze aangeven dat een paar dotten genoeg is en het sodemietert eraf, weet je bij wie je gaat klagen ;)
Die hele banen is inderdaad overdreven, zoveel hoeft het niet te dragen.

Onze eerste panelen zijn met schroeven vastgezet. De 2e set met kit. Net kit is vele malen makkelijker, het kan wat gedoe zijn met je muur als je het ooit weg wilt halen.
Met de schroeven heb je er maar 6-8 nodig per paneel en dan hangt het ook wel.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Kan beamen dat het er niet zomaar meer afkomt.
Maar het meest rechter gedeelte, wat in een nis uitkomt, overlapt qua vilt met het voorgaande stuk, dit is eigenlijk best handig want dan kan ik het juist vanaf daar loshalen mocht dat ooit nodig zijn.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik dan zelf allang tussen 6 planken lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:39
PeacekeeperNL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Het vilt zal geen gewicht houden in ieder geval, het gaat dan echt om de draagkracht van de muur erachter.

Hier hoe het bij ons is geworden. Ik heb ervoor gekozen om een houten constructie erachter te plaatsen, zodat ik alle kabels van de TV netjes kon wegwerken, op het houten frame vervolgens OSB-platen, en daarop de akoestische panelen geschroefd. Bewust voor schroeven gekozen, zodat als ik ooit nog erachter moet zijn, ik (zij het met heel veel werk) de boel er nog af kan schroeven. De zijkant zit bij ons verder wel verlijmd.

[Afbeelding]
Excuses als ik dit topic 'kaap' met deze quote van een oudere reactie. Ik zit ook aan een lattenwandje op mijn houten voorzetwand te denken, en zie dat jij je TV eraan hebt opgehangen. Ik zou graag iets vergelijkbaars doen, maar hoe hang je je muurbeugel er precies aan op? Door de 'gleuven' in die wand is dat best een lastig klusje nog lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

CrabpPeople schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:02:
[...]

Excuses als ik dit topic 'kaap' met deze quote van een oudere reactie. Ik zit ook aan een lattenwandje op mijn houten voorzetwand te denken, en zie dat jij je TV eraan hebt opgehangen. Ik zou graag iets vergelijkbaars doen, maar hoe hang je je muurbeugel er precies aan op? Door de 'gleuven' in die wand is dat best een lastig klusje nog lijkt me?
Is wel beetje topic hijack inderdaad ;)
Maar, even in mijn foto archief gedoken, omdat dat makkelijker praat. Eerst uitgerekend waar de tv beugel kwam te zitten, hier met dikke balken een draagconstructie gemaakt. Vervolgens 18mm OSB erop (dunner had vast gekund maar maakte door aanbieding toen geen verschil). De zijwand zit verlijmd, de tv zijde zit geschroefd. Tv beugel heb ik uitgekiend dat de schroeven door het vilt ging, niet door de latten.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwT6CCjzO3cI1XJVV0lxwsoIZnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww0t4IHquhCVgzWY1IR4YgKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ-iOgOiqPnhWkHD1cI7cKyzG0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFhTVzvqGKwbmq5S4R1Iidsa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:39
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Is wel beetje topic hijack inderdaad ;)
Maar, even in mijn foto archief gedoken, omdat dat makkelijker praat. Eerst uitgerekend waar de tv beugel kwam te zitten, hier met dikke balken een draagconstructie gemaakt. Vervolgens 18mm OSB erop (dunner had vast gekund maar maakte door aanbieding toen geen verschil). De zijwand zit verlijmd, de tv zijde zit geschroefd. Tv beugel heb ik uitgekiend dat de schroeven door het vilt ging, niet door de latten.

Hopelijk kan je hier wat mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry daarvoor TS ;)

Thanks! Ziet er goed uit hoor! Zo'n soort voorzetwandje heb ik nu ook, maar dan met steenstrips erop, die nu los beginnen te laten, dus wil het vervangen voor hout, en tevens een nieuwe TV, dus moet de beugel ook vervangen (de TV-beugel hangt nu rechtstreeks aan de wand, en de steenstrips zijn eromheen geplakt, maar in de nieuwe situatie hangt de TV te strak tegen de muur om zoiets nog een keer te doen, dus wil de beugel nu dan rechtstreeks op de lattenwand plaatsen).
De schroeven gaan dus eerst door de beugel, dan door de opening tussen de strips door (een stukje door de lucht als het ware?), en dan door het vilt, en dan door de wand? Goed om te weten dat dat kan, dan ga ik er wellicht ook voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Maakt op zich niet uit, het onderwerp is toch min of meer hetzelfde qua tips en tricks als het ware.
Om nou echt helemaal apart een topic te openen over akoestische wandpanelen, zou soort van dubbel zijn. :P

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik had nog 2 vragen over de akoestische panelen alvorens ik ze zelf ga bestellen en plaatsen.

Ik heb ooit eens van iemand vernomen dat gemiddeld 1 a 2 op de 10 mensen niet goed tegen die panelen zou kunnen door het contrast tussen het hout en zwart vilt, sommige mensen schijnen daar hoofdpijn en/of draaierig van te worden maar ik kom hier op google nergens iets over te vinden

Hoe kan je het best de stopcontacten terugplaatsen en afwerken? Je wilt eigenlijk dat het vilt tegen het stopcontact strak loopt lijkt mij en dat je de latjes op die hoogte onderbreek. Of zijn er andere oplossingen? Iemand met detail foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TheBigApple schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:06:
Ik had nog 2 vragen over de akoestische panelen alvorens ik ze zelf ga bestellen en plaatsen.

Ik heb ooit eens van iemand vernomen dat gemiddeld 1 a 2 op de 10 mensen niet goed tegen die panelen zou kunnen door het contrast tussen het hout en zwart vilt, sommige mensen schijnen daar hoofdpijn en/of draaierig van te worden maar ik kom hier op google nergens iets over te vinden

Hoe kan je het best de stopcontacten terugplaatsen en afwerken? Je wilt eigenlijk dat het vilt tegen het stopcontact strak loopt lijkt mij en dat je de latjes op die hoogte onderbreek. Of zijn er andere oplossingen? Iemand met detail foto's?
Ik ben zo iemand die er knettergek van word.. hoofdpijn en draaien inderdaad. Vooral bij de hele lichte kleuren waarbij het contrast tussen lat en vilt groot is. Zwart en heel donkerbruin of groen tolereer ik, de rest niet :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwOGzYMT1F9jUQWiNUFnuAXv38U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Kk61SJ4DW2XadgMEidwf0I9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jCcZiELTvV6CUAGTMzLFseZ6A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxDCPkbXi5Ajos44XQrIRCpa.jpg?f=fotoalbum_large

@TheBigApple heb je hier wat aan? De stopcontacten zitten bij mij in de tv kast verwerkt. De lichtschakelaar hebben wij erop zitten. Als je er niet op let zie je het verder niet. Ik zou eventueel verhogingsringen kunnen gebruiken, waardoor het geheel dicht en donker wordt. Hier is het wel een voordeel dat de lattenwanden donker zijn.

Mijn reviews al gezien?

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
@stin00 hoe snel heb je zoiets? Begint dat gelijk al of pas na 10 minuten bijvoorbeeld? Anders moet ik toch eerst eens een groot stuk wand ergens gaan opzoeken voor ik het thuis plaats :)

@PeacekeeperNL bedankt voor de foto's, ik had niet bedacht om ze op het hout te plaatsen omdat je dan een gat hebt tussen inbouwdoos en wcd, maar met opvulringen los je dit inderdaad op. En op het hout is wel het mooist lijkt mij ja. Bedankt.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

TheBigApple schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:11:
@stin00 hoe snel heb je zoiets? Begint dat gelijk al of pas na 10 minuten bijvoorbeeld? Anders moet ik toch eerst eens een groot stuk wand ergens gaan opzoeken voor ik het thuis plaats :)

@PeacekeeperNL bedankt voor de foto's, ik had niet bedacht om ze op het hout te plaatsen omdat je dan een gat hebt tussen inbouwdoos en wcd, maar met opvulringen los je dit inderdaad op. En op het hout is wel het mooist lijkt mij ja. Bedankt.
Eventueel kan ik morgen nog wel een foto op wat meer afstand plaatsen, of zoek ik even mijn magazine foto's erbij, gok dat het daar ook wel goed erop staat ;)
Ik denk zelf dat erop monteren veruit het mooiste is, anders moet je best precies zagen en ik gok ook wel randje afkitten. Ik denk dat geheel verzonken niet mooi wordt door de zichtbare zaagsnedes.

Mijn reviews al gezien?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TheBigApple schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:11:
Direct als ik kijk. Heb het ook bij bijv witte overhemden met veel blauwe strepen. M'n ogen en brein trekken dat niet :+ te heftig patroon/contrast ontstaat er dan.

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:29
Ik wilde in 1e instantie ook panelen plaatsen op de wand waar mijn tv staat, maar twijfel om dezelfde reden als hierboven (onrustig voor je ogen)

Ik heb nog een andere vraag, ik zie dat mensen hun stopcontact netjes hebben weggewerkt, maar hoe doe je dit met een thermostaat? (Klein rond exemplaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

gaizka schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:49:
Ik wilde in 1e instantie ook panelen plaatsen op de wand waar mijn tv staat, maar twijfel om dezelfde reden als hierboven (onrustig voor je ogen)

Ik heb nog een andere vraag, ik zie dat mensen hun stopcontact netjes hebben weggewerkt, maar hoe doe je dit met een thermostaat? (Klein rond exemplaar)
Ik heb een Nest thermostaat v3, zit er keurig op bevestigd, netjes uitgelijnd. Help me morgen herinneren, plaats ik wel een van de magazine foto's waar het denk ik wel netjes op staat.

Mijn reviews al gezien?

• gaizka
PeacekeeperNL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Ik heb een Nest thermostaat v3, zit er keurig op bevestigd, netjes uitgelijnd. Help me morgen herinneren, plaats ik wel een van de magazine foto's waar het denk ik wel netjes op staat.
Ik ben benieuwd, een foto zou fijn zijn 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

gaizka schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:35:
[...]

Ik ben benieuwd, een foto zou fijn zijn 👌
Bij dezen een paar van de foto's, waarbij zowel de lattenwand en/of de lichtschakelaar+thermostaat uit verschillende hoeken te zien zijn.

Voor de lichtschakelaar heb ik een gatenzaag gebruikt ter grootte van ongeveer de inbouwdoos erachter (ik dacht dat mijn boor 72 of 76mm was). Dit wel voorzichtig gedaan om de lattenwand zo min mogelijk te beschadigen, door zowel het hout als het vilt geboord.

De thermostaat heb ik vervolgens met een laserwaterpas uitgelijnd, hiervoor moest ik gaatjes voor de schroeven voorboren. Zit alleen aan de lattenwand vast, maar gezien die om de zoveel centimeter zit vastgeniet, heeft dit voldoende stevigheid om dit vast te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iegNvwk9RORmg2Sk_mJBSL8dgI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUNcprJTUFPAZL14cUSUKOK6.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS9CkQHoJOLPDe2Vzo2r3t8Wpw0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3FbiWZtsXVYRVbiqr2rxmx7.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7CE31RvpwpxN0Xji0juUX55Rts=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQlDq11goeMoTkZoWyNPZwO5.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aEAYq0F7YlGCE1DKIhD0KGV4e4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryv2hNphtIsAqjPrEsf64Y1k.jpg?f=fotoalbum_small

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Bij dezen een paar van de foto's, waarbij zowel de lattenwand en/of de lichtschakelaar+thermostaat uit verschillende hoeken te zien zijn.

Voor de lichtschakelaar heb ik een gatenzaag gebruikt ter grootte van ongeveer de inbouwdoos erachter (ik dacht dat mijn boor 72 of 76mm was). Dit wel voorzichtig gedaan om de lattenwand zo min mogelijk te beschadigen, door zowel het hout als het vilt geboord.

De thermostaat heb ik vervolgens met een laserwaterpas uitgelijnd, hiervoor moest ik gaatjes voor de schroeven voorboren. Zit alleen aan de lattenwand vast, maar gezien die om de zoveel centimeter zit vastgeniet, heeft dit voldoende stevigheid om dit vast te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Top, ziet er heel strak uit. Mooi woning ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
Hebben jullie nog een plint bij de panelen? Of laat je hem gewoon tot de vloer lopen en verder niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

gaizka schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:59:
Hebben jullie nog een plint bij de panelen? Of laat je hem gewoon tot de vloer lopen en verder niets?
Haha precies niet te zien op de foto's. Bij ons loopt ie door tot de vloer. Een plint gaat het denk ik lelijker maken. Dan moet ie op de plint komen te staan denk ik, wat het niet mooi en strak zou maken.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Bij mij tot de plint, gezien ik al daar een plint had en er een brede tv meubel er nog voor komt en een nieuwe tv. (Die Samsung met Mat scherm, even de naam kwijt, 65”)

Dus dan zie je het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:19

..Christiaan..

..zwll..

Gajescheren schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuw jaar; nieuwe kaping >:) .
Ik ben intussen wel 'om' door dit topic; bij mij komen ze ook. Ik denk op bovenstaande manier met nog iets extra isolatie erachter. Ze komen tegenover de tv omdat ik denk dat daar het meeste geluid vandaan komt (Sonos Arc Ultra) en mijn stereo (2x B&W boekenplank speakers voor m'n platenspeler). Afstand tot 'de overkant' is een meter of 5.

Nu de vraag... schroef je de panelen in het vilt vast op het hout? Dat kon ik nergens lezen/zien. Het lijkt mij toch niet dat je in het hout gaat schroeven?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

..Christiaan.. schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Nieuw jaar; nieuwe kaping >:) .
Ik ben intussen wel 'om' door dit topic; bij mij komen ze ook. Ik denk op bovenstaande manier met nog iets extra isolatie erachter. Ze komen tegenover de tv omdat ik denk dat daar het meeste geluid vandaan komt (Sonos Arc Ultra) en mijn stereo (2x B&W boekenplank speakers voor m'n platenspeler). Afstand tot 'de overkant' is een meter of 5.

Nu de vraag... schroef je de panelen in het vilt vast op het hout? Dat kon ik nergens lezen/zien. Het lijkt mij toch niet dat je in het hout gaat schroeven?
Je schroeft in het vilt van de panelen, tussen de houten latjes in, als je schroeft. Mooier/netter is verlijmen, maar dat kan niet altijd of is niet altijd even praktisch.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
PeacekeeperNL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Je schroeft in het vilt van de panelen, tussen de houten latjes in, als je schroeft. Mooier/netter is verlijmen, maar dat kan niet altijd of is niet altijd even praktisch.
Dit. Met mooie matzwarte schroeven valt het niet eens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Heb zelf de hal wand voorzien van panelen. Eerst latten op de wand gemaakt en de panelen daarop vast geschroefd met zwarte gipsplaat schroeven. als je er echt met de neus voor gaat staan dan zie de schroeven.

Echter valt het minimaal op. Ik ben een beetje overkill gegaan met het aantal latten achter de panelen, maar liever in 1 keer strak dan alles er weer vanaf moeten halen.

Ik heb er tevens bewust voor gekozen de panelen niet "op" de plint te zetten, maar de plint er tegenaan te maken, vond ik mooier staan.

Als je inzoomt op de foto zie je onder de zwarte schakelaars de schroeven zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmYIGfktG4hj7hoxrTArCWrPnWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vr1BsEKP3VpCfOeSEI17KOH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk2erjh9_a5P-HIw9qmaQ2SfSEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0SYwP0r2bx3ZY7wBRm8ew4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door MarcelS1981 op 15-02-2025 19:22 ]

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

MarcelS1981 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:20:
Heb zelf de hal wand voorzien van panelen. Eerst latten op de wand gemaakt en de panelen daarop vast geschroefd met zwarte gipsplaat schroeven. als je er echt met de neus voor gaat staan dan zie de schroeven.

Echter valt het minimaal op. Ik ben een beetje overkill gegaan met het aantal latten achter de panelen, maar liever in 1 keer strak dan alles er weer vanaf moeten halen.

Ik heb er tevens bewust voor gekozen de panelen niet "op" de plint te zetten, maar de plint er tegenaan te maken, vond ik mooier staan.

Als je inzoomt op de foto zie je onder de zwarte schakelaars de schroeven zitten.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, en niks mis mee dat je wat meer rijen latten hebt. Kan geen kwaad, en in dat opzicht liever te veel dan te weinig. Maar wel fijn dat gipsplaatschroeven verder niet opvallen! Durfde ik zo net nog niet aan, ben voor andere zwarte schroeven gegaan die ik qua kleur beter vond passen (al kan het per type of fabrikant lattenwand natuurlijk ook verschillen).

Keurig gedaan!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Hi, vraagje ivm een uitbouw plan. Kan ik deze panelen ook rechtstreeks op een kalkzandstenen muur plaatsen? In plaats van deze eerst behangklaar te moeten sauzen? Benieuwd daarvan vinden.

I was born intelligent - education ruined me

Pagina: 1